گزارش بلاغ از نارضایتی مردم از فعالیت‌های معدنی؛

جهش تولید یا تشنج آسایش؟/اینجا معدن‌ها برای مردم رفاه به ارمغان نمی‌آورد

تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۶۱۵
نارضایتی و مناقشات مردمی در پی فعالیت‌های معدنی به ویژه در مناطق روستایی مازندران برای امروز و دیروز نیست و هر کجا معدنی هست پای یک مناقشه هم در میان است؛ حالا در روزهای پایانی سال جهش تولید که معادن مازندران قصد تحقق شعار امسال را کرده‌اند؛ گویا آرامش مردم بویژه در مناطق روستایی را نشانه رفته‌اند و مردم معتقدند اول آرامش بعد تولید باشد.
۰
plusresetminus
جهش تولید یا تشنج آسایش؟/اینجا معدن‌ها برای مردم رفاه به ارمغان نمی‌آورد
به گزارش بلاغ، حدود 100 نفر از اهالی روستای ناصرآباد شهر کجور نوشهر در اعتراض به راه اندازی معدن و آغاز فعالیت عمرانی معدن سرب و روی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی تجمع کردند.

اهالی این روستا تخریب محیط زیست و تهدید سلامت بومیان به واسطه فعالیت معدن را دلیل مخالفت خود عنوان کردند و با امضای طوماری مخالفت خود را با راه اندازی این معدن اعلام کردند.

پیمانکار این معدن طی هفته گذشته با عنوان مرمت جاده دسترسی به تونل‌های اکتشافی، در حال احداث یک جاده کاملا جدید برای تردد تجهیزات و خودروها است و این در حالی است که هرگز هیچ جاده‌ای در این محدوده وجود نداشته است که نیاز به مرمت داشته باشد و احداث جاده جدید نیز با تخریب گسترده پوشش گیاهی همراه بوده است و دسترسی به قلب زیست گاه‌های حساس البرز مرکزی با خودرو را ممکن ساخته است.

از سویی دیگر، اهالی روستای وری از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در اعتراص به فعالیت معدن سنگ در نزدیکی روستا و تردد خودروهای سنگین معدن از درون روستا خواستار توقف فعالیت این معدن شدند.

تردد خودروهای حمل سنگ از داخل روستا سبب ایجاد مزاحمت و آسیب به جاده روستا و در نهایت اعتراض‌های مردمی را بدنبال داشته است.

در پی گزارش مردمی مبنی بر اعتراض 100 نفر از اهالی روستای ناصرآباد شهر کجور نوشهر در خصوص تخریب محیط زیست و تهدید سلامت به واسطه فعالیت معدن در این روستا در محدوده البرز مرکزی و همچنین فعالیت معدن سنگ و تولید شن و ماسه در روستای وری بخش چهاردانگه شهرستان ساری؛ گفت‌وگویی را مسئولات مرتبط با هدف پیگیری این گزارش مردمی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم:

فعالیت معدن «وری» قانونی است/ مخالفت محیط زیست با فعالیت سنگ‌شکن

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در خصوص معدن وری چهاردانگه که جزو معادن خارج از حیطه چهارگانه محیط زیست به حساب می‌آید، از ما استعلام نشده است.

وی افزود: اما در خصوص فعالیت سنگ شکن در آن مکانی که معرفی شد از سوی محیط زیست مخالفت شد و قرار شد تا مکان جدیدی را معرفی کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: فعالیت این معدن نیاز به استعلام محیط زیست نداشت، چرا که مجوز از سوی منابع طبیعی و صنایع و معادن صارد شده بود اما در خصوص فعالیت سنگ شکن در این نقطه استعلام از ما گرفته شد که با آن مخالفت شد.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: این معادن الزامی به اخذ استعلام از محیط زیست به دلیل فعالیت در خارج از مناطق چهارگانه، ندارند.

معدن ناصرآباد زیستگاه کله بز و قوچ نیست/ مجوز فعالیت معدن کجور، قانونی است

وی در خصوص معدن کجور اعلام کرد: این معدن در سال 1334 پروانه اکتشاف داشته است و در سال 1335 موفق به اخذ پروانه بهره برداری شد؛ پس از آن از این معدن بهره برداری از معدن به صورت تولیدی انجام می‌شد و 99 هکتار مجوز فعالیت این معدن است.

مدیرکل محیط زیست مازندران بیان کرد: این معدن متصل به روستا است و اینکه در شبکه‌های مجازی عنوان شده است که این معدن در گلستانک و زیستگاه گلستانک قرار دارد، کذب است و هیچ صحتی ندارد و این منطقه، عرصه و زیستگاه کله بز و قوچ و میش نیست.

ابراهیمی کارنامی در پاسخ به این سوال که این معدن متروکه بوده است؛ عنوان کرد: مجوزی که داده شده است قانونی است؛ چرا که بر اساس تبصره 3 ماده 24 قانون معادن، برای معادن متروکه، محیط زیست و سازمان صمت می‌توانند تصمیم گیری کنند و با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، بحث فعال کردن معادن متروکه هم یکی از دستور کارهای ستاد تحقق جهش تولید است.

معدن ناصرآباد زیر ذره بین اکتشاف

وی متذکر شد: این معدن از گذشته دارای مجوز فعالیت بوده و در قانون نیز آمده است که استعلام تنها برای یک بار صورت خواهد گرفت و به همین منظور این پرونده به کارگروه ملی تعامل واگذار شد و پس از بررسی، تصمیم به فعالیت مشروط این معدن گرفته شد.

مدیرکل محیط زیست مازندران افزود: شرط هم این است که اکنون مجوز صادر شده تنها پی جویی است و اگر پس از پی جویی، ذخیره قابل ملاحظه‌ای رویت شد، آن وقت ارزیابی اثرات زیست محیطی ارائه می‌شود و سپس پس از بررسی، تصمیم نهایی صادر می‌شود.

 صدور پروانه اکتشاف از سوی سازمان صمت و شورای عالی محيط زيست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر در باره فعاليت معدنی شركت بين المللی توسعه صنايع و معادن غدير در منطقه ناصرآباد کجور در حوزه شهرستان چالوس گفت:  صدور پروانه اکتشاف در کجور با  موافقت سازمان صمت و با مجوز شورای عالی محيط زيست انجام شده و در این باره هیچ گونه استعلامی از منابع طبیعی خواسته نشده است.

عبدالرضا سنگاری در توضیح بیشتر این موضوع گفت: این معدن یک معدن زیر زمینی است و بصورت تونلی برداشت می‌شود و اگر اکتشاف پاسخ مثبت داد و توجیه اقتصادی داشت،  شرکت مزبور مجدداً باید همه استعلامات را از دستگاه‌های مربوطه برای برداشت دریافت نماید.

وی افزود: سابقه اکتشاف معدن سرب کجور به سال 1335 بر می‌گردد و این محدوده اکنون در اختیار سازمان صمت قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر خاطر نشان کرد: شركت توسعه صنايع و معادن غدير به موجب نامه سازمان صمت استان مازندران  که منضم به پروانه اكتشاف است جهت همكاری در عمليات اكتشاف به اين اداره كل معرفی شده است.

سنگاری گفت: منطقه اکتشافی در داخل منطقه حفاظت شده البرز مركزی  بوده و این منطقه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست است.

وی تصریح کرد: شرکت توسعه صنایع  برای دسترسی به محدوده اكتشاف،  درخواست مرمت و بازسازی جاده دسترسی قديمی به معدن سرب و روی را داشته كه  منابع طبیعی مطابق قوانين و مقررات جاريه پس از محاسبه ميزان خاكبرداری و تعداد نهال‌های موجود در مسير، نسبت به تعيين خسارات وارده به منابع طبيعی اقدامات مربوطه را انجام داده است.

30 درصد از معادن مازندران به دلیل اعتراضات محلی تعطیل می‌شوند

عباس عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این اعتراضات مردمی، امان ما را بریده است، به جرأت می‌توان گفت که 30 درصد از معادن استان به دلیل اعتراضات محلی تعطیل می‌شوند.

وی افزود: ما در بحث فعالیت‌های معدنی در استان همواره با منابع طبیعی، محیط زیست و مردم مواجه می‌شویم و عملا این تقابل از رشد فعالیت‌های معدنی در استان می‌کاهد و در مقابل، خیلی‌ها از کاهش فعالیت‌های معدنی در استان، گلایه‌مند نیز هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت مازندران، خاطرنشان کرد: معدن کجور معدنی است که پروانه بهره‌برداری آن سلب صلاحیت شده بود، مالکی نداشت و ما باید از طریق مزایده این معدن را واگذار می‌کردیم.

این مسئول ادامه داد: این معدن سلب صلاحیت شده آمد و به شرکت غدیر پهنه واگذار کرد و این شرکت با پایش در این نقطه، یک سری نقاط را به عنوان محل اکتشاف مشخص کرد و پی جویی را آغاز کرد.

عبدی گفت: در جنوب معدن ناصرآباد کجور، یک ذخیره‌ معدنی توسط شرکت غدیر یافت شد که از قبل هم وجود داشته و این شرکت اعلام کرد که ما آمادگی لازم برای اکتشاف تکمیلی این نقطه را داریم و لذا در خواست اجازه فعالیت داد که با آن موافقت شد.

معدن کجور سابقه فعالیت معدن‌کاری دارد

وی بیان کرد: اولا که این معدن سابقه فعالیت معدن‌کاری دارد، یعنی حفریان معدنی از گذشته در این محل وجود دارد و این نیست که یک کار صفر و نو باشد؛ اما به این خاطر که بهره بردار قبلی برخی مسائل را رعایت نکرده بود، پروانه قبلی از او سلب شد و چندین سال راکد بود و ما درصدد این امر بر آمدیم که معدن را به بهره بردار جدیدی واگذار کنیم و لذا به هلدینگ غدیر با هدف اکتشاف واگذار شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت مازندران، عنوان کرد: یعنی ما قرار است کل استان را به لحاظ معدنی پایش کنیم و حالا پس از پایان پالایش کلان بدنبال پالایش مورد به مورد هستیم که به بهره برداران واگذار می‌کنیم و در خصوص این مورد خاص نیز، شرکت غدیر دارای مجوز قانونی و پروانه اکتشاف است و عموما اکتشاف مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

هیچ درختی قطع نشد

این مسئول در خصوص برخی شنیده‌ها از تخریب محیط زیست و قطع درختان، تصریح کرد: به هیچ عنوان قطع درختی اتفاق نیفتاده است، ما مستند، عکس قبل و بعد اکتشاف را داریم، جاده قدیمی وجود داشته و در این مسیر مقداری علف هرز و بوته وجود داشت که این جاده ترمیم و آماده تردد خودورها شد.

عبدی متذکر شد: هیچ جاده جدیدی در این مسیر ایجاد نشد بلکه جاده قدیمی مسطح، تعریض و ترمیم شد و در این فرآیند هیچ درختی قطع نشده است و تصاویر قبل و بعد آن نیز موجود است.

وی یادآور شد: مجوز فعالیت این شرکت از سوی کارگروه تعامل کشور با حضور نمایندگانی از ساطمان صمت و محیط زیست صادر شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت مازندران، در خصوص معدن وری چهاردانگه شهرستان ساری گفت: این معدن نیز دارای پروانه بهره برداری است.

این مسئول افزود: به جای اینکه از این مجوز برای عمران و آبادی مناطق مختلف استفاده شود، جلوی کار را می‌گیرند و این مسئله به این معدن محدود نمی‌شود و شمار معادنی از این دست در استان به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

عبدی اعلام کرد: معدن وری دارای پروانه بهره برداری معدن دارد و سنگ شکن نیست و ما انتظارمان از مردم و رسانه‌ها این است که معدن‌چی‌ها را حمایت کنند و همه کمک کنیم تا معادن استان فعال شوند.

مسئولیت اجتماعی حلقه مغفول فعالیت‌های معدنی

مع الوصف، نارضایتی و مناقشات مردمی در پی فعالیت‌های معدنی به ویژه در مناطق روستایی مازندران مال امروز و دیروز نیست و هر کجا معدنی هست پای یک مناقشه هم در میان است؛ حالا در روزهای پایانی سال جهش تولید که معادن مازندران قصد تحقق شعار امسال را کرده‌اند؛ گویا آرامش مردم بویژه در مناطق روستایی را نشانه رفته‌اند و مردم معتقدند اول آرامش بعد تولید؛ اصلی که باید خط مشی مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

به هر ترتیب، بنظر می‌رسد معدن‌داران باید در کنار فعالیت‌های معدنی، نسبت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود کوتاهی نکنند و بپذیرند که هر یک از معادن مسئولیت‌های اجتماعی بر دوش دارند که باید به آن عمل کنند، ولی این موضوع، آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیست.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲