تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۶۶۵۵
دردسرها، اوج‌گیری و افزایش تعداد مبتلایان و همچنین تعداد بیماران بستری کرونایی در استانهای شمالی گرفتاری‌های مجدد به گرداب سهمگین بیماری را تشدید می‌کند که لازم است همه در این راستا همراه باشند در غیر این صورت و ساده‌انگاری بیماری برابر با احتمال بروز بحران است.
۰
plusresetminus
گرداب سهمگین کرونا در استان‌های شمالی/"ساده‌انگاری" به قیمت جان شهروندان تمام می‌شود
به گزارش بلاغ، ویروس کرونا در شمال کشور نیز همانند سایر استان‌های کشور درحالی از همان روزهای ابتدایی اسفند ماه سال گذشته مهمان شد که این استانها حکایت متفاوتی با سایر استان‌ها دارد و آن اینکه سیر و سفرها تاثیر مهمی در افزایش مبتلایان و بستری‌شدگان دارد.

یادآوری اسفند ماه سال گذشته و اینکه بسیاری از مردم با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در استان خود کوله‌بار سفر خود را بستند و راهی شمال شدند نمک بر زخم‌مان می‌پاشد اما باید بگوییم سیر و سفرها در ایام تعطیلات و اعیاد تکرار و تکرار شد و همین موضوع موجب ابتلای بسیاری از افراد بومی به این ویروس شد.

زمستان با همه دردسرها و نگرانی‌های کرونایی در استان مازندران آغاز شد و سرمای هوا و در کنار آن برپا بودن دورهمی‌ها نگرانی‌ها را بیشتر کرد به‌طوری‌که از روزهای پایانی آبان ماه شاهد اوج‌گیری ویروس کرونا بودیم و از روزهای ابتدایی آذر ماه تداوم این وضعیت نگرانی‌ها را بیشتر کرد.

4 شهر مازندران در گرداب سهمگین کرونا گرفتار هستند و اوضاع در دیگر شهر‌های استان هم کاملا شکننده است.

کارشناسان معتقدند افزایش سرایت ویروس در سایه‌ی عادی انگاری، کاهش استفاده از ماسک و افزایش دورهمی‌ها رخ داده است.

ادامه محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان امسال

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به سرد بودن‌ هوا، درب‌ها و پنجره‌ها بسته است و تهویه مناسب وجود ندارد؛ اگر دورهمی اتفاق بیفتد، میزان انتشار بیماری بالا می‌رود.

علیرضا رئیسی تصریح کرد: تردد شبانه در کل کشور از ساعت ۲۱ شب به بعد ممنوع است و فکر می‌کنم محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان امسال ادامه یابد.
 

وی ادامه داد: کشور ما بسیار مستعد است که اواخر بهمن و در اسفند کرونا پیک بزند و باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: حدود ۸۶۰ بیمار بسیار بدحال در آی‌سی‌یو داریم که زیر دستگاه هستند و متاسفانه مرگ‌ومیر در آن‌ها بالاست؛ پیش‌بینی می‌کنم که در بازه ۱۰ روز آینده مرگ‌ومیر دو رقمی شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از علل افزایش کرونا در استانهای شمالی این بوده که فصل چیدن محصولات کیوی و پرتقال در این استان است و اکنون شهرهای کوچک و روستاها بیشتر درگیر شده‌‌اند.

وی بیان کرد: کارگران از روستاها به شهرها می‌آیند و پس از بازگشت، روستاها را آلوده می‌کنند و شک نداریم که هر جا پیک بیماری داریم، دورهمی‌های کاری یا خانوادگی رخ داده است

*سالمندان و بیماران در خطر بیشتر کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای محدودیت‌ها و طرحهای مرتبط در مازندران، خیلی تفاوت معناداری با استان‌های دیگر ندارد، بلکه بهتر هم عمل شده است، افزود: کشور پیک سوم را تمام کرده ولی مازندران درحال ورود به پیک سوم است.

سید عباس موسوی تصریح کرد: در حال حاضر، عواملی مانند وضعیت آب و هوایی و سرد شدن هوا که به تجمع افراد در اماکن کوچک می‌انجامدبه تشدید شیوع کرونا کمک کرده است .

موسوی با تاکید به اینکه یک هفته، ده روز آینده نقطه عطف شیوع کرونا در استان است و اگر در این مدت این وضعیت کنترل نشود استان رسما وارد پیک جدیدی، شبیه پیک اول خواهد شد.

وی اظهار داشت:  به نظر می‌رسد ویروس تغییر رفتار داده و اگر یک عضو از خانواده درگیر شود، تقریبا همه‌ی اعضای آن خانواده را درگیر می‌کند، چه با علامت و چه بی‌علامت . به همین خاطر از مردم خواهش میکنم که تحت هیچ شرایطی دورهمی ها را برگزار نکنند و در مراودات خود رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند.

موسوی با اشاره به اینکه؛ برخی می‌پرسند اگر دورهمی خانوادگی دلیل اصلی است چرا اصناف را تعطیل می کنید، تشریح کرد: پاسخ این است که چه کسی و از کجا ویروس را به خانه ها آورده است؟ به همین خاطر ما بر محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها تاکید می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: یکی از مشکلات مخصوص مازندران این است که شهرهای بزرگ ما پیک اول و دوم را با کمترین درگیری نسبت به استان‌های همسایه پشت سر گذاشتند، و حالا در شیوع جدید شهرهای بزرگ ما آسیب پذیرتر هستند.
 

وی تاکید کرد: هرچه بیمار بستری داریم، با حسابی سرانگشتی می‌توان گفت ده برابر بیمار سرپایی خواهیم داشت که این بیماران آزادانه در جامعه زندگی می‌کنند و هرکدام متوسط با ده نفر دیگر ارتباط دارند. بنابراین باید ۱۰۰۰ نفر را در شهری که ۱۰ بستری دارد ایزوله کنیم.

موسوی با درخواست اینکه همه‌ی امکانات را برای ایزوله کردن و قرنطینه مبتلایان به کار بگیریم، به در معرض خطر بودن سالمندان و بیماران اشاره کرد و اظهار داشت: ۶۷۶ هزار سالمند یا بیمار را در سطح استان شناسایی کرده‌ایم تا آنها را تحت قرنطینه هوشمند قرار داده و از دسترسی خارج کنیم. همچنین تا می‌توانیم باید جلوی مهمانی‌ها را بگیریم و مردم را قانع کنیم در خانه بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از برخی بی‌توجهی ها در میان اصناف به وضعیت شیوع کرونا، افزود: در بازار وضعیت سیاه و سفید داریم. وقتی تعطیل میکنیم که تعطیل است، اما متاسفانه وقتی اجازه فعالیت بازار را می دهیم، دیگر پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. بنابراین باید با قانون‌شکنان حتما برخورد جدی شود چون آنها جان مردم را به خطر می‌اندازند.

این مسئول ادامه داد: ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد 272 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند  ظرف همین مدت تعداد 275 نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

هم اکنون هزار و 220 نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد 240 نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

*تشدید نظارت‌ها

رئیس سازمان صمت مازندران نیز درباره وضعیت اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای مازندران اظهار کرد: محدودیت‌های قبلی کرونایی در استان ادامه خواهد داشت.

حسینقلی قوانلو با اشاره به اینکه چهار شهر قرمز شد و چهار شهر دیگر استان نیز در آستانه قرمز شدن قرار دارند،گفت: مرکز استان مازندران یک هفته‌ای از قرمز رسید اما کنترل و نظارت‌ها سخت‌تر خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: لازم است مسائل بهداشتی جدی گرفته شود تا بتوانیم به ثبات و پایداری برسیم.

قوانلو یادآور شد: کمبودی در زمینه مواد ضدعفونی و همچنین تامین کالاهای اساسی در استان مازندران نداریم.

 
آیا کرونای انگلیسی به مازندران رسید؟

اسدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: علائمی که ثابت شود ویروس کرونای انگلیس وارد مازندران شده نیاز به بررسی ژنتیکی ویروس داشته و هنوز اطلاعی درباره این مسئله نداریم.

وی افزود:مازندران دو موج از بیماری را قبلا پشت سر گذاشته و هم اکنون با تاخیر وارد موج سوم کرونا شده ایم.

اسدی با بیان اینکه افراد از حضور در تجمعات پرهیز کنند، گفت:چون این بیماری سنین مختلف را درگیر می‌کند در سنین بالای ۵۰ و ۶۰ سال می‌تواند عوارض جدی را برای سالمندان داشته باشد.

وی افزود:افراد طی سه یا چهار هفته آینده رفت و آمد‌های خود را کم کرده تا زنجیره این بیماری  قطع شود.

اسدی گفت: با توجه به بررسی‌ها بخشی از افزایش مبتلایان در استان مربوط به شب یلدا است و افرادی که در این دورهمی به طور مشترک شرکت کردند درگیر این بیماری شدند.
 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: امیدواریم با همکاری خوب مردم مازندران در عمل به توصیه‌های بهداشتی و همچنین پرهیز جدی از برگزاری هر گونه مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی شاهد توقف روند رو به رشد این بیماری در این استان باشیم.

*مهار موج سوم کرونا با تدابیر جدید

برای جلوگیری از سرایت موج سوم کرونا، مازندرانی‌ها تا ۴ هفته آینده از هرگونه دورهمی‌های خانوادگی و حضور در اجتماعات خوددداری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ورود موج سوم کرونا با تاخیر ۳ ماه در استان اشاره کردو گفت: تمامی استان‌های کشور در ماه مهر گرفتار موج سوم کرونا شده بودند و مازندران با رعایت شیوه نامه بهداشتی با تاخیر ورد پیک سوم شد.

اسدی افزود: مازندران درگیر موج سوم کروناست و چهار شهر سوادکوه شمالی، ساری، آمل و رامسر در شرایط قرمز و ۱۸ شهر هم در شرایط نارنجی قرار دارند.

وی بر استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها تاکید کرد و گفت: برای پیشگیری از سرایت ویروس تا ۴ هفته آینده شهروندان از هرگونه دورهمی‌های خانوادگی و حضور در اجتماعات خوددداری کنند تا شاهد کاهش ابتلا بیماران کرونایی در استان باشیم.

 اسدی افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک در تمام مکان‌ها و رعایت فاصله گذاری و خودداری از دورهمی‌ها مهمترین عامل کاهش بیماری کرونا است و اگر این مساله را ساده نگاه کنیم بار دیگر شاهد افزایش ابتلای بیماران به کرونا و مرگ ومیر در استان خواهیم بود.

 دردسرها، اوج‌گیری و افزایش تعداد مبتلایان و همچنین تعداد بیماران بستری کرونایی در استان مازندران گرفتاری‌های مجدد به گرداب سهمگین بیماری را تشدید می‌کند که لازم است همه در این راستا همراه باشند در غیر این صورت و ساده‌انگاری بیماری برابر با احتمال بروز بحران در استان است.

گزارش: یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴