تاریخ انتشارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۴۳۷۷۶۸
بطور قطع، در شرایط دشوار کرونایی، که بسیاری از خانواده‌های ایرانی آسیب‌های جدی دیده‌اند، نباید کارگری بدلیل اعمال نظر برخی مدیران گذشته در واردکردن نیروهای مورد نظر خود، از محل کار خود تعلیق شوند و مشکلی به انبوه مشکلات کشور افزوده شود، یعنی همان اتفاقی که در شهرداری ساری در حال وقوع است.
۰
plusresetminus
چالش یک تصمیم جنجالی!/شهرداری نیروهای پشت‌ لیستی را شفاف اعلام کند
به گزارش بلاغ، خبر کوتاه و مهم بود «اخراج حدود 400 نیرو در شهرداری ساری کلید خورد».

انتشار این خبر در سایت و کانال بلاغ مازندران در هفته گذشته واکنش‌ها زیادی را به دنبال داشته و سبب شد تا روابط عمومی شهرداری ساری به این مطلب واکنش نشان دهد و توضیحاتی ارائه کند که خود جای بحث دارد.
 
در این توضیحات آمده که قرار نیست کارگری اخراج شود و تعیین و تکلیف شماری از نیروهای روزمزد در دستور کار قرار گرفته و به زودی اجرایی می شود. اما در هفته گذشته خبر رسیده که جلوی ثبت ورود و خروج کارگران را در برخی از ادارات و سازمان‌های تابعه شهرداری گرفتند!

و اما اصل  ماجرا....

از بدو ورود رجبی به عنوان شهردار جدید ساری(شهریور 98) قرار شد که نیروهای شهرداری ساری ساماندهی شوند. براساس آمار اولیه مسئولان شهرداری متوجه شدند که نیروهای مازاد زیاد هستند و بعد از پایش اولیه حدود 600 نفر از ورودی سال 98 باید اخراج می‌شدند که این مسئله در مهرماه سال گذشته جنجالی زیادی به پا کرد.

کارگران اخراجی در آن زمان جلوی ساختمان شورای شهر مرکز استان تحصن کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت شغلی‌شان شدند و این اعتراض‌ به اخراج نیروها در صحن شورای شهر در پنجاه‌وپنجمین جلسه توسط اعضا مطرح شده بود.

شهرداری در سال گذشته به این کارگران اعلام کرد که وضعیت شما مشخص نیست و احتمال برگشت به کار شما معلوم نبوده و امکان اخراج وجود دارد.

این کارگران با توجه به شرایط اقتصادی موجود راهی جز ماندن نداشتند و در محل کار خود حاضر شدند اما چندین ماه بدون حقوق و بیمه! که بعد از مدتی شورای شهر به این نتیجه رسید که باید با مصوبه کارها را درست کند که به تازگی دستور این مصوبه گرفته شد.

از زمان دستور شهردار ساری تاکنون برخی از نیروهای ورودی 97 و 98 که تعیین تکلیف یا به عنوان دیگر پشت لیستی بودند، وضعیت شان مشخص نیست و حقوقی دریافت نکردند.

با تصویب شورا هر کارگری که از شرکت‌های مختلف شهرداری در سال 96، 97 و 98 بیمه آنها یک الی دو ماه رد شده باشد و یا دو ما حقوق گرفته باشند، این افراد بازگشت به کار می‌شوند و مسئولان شهرداری براساس این دستور طی جلسات مختلفی که برگزار کردند این افراد، که حدود 300 نفر هستند، بین شرکت‌های مختلف تقسیم و ساماندهی می‌شوند.

در این بین، افرادی بودند که بنابر دلایلی نه بیمه آنها رد شده و نه حقوقی دریافت کردند اما همچنان مشغول به کار بودند و در روزهای گذشته از آنها خواسته شده که دیگر نباید در محل کار حاضر نشوند.

براساس شنیده‌های تایید نشده، این تصمیم در جلسه‌ای که در سازمان پسماند با حضور شهردار تشکیل شد گرفته شد و به مسئولین واحدها، کارگزینی و خدمات اداری اعلام کرد که باید اجرا شود.

براساس شنیده‌های غیررسمی برخی از نورچشمی‌ها و اخراجی‌های سال‌های گذشته با رایزنی صورت گرفته با برخی مسئولان! به عنوان پشت لیستی قرار است از ابتدای مهرماه قرارداد با شرکت‌های طرف حساب شهرداری ببندند که این خود مشکلات را دو چندان می‌کند.

این در حالی است که با وجود مازاد نیرو، در سال جاری جذب نیرو در شهرداری انجام شد ولی برخی از ورودی‌های 97 و 98 باید اخراج شوند؟!.

طبیعی است که صرف‌نظر از ضرورت کاهش هزینه‌های غیرضرور و از جمله تعیین تکلیف نیروهای مازاد، باید شرایط بسیاری از پرسنل را نیز لحاظ کرد که بعد از آمدن به سرکار، برای زندگی خود آنهم در این شرایط وانفسا برنامه‌ریزی کرده و نمی‌توان به یکباره اوضاع آنها را بهم ریخت و مشکلی بر مشکلات شرایط دشوار کرونایی کشور افزود. ‌

برخی از کارگران، که با آنها تماس گرفته شده بود، با مراجعه به شورای کارگری شهرداری ساری خواهان بازگشت به کار خود شدند و عنوان می‌کنند در این شرایط اقتصادی به کجا باید پناه ببریم.

چندین نفر بعد از این تصمیم وقتی به محل کار خود حاضر شدند به آنها اجازه داده نشد که ورود و خروج را در دفتر محل کار ثبت کنند و برخی هم اعلام کردند که حدود 14 ماه حقوقی دریافت نکردند.

*اعتراض داریم

این موضوع مهم در جلسه اخیر شورای کارگری شهرداری ساری مطرح شد و اعضا از رئیس شورای کارگری خواستند تا پیگیر موضوع باشد.

برای پیگیری این خبر با محمدحسن محمدی‌کیادهی، رئیس شورای کارگری شهرداری ساری، گفت و گویی انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانیم.

وی درباره تصمیم شهرداری ساری مبنی بر اخراج بخشی از نیروها که وضعیت‌شان مشخص نبوده است گفت: اعتراض خود مبنی بر اخراج حدود 400 کارگر را تحویل شهرداری دادیم چون وقتی نیرویی هویت پیدا کرد گرفتن این هویت هزینه‌بر است.

*اخراج برخی نیروها با تماس تلفنی!

محمدی‌کیادهی اظهار کرد: مقرر شد شهرداری حدود 300 الی 400 نیرو را به‌دلیل کمبود بودجه اخراج کنند که اعضای شورای کارگری نسبت به این اتفاق ناراحت هستند و در جلسه هفته  گذشته شورای کارگری این موضوع مطرح و بررسی شد.

رئیس شورای کارگری شهرداری ساری با بیان اینکه برای اخراج این نیروها نامه ندادند و کارگزینی با تماس تلفنی در حال اعلام کردن به نیروها است و یکی از ایرادات کار همین است، افزود: وقتی نیرویی در داخل شرکت یا شهرداری است برای اخراج نیرو باید در کمیته انضباطی تصمیم گیری شود.

*همه در وارد کردن نیرو دخیل هستند

 این مسئول خاطرنشان کرد: اعتراض خود را تحویل شهرداری خواهیم داد چون وقتی نیرو هویت پیدا کرد گرفتن این هویت هزینه‌بر است.

وی با بیان اینکه با جذب نیرو مخالف هستیم ولی وظیفه ما حمایت از کارگر است، تصریح کرد: ما به‌دنبال این بودیم ضربه‌ای که این دستگیری‌ها به شهرداری زد را بازیابی کنیم ولی در جلسه اخیر بحث تعدیل نیرو مطرح شد که چالش دیگری است.

رئیس شورای کارگری شهرداری ساری درباره اینکه نیروهایی که قرار است اخراج شوند را سرپرست سابق شهرداری وارد کرده بود، اظهار کرد: همه در وارد کردن نیرو دخیل هستند و اینکه مخصوص به یک نفر باشد درست نیست، مسئولان شورای شهر هم نیروهای زیادی وارد کردند این نیروها بدون گزینش و طی مراحل قانونی وارد شدند که امروز شاهد این مشکل هستیم.

*تشکر از وزارت اطلاعات و دستگاه قضا

کیادهی با اشاره به دستگیری‌های انجام شده در شورای شهر ساری، گفت: شهرداری در پی این دستگیری‌ها خیلی آسیب دید، اعتراضات شدیدی وجود دارد، یکی از این اعتراضات این بود که چرا برخی کادرهای اجرایی را از بیرون وارد دستگاه کردند، ما نیروهای سالمی هم داریم نمی‌توانند بگویند کل مجموعه شهرداری فساد کردند و نباید همه را به یک چشم دید.

این مسئول ادامه داد: از طرفی نیروهای که از خارج شهرداری به شهرداری آمدند و مسئولیت گرفتند سبب ناراحتی و ناامیدی خوبان شهرداری شده اند در حالی که با دستگیری ها موج امید به شهرداری تزریق شد ولی دیگران این را با آورن نیرو به یاس تبدیل کردند.

 وی  با بیان اینکه در مدت اخیر شاهد دستگیری برخی از اعضای شورای شهر ساری بودیم و به دنبال آن رسانه‌ها خبر دستگیری را منتشر می‌کنند ولی کسی تحلیل ارائه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: از وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی تشکر می‌کنم که این برخوردها صورت می‌گیرد اما این دستگیری‌ها نباید موجب شود دیگران از آب گل آلود ماهی بگیرند و این فضا باید مدیریت شود.

رئیس شورای کارگری شهرداری ساری در پایان با اشاره به دستگیری برخی از اعضای شورای شهر و تشکیل نشدن جلسات شورا، اظهار کرد: برای جانشینی اعضای علی البدل هنوز اتفاقی نیفتاد درحالی که از دستگیری دو نفر اول تا امروز سه ماه گذشته است و باید جانشین آنها تا به امروز مشخص می‌شد.

*منتظر پاسخ رئیس شورا هستیم

در ادامه برای پیگیری خبر با رئیس شورای شهر ساری تماس گرفته شد که عنوان کرد فعلاً در جایی است و قادر به پاسخگویی نیست اما گفته در روزهای آینده پاسخگوی این موضوع خواهد بود.

هدف سایت بلاغ تنها و تنها پیگیری فرآیند احقاق حقوق کارگرانی است که با هزار امید و آرزو در این شرایط نامساعد اقتصادی خانواده تشکیل داده و برای آینده خانواده خود برنامه ریزی کردند، بوده و تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری می‌کند و انتظار دارد تا دستگاه‌های متولی و نظارتی نسبت به خواسته کارگران، رسیدگی کافی داشته باشند.

به گزارش بلاغ، شهرداری ساری بیش 6 هزار نیروی رسمی،پیمانی و قراردادی و شرکتی دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲