تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۳۵۲۷
زباله‌ها سال‌هاست در آمل تبدیل به ابر چالش شده است، این سمبل بی‌توجهی، امروز صدای مسئولان را هم درآورده است و به جای وقت خریدن بفکر چاره کار شده‌اند، اما چه سود که دستهای با نفوذی نمی‌گذارند معضل عمارت حل شود.
۰
plusresetminus
طلای سیاه یا بلای سیاه!/ «استار» جایگزین «عمارت» می‌شود؟+فیلم و عکس
به گزارش بلاغ؛ عمارت امروز چون آتشنشانی فعال هر لحظه می تواند به سرش بزند و با یک رانش، با یک انفجار چون بمب اتمی برای شهر باشد، غده‌ای بدخیم که 36 سال است در جان سلامتی مان تنیده است و روز به روز وخامتش بیشتر می شود و این طلای سیاه امروز بلای سیاهی بر سر شهروندان نه تنها امل بلکه استان شده است.

زباله ها سالهاست در آمل تبدیل به ابرچالش شده اند، این سمبل بی توجهی، امروز صدای مسئولین را هم درآورده است و به جای وقت خریدن بفکر چاره کار شدنده اند، اما چه سود که دستهای با نفوذی نمی گذارند معضل عمارت حل شود.


 
عمارت یا غده سرطان
غده سرطانی که شیرابه هایش ریشه های سلامتی شهر را خشکانده‌اند، امروز برای حل معضل زباله، منال گزینه استانداری است که تایید وزارت کشور و محیط زیست را گرفته، اما شهرستان نور شانه خالی می کند در حالی که تا دیروز زباله های این شهرستان و شهرهای اطراف چون محمودآباد و فریدنکنارو روستاهای اطراف بر سر آمل هوار می شد و کسی از خود نمی پرسید مرزهای جغرافیا یعنی چه؛ چرا که ما اهل یک استان هستیم و مشکلات و معضل ها کیلومترشمار ندارند.

این دور از انصاف است که نفوذ سیاست، پای برگه های ویزیت چند صد انسان را امضا کند، امروز رد پای همین بازی های سیاسی برای زباله‌ها را می توان در درمانگاه ارین و نگاههای ناامید بیماران سر تراشیده دید که به هیچ چیز جز سلامتی فکر نمی کنند.

نفوذ همین یقه سفیدها باعث شده که یک دهه مسئولان ما برای مکان زباله اندرخم یک کوچه اند و دست به هر زمینی می زنند یا بخاطر منافع سیاسی بر زمین می ماند و یا در بازی های بروکراسی گم می شود.
 


عمارت، خطر جدی
رضا حاجی پور نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس اسلامی در گفتگو با خبرنگار بلاغ مشکل زباله را بزرگترین دغدغه شهرستان دانست و اظهار کرد: عمارت زباله وضعیت وحشتناکی دارد، شیرابه ها سرازیر شدند، احتمال رانش و حرکت زمین به جهت نفوذ شیرابه های زیاد است.

دانلود

وی وجود انباشت زباله در عمارت را خطر بسیار جدی خواند و خاطرنشان کرد: باید با مدیریت درست و اصولی پسماند این انتظار مردم که به حق است برطرف شود و این بحران محیط زیستی در منطقه حل شود.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس اسلامی از دیدارش با معاون وزیر در خصوص پسماند آمل گفت و افزود: با معاون محیط زیست هم صحبت کردم و برنامه ها و راهکارهایی مطرح شد که امیدوارم هر چه زودتر تصمیمی برای حل پسماند آمل گرفته شود.
 
استار، جایگزین عمارت
وی ادامه داد: منطقه استار از لحاظ کارشناسی منطقه ایده عالی برای پسماند زباله است، در حالی که محیط زیست با استناد اینکه یک و نیم هکتار است مخالفت می کند، در حالی که این منطقه با گوگل مپ هم گرفته شده هفت و نیم هکتار است.

حاجی پور با بیان نامه مدیرکل محیط زیست مازندران به فرماندار آمل اظهار کرد: برخلاف چیزی که عنوان شده طرح دفع زباله در این منطقه را نخواهیم داشت؛ چرا که اتفاق ناخوشایند دیگری در این مکان مانند عمارت رخ خواهد داد، بلکه باید فراوری و تبدیل زباله به انرژی و کمپوست در دستور کار قرار بگیرد که یکی از اهداف ما است.


 
منال در مقابل یقه سفیدها
 
وی منطقه منال را از نظر کارشناسی و محیط زیست موقعیت مناسب و شرایط خوبی خواند و اظهار کرد:که حتی مورد تایید وزارت کشور و محیط زیست نیز قرار گرفته است، اما متاسفانه با مخالفت های افراد با نفوذ شهرستان نور روبه رو شده است که این نیز در جلسه با معاون وزیر نیز مطرح شد.
 
احمد محمدزاده کارشناس محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه سالهاست چالش زباله در مازندران از خط قرمزهای بحران گذشته است، گفت: روزانه بیش از سه هزار و 150تن زباله در استان تولید می شود و به لطف تعطیلات به 6 هزار تن در روز  هم می‌رسد، هر تن زباله 500 لیتر شیرابه و یا بهتر بگوییم سرطان تولید می کند.

وی با بیان وضعیت زباله سوز در مازندران، عنوان کرد:  2دو کارخانه زباله سوز در نوشهر و ساری در حال احداث است، سه شهر مازندران بابل، تنکابل و بهشهر کارخانه کمپوست دارند که از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کنند و شهرهای ساری، بابل، بابلسر، نوشهر، چالوس بخشی از فاضلاب تصفیه می شود، اینها نهایت فعالیت پسماند در مازندران است.
 


زباله سوز آمل، دروغ سیزده
کارشناس محیط زیست کارخانه زباله سوز در آمل را به یک دروغ سیزده شبیه خواند و اظهار کرد: هر روز تن های زباله بر عمارت افزوده می‌شود و از سال 90 تا کنون برای عمارت و جایگزینی آن تصمیم گیری می‌شود، اما عملا هیچ اتفاق صورت نگرفته است.

 وی تصریح کرد:شهرهای ساحلی مظلوم تر از کناره های دریا برای انباشت زباله نیافته اند، هر مازندرانی در روز سرانه 180 لیتر فاضلاب تولید می کند و حجم زیاد فاضلاب ها در حوزه کشاورزی و صنعتی را هم محاسبه کنیم، باید بگوییم در حال حاضر با یک غده بدخیم  در استان مواجهه هستیم.

محمدزاده فرهنگ سازی و تفکیک زباله را قدم اول دانست و خاطرنشان کرد: در سیستم زباله سوز اگر زباله خشک و تر با هم بسوزد، سطح انرزی زیادی می خواهد؛ چرا که مشکلی با زباله تر نداریم و به راحتی می توان مدیریت کرد و اگر تفکیک زباله انجام شود این مشکل نیز حل خواهد شد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه در جهت تفکیک سازی زباله فعالیت موثری انجام نشده است و با وجود ایستگاههای زیاد تفکیک زباله و برنامه های سازمان پسماند، عملا نتوانسته تا بحال موثر واقع شود.

 این استاد دانشگاه راه حل معضل زباله گفت: کم کردن زباله و تفکیک زباله با فرهنگسازی، ایجاد سیستم خشک کن که رطوبت زباله را بگیرد و در نهایت سوزاندن زباله راه حلی برای مشکل زباله است.
 
اولویت دولت حفظ محیط زیست نیست

متاسفانه اولویت دولت حفظ محیط زیست نیست و بودجه ای که برای آن درنظر می گیرد کم است، در حالی که طبق ماده 12  قانون پسماند خرید زمین برای زباله سوز بر عهده وزارت کشور است نه شهرداری ها، اما با این وجود تلاش های مسئولین شهری تا به امروز نیمه کار مانده است و بنظرمی رسد دستهایی نمی خواهند این اتفاق بیافتد، دستهای که در زباله کاسبی می کنند و بانفوذند.

نماینده آمل این بار کوه کن شده است و میخواهد تیشه به ریشه عمارت بزند، اینکه اگر سنگ اندازی های افراد بانفوذ سیاسی و مافیای زباله برای این نماینده تازه نفس رمقی بگذارد تا عمارت چهل سالگی‌اش را نبیند.
 


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲