یک داستان تکراری در فوتبال ایران؛

پشت پرده هجوم تیم‌های لیگ برتری به ترکیه

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
کد مطلب : ۴۹۴۳۳
افزایش حضور تیم‌های لیگ برتری در ترکیه جهت آماده‌سازی و خروج این همه ارز در این شرایط اقتصادی سوالات بسیاری را در ذهن فوتبال دوستان ایجاد کرده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- قطار لیگ برتر چهاردهم در حالی از 9 مرداد ماه حرکت خود را آغاز می کند که شاهد یک داستان تکراری میان تیم ها هستیم. خبری غیر از بازار داغ نقل و انتقالات و ناز کردن و مشکلات مالی بازیکنان و باشگاه ها و آن چیزی نیست جز داستان پرخرج اردوهای تدارکاتی تیم های لیگ برتری در ترکیه که در چند سال اخیر به یک اپیدمی فراگیر تبدیل شده است.
ماجرا از آنجا جالب می شود که میان تیم های حاضر در این اردوها به نام هایی برمی خوریم که از نظر مشکلات مالی، صدایشان گوش فلک را کر کرده و روزی نیست ناله بی پولی و بدهی آنها به گوش نرسد. اینجاست که باز هم بوی دلال های بیشمار فوتبال ایران به مشام می رسد و باید در برپایی این اردوهای پر هزینه حضور آنها را احساس کرد.
پشت پرده هجوم تیم‌های لیگ برتری به ترکیه/ ارزهایی که به باد می‌رود + قبادی ببیند
  البته سه دلیل عمده باعث می شود برپایی این اردوها را موجه بدانیم: نبود امکانات در داخل، نخواستن ویزا و آب و هوای مطبوع ترکیه در این موقع سال.

مسافران امسال ترکیه چه تیم‌هایی بودند؟

امسال هم مانند چند سال اخیر بسیاری از تیم ها که به نسبت از سال های قبل نیز بیشتر شده اند، اردوی پیش فصل خود را در ارتفاعات ترکیه برپا کرده‌اند. تیم های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتورسازی، گسترش فولاد، پیکان، استقلال خوزستان، سایپا، راه آهن و ذوب‌آهن 10 تیمی هستند که به ترکیه رفته و این احتمال وجود دارد که چند تیم دیگر هم راهی شوند.  

برخی تیم ها پیش از عزیمت به ترکیه در مناطق خوش آب و هوایی مانند سرعین، بروجرد و تکاب و ... اردو برگزار کرده اند. برخی نیز کشورهایی مانند ارمنستان و صربستان را برای اردو در نظر گرفته اند. البته اکثر تیم های لیگ برتر در ابتدا کشورهای دیگری را به غیر از ترکیه برای تشکیل اردو انتخاب می‌کنند اما در نهایت طبق عادت همیشگی، این کشور خوش آب و هوا را برای برپایی اردو برمی گزینند و اینجاست که باید پرسید چرا؟

دلایلی برای برپایی اردوی پرخرج

نکات متعددی درباره برگزاری این اردوها در خارج از ایران عنوان می شود. نکته اول، آب و هوای خوب ترکیه در این دوره است که قابل مقایسه با گرمای ایران نیست. این موضوع بهانه ای شده تا مربیان و مدیران برای سفر به آن سوی آب ها، بدان استناد کنند. البته، این موضوعی است که گشتی در استان های ایران می تواند عکس آن را اثبات کند. در حقیقت، در برخی استان ها شاهد هوای بسیار خنک تر و مطبوع تر از ترکیه در این ایام هستیم. البته، نخواستن روادید نیز از دیگر مسائلی است که سفر به کشوری مانند ترکیه را سهل می کند؛ به خصوص با توجه به این موضوع که تیم ها در این دوره برخی بازیکنان را به تازگی جذب کرده اند.
  پشت پرده هجوم تیم‌های لیگ برتری به ترکیه/ ارزهایی که به باد می‌رود + قبادی ببیند اما آنچه به آن استناد شده و نکته حایز اهمیت است، کیفیت مطلوب امکانات در این کشور است. در حقیقت، امکانات ویژه ای که در ترکیه وجود دارد، موجب می شود تا تیم ها به رفتن ترغیب شوند. وجود زمین های چمن، مجموعه های بدنسازی مناسب، امکان برگزاری دیدارهای دوستانه با هزینه کمتر، داشتن ارتفاع مناسب برای بدنسازی و ... مواردی است که بدان استناد می شود. در حقیقت، اگرچه برخی نقاط کشور دارای آب و هوای بهتری نیز در نسبت با این کشور هستند؛ اما این امکانات را نداشته و همین باعث هزینه سنگین ارزی می شود.

وظیفه مدیران برای جلوگیری از خروج ارز

به گزارش مشرق، این داستان در نیم فصل در یک نقطه دیگر به نام امارات و دبی تکرار می شود و جیب این کشور پذیرای ارزهای خروجی از ایران است. شاید با شنیدن دلایل مدیران و سرمربیان باشگاه ها مبنی بر نداشتن امکانات بتوان حق را به آن ها داد اما در این فوتبالی که خرج های میلیاردی می شود و فقط لقب حرفه ای را یدک می کشیم مهیا کردن بستری برای ساختن و برپایی کمپ های تمرینی با امکانات کامل وظیفه کیست؟ آیا اگر مدیران ائتلاف کرده و در این زمینه نگاهی دلسوزانه داشته باشند، نمی توانند در نقاط خوش آب و هوای شمال و شمال غرب کشور یا استان هایی مانند کهگیلویه و چهارمحال که در این فصل آب و هوای بی نظیری دارند این کمپ ها را فراهم کنند. ساختن این امکانات در جنوب کشور و جاهایی مانند کیش و قشم و .. در نیم فصل هم ضروری به نظر می رسد. شاید سخت گیرانه به نظر برسد اما ممانعت از خروج ارز کشور در یک دوره اردویی پیش فصل می تواند موجب شود تا چنین مکانی در داخل کشور فراهم شود.

مروری بر روند برگزاری اردوهای ورزشی و فوتبالی در کشورهایی مانند ترکیه و امارات که در رابطه نامطلوبی با کشور ما هم قرار دارند، نشان می دهد باید در این زمینه ها تدبیری شود تا شاهد برگزاری چنین اردوهایی مبهم در برگزاری و هدر رفتن ارز نباشیم. بی تردید اگر در این زمینه دلسوزی و جدیتی باشد، می توان انتظار داشت تا نه تنها ارز و سرمایه کشور از این مرزها خارج نشود که حتی در این راستا ایجاد اشتغال و رونق مالی نیز صورت گیرد./آ     
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱