نماینده ولی فقیه در مازندران:

الگوی کشت مناسبی در مازندران نداریم

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۴۸۵۵۸۵
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه ما الگوی کشت مناسبی نداریم گفت: باید دستور و نسخه‌ای قابل اجر در استان وجود داشته باشد.
۰
plusresetminus
الگوی کشت مناسبی در مازندران نداریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی بعد از ظهر امروز در دیدار با رئیس و هیئت رئیسه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ضمن گرامیداشت ایام، اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی با دانشگاه علوم پزشکی دارای تفاوت اساسی است.

وی افزود: دانشگاه علوم کشاورزی فقط مسئول آموزش و پژوهش حوزه کشاورزی بوده و مدیریت، وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است، گاهی این دو مجموعه با هم هماهنگ هستند که بازدهی بیشتر است، دشواری کار این دانشگاه این است که بدانید چگونه دستاوردهای آموزشی خود را به صحنه زندگی کشاورزان بیاورید.

محمدی لائینی تصریح کرد: در حوزه آموزش علوم کشاورزی و پژوهش هم گاه ما شاهد عقب‌ماندگی هایی هستیم، حدود ۳۷ میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم با همین آب موجود می‌توان آن را مدیریت کرد که دائر باشد و بائر نباشد، بدیهی است که با مدیریت سنتی نمی‌شود، قطعا باید به روش‌های جدیدی از آبیاری کردن مزارع و نژادهای جدیدی از بذرها که به آب کمتری نیاز داشته باشند کار کنیم تا از همه زمین‌ها بهره‌برداری کنیم که این کارِ دانش بنیانی و دانشگاه است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه باید به سمت تکامل آموزش و تحقیق بروید، عنوان کرد: باید آب، کم مصرف شود، اینکه چگونه با جریان تبخیر آب مبارزه کنیم مهم است، گفته شده ۹ میلیارد از ۱۴ میلیارد مکعب نزولات آسمانی تبخیر می‌شود که باید جلویش گرفته شود.

وی ادامه داد: مورد دیگر به‌صرفه بودن کشاورزی است، می‌بینیم که تمام هزینه‌های کشاورزان ما در حال افزایش است اما قیمت‌ها دست نمی‌خورد و سود در جیب دلالان است، باید کاری کنیم که کشاورزی از چنبره دلالی و واسطه‌ای بیرون بیاید و قیمت خوب به کشاورز برسد نه به واسطه و دلال.

امام جمعه ساری یادآور شد: کشاورزان پارسال از قیمت برنج ناراضی بودند امسال هنوز بدتر، الان از ۹۰۰ هزار تن شاید ۲۰۰ هزار تن برنج دست کشاورز است و بقیه خارج شده، از طرفی گرانی کود و سم باید مورد توجه باشد، برای صادرات از این سموم تست می‌گیرند برای داخل هیچی، مردم باید از صیفی‌جات، میوه‌جات و محصولات باغی و کشاورزی بدون تست استفاده کنند.

این مسئول گفت: به‌نظر می‌رسد که علوم پزشکی حوزه کشاورزی را رها کرده و خودش را محدود به درمان کرده در حالی که سرچشمه بیماری‌ها باغات و زمین‌هاست، کشاورزی هم هزینه بالایی دارد و هم از نظر سلامت موثر است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه از تجربه موفق کشاورزان استفاده ای نمی‌شود، کشاورزان بعضا تجربه‌های بسیار موفقی دارند و می‌توانند به اندازه اساتید دانشگاه  کشاورزی را پیش ببرند، چیزی که از علم بالاتر است تجربه است اما توجه نمی‌شود، البته منظور این نیست که کشاورزی سنتی شود بلکه باید مدرن شود.

محمدی لائینی بیان کرد: ابزار، لوازم و تجهیزات کشاورزی به کشاورزان هم گران است و هم متاسفانه بسیار واسطه‌بازی و پارتی‌بازی است، در حالی که ابزار لازمه کشاورزی مدرن است، در اختیار گذاشتن کود و سم با قیمتی ارزان‌تر با نظارت بر قیمت خوب است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه ما الگوی کشت مناسبی نداریم گفت: در مبارزه با آفات هم عقب هستیم، در سال گذشته گندمی داشتیم که جوانه نزد که تحقیقاتش مربوط به شماست، فصل مشترک مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی با شما دانشگاهیان باید مشخص شود، اصلا جهاد کشاورزی از علوم کشاورزی کجا استفاده می‌کند؟ باید دستور و نسخه‌ای قابل اجرا وجود داشته باشد، این تداخلات علوم پزشکی، علوم کشاورزی و جهاد کشاورزی باید مشخص شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: جریان دانش‌بنیان‌ها خود جریان مبارکی است که مقام معظم رهبری بر دانش بنیان شدن کشاورزی تاکید داشتند، صنایع تبدیلی یک مصیبت بزرگی است، قطب کشاورزی صنایع تبدیلی ندارد، ۷ میلیون تن تولیدات باغ صنایع تبدیلی نداشته باشد آبروریزی است، چه کسی مسئول است؟

امام جمعه ساری همچنین اظهار کرد: اینکه مرکبات ما زودتر از موعد چیده می‌شود تا به سورتینگ‌ها برود و قند لازم را نگیرد موضوعی است که مشخص نیست چه کسی باید جلویش را بگیرد، ضربه‌های حیثیتی را چه کسی باید جبران کند؟ همه اینها را باید فکر کنید، باید ببینید چه کردید؟ مسئولان بگویند در دوره مسئولیت خود چند مشکل مهم از حوزه کشاورزی حل شده است.

وی با اعلام اینکه عملا کشاورزی مازندران تولیدات دارد اما توفیقات ندارد، تاکید کرد: کشاورزی ما سر درختش پر اما جیبش همچنان خالی است، به صرفه نیست، زحمت‌ها زیاد اما درآمد پائین است، به کارتان بیشتر از خودتان اهمیت دهید، اینکه هر کسی زمین  خود را درخت بکارد فردا بِبُرد سوال است اینکه آیا اینجا متولی ندارد؟ البته خدمات مثبت به جای خود محفوظ است.

محمدی لائینی در پایان گفت: در بخش آب برخی‌ها می‌گویند سیاست سدسازی منسوخ شد سوال اینجاست که این درست است یا نه، اگر درست است پس این چند سد نیمه‌کاره؛ گلورد، زالم‌رود و هراز را زودتر به پایان برسانید، ظرفیت آب‌بندان‌ها در صورت لایروبی دوبرابر می‌شود پس چرا انجام نمی‌دهید؟ از با یکدیگر درگیر شدن به بیرون بیایید و این چند وزارتخانه تعاملی کار کنید البته بحث وحدت حوزه و دانشگاه را هم داریم که شما می‌توانید آن را غنی‌تر کنید و بخش علمی را قوی کنید.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳