دبیر کارگروه شهر‌سازی مرکز تحقیقات مجلس:

۱۷ بانک کشور ۷۸ شرکت فعال انبوه‌‌سازی دارند

تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۸۱۲۲۰
به گفته دبیر کارگروه عمران و شهر‌سازی مرکز تحقیقات مجلس، اکنون ۱۷ بانک کشور دارای ۷۸ شرکت فعال در زمینه انبوه‌‌سازی هستند.
۱
plusresetminus
۱۷ بانک کشور ۷۸ شرکت فعال انبوه‌‌سازی دارند
به گزارش بلاغ به نقل از نود اقتصادی، حمیدرضا آرامی در مورد بنگاه داری بانک‌ها گفت: برخی بانک‌ها احتکار ملک و مستغلات می‌کنند. حضرت آقا فرمودند که بانک‌ها غلط می‌کنند که بنگاه‌داری کنند. این واژه غلط می‌کنند را ما فقط در مورد آمریکا شنیده بودیم. اکنون ۱۷ بانک کشور دارای ۷۸ شرکت فعال در زمینه انبوه‌‌سازی هستند.

وی افزود: شرکت‌های انبوه‌ساز متعلق به بانک‌ها به‌ شدت مشغول هستند. در حالی که طبق قوانین بالا دستی، بانک‌ها حق دارند حداکثر ۲۰ درصد از سرمایه پایه خود را آن هم فقط در سه ردیف مشخص سرمایه‌گذاری کنند. ما اکنون بانکی را داریم که چهار برابر سرمایه خودش را در انبوه‌‌سازی هزینه کرده است!

دبیر کارگروه عمران و شهر‌سازی مرکز تحقیقات مجلس ادامه داد: بانکی که فقط حق داشت یک پنجم ثروتش را در انبوه‌‌سازی هزینه کند وقتی چهار برابر هزینه می‌کنند، برای جبران باید اوراق بفروشد و پول چاپ کند. بقیه بانک‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و به همین سمت رفته‌اند.

آرامی با بیان اینکه بانک‌ها ۳۷ میلیون متر مربع مستغلات گران‌قیمت دارند، گفت: در هر میدان شهری، گران‌ترین املاک متعلق به بانک‌ها است. جالب اینکه آمارها نشان می‌دهد که حجم بسیار زیادی از مستغلات خالی مانده که نه اجاره می‌رود و نه فروش می‌رود به علت انتظار تورمی، متعلق به بانک‌ها است.

دبیر کارگروه عمران و شهر‌سازی مرکز تحقیقات مجلس، تصریح کرد: بانک صاحب ملک مطمئن است که امسال ملک خود را نه اجاره بدهد و نه بفروشد، تا سال بعد با تورم پیش‌بینی شده، فلان قدر برایش ارزش افزوده دارد. بنابراین بانک انگیزه احتکار زیادی دارد و ملک خود را برای رسیدن به سود بیشتر عرضه نمی‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

ظهور محوری جدید از دشمنان آمریکا با حضور ایران
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پیام روشن وعده صادق
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برگزاری ۱۵۰ برنامه دهه کرامت در شهرستان نور
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
هشدار تنش گرمایی در مازندران
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
جهاد خدمت‌رسانی در امتداد امیدآفرینی
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
۱۸ بانک در نهضت ملی مسکن بدون عملکرد!
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
ضرب‌الاجل برای تکمیل کمربندی جنوبی بابل
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷