تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹
کد مطلب : ۴۷۴۷۵۲
وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه تسلیم فشارها و باج‌خواهی‌های آمریکا نخواهیم شد، تصریح کرد: خوشحالیم که تحولات فعلی در راستای بازگشت روابط بین برخی کشورهای عربی و ایران در جریان است.
۰
plusresetminus
فیصل مقداد: هیچ تفاوتی بین داعش، آمریکا و اسرائیل نیست
به گزارش بلاغ؛ فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در چهارمین سفر دیپلماتیک خود به ایران در زمان دولت سیزدهم‌،در راس هیئتی بلندپایه وارد تهران شد و مورد استقبال همتای ایرانی خود قرار گرفت.
در هیئت سوری، علاوه ‌بر فیصل مقداد، وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات و جمعی دیگر از مقامات سوری نیز حضور داشتند. 
وزیر امور خارجه سوریه با حسین امیرعبداللهیان ملاقات و گفت‌وگو کرد و همزمان با این نشست‌، نشست مشترک وزرای راه و شهر‌سازی دو کشور نیز برگزار شد

باید زنگ خطر تحرکات تروریستی را جدی بگیریم 
حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مشترک ما در این دیدار پیگیری توافق رؤسای جمهور دو کشور در جریان سفر رئیسی به دمشق بود.
وی افزود: در این سفر توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور، آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور، افزایش تعداد پروازهای دو کشور از جمله موضوعات پیشرفت کرده در جریان پیگیری‌های هفته‌های گذشته است. 
امیرعبداللهیان با بیان اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه ترانزیت از موضوعات پیشرفت کرده در جریان پیگیری‌های هفته‌های گذشته بین دو کشور است. 
تصریح کرد: برای پیگیری دقیق‌تر و مستمر رؤسای جمهور دو کشور و بهره‌مندی دو کشور از منافع همکاری‌های تجاری و اقتصادی، کمیته مشترک اقتصادی، کمیته علم و فناوری، کمیته مالی و کمیته حقوقی پیگیر موضوعات فی‌مابین هستند.
وزیر خارجه کشورمان همچنین عملیات تروریستی اخیر در منطقه سیده زینب در دمشق و عملیات تروریستی در پاکستان را محکوم کرد و اظهار داشت: باید زنگ خطری که در تحرکات تروریستی به صدا در آمده را باید جدی بگیریم و به اقدامات منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم ادامه دهیم.

رژیم صهیونیستی منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه است
حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت. تحولات مرتبط با نشست آستانه را مورد توجه قرار دادیم. اخیراً نشست بیستم کارشناسان ارشد آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد و در برنامه‌ریزی‌های نشست در سطح وزرای خارجه و رؤسای جمهور چارچوب آستانه در دستورکار مشترک همه طرف‌ها قرار دارد.
وی همچنین ضمن محکوم‌‌کردن شدید حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سرزمین سوریه بیان کرد: این رژیم اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه است و بقای تصنعی خود را ناشی از جنگ‌افروزی در منطقه می‌داند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: منطقه نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت نبوده و نخواهد بود.
امیرعبداللهیان همچنین حمایت قطعی ایران از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را اعلام کرد و اظهار داشت: معتقدیم حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات و امنیت در این کشور و در منطقه نخواهد کرد. 
وی افزود: نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را در خصوص امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه به خوبی درک می‌کنیم ولی معتقدیم حضور نظامی در خاک سوریه راه‌حل نیست.
 امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: نیروهای ‌اشغالگر آمریکایی جز تشدید ناامنی در سوریه و حمایت از تروریست‌ها در ادلب دستاورد دیگری در منطقه نداشتند و خروج فوری نیروهای نظامی و ‌اشغالگر آمریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات و امنیت این منطقه می‌دانیم.
وی افزود: بر بازگشت فوری و امن آوارگان سوری به مناطق قبلی خود تأکید داریم و معتقدیم برخی کشورها و طرف‌های غربی که مانع بازگشت آوارگان هستند و با بودجه‌های سازمان ملل آنها را به تشویق در ماندن بیرون از سوریه می‌کنند باید به بازگشت آوارگان کمک کنند.

سفر آقای رئیسی صفحه جدیدی در روابط دو کشور بود
فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: خوشحالم که در کشور برادر ایران حضور دارم. 
ما با آقای امیرعبداللهیان سفرهای دوره‌ای در ارتباط با آخرین اخبار از تحولات منطقه را 
داریم. 
وی ادامه داد: سفر آقای رئیسی به سوریه صفحه جدیدی برای گسترش روابط دو کشور بود. لذا تلاش می‌کنیم دستاوردهای زیادی داشته باشد. گام‌های عملی آغاز شده و با دستورات رهبران دو کشور در تلاشیم آنها را گسترش دهیم. 
وزیر خارجه سوریه با‌ اشاره به ‌اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های سوریه و همچنین علیه ملت فلسطین، بیان کرد: در کنار ملت فلسطین برای تحقق حقوق مشروع خود می‌ایستیم.
وی همچنین گفت: اتفاقاتی که امروز در رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است، نشانگر عمق بحران‌های آن است و این رژیم جعلی است و تلاش می‌کند به شهرک‌نشینی‌های خود ادامه دهد. ملت اصیل در سرزمین‌های ‌اشغالی ملت فلسطین است و خوشحالیم از انتفاضه‌ها و دستاوردهای ملت فلسطین. اقدامات این رژیم را به خاطر جنایات علیه ملت فلسطین محکوم می‌کنیم. فیصل‌المقداد با‌ اشاره به مذاکراتش با امیرعبداللهیان درباره روند آستانه و ‌اشغالگری آمریکا در شرق سوریه گفت: به کنگره آمریکا می‌گویم که این جنایاتی که در سوریه انجام می‌دهند و جنایات جنگی است، مطمئنا پایان خواهد یافت و ملت مقاوم سوریه اجازه نمی‌دهند که این ‌اشغالگری ادامه یابد و ملت سوریه آنها را مجبور می‌کنند از خاک سوریه عقب‌نشینی کنند.
 این دیپلمات عالی‌رتبه سوریه بیان کرد: حضور آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است. چون سوریه این را درخواست نکرده و سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی است که صرفا اهداف اسرائیل و آمریکا را محقق می‌کند.
وی خطاب به کشورهایی که با آمریکا همراهی کردند، افزود: سوریه و دوستان سوریه ناتوان نیستند که به‌وجود داعش پایان دهند. آمریکا تلاش می‌کند ابزارهای خود را از منطقه جابه جا کند تا اهدافش را محقق و سیاست یک‌جانبه‌گرایی خود را ادامه دهد.
المقداد ادامه داد: از همه کشورهای غربی می‌خواهم به حمایتشان از تروریسم و تشویق و حمایت از هر اقدامی که مخالف حقوق بشر و حقوق ملت‌هاست، پایان دهند.

کشورهای غربی در بحث حقوق بشر
دروغ می‌گویند
وزیر امور خارجه سوریه درباره پناهندگان سوری گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند پناهندگان به سوریه باز نگردند و می‌گویند شرایط در سوریه مناسب نیست. در تلاشند هیمنه و سیطره خود را بر سوریه و کشورهای منطقه بیشتر کرده و بر ثروت‌های منطقه سیطره یابند. با نهادهای سازمان ملل برای تحقق اهداف انسان‌دوستانه همکاری می‌کنیم، ولی با اهداف کشورهای غربی همگام نخواهیم شد. آنها تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت سوریه وضع کردند. ملت ما در حسکه تلاش می‌کند بطری آب به دست بیاورد، ولی به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به آب دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه کشورهای غربی آب را بر روی مناطق حسکه بسته‌اند، تصریح کرد: این کشورها وقتی از حقوق بشر سخن می‌گویند دروغ می‌گویند و در تلاشند ثروت‌های منطقه را غارت کنند. روز گذشته آمریکا ۴۲ کامیون حامل نفت را متوقف کردند. شاهدیم آمریکا با این غارتی که انجام می‌دهد به دنبال تحقق اهدافش است و می‌خواهیم این اقدامات متوقف شود. نباید به آمریکا اجازه دهیم. آمریکا در عراق هم اهداف خاص خود را دنبال می‌کند. روش‌های آمریکا در سراسر جهان برای همگان روشن شده و همه می‌دانند آمریکا به دنبال چه چیزی در منطقه است.
فیصل المقداد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در سوریه گفت: این اقدام در راستای ادامه حمایت از تروریسم است. آمریکا تروریست‌ها را در مناطق مختلف جابه‌جا می‌کند. زمانی در آفریقا اهدافی داشته باشد، تروریست‌ها را منتقل می‌کند. همه داعشی‌ها از اردوگاه‌هایی که تحت نظارت آمریکاست و در آنجا آموزش می‌بینند به مناطق دیگر سرازیر می‌شوند. هدف آنها تضعیف دولت سوریه و جلوگیری از احساس آرامش شهروندان است.
این دیپلمات عالی‌رتبه سوریه خاطرنشان کرد: دولت و ملت سوریه به دنبال آزاد‌سازی جولان هستند. آمریکا میلیاردها دلار ثروت سوریه اعم از محصولات زراعی و نفت را به خارج ارسال کردند. هرگونه افزایش نیروی نظامی آمریکا تشدید ‌اشغالگری است و باید این ‌اشغالگری پایان یابد.
تحولات فعلی در جهت احیای روابط ایران
 و کشورهای عربی است
فیصل المقداد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست جده، آمریکا و غرب به‌شدت خشمگین شدند. کشورهای عربی را به خاطر این تصمیم محکوم می‌کنند گویی که کشورهای عربی نمی‌دانند که آنچه منجر به این تصمیم شد فشارهای غربی بود. الان هم تلاش می‌کنند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.
وی با تاکید بر اینکه تسلیم این فشارها و باج‌خواهی‌ها نخواهیم شد، تصریح کرد: خوشحالیم که تحولات فعلی در راستای بازگشت روابط بین برخی کشورهای عربی و ایران در جریان است و شاهدیم غربی‌ها تهدید کرده‌اند که کشور عربی را که روابطشان را با سوریه بازیابی کردند مورد تحریم قرار می‌دهند.
وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: شاهد اوضاعی که سوریه از ۲۰۱۱ با آن دست و پنجه نرم می‌کند هستیم. شاهدید نزدیک 400 هزار تروریست وارد خاک سوریه شدند که برخی کشورهای همسایه به آنها اجازه دادند و با ارتش سوریه و مقاومت و همچنین ایمان ملت سوریه آنها را شکست دادیم.
وی بیان کرد: شاهد تجاوز نظامی مستقیم آمریکا علیه سوریه بودیم و اینکه نیروهای آمریکایی جمع زیادی از مردم سوریه در منطقه دیرالزور را به شهادت رساندند. ارتش بیگانه ترکیه بخشی از سرزمین ما را ‌اشغال کرده است. هیچ دشمنی بین ما و ملت ترکیه وجود ندارد، ولی معتقدیم هر نیروی بیگانه و خارجی باید از سرزمین‌های ما بیرون بروند.
المقداد ادامه داد: کشورهایی هستند که با قدرت‌های شر و تجاوزگری نظامی هم‌پیمان شده‌اند و برخی از این کشورها رویکرد داعش را دنبال کردند و برای تحقق اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند. نیروهایی که وارد خاک سوریه شدند با مقاومت ملت سوریه از این کشور بیرون رانده خواهند شد.
هیچ تفاوتی بین داعش، آمریکا
و اسرائیل نیست
به گزارش فارس، وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک خود با همتای ایرانی بیان کرد: وقتی داعش ضعیف‌تر می‌شود اسرائیل وارد صحنه می‌شود و حملاتش را علیه سوریه بیشتر می‌کند. هیچ تفاوتی بین داعش، آمریکا و اسرائیل نیست. ملت ما این جنایات را فراموش نمی‌کند و هر کس مرتکب این جنایات شده قطعا روزی مجازات خواهد شد.
وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همه تلاش‌های خود را برای حمایت از ملت سوریه انجام داد در زمینه اقتصادی، نفت، گاز و کمک‌های انسان‌دوستانه و ما از ایران تشکر می‌کنیم. 
المقداد ادامه داد: کمک‌هایی که ایران بعد از زلزله اخیر انجام داد، کمک‌های بزرگی بود و نشان داد دو کشور برادر و دوست هستیم. از ملت ایران و رهبری جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خون مظلومان غزه روشنگری می‌کند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جهان اسلام مدیون صادق آل محمد(ص) است
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
مدیران به جایگاه رسانه‌ها توجه کنند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
اندیشه شهید مطهری برای جوانان تبیین شود
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷