تاریخ انتشارجمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۴۱۵۱
قریب به دومیلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌د‌هند که زندگی‌شان در کشورهای مختلف از تنگناهای شدیدی رنج می‌برند.مجموعه دوجلدی «اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا» نوشته دکتر محمدعلی احمدیان، نگاهی به وضعیت زندگی این نیم میلیون مسلمان دارد.
۰
plusresetminus
نیم میلیارد مسلمان، اقلیتی! مظلوم و خاموش
به گزارش بلاغ؛ قریب به دومیلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌د‌هند. از این جمعیت حدود یک سوم در کشورهایی با حکومت‌های غیراسلامی به سر می‌برند. این جمعیت مسلمانان به دلیل پراکندگی و عدم ارتباط و انسجام با یکدیگر، و عمدتا حمایت نکردن دولت‌های حاکم و بعضا فشارها و سرکوب آن‌ها تاکنون نتوانسته‌اند منشأ هیچ‌گونه تأثیری در سرنوشت خود به عنوان یک شهروند و یا تبعه آن کشور در سطح بین‌المللی باشند.
این اقلیت در بعضی از کشورها مانند چین و هند، جمعیت قابل ملاحظه‌ای هستند که علاوه بر نماد کثرت عددی‌شان، نشانگر گوناگونی نژاد، زبان، فرهنگ و توزیع جغرافیایی آنان است و به گستردگی حضور آن‌ها در سطح جهانی دلالت دارد.
«اقلیت‌های مسلمان در قاره‌های آسیا و اقیانوسیه و آفریقا» عنوان کتابی است به قلم دکتر محمدعلی احمدیان که انتشارات خاتم آن را در یک مجموعه دوجلدی منتشر کرده است. جلد اول به اقلیت‌های مسلمان در «قاره آسیا» و کشورهای استرالیا و زلاند جدید از «قاره اقیانوسیه» اختصاص دارد و جلد دوم درباره اقلیت‌های مسلمان در قاره «آفریقا» است که درباره مسلمانان این قاره تاکنون هیچ اثر جامعی به هیچ زبان (فارسی، عربی، لاتین و...) منتشر نشده بود. لازم به یادآوری است که «اسلام» در قاره آفریقا طی ده‌های اخیر تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران حیاتی دوباره یافته و پیشرفت سریع آن در این قاره، کشورهای سلطه‌گر جهانی، وهابیون و رژیم اشغالگر قدس را (که به این قاره به سبب برخورداری از 40 درصد ذخایر طلای جهان و منابع نفتی و گازی و... چشم دارند.) دستخوش نگرانی کرده است، به ویژه آن که این روزها گام‌های مهمی میان ایران و کشورهای آفریقایی در راستای گسترش ارتباطات فی‌مابین برداشته شده است.
دکتر احمدیان سال‌هاست که در حوزه تحقیق و پژوهش درباره جهان اسلام فعال است و پیش از این کتاب‌هایی در این زمینه روانه بازار نشر کرده است.
محدودیت تدریس قرآن کریم
در استرالیا

اسلام سومین و بزرگ‌ترین دین بزرگ استرالیا پس از مسیحیت و آیین بودایی است. شیعیان که حدود یک سوم مسلمانان استرالیا را تشکیل می‌دهند در مسجد الزهرا که در سیدنی واقع است گرد هم جمع می‌شوند. موضع‌گیری‌های این مسجد در راستای خط امام و انقلاب اسلامی است.
در این سرزمین مسلمانان مقید به آداب اسلامی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. طبق آمار 74٪ مردم استرالیا ترجیح می‌دهند که همسایه مسلمان نداشته باشند و حجاب زنان را مورد تمسخر قرار می‌دهند. ایرانی‌ها و لبنانی‌ها در این میان به سبب جو تبلیغاتی منفی جهانی علیه ایران و اسلام مشکلات بیشتری دارند؛ و این اسلام‌هراسی و ایران هراسی ناشی از همان جو تبلیغاتی منفی است.
استرالیا در راستای اجرای قانون مبارزه با تروریسم و براساس لایحه موسوم به مبارزان خارجی، تدریس بخش‌هایی از قرآن کریم و نیز کتاب عهد عتیق را به جرم دفاع از تروریسم ممنوع اعلام کرده است!
کشوری بدون مدارس اسلامی!
در سراسر تایوان هیچ مدرسه دینی و اسلامی وجود ندارد. مساجد نیز هفته‌ای یک بار کلاس برگزار می‌کنند که در جلسات آن نیز فقط تعداد اندکی حضور پیدا می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها فقط می‌دانند که مسلمانند و آباء و اجدادشان مسلمان بوده‌اند ولی از اسلام، احکام و عقاید دینی غیر از حرام بودن گوشت خوک چیزی نمی‌دانند. مسلمانان در تایوان از تبعیض دینی رنج می‌برند به طوری که اگر حجاب داشته باشند با متلک‌هایی کلیشه‌ای مانند «تروریست» و یا «داعشی» مواجه می‌شوند.
تحصیل‌کرده‌های مسلمان در چین
حکومت کمونیستی چین به هیچ دینی رسمیت ویژه نداده است، اما می‌توان از ادیان بودایی، تائویی، مسیحیت و اسلام به عنوان چهار دین مهم آن نام برد. براساس آمارهای غیررسمی بودایی‌ها 18 درصد، تائویی‌ها 30 درصد، مسیحیان 4 درصد و مسلمانان نیز 4 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و بخش عمده‌ای از مردم چین هیچ دینی ندارند.
مسلمانان در اکثر مناطق از وضعیت اقتصادی و معیشتی پایینی برخوردارند. یافتن فرصت‌های شغلی در پروژه‌های دولتی و شرکت‌ها برای جوانان مسلمان بسیار دشوار است. جوانان تحصیل‌کرده مسلمان به سختی می‌توانند جایی در پروژه‌ها یا شرکت‌های دولتی پیدا کنند و افراد فاقد تحصیلات به مراتب راهی برای یافتن فرصت‌های شغلی ندارند.
80 درصد مسلمانان ژاپن کارگرند
در کشور ژاپن درصد قابل توجهی از مردم در گروه بی‌دین‌ها قرار دارند و مسلمانان پایین‌ترین
جمعیت را در بین مردم دارند. در ژاپن هیچ آماری از تعداد مسلمانان کشور در دست نیست. آنچه از آمار غیررسمی به دست آمده حاکی از این است که در حدود 130 هزار نفر از جمعیت کل ژاپن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. حدود 80 درصد مسلمانان کارگرانی هستند که از کشورهای مختلف آسیایی با انگیزه‌های فرهنگی و اقتصادی مهاجرت کرده‌اند.
نبود آموزش کافی و عدم صلاحیت‌های لازم موجب شده بسیاری از کارگران مسلمان فرصت‌های استخدامی را از دست بدهند. فقدان تحصیلات نه تنها بر استانداردهای اجتماعی- اقتصادی تاثیر می‌گذارد بلکه همچنین عاملی است که منجر به پایین بودن سطح آگاهی‌های دینی و ارزش‌های اسلامی می‌شود و این می‌تواند تصویری منفی از اسلام در ژاپن ارائه دهد.
فعالیت تجاری موفق مسلمانان سریلانکا
مسلمانان به عنوان یک جامعه موفق به لحاظ تجاری تقریبا از همان بدو ورود به این جزیره از ثروت و توانایی مالی زیادی برخوردار شده‌اند و از نظر ثروت در میان اقوام ساکن جزیره در رتبه دوم قرار دارند. به طور کلی مسلمانان سریلانکا طیف گسترده‌ای از سطوح اجتماعی- اقتصادی و شغلی را دارند و در میان آنها، هم افراد شهری ثروتمند و تاجر الماس به چشم می‌خورد و هم صاحب رستوران و مالک چایخانه،‌ هم معلم و دانشمند در میان آنها هست و هم افراد کم‌درآمد و زاغه‌نشین فقیر.
بهبود شرایط مسلمانان
در سنگاپور

کشور سنگاپور با وسعتی برابر با شهر تهران دارای 66 مسجد است. میزان زیاد مسلمانان این کشور برای برپایی مساجد موجب شده است کشوری با وسعت کوچک دارای مساجدی بسیار باشد. با توجه به جمعیت 700 هزار نفری مسلمانان سنگاپور تقریبا برای هر ۰۰0/۱۰ نفر یک مسجد وجود دارد.
سنگاپور به عنوان یکی از مدرن‌ترین کشورهای آسیا به توسعه اسلام و بهبود شرایط مسلمانان این کشور کمک کرده است. اگرچه حکومت سنگاپور سکولار است اما دولت سنگاپور دین اسلام را در تمام سطوح اجتماعی کاملا به رسمیت شناخته تا جایی که تعدادی از سران دولت مسلمان هستند.
مسلمانان در کامبوج
کامبوج از پایین‌ترین شاخص‌های عملکرد اجتماعی و اقتصادی در آسیا برخوردار است و یکی از فقیرترین کشورهای دنیا به شمار می‌آید. مسلمانان کامبوج زندگی بسیار ساده‌ای دارند. این سادگی حتی در مراسم عروسی به وضوح دیده می‌شود. آنها بهترین زمان عروسی را پس از برگزاری حج می‌دانند.
در کشور کامبوج اهمیت زیادی به نماز عید فطر داده می‌شود و همه مردم در آن شرکت می‌کنند؛ به گونه‌ای که اگر کسی در این نماز حاضر نشود به عنوان فرد غافل شناخته خواهد شد. خریدن لباس نو برای بچه‌ها و هدیه دادن و کمک کردن به فقرا از جمله کارهایی است که در این عید بزرگ انجام می‌گیرد.
تعلیمات هندویی
برای مسلمانان نپال!

کشور نپال با توجه به محصور بودن در خشکی و شرایط جغرافیایی کوهستانی از کم‌توسعه‌یافته‌ترین و فقیرترین کشورهای جهان است. مسلمانان در این کشور همیشه از نواحی گوناگون زیر فشار بودند و هم‌اکنون نیز تحت فشار سیاسی و دینی هستند. حتی سیستم آموزش و پرورش براساس تعالیم هندویی است و کودکان مسلمان از همان کودکی با آداب هندویی بار می‌آیند.
وضعیت شیعیان نپال اسفبار است و حتی از تعلیمات اولیه دینی محرومند. بدون ذبح شرعی از گوشت استفاده می‌کنند، بدون عقد دختری را به عنوان همسر انتخاب می‌کنند و از حجاب نیز در بین آنها خبری نیست.
محرومیت مسلمانان هند
بعد از اندونزی بیشترین تعداد مسلمانان در کشور هند زندگی می‌کنند. مسلمانان این کشور در طرح پاکسازی نژادی قرار دارند. رفتارهای نامناسب و نژادپرستانه هندوها نسبت به مسلمانان منجر به عدم دسترسی و امکانات رشد و پیشرفت آنها شده است. شرایط زندگی مسلمانان چندان مطلوب نیست. مناطق مسلمان‌نشین از امکانات بهزیستی کافی نظیر آموزشی، درمانی، جاده، آب، برق و... برخوردار نمی‌باشند. از نظر درآمد مسلمانان تنها از طبقه نجس‌ها وضعیت بهتری دارند.
فعالیت‌های شیعیان در اوگاندا
شیعیان در اوگاندا فعالیت‌های نسبتا خوبی دارند و کل مسلمانان از نظر آزادی‌های مذهبی وضعیت مناسبی دارند.
مردم اوگاندا از قبایل مختلفی تشکیل شده‌اند. در قبیله کراموجوک هر جوان برای این که شایستگی ازدواج پیدا کند باید یک شیر یا پلنگ یا گرگ شکار کند و به در خانه عروس بیاورد. در اوگاندا قرن‌ها است که لباس سنتی مردم از الیاف پوست درختانی مثل موز ساخته می‌شود.
کمرنگ شدن شعائر مذهبی
در کنیا

نبود آموزش‌های اسلامی در کنار هجمه‌های رسانه‌ای غرب و اسلام‌هراسی منجر به کمرنگ شدن شعائر اسلامی شده است. دخالت‌های کشورهای اسلامی نیز بیش از آن که در جهت رشد و ارتقای مسلمانان باشد در جهت جذب به فرقه‌‌های منحرفی چون وهابیت می‌باشد.
دوره دوجلدی «اقلیت‌های مسلمان» گنجینه‌ای ارزشمند است برای مراکز سیاسی، فرهنگی، محققان، پژوهشگران و تمام کسانی که دل در گرو شناخت بیشتر مسلمانان در سایر کشورها دارند.
خوانندگان عزیز برای تهیه مجموعه دو جلدی «اقلیت‌های مسلمان» می‌توانند با شماره 09153113501 و 09153007854 انتشارات خاتم تماس حاصل فرمایند.
ر. تیر‌گری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳