تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
کد مطلب : ۴۶۶۷۴۸
۰
plusresetminus
4 خبر خواندنی و ویژه امروز دوشنبه 21 آذرماه 1401
از تحریم تسلیحاتی تا هراس از توان تسلیحاتی پیشرفته ایران
مقامات آمریکایی و انگلیسی در حالی که زمانی نه چندان دور، مدعی تحریم تسلیحاتی ایران بودند و پیشرفت‌های نظامی کشورمان را انکار می‌کردند، اکنون ادعا می‌کنند ایران درصدد صادرات تسلیحات پیشرفته به روسیه و دریافت جنگنده‌های پیشرفته‌ای مثل سوخو 35 است.
در این زمینه وزارت دفاع انگلیس مدعی شد: ایران یکی از اصلی‌‌ترین حامیان نظامی روسیه تبدیل شده است. حمایت ایران از روسیه احتمالا افزایش خواهد یافت، زیرا روسیه در تلاش است تا تسلیحات بیشتری از جمله صدها موشک بالستیک به دست آورد. روسیه در ازای آن به احتمال زیاد سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌کند که روابط آنها را متحول می‌سازد. روسیه به احتمال زیاد بخش زیادی از انبار موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد اس‌اس-26 خود را که برد تا ۵۰۰ کیلومتری دارند، مصرف کرده است. روسیه می‌خواهد تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک ایران را وارد کند.
در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: واشنگتن عمیقا نگران تعمیق و مشارکت دفاعی رو به رشد بین ایران و روسیه است و از ابزارهای خود برای مختل کردن این روابط استفاده خواهد کرد. روابط مسکو و تهران به سمت تبدیل شدن به شراکت کامل دفاعی پیش می‌رود که شامل مبادله تسلیحات و تخصص نظامی بین طرفین است.
جان کربی مدعی شد: روسیه به ایران، سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را ارائه می‌دهد که روابط آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار تبدیل می‌کند. روسیه به ایران جنگنده پیشرفته می‌دهد. روسیه و ایران در حال بررسی راه‌‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای جنگ اوکراین هستند و این در حالی است که روسیه استفاده از جنگنده «سوخو-35» را به خلبان‌های ایرانی آموزش می‌دهند و احتمالاً ایران در سال جاری میلادی این جنگنده را دریافت خواهد کرد.
او گفت: این جنگنده‌ها به طرز چشمگیری نیروی هوایی ایران را در مقایسه با همسایگان منطقه‌ای خود افزایش خواهد داد.
کربی همچنین مدعی شد آمریکا بر این باور است که ایران در حال بررسی مسئله ارسال صدها موشک بالستیک پیشرفته به روسیه است اما آمریکا نقطه‌نظر کاملی از تفکر ایران مبنی بر این ندارد که به چه دلیل این توافق انجام نشده است.
او گفت: روسیه در ازای پهپاد و سایر حمایت‌های نظامی سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی-فنی به ایران ارائه می‌کند و انتظار می‌رود این همکاری‌ها تقویت شود. روسیه می‌تواند بالگرد و سامانه‌های پدافند هوایی ایران را تامین کند و بر این اساس ایران خط تولید پهپاد در روسیه ایجاد می‌کند و همچنین موشک به روسیه ارائه دهد همکاری بیشتر احتمالی روسیه و ایران در توسعه سلاح‌های جدید و آموزش پرسنل نیز محتمل است.
وی تصریح کرد ایران بزرگ‌‌ترین حامی نظامی روسیه است و از ماه اوت گذشته تاکنون صد‌ها پهپاد ایرانی به روسیه ارسال شده است.
کربی تصریح کرد گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مسکو و تهران ایجاد خط تولید مشترک پهپاد‌های ویرانگر را بررسی می‌کنند.

بنیاد آمریکایی: همکاری با روسیه عایدات مهمی برای ایران دارد
بنیاد آمریکایی هریتیج معتقد است: فروش تسلیحات به مسکو از چند جهت به نفع ایران است.
اندیشکده بنیاد هریتیج با طرح این ادعا که ایران در مرحله انتقال موشک‌های بالستیک همچون سامانه‌های فاتح و ذوالفقار به روسیه است، نوشت: فروش تسلیحات به مسکو، به نفع ایران است.
تحلیل این ‌اندیشکده می‌افزاید: فرآیند انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به مسکو در حال انجام است. گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد که ایران به غیر از پهپادهای مسلحی که در اختیار روسیه قرار داده، در حال انتقال چنین موشک‌های بالستیکی است و اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، به شدت نگران‌کننده است.
موضوعی که به همین‌اندازه نگران‌کننده است این که فروش تسلیحات ایران به روسیه، منافعی برای ایران خواهد داشت که هم اکنون نفوذ خود را به خارج از خاورمیانه گسترش داده است. حمایت تهران از روسیه در زمان نیاز این کشور، روابط دوجانبه با مسکو را تحکیم خواهد کرد. مطمئنا روسیه نیز در مذاکرات هسته‌ای ایران، رفتاری توام با دوستی با ایران در سازمان ملل خواهد داشت.
دلیل دیگری که برای نگرانی وجود دارد این است که مسکو در مجموعه‌ای از برنامه‌های توسعه و تحقیقات نظامی به ایران کمک خواهد کرد. این برنامه به ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد.
همچنین ایران مطمئنا در زمینه عملکرد پهپادهای مسلح و در نهایت موشک‌های بالستیک خود در جنگ، بازخوردهای عملیاتی دریافت خواهد کرد.
چنین نگرش و درایت ارزشمندی، بالقوه به تهران اجازه می‌دهد کارایی سلاح‌های خود را بهبود بخشد و این نه تنها برای استفاده خود این کشور مفید است بلکه به نفع متحدان و نیروهای نیابتی مسلح در برابر افراد و دشمنان مشترک‌شان از جمله آمریکا و اسرائیل است.
اگر سلاح‌های ایرانی عملکرد خوبی داشته باشد، می‌تواند منافع تهران را در فروش تسلیحات در سطح بین‌المللی تقویت کرده و به همکاری نظامی در زمینه‌های تحقیقات و توسعه تسلیحاتی با برخی کشورها کمک کند.
هر چند که جزئیاتی درباره انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه وجود ندارد، می‌توان انتظار داشت که دست‌کم مقادیری ارز از مسکو به تهران روانه می‌شود و خزانه رژیم را پُر کند. این درآمدها بی‌تردید باعث حمایت از رژیم در ماجراجویی‌های بین‌المللی این کشور (از جمله در یمن و سوریه)، حمایت از متحدانی مانند حزب‌الله و حماس، و گروه‌های مسلح نیابتی و برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد. در مقابل روسیه نیاز بسیاری به موشک‌های ایران دارد. این برای غرب نگران‌کننده است.

روسیاهی حمایت از براندازان برای وزیر کشور آلمان ماند
وزیر کشور آلمان برای چندمین‌بار و در اقدامی نامربوط به حوزه کاری‌اش، از اپوزیسیون ورشکسته ضدانقلاب و اغتشاشگران همسو با آنها حمایت کرد.
نانسی فزر در پیامی با اغتشاشگران، شجاعت(!) آنها را ستود. به گزارش تارنمای دویچه، وی به بهانه روز حقوق بشر در پیام ویدئویی خود گفت: به زنان و مردان ایرانی بسیاری که با شجاعت باورنکردنی برای دفاع از حقوق بشر در کشورشان جان خود را به خطر می‌اندازند، احترام می‌گذارد.
فزر گفت: آلمان از زمان آغاز اعتراضات در ایران خواهان پایان خشونت و سرکوب بوده است. علاوه‌بر این اتحادیه اروپا نیز برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، تحریم‌های بسیار هدفمند اعمال کرده است.
وی در پیام خود خطاب به عناصر پناهنده در آلمان گفت: ما می‌دانیم که ایرانیان مقیم آلمان نگران خانواده و خویشان خود هستند اما ممکن است خود شما نیز در آلمان احساس ناامنی کنید. ما اینجا در آلمان از شما محافظت خواهیم کرد. مقامات امنیتی آلمان وضعیت را به دقت زیر نظر دارند.
او افزود: اخراج ایرانیان پناهجو همچنان متوقف باقی خواهد ماند. وی ضمن فراخواندن همه برای دفاع از اغتشاشگران گفت: بیایید امروز و اینجا صدای مردم ایران شویم.
این اظهارات در حالی است که همین مقام آلمانی در واکنش به اعتراضات خیابانی در برلین گفته بود: بستن خیابان‌ها جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد. این را ما در این هفته به طرز وحشتناکی در برلین دیدیم. پلیس آلمان حمایت کامل من برای برخورد سخت و خشن با این دست معترضان را دارد. در همین حال، ۲۵ شهروند آلمانی اخیرا، با این بهانه که «مظنون به برنامه‌ریزی برای حمله به پارلمان» هستند، با عملیات سه هزار نیروی امنیتی و پلیس دستگیر شدند. وزیر کشور آلمان در این‌باره گفت: «تحقیق از اعضای گروه راست افراطی متهم به توطئه برای کودتا در این کشور، نشانگر شدت تهدید تروریستی گروهی است که وجود کشور آلمان را نمی‌پذیرد. با تلاش‌های براندازانه به‌شدت برخورد می‌کنیم. برلین به‌شدت به این تلاش‌ها پاسخ خواهد داد».
با این تفاصیل، و با عنایت به اینکه اغتشاشات در ایران برخلاف آرزو طراحان غربی آن به شکست و ناکامی محض انجامیده، به نظر می‌رسد فقط روسیاهی حمایت از عناصر برانداز برای مقام دغلباز آلمانی باقی مانده است.

عصبانیت حزب اشرافی از گفت‌وگوی صمیمانه رئیسی با دانشجویان
روزنامه وابسته به حزب کارگزاران، گزارشی مغرضانه و تحریف‌آمیز از حضور رئیس‌جمهور در جمع دانشگاهیان دانشگاه تهران منتشر کرد.
روزنامه سازندگی در گزارش مغرضانه خود با عنوان «ابراهیم در زمستان»(!) مدعی شده بود که رئیس‌جمهور سخنان دانشجویان را نشنیده است.
شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به این گزارش نوشت:
«در یادداشت مزبور ادعا شده است که رئیس‌جمهور پای سخن معترضان ننشسته است. این در حالی است که در نشست روز دانشجو، قبل از سخنرانی رئیس‌جمهور، 7 دانشجو به نمایندگی از تشکل‌های مختلف دانشجویی با سلایق و گرایش‌های متنوع به مدت یک ساعت به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. خبر و متن سخنان این دانشجویان منتشر شده که حاوی نقدهای صریح و بی‌پرده به عملکرد دولت و شخص رئیس‌جمهور است.
نتیجه این نوع روایتگری، در شرایطی که هر ناظر منصفی با دسترسی به اطلاعات آشکار امکان صحت‌سنجی دارد، لطمه دیدن اعتبار منبع روایت است و این تصور را ایجاد می‌کند که رسانه از قبل تصمیم خود را گرفته تا فارغ از هر اتفاقی در میدان، روایت از پیش آماده شده‌ای را به مخاطب تحویل دهد.
در یادداشت مزبور، چندین‌بار تحت پوشش فرصت ندادن به معترضان تلویحاً از اینکه نشست رئیس‌جمهور با دانشجویان بدون تنش برگزار شده است، ابراز نارضایتی شده است. آیا نویسنده از این ناراحت است که چرا دیدار دانشجویی آلوده به توهین و هتاکی نشده است؟ در این دیدار حدود هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران با عقلانیت قابل انتظار از دانشجو و محیط علمی، در فضایی پرشور و در عین حال منطقی، حضور داشتند و مطالب متنوعی بیان و از طرف رئیس‌جمهور پاسخ داده شد. آیا این ناراحتی دارد که در مراسمی که دشمنان کشور مترصّد مخابره درگیری و توهین از آن بودند، شور و هیجان توأم با متانت و عقلانیت به دنیا مخابره شد و پروژه ایران‌ستیزان شکست خورد؟ نه رئیس‌جمهور از کوره در رفت و مانند بعضی از اسلاف خود دانشجو را تهدید به بیرون انداختن از سالن کرد و نه دانشجویان اجازه تکرار برخی از صحنه‌های زننده دون شأن دانشگاه را دادند. آیا این تعامل عقلانی و در تراز نهاد علم، شایسته تجلیل است یا تقبیح؟
نویسنده در چند بخش از متن، ادعای نشنیدن سخن معترضان را به رئیس‌جمهور منسوب کرده است. در این زمینه از روزنامه و نویسنده محترم دعوت می‌کنیم که قبل از تحریر این‌گونه ادعاها لااقل از جناب آقای مرعشی دبیرکل محترم حزب کارگزاران سازندگی درباره جلسه چندی قبل جمعی از اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور که ایشان نیز در آن حضور داشت، استطلاع می‌کرد. دهها جلسه از این قبیل در 16 ماه گذشته بین رئیس‌جمهور و فعالان سیاسی، رسانه‌ای و مدنی و صاحبنظران علوم اجتماعی و اقتصادی برگزار شده و به‌طور میانگین هر دو ماه یک‌بار رئیس‌جمهور در یک جمع دانشجویی حاضر شده است.
در یادداشت از این مسئله انتقاد شده است که چرا رئیس‌جمهور در سخنان خود به دفاع از برنامه‌ها و اقدامات دولت برخاسته است؟ این هم یکی دیگر از عجایب است که بالاترین مقام اجرایی کشور از این بابت مؤاخذه شود که چرا در قبال امور تحت مسئولیت خود پاسخگو است؟ اینکه رئیس‌جمهور پاسخگوی عملکرد دولت خود است و برای عوض کردن میدان و فرار از پاسخگویی، صورت مسئله را با التهاب‌آفرینی عوض نمی‌کند، دقیقاً همان نقطه مورد انتظار مردم است.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱