تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۴۶۴۸۴۶
رسانه‌های غربی در اغتشاشات اخیر با بکارگیری ده‌ها تکنیک جنگ نرم در ۳ سطح مسیر، راه و روش وارد عملیات شدند.
۰
plusresetminus
مهسا امینی و رسانه‌های غربی؛ از مغالطه تا تحریک به خشونت
به گزارش بلاغ، قرن‌هاست قدرتمندان و کشور‌های سلطه‌گر، اطلاعات و خبر‌ها را همانند ابزاری جنگی به‌کار می‌گیرند تا برای خود حمایت کسب کنند و مخالفت‌ها را کاهش داده و بتوانند سلطه‌گری خود را حفظ کنند.‌

می‌گویند که ((گایوس اکتاویوس تورینوس)) نخستین امپراتور روم، در آخرین جنگ در جمهوری روم، کارزاری از اخبار جعلی به راه انداخت تا در مقابل ((مارکوس آنتونیوس)) پیروز شود و بعد از آنهم نامش را به (آگوستوس)) تغییر داد و خود را، چون شخصی عادل و درستکار مشهور کرد و تا زمان پیری از این شهرت بهره می‌برد.

در قرن حاضر نیز همین روش با تاکتیک‌های به‌روز شده و آمیخته با تکنولوژی ادامه داشته و کشور‌های سلطه‌گر در تلاش هستند تا با راه‌اندازی کارزار‌های عملیات روانی در جوامع دیگر فکر و رفتار مردم را بر اساس سلایق و اهداف خود هدایت و کنترل کنند که یکی از مصادیق آن همین اغتشاشات اخیر است که به بهانه درگذشت مهسا امینی در استان‌های ایران به وجود آمده است.

سینا قربانی تحلیلگرحوزه فرهنگ و رسانه با اشاره به روش‌های استفاده شده توسط رسانه‌های ضدایرانی در موضوع درگذشت مهسا امینی و اغتشاشات انجام شده، گفت: مباحث عملیات روانی و جنگ نرم رسانه‌های غربی در این خصوص در ۳ سطح مسیر، راه و روش قابل بررسی است.

وی افزود:کارکرد رسانه این است که ابتدا با تاثیرگذاری بر ذهن افراد و انگاره سازی، تفکر را شکل داده و در حوادثی همانند درگذشت مرحومه مهسا امینی که قابلیت به فعلیت رساندن انگاره‌های ساخته شده به وجود می‌آید، رفتار مخاطبان را با ذهنیت به وجود آورده سازماندهی کرده و به عمل تبدیل می‌کنند.

این تحلیلگر ارشد رسانه، گفت: عملیات روانی مبتنی بر کاشت، داشت و برداشت است و در این روش ابتدا بذر شبهه در ذهن مخاطبان کاشته می‌شود و پس از آن در موعد مقرر به بهره برداری می‌رسد که در موضوع مهسا امینی نیز همین روش انجام شد و در ابتدا رسانه‌های ضد ایرانی با انتشار اخبار جعلی به طور گسترده مبنی بر کتک زدن مرحومه در ذهن کاربران شبهه ایجاد کرده و سپس بعد از فراخوان‌های متعدد، اخبار جعلی کاشته شده را به مرحله برداشت رساندند.

قربانی ادامه داد: تبار شناسی رسانه‌هایی که در جریان درگذشت مهسا امینی در میدان عملیات روانی و سازماندهی اغتشاشات حضور داشتند نشان می‌دهد این عملیات توسط امپریالیسم رسانه ‎ای غرب و عبری-عربی سازماندهی و هدایت شده است.

این تحلیلگر مسائل رسانه، گفت: تبارشناسی به معنای لزوم شناخت سابقه، سمت و سوگیری رسانه‌ها است و اینکه یک رسانه به چه فرد، حزب، جناح و ایدئولوژی نزدیکی یا وابستگی دارد لذا از این جهت مخاطبین با احتیاط و تامل بیشتری باید با اخبار مواجه شوند.

وی افزود:درگذشت یک هم‌وطن قطعا برای همگان تلخ بوده و نحوه گشت ارشاد نیز نیازمند بازنگری است که پیش از این نیز در شورای انقلاب فرهنگی مورد تبادل نظر، مباحثه و تصمیم گیری صورت گرفته، اما متاسفانه روند ابلاغ تصمیمات جدید زمان‌بر شده و اتاق‌های عملیاتی دشمن نیز از این خلاء استفاده کردند و جریان اخیر را در کشور با توجه به کاهش سطح تاب‌آوری هم‌وطنان به وجود آورده اند.

قربانی با اشاره بر اینکه تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه در واقع قالب‌های ارائه هدفمند اطلاعات است، افزود: اهداف در عملیات روانی ورود به ضمیر ناخودآگاه و ذهن مخاطبان برای جهت دهی است و در مسئله درگذشت امینی نیز رسانه‌های ضد ایرانی، تاکنون بیش از ۶۰ تکنیک را بکارگیری کرده اند.

وی گفت: مغالطه، تحریک به خشونت، اخبار جعلی، تکرار، صدای مردم و کارشناسان، آمارسازی و انتشار تصاویر دست‌کاری شده از پرتکرارترین تکنیک‌های رسانه‌های ضدایرانی در چند روز اخیر بوده است.

تحلیلگرحوزه فرهنگ و رسانه افزود: رسانه‌های ضدایرانی با تمرکز بر مدیریت پندار و مدیریت رفتار ابتدا با تاثیرگذاری بر ذهن و انگاره سازی در زنان ایرانی رفتار را شکل داده و ذهنیت را به عینیت تبدیل کردند و سپس رفتار آنان را برای تجمعات خیابانی سازماندهی کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲