تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
کد مطلب : ۴۶۰۴۸۱
معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور گفت: با هدف‌گذاری دست‌کم در پنج سال نخست تمام ایرانیان را باید به حد کفاف برسانیم و محرومیت‌زدایی را از بین ببریم.
۰
plusresetminus
هدف‌گذاری 5 ساله برای رفع محرومیت و خودکفایی مردم/صادرات غیرنفتی باید 2 برابر افزایش یابد
به گزارش بلاغ، محمد هادی زاهدی در سفر به مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به اینکه شعار سال، هم شعار اقتصادی و تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی است درمورد راهکارهای تولید با مدیران و استاندار بحث‌های مفیدی داشتیم.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات بخش‌های تولید و همچنین وجود ظرفیت‌های متعدد در استان، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ براساس هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی برای اقتصاد در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم برای رفع محرومیت‌زدایی بخش‌هایی از کشور اقدام کنیم.

این مسؤول ادامه داد: استان مازندران این فرصت‌ها را دارد که بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند تا با تلاش مدیران بر مشکلات فائق آید.

زاهدی‌وفا بیان کرد: هماهنگی‌های لازم برای کمک به استاندار و مدیران استان را حتما در دستور کار داریم تا کارنامه قابل قبولی برای تحقق شعار سال داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید رابطه ارتباط محکمی بین مراکز علمی و تصمیم‌گیران اجرایی و تولید کشور به وجود بیاید تا ما بتوانیم سازمان تولید کشور را دانش‌بنیان کنیم، خاطرنشان کرد: در گام نخست باید بتوانیم ظرفیت‌های موجود را ارتقا دهیم؛ با توجه به اینکه بخشی از ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده معطل مانده و استفاده نکردیم.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در گام دوم باید بتوانیم ظرفیت‌های تولیدی کشور را با کمک دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مراکز علمی  افزایش دهیم.

این مسؤول در ارتباط با مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: این مشکل مزمنی بوده که از قدیم دولت به ارث برده و کثرت این پروژه‌ها و نبود اولویت‌بندی در تخصیص بودجه موجب شده که این پروژه‌ها کماکان نیمه‌تمام باقی بمانند؛ به‌طوری‌که برخی از این پروژه‌ها توجیه اقتصادی و فنی آن کاهش یافته است.

زاهدی‌‌وفا یادآور شد: تلاش ما بر این است این پروژه‌ها با سرعت بتواند دوباره احیا شود و بعد هم با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا ازطریق تامین مالی خارجی در طرح‌های ملی بتوانیم حرکتی در این پروژه‌ها ایجاد کرده و ظرفیت اشتغال‌زایی را استفاده کنیم که حتما می‌تواند در تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی نقش موثری داشته باشد.

این مسئوا ادامه داد: بزرگ‌ترین نعمت، خدمت‌گزاری به مردم است که امیدواریم همه ما شاکر این نعمت باشیم و بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، جز مسائلی است که در اولویت کار دولت قرار دارد، گفت: طی سال گذشته با توجه به شعار سال در نیمه سال کارهایی انجام شده اما آن گونه که باید رضایت‌بخش نبود ولی امیدواریم امسال با رویکرد قابل قبولی دنبال کنیم.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: در ارتباط با تولید دانش‌بنیان دو رویکرد  تولیدات دانش‌بنیان و سازمان کشاورزی، صنعتی را چگونه می‌توانیم دانش‌بنیان کنیم، مدنظر است.

این مسؤول با اعلام اینکه اصل رقابت اقتصادی بر مبنای نوآوری و خلاقیت است، تصریح کرد: هر چه بتوانیم محصولات را مبتنی بر خلاقیت و نوآوری تولید کنیم در این مسیر قابل ارائه خواهد بود.

زاهدی‌وفا یادآور شد: عنصر اساسی در رقابت اقتصادی، خلاقیت، نوآوری و استفاده از دانش در سازمان تولید است که اگر نتوانیم در این زمینه ورود پیدا کنیم باید نه تنها از بازارهای جهانی، حتی بازارهای داخلی را به کشورهای رقیب واگذار کنیم.

وی یادآور شد: بقای صنعت این است که در گذر زمان با دانش همگام باشد اتفاق خوبی که افتاده و شاید گره کار را میز می‌تواند بگشاید اصل بهره‌وری است که این اصل در بخش دولتی کاهش یافته به‌طوری‌که در یک دهه گذشته متوسط رشد اقتصادی ما صفر بوده که بهره‌وری بخش خصوصی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: در بحث بهبود فضای کسب و کار تلاش بر این بود بهره‌وری خصوصی را افزایش دهیم و بتوانیم سازمان تولید بخش خصوصی را کارآمدتر کرده و بهره‌وری را بالا ببریم.

این مسؤول با اعلام اینکه رشد بهره‌وری لزوما سرمایه و نیروی کار جدید نمی‌خواهد بلکه مستلزم فکر و اندیشه نو است، خاطرنشان کرد: می‌توان از این امکانات موجود برای هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی بهره بگیریم.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه با این هدف‌گذاری دست‌کم در پنج سال نخست تمام ایرانیان را به حد کفاف برسانیم و محرومیت‌زدایی را از بین ببریم، تصریح کرد: در استان مازندران با توجه به وجود جاذبه‌ها اما هنوز محرومیت‌هایی وجود دارد که باید این محرومیت را از چهره مازندران پاک شود.

زاهدی‌وفا با اشاره به اینکه بهره‌وری حین کار را افزایش دهیم، تصریح کرد: یکی از بحث‌های جدی در استان توسعه صادرات است که امسال ۴۳ میلیارد دلار صادرات در کشور بوده که براساس هدف‌گذاری باید دست‌کم صادرات غیرنفتی را تا دو برابر افزایش دهیم.

وی یادآور شد: یکی از موضوعات دیگر طرح‌های نیمه‌تمام استانی است که در کل کشور حدود ۶۰ هزار طرح نیمه‌تمام استانی و حدود ۶ هزار طرح ملی نیمه‌تمام داریم که میراثی بوده که از دولت‌های قبل به ما رسیده است برای طرح‌های ملی بحث بودجه باید تصویب شود ولی برای طرح‌های استانی درخواست ما از دستگاه‌ها این است اولویت‌بندی را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

هشدار تنش گرمایی در مازندران
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
جهاد خدمت‌رسانی در امتداد امیدآفرینی
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
شهدای مدافع حرم بهترین الگو برای جوانان
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱