انتقاد رهبر انقلاب از وضعیت سخت معیشت مردم در آستانه شب عید؛

چرا دولتی‌ها فقط تماشاچی مشکلات و گرانی‌ها هستند؟

تاریخ انتشارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۴۴۸۸۷۸
گرانی‌ها و معیشت سخت مردم در کنار جزیره‌ای عمل کردن دولت باعث شده اقتصاد همچنان آشوب وار باشد و این موضوع مورد انتقاد رهبر انقلاب قرار گرفت و ایشان گفتند مشکلات و گرانی‌ها راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد راه‌حل‌ها را به مسئولان گفته‌ایم و مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند.
۰
plusresetminus
چرا دولتی‌ها فقط تماشاچی مشکلات و گرانی‌ها هستند؟
به گزارش بلاغ،بررسی‌ها نشان می‌دهدبا وجود اینکه مسئولان اجرایی بارها در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارند و رئیس‌جمهور نیز این اظهارات را تأیید کرده اما هنوز مشکلات اقتصادی، کمبودها، گرانی‌ها و صف‌های مردم برای دریافت کالاهای اساسی به نرخ مصوب ادامه دارد.
 
بارها نمایندگان مردم در مجلس و کارشناسان تاکید کردند؛ از آنجایی که دولت اقتصاد را رها کرده و مسئولان انجام وظایف خود را به یکدیگر پاس می‌دهند، قیمت ارزاق عمومی مانند مرغ، گوشت، برنج و روغن سر به فلک گذاشته است.
 
گرانی‌ها در آستانه شب عید، غصه بزرگ رهبری
 
دیروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و افزودند: اینکه در سال‌های اخیر شعار هر سال، موضوعی اقتصادی انتخاب شده، به همین دلیل است. معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است. در آستانه شب عید غصه بزرگی را ایجاد کرده است.
 
ایشان با تأکید بر اینکه سود حاصل از گرانی‌ها به جیب دلالان می‌رود نه مردم فرمودند: مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند. گرانی راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ام.
 
 
مقام معظم رهبری چندی پیش در دیدار با سران قوا، نکات کلیدی را بیان کردند که عبارتند از:
 
* این جنایت (تحریم) سال‌ها است که بر ضد ملت ایران انجام می‌شود، اما در سه سال اخیر شدت یافته است. برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها» و «رفع تحریم» وجود دارد؛ البته ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.
 
* اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم بر خواهد داشت.
 
* کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست، بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.
 
* ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به‌شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم.
 
* کارشناسانِ بخش‌های دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده‌اند ازجمله؛ افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی، «افزایش تولیدات صنعت نفت باتکیه‌بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی» و «افزایش تولید خوراک دام و دانه‌های روغنی».
 
* اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به شدت تحت‌فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری‌های جدی معیشتی برای گروه‌های زیادی از مردم به وجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد.
 
* باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد؛ کسانی که برخی چشم امید به آن‌ها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آن‌ها به‌هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین‌المللی را به آن‌ها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد.
 
* به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد و به امید گشایش آن‌ها بود.
 
 
گرانی‌ها باعث تشدید فشار به مردم شده است
 
با گذشت تقریباً ۳ ماه از بیانات رهبری؛ نمایندگان مردم در مجلس و کارشناسان اقتصادی معتقدند تحریم و نوسانات نرخ ارز به بهانه‌ای برای دولتمردان تبدیل شده که افزایش عجیب‌وغریب قیمت‌ها را توجیه کنند، درحالی‌که دلیل اصلی وضعیت کنونی بی‌توجهی مسئولان نسبت به ساماندهی بازار و گرفتن تصمیمات غیرکارشناسی است.
 
 
افزایش نرخ ارز کار دولت بود؟
 
براساس این گزارش، بعد از اعتراف ناخواسته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به گرانی عمدی دلار و با وجود تکذیب آن، مردم باور خود به این دولتمردان را ازدست‌داده‌اند؛ حالا در آستانه نوروز و ورود به سال ۱۴۰۰؛ مشکلات نه‌تنها حل نشده، مضاعف هم شده و در شب‌های کرونایی عید و فشاری که در سال ۹۹ بر مردم وارد شده و هنوز ادامه دارد. مسولان بارها وعده دادند که مشکلات بازار حل خواهد شد اما با گذشته بیش از سه ماه از موج گرانی، همچنان قیمت‌ها بالاست و مثلا هنوز مشکل روغن در کشور حل نشده است در حالی که بارها وعده حل آن داده شد و مردم تحمل وعده‌های تو خالی مسئولان اجرایی را ندارند.
 
همه این‌ها در حالی است که نمایندگان مجلس می‌گویند: درصدد رفع مشکلات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم هستند و رهاشدگی بازار را فرصت مناسبی برای سوداگران می‌داند تا بتوانند با گرانی، جیب‌های خود را پر کنند و این وضعیت موجب شده گرانی ارزاق عمومی مانند مرغ، گوشت، برنج، روغن و... سر به فلک گذارد و نهادهای نظارتی-دولتی گویی، در خواب به سر می‌برند تا جایی که نمایندگان مردم در مجلس درخواست کردند قوه قضاییه همان گونه که به مشکلات موجود در حوزه تولید رسیدگی کرده؛ با برخورد با متخلفانی که بازار را آشوب کرده و موجب گرانی کالاها می‌شوند، زمینه کاهش قیمت‌ها را هم رقم زند.
 
 
مقصر این همه مشکلات کیست؟
 
سفره مردم در حال کوچک شدن است  و مسئولان همچنان تماشاچی هستند در حالی که حل مشکلات نیازی به خارج ندارد و با همانگی واحدی در دولت می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را مرتفع کرد؛ امروز در حالی گرانی‌ها جیب مردم را خالی می‌کنند که مسولان وزات صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی هم یک دیگر را مقصر عنوان می‌کنند.
 
رئیس جمهور نیز هفته گذشته به وزیران صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تاکید کرد که حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند.
 
 حسن روحانی خطاب به علیرضا رزم حسینی و دکتر کاظم خاوازی نوشت: در این روزهای نزدیک به عید نوروز و ماه مبارک رمضان و با توجه به شرایط بسیار سخت معیشت مردم، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی، حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند.

البته باید تاکید کرد که با دستور و گفتار درمانی مشکلات حل نخواهد شد و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند نیاز به همت بالا دارد.
 
به نظر می‌رسد نبود برنامه‌ای دقیق و جامع و بی‌تدبیری‌های برخی دولتمردان در استفاده به موقع از ذخایر استراتژیک کشور و توزیع نامناسب و ناعادلانه مانند روغن‌های سهمیه‌ای در استان‌ها در کنار منفعت‌طلبی‌های برخی فعالان بخش خصوصی و نبود شفافیت در عملکردها باعث شده تا همچنان و پس از گذشت ماه‌ها از آغاز گرانی و گران‌فروشی، کمبود کالا در بازار خودنمایی کند و کمک‌های کوچک دولتی و عدم نظارت صحیح نیز نمی‌تواند بازار را به روال عادی برگرداند تا همچنان وعده‌های امیدوار‌کننده در خصوص بازگشت ثبات به بازار مثل روغن از زبان دست‌اندرکاران به گوش برسد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲