تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۴۴۷۳۵۸
در پی مخالفت سازمان بازرسی با فرمول جدید شورای رقابت برای گرانی خودرو و با توجه به روند نزولی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو برای 3 ماهه آخر سال منتفی شد و شورای رقابت از موضع خود برای رشد مداوم قیمت خودرو عقب نشینی کرد. در عین حال قیمت‌گذاری خودروهای جدید نیز به کمیته خودرو واگذار شد.
۰
plusresetminus
عقب‌نشینی شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو/افزایش قیمت 3 ماهه منتفی شد
به گزارش بلاغ، شورای رقابت اخیراً فرمول جدیدی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی مصوب کرد که بر اساس آن قیمت گذاری ۵۵ درصد تولید خودروسازان که خودرو‌های اقتصادی‌تر و مورد تقاضای عامه مردم است از دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کرد و 45 درصد خودرو‌ها نیز مشمول فرمول جدید قیمت گذاری می شدند.

این دستورالعمل شورای رقابت مورد انتقاد سازمان بازرسی قرار گرفت و امروز شاهد عقب نشینی شورای رقابت از فرمول جدید قیمت گذاری خودروها هستیم.

در این مورد رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت‌گذاری سه ماهه خودرو از دستور کار خارج شد، گفت: قیمت خودرو‌های داخلی در فصل زمستان با همان نرخ پاییز عرضه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها و تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شورای رقابت تصمیم گرفت قیمت‌های فروش زمستان کارخانه‌ها افزایش نیابد.

شیوا افزود: از این پس قیمت‌گذاری خورو‌ها به جای سه ماهه، هر شش ماه یا سالانه تعیین خواهد شد.

وی گفت: بانک مرکزی تورم بخشی پاییز را حدود ۱۴ درصد اعلام کرد، اما شورای رقابت با در نظر گرفتن بهره وری و کیفیت، تصمیم گرفت قیمت کارخانه‌ها برای زمستان افزایشی نداشته باشد.

رئیس شورای رقابت در مورد فرمول جدید قیمت‌گذاری هم گفت: این فرمول شرط افزایش ۵۰ درصدی داشت، لذا تا زمانی که افزایش ۵۰ درصدی اعمال نشود، این فرمول اجرایی نخواهد شد.

* ناتوانی خودروسازان در افزایش تولید

وی افزود: شرکت سایپا اعلام کرده با فرمول جدید، توان افزایش تولید نخواهد داشت و ایران خودرو هم اعلام کرده برای افزایش تولید خواستار تغییرات است، لذا این فرمول اجرایی نخواهد شد.

شیوا در خصوص اینکه خودروساز‌ها این قیمت‌گذاری را قبول دارند یا خیر، گفت: شورا مستقل عمل می‌کند و خودروساز‌ها موظف هستند به آن عمل کنند.

* قیمت گذاری خودروها در کمیته خودرو

وی با تاکید بر اینکه همه خودرو‌هایی که سابقه قیمت داشته‌اند، هیچ افزایش قیمتی تا پایان سال نخواهند داشت، گفت: قیمت گذاری خودرو‌های جدید هم در کمیته خودرو بررسی می‌شود.

رئیس شورای رقابت در خصوص اینکه آیا سازمان بازرسی مصوبه قبلی شورا را لغو کرده است؟ افزود: سازمان بازرسی هرگز مصوبه شورا را لغو نکرده و از نظر قانونی مجوز این کار را ندارد و فقط درخواست تجدید نظر کرده است.

وی با اعلام اینکه تورم بخشی سه ماهه پاییز برای ایران خودرو ۱۴.۱ و سایپا ۱۴.۷۵ بوده است، گفت: چنانچه در پی تغییرات سیاسی و اقتصادی ایران و جهان، تورم بخشی طی ماهه‌های آینده کاهش پیدا کند، براساس فرمول موجود، قیمت‌های کارخانه نیز کاهش خواهد یافت.

شیوا گفت: فعلا تا پایان فروردین سال آینده، قیمت‌های کارخانه‌ای تغییری نخواهد کرد.

شیوا افزود: تا زمانی که تولید افزایش یابد و عرضه و تقاضا خودرو متناسب با یکدیگر شوند، مدل عرضه خودرو با قرعه کشی ادامه خواهد یافت.

* مخالفت سازمان بازرسی با فرمول شورای رقابت

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیشتر در مورد دستورالعمل جدید شورای رقابت گفته بود: ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری می شوند که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می شود.

دستورالعمل جدید شورای رقابت علاوه بر افزایش قیمت کارخانه ای خودروها عاملی برای رشد قیمت ها در بازار نیز شد و در نهایت واکنش سازمان بازرسی را به همراه داشت.

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی در این مورد با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو باعث شوک قیمتی در بازار شد، گفته بود: در صحبتی که با مسئولان وزارت صنعت و حتی معاون وزیر صنعت داشتیم، گفتند که فرمول جدید شورای رقابت یک فضای تصاعدی را در بازار خودرو ایجاد می‌کند و باعث فشار به مردم خواهد شد، گرچه آنها نیز به دنبال افزایش قیمت هستند اما نمی‌خواهند به مردم فشاری وارد شود.

به گفته وی، در مصوبه شورای رقابت به تولید به صورت عام و کلی اشاره شده، اما در مورد عرضه، اشاره‌ای صورت نگرفته است.

میرمحمدی با اشاره به تأثیر روند نزولی قیمت دلار بر بازار خودرو گفته بود: در کنار این موضوع، کاهش ارزبری قطعات و داخلی‌سازی نیز صورت گرفته که بر این مبنا قیمت خودروها باید مورد بازنگری قرار گیرد. این طور نیست که نرخ تورم‌ بخشی صنعت خودرو همچنان شیب مثبت داشته باشد.

وی گفته بود: پیش از اینکه رئیس شورای رقابت در روز سه‌شنبه هفته گذشته فرمول جدید شورای رقابت را اعلام کند ما روز دوم دی‌ماه طی نامه‌ای به وزیر صنعت که به رئیس شورای رقابت نیز رونوشت شد، خواستیم تا با توجه به اینکه کشور در وضعیت بحرانی و التهاب قرار دارد برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری و بازار خودرو، کارشناسی لازم صورت گیرد، اما دیدیم که فرمول جدید یک شبه اعلام شد و کارشناسی لازم در این مورد صورت نگرفت.

* توزیع رانت با فرمول شورای رقابت

رسول سلیمانی، یک کارشناس بازار خودرو نیز با بیان اینکه فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو باعث توزیع رانت می‌شود، گفته بود: با این دستورالعمل، اختلاف قیمت کارخانه و بازار همچنان ادامه خواهد داشت.

وی گفته بود: در فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو، توزیع رانت وجود دارد، رانتی که نصیب مصرف کننده واقعی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل جدید شورای رقابت 45 درصد خودروهای تولیدی در کشور با قیمتی نزدیک به حاشیه بازار فروخته خواهند شد، گفته بود: با این وجود، اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه باز هم حفظ خواهد شد و این موضوع هم در خودروهای لوکس و هم در خودروهای پرتیراژ ادامه می‌یابد.

به گزارش فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «کاهش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان در سه ماهه چهارم» و «جلوگیری از گرانی و آزاد سازی قیمت خودرو» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.

انتهای پیام/ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲