تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۳۴۱
دنیای بازی های دیجیتال سال هاست که دیگر تنها عرصه جولان شرکت های خارجی نیست؛ مدت هاست که شرکت ها و بازی سازان ایرانی حتی در زمینه تولید بازی های استراتژیک، حرف های زیادی برای گفتن دارند.
۰
plusresetminus
رجز پهپادهای ایرانی در دنیای دیجیتال/ وقتی گیمرهای ایرانی با پهپاد، سرباز حاج قاسم می‌شوند
به گزارش بلاغ، ساخت بازی های موبایلی و رایانه ای ایرانی چند سالی است که با افزایش کیفیت در طراحی و ساخت، با استقبال فراوانی از سوی گیمرهای ایرانی مواجه شده و وقتی یک بازی علاوه بر جذابیت های ساخت و طراحی، نام سردار سلیمانی را همراه خود یدک بکشد، قطعا کنجکاوی هر کسی را به همراه دارد تا حداقل برای یک بار هم که شده این بازی را امتحان کند.
همزمان با سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون، از بازی موبایلی «سایه انتقام» رونمایی کرد؛ به این بهانه با مدیر عامل این مرکز و مسئول تیم ساخت این بازی درباره جزئیات فنی و اهداف ساخت «سایه انتقام» به گفت و گو نشسته ایم.

علیرضا حقیقی قریب مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» در خصوص انگیزه ساخت بازی «سایه انتقام» بعد از شهادت سردار سلیمانی گفت: مرکز رایمون به دنبال این بود که یک کاری برای سردار سلیمانی انجام دهد و به این نتیجه رسیدیم که از طریق یک بازی بتوانیم توانمندی ها و قدرت نظامی کشور را نشان دهیم و در کنار آن یاد و خاطره شهید سلیمانی را نیز زنده نگه داریم و ایده ساخت این بازی مطرح شد و طی یک بازه زمانی آن را تولید کردیم.
«سایه انتقام» یک بازی موبایلی پهپادی است
حقیقی قریب درباره شرکت هایی که در تولید این بازی همکاری داشتند، افزود: مجموعه رایمون به طور مستقیم و با همکاری شرکت اصحاب رسانه پویا عوامل تولیدی این بازی بودند. تیم استارتاپی که در مجموعه ما مستقر بود، ابتدا این ایده را مطرح کردند و بر اساس آن ما ده پهپادی را که تا حالا ساخته شده بود، برای این بازی شبیه سازی کردیم؛ چون بازی «سایه انتقام» یک بازی موبایلی پهپادی است .
وی در خصوص زمان بندی این پروژه گفت: از بهمن ماه سال گذشته ما پروسه تولید این بازی را شروع کردیم و دو ماهی به خاطر کرونا یک وقفه کوتاهی در تولید بوجود آمد و نهایتا بعد از 9 ماه این بازی به خروجی رسید.
تجربه بالای ساخت بازی های موبایلی

مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» از پیشینه تجربه این مرکز در ساخت بازی های موبایلی گفت: رایمون به عنوان بزرگترین مرکز سی جی آی کشور دارای یک سری امکاناتی مانند استودیوها، موشن کپچر و زیرساخت هایی مربوط به حوزه تولید محتوا و مدیا دارد و تیم های مختلفی برای هر کدام از این زیرمجموعه ها در حال فعالیت اند. خود رایمون هم از همان ابتدا یکی از اهداف آن ساخت بازی بوده و در گذشته ما بازی «تاریخ از این ور» و «ماهی بادکنکی» را تولید کردیم و در بسیاری از بازی هایی که الان تولید شده و در بازار منتشر شده، نقش داشتیم. بازی «سفیر عشق» که اخیرا منتشر شده، بخش موشن کپچر آن در رایمون کار شده است.
36 مرحله بازی پهپادی
حقیقی قریب در ادامه بازی «سایه انتقام» را این گونه توضیح داد: این بازی در 36 مرحله طراحی شده و ابتدا یک نقشه راهی توسط سردار سلیمانی به عنوان فرمانده بازی در دستور کار بازی کننده قرار می گیرد که می تواند زدن اهداف دشمن باشد، گرفتن میهمان یک ماشین وی آی پی و همه این اتفاقات از زاویه دوربین یک پهپاد در دو حالت دید در شب و معمولی طراحی شده است.
وی افزود: در هر مرحله علاوه بر اتفاقات معمول، یک ماموریت ویژه هم طراحی شده که ممکن است زدن یکی از سران داعش و یا عملیات خاصی باشد. زمین این بازی بیشتر در عراق و سوریه و با هدف زدن نیروهای داعش طراحی شده است.
مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» در خصوص هدف ساخت این بازی گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی، موضوع انتقام سخت مطرح شد و بعد از آن رهبری صحبت از انتقام نرم و سایبری را مطرح کردند که به نظر می رسد ساخت چنین بازی هایی می تواند در این گام دوم تعریف شود.
بازی در خارج از کشور منتشر می شود

حقیقی ادامه داد: قطعا در دنیای امروز کارهای اینچنینی بسیار تاثیرگذارتر از کلام و سخنرانی است. یکی از اهداف ما در ساخت این بازی این بود که آن را در خارج از کشور و کشورهای حوزه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) منتشر کنیم. این بازی با نشان دادن اهداف مقاومت طراحی شده؛ از طراحی لوگوی این بازی تا زدن نیروهای داعشی این مساله هدف گذاری شده است. تولید چنین بازی هایی حتی از فیلم و سریال بسیار اثرگذارتر است و می تواند در انتشار فرهنگ دلخواه اثر داشته باشد.
وی در خصوص زمان انتشار این بازی نیز گفت: این بازی هنوز در مارکت ها عرضه نشده و با اخذ مجوزهای لازم اگر مشکلی پیش نیاد تا دو سه هفته آینده در مارکت های اندرویدی عرضه خواهد شد.
دانلود رایگان «سایه انتقام»
حقیقی قریب درباره قیمت این بازی و درجه بندی سنی استفاده کنندگان گفت: دانلود این بازی رایگان است و از طریق پرداخت های درون برنامه ای درآمدزایی دارد. در هر مرحله شما یک سری ستاره می گیرید که بر اساس آن ها می توانید اسلحه های خود را بروز رسانی کنید. چون درجه خشونت این بازی پایین است، این بازی برای افراد بالای 8 سال مناسب است و باید بنباد ملی بازی های رایانه ای درجه سنی آن را مشخص کند.

در ادامه مهدی آتش جام، مدیر عامل شرکت «اصحاب رسانه پویا» که مسئول ساخت این بازی بوده اند، درخصوص نکات فنی «سایه انتقام» گفت: موتور این بازی یونیتی است و ژانر بازی هم در رده بازی های شوتی و شلیکی طراحی شده است. همه این ها از نگاه دوربین یک پهپاد اتفاق می افتد و انواع سلاح ها از قبیل موشک، تیربار و ... در اختیار گیمر قرار دارد.
شبیه سازی پهپادها و موشک های ایرانی
وی افزود: در این بازی ده مدل از پهپادهای ایرانی و ده مدل از موشک هایمان طراحی و شبیه سازی شده، از پهپادهای شناسایی تا حمله؛ از پهپاد صاعقه 2 که همان RQ170 آمریکایی است تا موشک قائم و سدید که همه با جزئیات طراحی شده است.
آتش جام ادامه داد: این بازی 36 مرحله دارد و انواع و اقسام ماموریت ها در آن گنجانده شده است. اگر ماموریت های ویژه هر مرحله را انجام دهید با سه ستاره می توانید به مرحله بعدی بروید و فعلا این بازی به صورت آفلاین انجام می شود.

مدیر عامل شرکت «اصحاب رسانه پویا» در خصوص نام این بازی توضیح داد: زمین بازی در ترکیه، سوریه، عراق، عربستان و کشورهای دیگر طراحی شده و در واقع چون سردار سلیمانی را با پهپاد مورد اصابت موشک قرار دادند این بازی به صورت پهپادی طراحی شده است. چون پهپاد در آسمان یک سایه ای حتی کوچک به همراه دارد، خواستیم دشمنان این حس را داشته باشند که همیشه سایه یک پهپاد را بالای سر خود احساس کنند و ممکن است مورد اصابت همان پهپاد قرار بگیرند، اسم این بازی «سایه انتقام» نام گذاری شد تا از آن موضوع انتقام سخت فاصله گرفته باشیم. نکته دیگر اینکه بازی در این ژانر در ایران خیلی کم طراحی و تولید شده است.
هیچ ارگان نظامی حتی یک ریال پول برای این بازی نگذاشته است
آتش جام از عکس العمل های مثبت کسانی که این بازی را تست کرده اند گفت: فکر کنم بازی جذابی را طراحی کرده ایم؛ ما عکس العمل های خوبی از تست های پیش از انتشار گرفتیم؛ هم توسط بازی سازها و هم گیمرهایی که این بازی را انجام می دادند. نکته ای که وجود دارد این است که معمولا تمام بازی ها یک هسته اولیه دارد که ممکن است بر همین مبنا شما خیلی بازی های مشابه آن ببینید که در نگاه اول فکر کنید کپی برداری شده است؛ حتی با این فرض هم که بازی را شروع کنید مطمئنا این بازی بر اساس همان عرق ملی، جذابیت های خاص خودش را برای گیمر دارد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این بازی با کمترین بودجه ممکن ساخته شده و هیچ ارگان نظامی حتی یک ریال برای این بازی سرمایه گذاری نکرده و کار سفارشی نبوده است. در مقایسه با نمونه خارجی این بازی که شاید چیزی حدود نیم میلیون دلار هزینه برای طراحی تا ساخت آن هزینه شود، برای این بازی ارقام بسیار بسیار پایینی سرمایه گذاری شده و اگر کسی در ایران امکانات ساخت این بازی را داشته باشد، بعید می دانم با ارقامی کمتر از 500 میلیون تومان بتواند این بازی را تولید کند؛ ولی با وجود همه این ها بازی «سایه انتقام» با رقم هایی به مراتب کمتر از این ها به خروجی رسیده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲