در روزهای کرونایی که شهروندان تهرانی به نفس افتاده‌اند، واکنش‌های مسئولان با یکدیگر تأمل برانگیز شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از تهران پرس؛ نزدیک به دو هفته از تشدید آلودگی هوا در تهران می‌گذرد و برخی از مسئولان کشور با این معضل به‌عنوان وارونگی هوا یا اینورژن که هرساله در فصل سرما ، استان تهران با آن مواجهه است، برخورد می‌کنند.

این در حالی است که وارونگی هوا در روزهای اخیر به‌گونه‌ای پیشرفته که ارتفاع لایه وارونگی به میزان زیادی با سطح زمین کاهش پیدا کرده و به ۲۰۰ متر رسیده است. به گفته متخصصان در چنین شرایطی ویروس کرونا زمان بیشتری در پیرامون قرار می‌گیرد و بقای آن افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب احتمال شیوع و ابتلا افزایش پیدا می‌کند!

افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر ویروس کرونا در هوای آلوده

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای تهران می‌گوید که  آلودگی هوا در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی دارند به‌ویژه افراد دارای بیماری‌های آلرژیک و آسم باعث می‌شود بیماری آن‌ها را شعله‌ور شود و هم‌زمان خطر ابتلا و مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد.

واکنش‌ها به آلودگی هوا از ابتدا تاکنون

در ابتدا یکی از علت‌های تاثیرگذار آلودگی هوای تهران استفاده از مازوت اعلام شد که پس از تکذیب، مورد تائید قرار گرفت و صاحبان صنایع و کارخانه‌های مصرف‌کننده مازوت اعلام کردند با داشتن مجوزهای لازم از این گاز استفاده می‌کنند. پس‌ازاین اظهارات، سخنگوی سازمان برق و نیرو اعلام کرد شهروندان تهرانی باید بین خاموشی و مازوت یکی را انتخاب کنند!

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  نیز اعمال خاموشی به‌جای استفاده از مازوت را پیشنهاد داد و ۲۴ ساعت پس‌ازآن، برق بیش از ۱۰ منطقه تهران و شهرهای اطراف پایتخت قطع شد اما شرکت توانیر اعلام کرد این خاموشی‌ها برنامه‌ریزی‌شده نبود!ً

درحالی‌که مسئولان وزارت نیرو دلیل قطعی گسترده برق در پایتخت را نرسیدن گاز اعلام کردند؛ اما سخنگوی شرکت ملی گاز، این موضوع را رد کرد.

سوء مدیریت شهری در روزهایی که شهر به نفس افتاده است

اعضای شورای شهر تهران نیز تنها به بیان تذکر، گلایه و گاهی نامه‌نگاری اکتفا کرده و با بالا رفتن شاخص‌ها تذکراتی به مسئولان می‌دهند، به‌گونه‌ای که در ابتدا محسن هاشمی در جلسه شورای شهر تهران در سخنانی کوتاه می‌گوید: “آلودگی هوا در تهران  استمرار دارد و این نشان می‌دهد که باید کارهای ویژه‌تری صورت بگیرد که هنوز انجام نگرفته است.”

تا جمعه ۲۶ دی هوای تهران در شرایط خطرناک قرار دارد

بر اساس هشدار اداره کل هواشناسی استان تهران در ۲۲ دی‌ماه سال جاری مبنی بر تداوم پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها تا روز جمعه ۲۶ این ماه  احتمال ورود به شرایط بسیار ناسالم برای همه گروه‌ها طی روزهای آتی وجود دارد.

تهران خاکستری

روزهای آلوده و تیره تهران در نزاع مسئولان  و با بالا رفتن انگشت اتهام مسئولان به یکدیگر می‌گذرد و حتی تعطیلی شهر تهران نیز در حد یک توصیه از سوی ستاد مبارزه با کرونا مطرح می‌شود، برخی دیگر نیز گامی فراتر برداشتند و به احصای علل آلودگی هوا می‌پردازند و آن را به دیگر نهادها ارائه می‌کنند و در توضیح این کار خود می‌گویند که از چندین سال در حوزه احصای عوامل آلودگی هوای تهران پیشگام هستند!

این در حالی است که در چنین شرایطی از مسئولان کشور انتظار می‌رود که با انجام اقداماتی همچون تعطیلی چندروزه و یا اعمال محدودیت‌های تردد و یا کاهش ساعات ادارات منجر به کاهش حضور مردم در سطح شهر شوند که متأسفانه این روزها در نزاع و ناهماهنگی‌ها بین وزارت خانه‌ها و عدم هم‌افزایی‌ها می‌گذرد و هزینه این عدم همکاری مرگ زودرس برای شهروندان تهرانی است.

حل بخشی از مشکلات آلودگی هوای تهران در گروه بودجه است که به گفته مسئولان ذی‌ربط در شهرداری و شورای شهر ، دولت‌ها به موضوع حمل‌ونقل توجه کافی را ندارند ؛ بخش دیگر حل این مشکل نیز هماهنگی و هم‌افزایی نهادهای دولتی است که این روزها تنها سخنگوهای وزارت خانه‌ها به طرح یک موضوع جدید و یا تکذیب یک ادعا می‌پردازند.

انتهای پیام/





بلاغ نیوز: *بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها و سایت‌ها منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲