تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
کد مطلب : ۴۴۷۲۱۶
۲۶ دی‌ماه، یادآور سالروز فرار محمدرضا شاه پهلوی از کشور بر اثر اوج گرفتن قیام مردم بود که به مرز پیروزی رسیده بودند و در کمتر از یک ماه بعد از فرار شاه، پیروی انقلاب اسلامی در 22 بهمن‌ماه به تثبیت رسید.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از  موج رسا; ساعت 2 بعدازظهر 26 دی‌ماه 1357 بود که خبر فرار شاه از رادیو پخش شد، فریاد شادمانی مردم ایران به هوا رفت، چراغ خودروها روشن شد، برف‌پاک‌کن‌ها به رقص درآمد، بوق‌ها به راه افتاد و غُلغله شهر‌های ایران را برداشت. برخی عکس شاه را در اسکناس درشت 500 تومانی و هزار تومانی، سوراخ کرده و بر دست گرفته بودند. جمعی نیز عکس‌های حضرت امام خمینی (ره) را بین سرنشینان خودروها پخش می‌کردند.
شاه پس از شکست جمشید آموزگار، جعفر شریف‌امامی و ازهاری در اداره کشور و مهار کردن خشم و نفرت مردم نسبت به حکومت پهلوی، آخرین تیر خود را رها کرد و سعی کرد با انتخاب یکی از اعضای جبهه ملی که به ظاهر از مخالفان شاه باشد، خشم مردم را فرو نشاند. به همین جهت شاپور بختیار به شرط گرفتن اختیارات کامل و خروج شاه از کشور بعد از رای اعتماد مجلس به دولت، نخست‌وزیری را پذیرفت و سرانجام محمدرضاشاه در 26 دی‌ماه 1357 مجبور شد ایران را به سمت کشور مصر، ترک کند و این در حالی بود که حتی نزدیکترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند.
*‌ فلج شدن کشور با گسترش موج اعتراضات و اعتصابات
گسترش موج اعتراضات و اعتصابات، کشور را به حال فلج کامل درآورد و درآمد ارزی کشور به صفر رسید تا جایی که شاه برای خروج از بن‌بستی که در آن گرفتار شده بود به رهبران جبهه ملی، روی آورد و قبل از همه دکتر غلامحسین صدیقی را برای مقام نخست‌وزیری در نظر گرفت. دکتر صدیقی پس از یک هفته مطالعه و مشورت، پاسخ رد داد تا اینکه شاه از شاپور بختیار دعوت کرد. بختیار این پیشنهاد را به شرط گرفتن اختیار کامل و خروج شاه از کشور بعد از رای اعتماد مجلس به دولت پذیرفت و شاه نیز ناگزیر تمام شرایط را پذیرفت.
شاه پس از عدم موفقیت ازهاری در برقراری نظم و آرامش و رفع اعتصاب‌ها که اقتصاد کشور را فلج کرده بود، راه دیگری جز خروج از کشور نداشت. تشریفات مربوط به خروج شاه، خصوصی و غیررسمی بود و مشایعت کنندگان، نخست‌وزیر، روسای مجلسین، وزیر دربار، رئیس ستاد ارتش و گروهی از مقامات وابسته به دربار بودند. فرودگاه مهرآباد در محاصره یگان‌های گارد شاهنشاهی بود و شاه و همسرش در ساعت 11:30 با یک هلیکوپتر وارد فرودگاه شدند.
*‌ احتیاج به استراحت دارم!
محمدرضا شاه در مصاحبه کوتاهی در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: «مدتی است احساس خستگی می‌کنم و احتیاج به استراحت دارم. ضمناً گفته بودم پس از این که خیالم راحت شود و دولت، مستقر گردد به مسافرت خواهم رفت. این سفر اکنون آغاز می‌شود و تهران را به سوی آسوان در کشور مصر، ترک می‌کنم. امروز با رای مجلس شورای ملی که پس از رای سنا داده شد، امیدوارم که دولت بتواند هم به جبران گذشته و هم در پایه‌گذاری آینده موفق شود.»
در آخرین روزها همسر شاه یعنی فرح کوشید تا موافقت شاه را به استعفا از مقام سلطنت و تفویض مقام نیابت سلطنت به او طبق قانون اساسی جلب نماید اما شاه نپذیرفت و گفت که این کار، مشکلی را حل نخواهد کرد و سرانجام شاه در روز 26 دی‌ماه 1357 فرار را بر قرار ترجیح داد.
این چنین شد که روزنامه‌های اطلاعات و کیهان حدود ساعت 4 بعدازظهر با تیتر «شاه رفت» منتشر شدند و تیتر روزنامه‌ها درشت‌تر از همیشه بود. مردم روزنامه‌ها را بر سر و دست گرفته و به یکدیگر نشان می‌دادند. برخی بین کلمه «شاه» و «رفت» اَبرو باز کرده و با دست، کلمه «در» را اضافه کرده بودند و تیتر روزنامه‌ها به صورت «شاه در رفت» خوانده می‌شد.
*‌ زندگی مردم ایران در زیر سلطه پهلوی برای همیشه تمام شد
فرار محمدرضا شاه از ایران، دفتر سلطنت پهلوی و زندگی مردم ایران در زیر سلطه قدرت‌های استکباری جهان را برای همیشه فرو بست.
این اولین باری نبود که شاه، فرار را بر قرار ترجیح می‌داد اما اگر آمریکا در سال 1332 با کودتای سیاه، مهره دست‌نشانده خود را به کُرسی حکومت بازگرداند در سال 57 دیگر نه مردم ایران پذیرای سلطنت بود و نه شاه، توان رویارویی با موج خروشان انقلابیونی را داشت که به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، برپایی نظام سیاسی نوینی بر مبنای احکام و قوانین اسلامی را خواستار بودند در نتیجه فرار شاه، آغاز فصلی جدید در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی بود.
با روشن شدن جرقه‌های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام‌های مردمی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد. انقلاب ملت ایران این بار هدف بنیادین از میان برداشتن رژیم استبدادگرا، مردم‌ستیز، قانون‌گریز و سلطه‌پذیر پهلوی و نیز مقابله با کشورهای سلطه‌جوی حامی آن حکومت را دنبال می‌کرد البته حامیان خارجی نظام شاهنشاهی پهلوی برای مقابله با خواسته‌های ملت ایران و حمایت بدون قید و شرط از حکومت محمدرضا شاه دست به هر اقدامی می‌زدند اما انقلاب اسلامی ملت ایران در سال‌های 1356 و 1357 با موفقیت، قرین شد و به‌رغم حمایت‌های تمام و کمال کشورهای خارجی از شاه (که حتی تا مدت‌ها پس از سرنگونی قطعی رژیم پهلوی نیز ادامه داشت)، این بار توطئه‌های مخالفان داخلی و دشمنان خارجی برای بازگرداندن دوباره شاه به راس قدرت را با شکست مواجه کرد.
مشکلات اقتصادی و نابسامانی‌های ناشی از ریخت‌وپاش‌های گذشته از یک طرف و از طرف دیگر تشدید مخالفت‌ها با حکومت خودکامه و مفسد و مشکلات ناشی از آن به تدریج روند نهضتی را در جامعه شدت بخشید.
حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، یکی از افرادی است که در سال 1357 و هنگام فرار شاه از ایران در نوفل لوشاتو در کنار حضرت امام خمینی(ره) حضور داشت که در گفت‌وگویی با خبرنگار موج رسا هم به حال و هوای آن لحظه که خبر فرار شاه منتشر شد پرداخته و هم با هشدار به تحریف تاریخ نسبت به تبیین و آگاهسازی جوانان امروز نسبت به تاریخ انقلاب اسلامی تاکید کرده است.
*‌ هنگام فرار شاه در نوفل لوشاتو در کنار امام بودم
وی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ ضمن گرامیداشت 26 دی‌ماه، سالروز گریز شاه معدوم از ایران و همچنین بزرگ و ارزشمند خواندن این روز گفت: یادم هست که در آن روز در نوفل لوشاتو در خدمت امام خمینی(ره) بودیم و وقتی خبر فرار شاه از ایران رسید، خبرنگاران در اطراف مقر حضرت امام خمینی(ره) حاضر شدند و درخواست کردند که امام(ره) از اقامتاگاه‌شان بیرون آمده و در جمع خبرنگاران حضور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه امام(ره) که به جمع خبرنگاران آمدند، اولین سوال خبرنگاران این بود که چرا شاه، پا به فرار گذاشت؟ خاطرنشان کرد: امام(ره) در پاسخ فرمودند که «شاه، جان خود را در خطر دید و احساس کرد که دیگر نمی‌تواند در ایران زندگی کند. شاه تا امروز با کمک آمریکایی‌ها سعی می‌کرد بر کشور مسلط باشد اما امروز دریافت که آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند به او کمک کنند، نیروهای گارد شاهنشاهی هم دیگر به او وفادار نیستند و شاه احساس کرد که جانش در خطر است، ملت از او منزجر و متنفر است، بر علیه او قیام کرده‌اند و فریاد «مرگ بر شاه» در سراسر کشور، طنین انداز شده، ارتش از شاه، رو برگردانده و حوادثی که در پادگان لویزان تهران اتفاق افتاد و چند نفر از افسران، سربازان، درجه‌داران و وفاداران شاه را به رگبار بستند، ساواکی‌ها هم که فرار کرده بودند و کسی نمانده بود. لذا شاه، احساس کرد که نه ساواک، نه گارد و نه وفادار دارد و نه آمریکا این قدرت را دارد که او را از سقوط نجات دهد پس راه و چاره‌ای نداشت جز اینکه از ایران فرار کند.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه سوال دیگری که خبرنگاران داشتند این بود که اکنون که شاه فرار کرده، چه کسی امنیت ایران را حفظ می‌کند؟ اظهار داشت: امام(ره) در پاسخ فرمودند شاه، امنیت ایران را حفظ نمی‌کرد و الان نیز این جوانان ما هستند که من انتظار دارم در جهت حفظ امنیت و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده جاسوسان خارجی و آشوبگران، هوشیار باشند و اجازه ندهند که دشمن از این فرصت، سوءاستفاده کند.
*‌ شاه تا جایی که می‌توانست از کشتار و سرکوب مردم دریغ نمی‌کرد
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در خصوص تحریف تاریخ و اینکه می‌خواهند اینطور به مردم القا کنند که شاه از ایران رفت تا مردم بیشتر از این کشته نشوند و اگر از ایران نمی‌رفت، مردم زیادی کشته می‌شدند، گفت: شما فقط همین روز 17 شهریور را در نظر بگیرید که شاه در عرض یک صبح تا ظهر 4 هزار نفر از مردان، زنان، کودکان و جوانان را در میدان ژاله تهران به خاک و خون کشید پس چگونه می‌توان ادعا کرد که برای اینکه نمی‌خواست مردم زیادی کشته شوند از ایران فرار کرد؟!
وی اظهار داشت: شاه و رژیم پهلوی تا آنجایی که می‌توانست با کمک وفادارانش مردم را سرکوب کند، هیچگونه دریغ، پروا و کوتاهی نکرد.
حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: شاه وقتی احساس کرد دیگر کسی او را همراهی نمی‌کند و ارتش و نیروی هوایی هم به ملت پیوسته و درجه‌داران هم که نوکر پول و قدرت بودند و احساس کردند که شاه دیگر موقعیت و قدرت چندانی ندارد، فرار کردند و شاه دیگر توانی نداشت که در مقابل ملت ایران بایستد و بیش از این خونریزی کند زیرا تا آنجا که توانست و نیروهای وفادار از جمله ساواک به وی کمک کردند در کشتار مردم، کوتاهی نکرد و این صحیح نیست که به دلیل کاهش کشتار مردم از ایران فرار کرد.
*‌ سقوط دیکتاتورهای خون‌آشام در مصر و سایر کشورها نشانه صدور انقلاب اسلامی است
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به از پا درآمدن و سقوط حاکمان ظالم در کشورهایی مانند مصر، عراق، لیبی و سایر کشورها گفت: تمام این حوادث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده و ثمره و نتیجه صدور انقلاب ایران به آن کشورها است.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی توانست در کشورهای دیگر تاثیرگذار باشد که حاکمان ظالمی مانند حسنی مبارک و انور سادات را از پای درآورد و دیکتاتورهای خون‌آشام را به کلی از صحنه بیرون راند البته حرکت انقلاب اسلامی ایران در سایر کشورها نیز تاثیرگذار بوده است.
*‌ تلاش لیبرال‌های اصلاح‌طلب، کنار گذاشتن اسلام راستین است
حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: آن چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هم در قبل از انقلاب و هم بعد از آن لیبرال‌ها که عنوان «اصلاح‌طلب» را یدک می‌کشند که البته من به آن‌ها تصمیم‌طلب می‌گویم، تمام تلاش‌شان این است که در گام نخست، اسلام راستین را کنار زده و اسلام کاملا ساخته و پرداخته بیگانگان را در ایران حاکم کنند.
وی با بیان اینکه تلاش لیبرال‌ها در گام دوم این است که سیاست ملی‌گرایانه را در کشور گسترش دهند، افزود: بیشترین تحریف‌ها از این‌ها ریشه و نشات می‌گیرد که چه به صورت جوّسازی و چه به صورت آثار کتبی و چه در فضای مجازی و تبلیغاتی که راه می‌اندازند تا ملت ایران و نسل جوان ما را از آرمان‌های انقلاب و شیوه‌های پیروزی انقلاب، دور سازند و نگذارند که راه امام(ره)، انقلاب اسلامی و رهبری در جامعه حاکم باشد که باید توده‌ها را از هرگونه انحراف باز بداریم.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: تمام تلاش لیبرال‌ها بر این است که شرایط را به‌گونه‌ای جلوه دهند که گویی اسلام و رهبری امام خمینی(ره) نبود که انقلاب را به پیروزی رساند.
وی اظهار داشت: این‌ها می‌خواهند پای بیگانگان را وسط بکشند و لذا تحریف‌هایی را انجام می‌دهند که به نظرم انسان‌های آگاه باید این خیانت‌ها و تحریف‌گری‌ها را برملا کرده و اجازه ندهند که این وضع ادامه پیدا کند.
 
انتهای پیام/






بلاغ نیوز: *بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها و سایت‌ها منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲