تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
کد مطلب : ۳۲۴۹۲۴
در طول یک هفته گذشته منطقه غرب آسیا شاهد تحولات سیاسی عمیقی بود که کشورهای عربستان سعودی و لبنان در صدر اخبار منطقه قرار داشتند.
۰
plusresetminus
بازی عربستان با کارت حریری
به گزارش بلاغ، در طول یک هفته گذشته منطقه غرب آسیا شاهد تحولات سیاسی عمیقی بود که کشورهای عربستان سعودی و لبنان در صدر اخبار منطقه قرار داشتند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از سفر غیرمترقبه سعد حریری نخست وزیر لبنان به عربستان سعودی به ناگاه حریری استعفای خود را از سمت نخست وزیری لبنان در خاک عربستان و از طریق یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد.

او در متن استعفای خوانده شده‌اش پس از حملات شدید علیه حزب‌الله لبنان و ایران ادعا کرده بود که برای ترورش برنامه‌ای وجود داشته است. این اتفاق در حالی رخ داد که روز قبل از استعفا، وی با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری نیز دیداری داشته است.

این اقدام که در نوع خود بسیار عجیب می‌نمود موجب حیرت تحلیل‌گران سیاسی در سطح منطقه شد. شاید این مورد اولین نمونه از این دست باشد که نخست وزیر یک کشور در خاک کشوری دیگر استعفا می‌کند و حتی حاضر نمی‌شود به کشور خود بازگردد.

البته بنا بر شواهد موجود حریری در عربستان سعودی بازداشت است و در حصر خانگی قرار دارد. حریری علاوه بر تابعیت لبنانی، تابعیت کشورهای عربستان و فرانسه را نیز دارا است. سفر وزیر امور خارجه به عربستان در روزهای گذشته در همین راستا بوده و ایو لودریان به دنبال آزاد کردن حریری از عربستان است.

از سویی دیگر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با تشکیل کمیته‌ای به نام کمیته مبارزه با فساد دست به تسویه حساب گسترده سیاسی در این کشور زد و بسیاری از شاهزادگان سعودی را به بهانه فساد اقتصادی دستگیر کرد.

در میان دستگیرشدگان چهار وزیر فعلی و بیش از 10 مقام سابق و 11 شاهزاده سعودی بازداشت هستند که یکی از مشهورترین آنها شاهزاده ولید بن طلال، میلیاردر سعودی و سرمایه‌گذار شرکت‌های توییتر و اپل است. همچنین افراد دیگری همچون ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز و شاهزاده متعب بن عبدالله جزو دستگیرشدگان هستند. از سرنوشت این افراد هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

اما در مورد ارتباطات احتمالی این دو حادثه باید نکاتی را یادآور شد. اولین نکته به این موضوع برمی‌گردد که شاهزاده محمد بن سلمان در ادامه اصلاحات اجتماعی در این کشور قصد دارد تا با حذف رقبای خود عملا عنان حکومت سعودی را در دست گیرد.

وی با دعوت از ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و بستن قراداد تسلیحاتی به ارزش 500 میلیارد دلار عملا حمایت آمریکایی‌ها را از خود پیش‌خرید کرده است. بن سلمان به خوبی می‌داند که راه حمایت ترامپ از وی همین خرید تسلیحاتی است و چون ترامپ یک تاجر است با وی وارد معامله شده است.

حمایت‌های ترامپ از این اقدامات بن سلمان بر مطالب گفته شده صحه می‌گذارد.

نکته دوم در این باب این است که بن سلمان در تلاش است تا با پیش کشیدن موضوع لبنان و استعفای حریری عملا توجه جهانی را به این قضیه جلب کند و قدرت‌های دیگر منطقه‌ای مثل ایران و ترکیه را سرگرم لبنان سازد تا خود به آرامی اقدامات خود را سامان بخشد.

وی همچنین به دلیل شکست‌های پی در پی در جنگ با یمن و از بین رفتن گروه‌های تروریستی در سوریه دچار ضعف شدید سیاسی شده و با این اقدام تلاش می‌کند تا به افکار عمومی جهان قدرت منطقه‌ای خود را یادآوری کند.

از سویی دیگر عربستان سعودی در تلاش است تا با ایجاد اختلاف و چند دستگی در لبنان عملا این کشور را به جنگ داخلی سوق دهد و توان حزب‌الله لبنان را مصروف جنگ داخلی کند. از دید بن سلمان این امر موجبات تضعیف حزب‌الله را فراهم آورده و این کشور می‌تواند به اقدامات منطقه‌ای خود علیه کشورهای مقاومت دامن بزند.

باید منتظر ماند و دید اقدامات این شاهزاده جنگ و نکبت که از زمان روی کار آمدن در عربستان سعودی شاهد گسترش وحشیانه کشتار مردم منطقه بوده‌ایم به کجا می‌انجامد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳