تاریخ انتشارسه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۲۸۵۹۵۷
دریافت و اخذ هزینه های نجومی از آقا داماد در برخی تالارهای غیر مجاز و مجلل،آنچنان سرسام آور و تامل برانگیز است که ضرورت نظارت هر چه بیشتر در این عرصه را،اجتناب ناپذیر می سازد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در طول سالیان اخیر و با ظهور و بروز تبلیغات و متنوع و متکثر شدن زرق و برق ها،هزینه زندگی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

البته کم نیستند افراد و گروه هایی که با حسابگری،رویکرد معقولانه و فارغ از چشم و هم چشمی های معمول زندگی ساده و منطقی را سرلوحه خویش قرار می دهند و به تجربه ثابت شده در فرآیند و طول زندگی به کامیابی و موفقیت های شایسته ای نیز نائل می شوند.

در این میان،هزینه های برگزاری یک عروسی،اعم از خرید،جهیزیه،اتاق عقد،آرایشگاه،گل آرایی خودرو و ماشین عروس و...نیز به جزئی جدائی ناپذیر از یک مراسم تبدیل شده که البته با اندکی هوشمندی می توان ضمن مدیریت معقولانه هزینه ها،از ریخت و پاش های غیر ضروری نیز اجتناب کرد و مراسمی درخور و آبرومندانه را برگزار نمود.

در نقطه مقابل نیز،هستند زوجین و خانوارهایی که اسیر چشم و هم چشمی ها و رقابت های کاذب و بی معنا می شوند و به تعبیر عوامانه برای کم نیاوردن و عرضه اندام،تن به صرف هزینه های نجومی می دهند.

در چنین شرایطی،برخی تالارهای مجلل و غیر مجاز،محفل و عرصه ای فراخ برای سود جوئی از چنین افراد و خانواده هایی محسوب می شوند.

سعید نیک بین،مدیر یکی از تالارهای غرب استان تهران که سالها تجربه تالار داری در پایتخت را در سابقه کاری خویش دارد،در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اخذ هزینه های نجومی از برخی دامادها برای برگزاری مراسم عروسی،اظهار داشت: تجربه ثابت کرده، مراجعه کنندگان و افرادی که در صدد صرف هزینه های آنچنانی برای برگزاری مراسم عروسی در تالارهای غیر مجاز و به اصطلاح مجلل هستند،به دو گروه یا طیف تقسیم می شوند.

وی افزود: دسته نخست،افرادی هستند که از حیث مالی، بسیار توانمند هستند و به تعبیری چند برابر شدن هزینه ها برای آنها مهم نیست و بعضا در صورت پایین بودن نرخ،تمایلی به برگزاری مراسم در تالارهای اینچنینی نشان نمی دهند.

نیک بین عنوان کرد: اساسا برای چنین افراد و طبقاتی، اعلام نرخ های معقول و منطقی معنا ندارد و در صورت شنیدن هزینه های متعارف،از برگزاری مراسم خویش در چنین مجموعه ها و تالارهایی امتناع می کنند.

وی افزود: گو اینکه برای جذب و جلب نظر این افراد،باید نرخ های آنچنانی و نجومی اعلام شود تا بدین طریق رضایت آنها برای برگزاری جشن عروسی در مجموعه های اشاره شده جلب و تامین شود.

این مدیر تالار گفت: دسته دوم نیز مشمول افرادی می شوند که علیرغم مواجه بودن با تنگناهای مالی و اقتصادی صرفا برای پیشی گرفتن از رقیبان،دوستان وآشنایان خویش،زیر بار بدهی های سنگین می روند و برای برگزاری یک مراسم چند ساعته،مبالغ گزاف و نجومی را پرداخت می کنند.

متقاضیان برگزاری جشن عروسی،نسبت به مجوز تالار،اطمینان حاصل کنند

چندی پیش،خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس در خصوص میزان نرخ و هزینه تالارهای عروسی عنوان کرد: نرخ مذکور بر مبنای نوع سفارش،متغیر است اما بصورت معمول،به ازای هر میهمان،20 تا 25 هزار تومان هزینه دریافت می شود.

وی افزود: به واقع، هزینه اخذ شده،به نوع سفارش بستگی دارد و به تبع بر اساس کیفیت و سفارش اعلام شده از سوی صاحب مجلس،نرخ تمام شده نیز متفاوت خواهد بود.

ابراهیمی نیا می گوید: بطور معمول،تالارها اطلاعات لازم درباره نوع غذاها و خدمات خود را به اتحادیه ها اعلام می کنند و پس از بررسی موضوع در کمیته فنی و اعزام بازرس برای رصد شرایط تالار،قیمت نهایی برای تالار اعلام می شود.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس در خصوص میزان ورودی تالارها،عنوان کرد: مبلغ ورودی بسته به اینکه تاریخ برگزاری مراسم در روزهای عادی باشد یا روز تعطیل،بین 200 تا300 هزار تومان متغیراست که البته با توجه به رکود حاکم و کساد بودن فضای کسب و کار، برخی تالارها از دریافت ورودی اجتناب می کنند و در فضای رقابتی،آن را به عنوان تخفیف لحاظ می کنند.

وی با اشاره به طرح شکایات متعدد از سوی صاحبان مجالس عروسی در خصوص کیفیت و نحوه برگزاری و یا اخذ نرخ های آنچنانی،می گوید: ضرورت دارد متقاضیان برگزاری چنین جشن هایی،پیش از قطعی شدن برگزاری مراسم جشن در تالار مورد نظر،پروانه آن را رویت و از مجوز فعالیت آن،اطمینان حاصل کنند.

از طرح وعده های رنگارنگ تا عدم رضایت میهمانان


محمد سزاوار،عضو اتحادیه تالارهای پذیرایی در یکی از شهرستان های استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم پرهیز از ریخت و پاش های غیر ضروری در برگزاری مجالس عروسی،گفت: منطق حکم می کند برای برگزاری مراسمی چند ساعته، زوجین یک عمر،خود را گرفتار دغدغه های مالی نکنند.

وی افزود: ممکن ست برخی به دلیل برخورداری از تمول اقتصادی،دغدغه چندانی در خصوص میزان هزینه ها نداشته باشند که البته این نیز،توجیهی منطقی برای هزینه کردهای آنچنانی و فراتر از میزان معمول نمی باشد،اما تاسف آورتر از این موضوع،در شرایطی رقم می خورد که برخی از خانوارها و دامادهایی که در طبقه بندی های اقتصادی در دایره گروه های متوسط و رو به پایین جامعه قرار می گیرند،تن به هزینه کَردهای آنچنانی می دهند.

سزاوار عنوان کرد: کم نبود مواردی که پیش از برگزاری مراسم جشن،متولی تالار با طرح وعده های متنوع و بی شمار،یک فضای ذهنی خاصی را برای مشتری به تصویر می کشند و متقاضی گمان می کند،قرار است منحصر به فردترین جشن برای او برگزار شود،اما به واقع در حین فرآیند برگزاری مراسم،متوجه فاصله بسیار میان واقعیت موجود وادعاها و وعده های مطروحه می شود.

وی افزود: واقعیت این است که عمده تالارهای مجاز که از پروانه مربوطه برخوردار هستند،سعی می کنند در چارچوب ضوابط و قواعد فعالیت کنند و اکثریت قریب به اتفاق سوء استفاده ها و وعده های بی جا و توخالی از سوی مدیران تالارهای غیر مجاز مطرح می شود.

سزاوار عنوان کرد: در صورت برخورداری تالار از مجوز و پروانه فعالیت،امکان رسیدگی به شکایت مشتری وجود دارد،لذا توصیه می شود متقاضیان برای برگزاری و اجرای جشن عروسی خویش،تالارهایی را برگزینند که در چارچوب ضوابط و قوانین تعریف شده و برای آنها مجوز پروانه فعالیت مرتبط صادر شده است.

وقتی رکود و کسادی،رونق تالار داری را تضعیف می کند

علیرغم وجود برخی سوء استفاده ها،انصاف حکم می کند که پای درد و دل های این جماعت(تالار دارها) نیز بنشینیم و سودجویی برخی از افراد مساله دار را به پای تمامی فعالان این عرصه ننویسیم.

رضا،یکی از مدیران تالارهای فعال در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با  اشاره به کسادی حاکم برعرصه مذکورگفت: به واقع،در مقایسه با سالهای نه چندان دور گذشته،رونق موجود در این حوزه فعالیتی،به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.

وی افزود: بدون تردید،زمانی کسب و کار فعالان این عرصه از رونق هر چه بیشتری برخوردار می شود که میزان پیوند زوجین و ازدواج ها نیز افزایش یابد و به تبع با عنایت به کاهش آمار زدواج،طبیعتا فعالیت ما نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.

رضا عنوان کرد: البته تمامی فعالیت ما به مراسم عروسی خلاصه نمی شود و بعضا نسبت به برگزاری برخی از مجالس،میهمانی ها و یا تامین سفارش ادارات و ارگان ها نیز اقدام می شود،اما تمرکز اصلی فعالیت در این حرفه(تالار داری)به برگزاریِ جشن های عروسی معطوف می شود.

این مدیر تالار عنوان کرد: با عنایت به رکود حاکم بر اقتصاد کشور،در طول سه سال گذشته،تغییر چنانی در نرخ تالارها ایجاد نشده و برخی از تغییرات ایجاد شده نیز عمدتا به نرخ غذا،میوه و شیرینی معطوف می شود.

وی در خاتمه یادآور شد: امید آن داریم با گشوده شدن فصلی جدید در اقتصاد کشور،بهبود و رونق هر چه بیشتری بر اقتصاد کشور حاکم شود که قطعا در چنین شرایطی تمامی مشاغل با تحول مثبت و سازنده ای مواجه می شوند،زیرا اقتصاد مقوله ای است که چون زنجیره ای به هم پیوسته بر روی تمامی اصناف،حِرَف و مشاغل تاثیر می گذارد و به تبع حرفه تالار داری نیز از این قاعده نانوشته،مستثنی نخواهد بود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

ظهور محوری جدید از دشمنان آمریکا با حضور ایران
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پیام روشن وعده صادق
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برگزاری ۱۵۰ برنامه دهه کرامت در شهرستان نور
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
هشدار تنش گرمایی در مازندران
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
جهاد خدمت‌رسانی در امتداد امیدآفرینی
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
۱۸ بانک در نهضت ملی مسکن بدون عملکرد!
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
ضرب‌الاجل برای تکمیل کمربندی جنوبی بابل
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷