تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۶۴۷۹۵
دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه دشمن در تلاش است با تغییر ارز‌ش‌های هویت ملی ایرانیان به سرمایه‌های اجتماعی کشور آسیب جدی وارد کند؛ گفت: لذا مشروعیت زدایی و کمرنگ کردن اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران راهبردی است که ایالات‌متحده برای فرار از شکست در پیش‌گرفته است.
۰
plusresetminus
مشروعیت‌زدایی راهبرد جدید امریکا برای کمرنگ کردن اهداف متعالی ایران/هدف اصلی دشمنان از اغتشاشات اخیر چه بود؟
به گزارش بلاغ؛ روح‌اله ملکی عزین آبادی دانش‌آموخته دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و تحلیل‌گر ارشد سیاست بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص تشریح پشت پرده اغتشاشات اخیر در کشور، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرت بلامنازع غرب آسیا، روز به روز بر توانمندی‌ها و حوزه نفوذ خود در منطقه و جهان می‌افزاید، دستیابی به رتبه‌های برتر علمی طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه نظامی به‌ویژه در عرصه موشکی و اخذ جایگاه و موقعیت مناسب هسته‌ای در بین کشورهای باشگاه هسته‌ای جهان، فرصت‌های مناسبی را رقم زده که بازتاب آن در دنیا و ملت‌های منطقه اثرات امیدوارکننده برای نظام جمهوری اسلامی ایران و اثرات ناامید کننده برای  آمریکایی‌ها درپی داشته است.

وی افزود: پرواضح است تداوم این روند، سبب تضعیف جایگاه آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا و جهان می‌شود.

دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: یکی از الگوهایی که آمریکا در مقابله با ایران و در راستای یک‌جانبه‌گرایی استراتژیک در دستور کار خود دارد مبتنی بر اقدامات معطوف به براندازی از طریق ابزارهای غیرنظامی است که براندازی را می‌توان همچنان به‌عنوان سیاست آمریکا علیه ساختار سیاسی ایران دانست.

تحلیل‌گر ارشد سیاست بین‌الملل، تاکید کرد: درواقع، دشمنان جمهوری اسلامی ایران پس از شکست سیاست فشار حداکثری، شکست در اجرایی‌سازی معادلات امنیتی در غرب آسیا و اعتراف به عدم‌توانایی در تقابل سخت‌افزازی با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، استراتژی جدیدی را طرح‌ریزی کرده‌اند.

ملکی عزین آبادی، ادامه داد:  در این استراتژی با استفاده قدرت رسانه و فضای مجازی به دنبال تغییر ارز‌ش‌های هویت ملی ایرانیان می‌باشند تا از این طریق بتوانند به سرمایه اجتماعی(به عنوان مهم‌ترین منبع تولید قدرت) جمهوری اسلامی ایران آسیب جدی وارد کنند.

وی عنوان کرد: پس از جنگ سرد، ایالات‌متحده،  همواره مناطق مهم جهان را جزو منافع حیاتی خود در نظر گرفته و مرزهای امنیتی خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی خویش تعریف کرده است و با همان رویکرد بازدارندگی  در زمان جنگ سرد و با استقرار نظامی و تسلیحاتی در مناطق مختلف، در راستای تأمین منافع و امنیت خود برآمده است.


دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، اعلام کرد: انقلاب کوبا، جنگ ویتنام و حتی جنگ افغانستان این نکته را به آمریکایی‌ها گوشزد کرد که در نبردهای نامتقارن بسیار آسیب‌پذیر هستند؛ اما شکست در بحران عراق و سوریه بُعد جدیدی از ضعف‌های نظامی عمیق را به پیش چشمان مقامات آمریکایی گشوده است.

تحلیل‌گر ارشد سیاست بین‌الملل، اضافه کرد: این ضعف در واقع برایشان، یادآور شکست رژیم صهیونیستی تادندان‌مسلح در برابر حماس و حزب‌الله در جنگ‌های 22 روزه و 33 روزه بود.

ملکی عزین آبادی، تشریح کرد:  پس از شکست آمریکا در اجرایی سازی سیاست‌های خود در تقابل با جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه، یک باور قطعی در آمریکایی‌های شکل گرفت و آن این است که تقابل با کنشگری که اهداف عالیه دارد (نه منطق مادی‌گرای هزینه-فایده صرف) و شهادت‌طلبی بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت اوست، قطعاً به شکست منجر خواهد شد؛ لذا مشروعیت زدایی و کمرنگ کردن اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران راهبردی است که ایالات‌متحده برای فرار از این وضعیت پیش‌گرفته است.

وی مطرح کرد:  درواقع، ایالات‌متحده آمریکا پس از افزایش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سایه‌ مدیریت بحران داعش در سوریه و عراق به این جمع‌بندی راهبردی رسیده است که با اتکا صرف بر قدرت نظامی خود، توانایی مقابله با محور مقاومت را ندارد؛ لذا ازآنجاکه ضعف خود  را  برخورداری محور مقاومت از هویت مذهبی آرمان‌گرای غیرمادی، ارزیابی کرده، راهبرد مشروعیت‌زدایی را نسبت به محور مقاومت در پیش گرفته است.

دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، اذعان کرد: درواقع، این چشم‌انداز را دنبال می‌کند که در ابتدا اهداف متعالی و آرمان‌های غیرمادی محور مقاومت را بی‌اعتبار سازد و سپس با تزریق ارزش‌ و عقلانیت مادی‌گرایانه خود از مسیر قدرت نرم، به‌طور کامل محور مقاومت را به نابودی بکشاند.

تحلیل‌گر ارشد سیاست بین‌الملل، با بیان اینکه در حال حاضر جنگ اندیشه‌ای، فرهنگی و هویتی همه‌جانبه و بسیار وسیع علیه نظام جمهوری اسلامی در جریان است؛ تصریح کرد:  این جنگ به پهنای همه باورها و ارزش‌ها و رفتارهای مردم جمهوری اسلامی ایران است؛ به‌عبارت‌دیگر، می‌توان گفت همه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ما درگیر با جنگ نرم دشمنان است و در این مسیر تمام تلاش دشمنان بر ایجاد شکاف‌های قومیتی و مذهبی در جامعه ایران است.

ملکی عزین آبادی، خاطرنشان کرد: اگر جنگ نرم را تردید در باورها، ایمان و عقاید یک ملت و هجمه به ارزش‌های اساسی و بنیادی فرهنگ و استحاله آن تعریف کنیم، می‌توان گفت مهم‌ترین هدف دشمن در این جنگ، کم‌رنگ کردن آن بخش از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است که فراتر از عقلانیت ابزاری هزینه – فایده مادی‌گرایانه تعریف شده است و دشمنان جمهوری اسلامی ایران آن را به عنوان بزرگ‌ترین مانع در راستای اجرایی سازی اهداف خود در منطقه غرب آسیا ارزیابی می‌کنند.

وی متذکر شد:  همچنین باید بگوییم که نوک پیکان تهاجم نرم دشمنان نیز نهادهای امنیتی و نیروهای دفاعی و مسلح هستند که در تحقق آرمان‌ها و اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران، پیشرو و مصمم هستند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲