تاریخ انتشارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۸۲۴
در روستاهای مازندران، تبِ کار و تلاش برای آماده سازی شالیزارها و کاشتن بذرهای امید و برکت بالا گرفته و پای خیلی از ماشین آلات آماده سازی زمین، به شالیزارها باز شده است.
۰
plusresetminus
کشاورزان دل به «شالیزار» زدند/پیش‌بینی افزایش 50 هزار هکتاری کشت مکانیزه برنج
به گزارش بلاغ، از چند روز پیش شخم و شیار اولیه و زمستانه مزارع و شالیزارهای مازندران برای فصل نو شالیکاری شروع شده است.

در جریان دل نگرانی های شیوع کرونا و محدود شدن بسیاری از فعالیت ها و رفت و آمدهای شهری ، شالیکاران مازندرانی طبق عادت کاری و تقویم زراعی ، البته با رعایت الزامات پیشگیرانه ، گرم آماده سازی شالیزارهای شان هستند.

اگرچه این روزها خیلی ها دغدغه تشخیص و پایین آوردن تب بیماری کرونا را دارند و از مردم می خواهند از ترددهای غیر ضرور و شلوغی معابر شهری جلوگیری کنند ، اما از آن طرف در روستاهای مازندران، تبِ کار و تلاش برای آماده سازی شالیزارها و کاشتن بذرهای امید و برکت بالا گرفته و پای خیلی از ماشین آلات آماده سازی زمین، به شالیزارها باز شده است.

علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی چند هفته اخیر در مازندران تا به امروز در سطحی به میزان 118 هزار هکتار شخم و شیار اولیه در نقاط گوناگون استان انجام شده است.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت در نیمی از اراضی کار شخم و شیار آغاز و یا انجام گرفته است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: احداث خزانه اولیه در سطح 65 هزار هکتار یعنی چیزی حدود 30 درصد نیز انجام شده است.

رمضانی ادامه داد: با توجه به اینکه در دهه دوم بهمن‌ماه حمل بذرها به شهرستان‌ها آغاز شده است تا کشاورزان بتوانند با هماهنگی لازم با جهاد کشاوزی شهرستان‌ها نسبت به تحویل بذر اقدام کنند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی به کشاورزان توصیه می‌کنیم احتمال اینکه امسال پدیده سرمازدگی با توجه امکان بهار زودرس دور از انتظار نیست؛ نکات لازم را در نظر بگیرند، البته احداث خزانه اولیه اشکالی ندارد، اما بذرپاشی‌ها را انجام ندهند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، عنوان کرد: ما اکنون نگرانی‌هایی داریم که در برخی از شهرستان‌ها، بذرپاشی آغاز شده است و از کشاورزان تقاضا می‌کنیم که کمی برای بذرپاشی، دست نگه دارند و عجله نکنند.

رمضانی اعلام کرد: کشاورزان طوری برنامه‌ریزی کنند که در اوایل اردیبهشت‌ماه، نشاکاری داشته باشند.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه در برخی از سال‌های اخیر، آب‌بندان‌ها مملو از آب است و در برخی سال‌ها شرایط متفاوت است؛ در بهترین شرایط بارندگی در برخی از سال‌ها بین 3 تا 5 هزار هکتار افزایش سطح کشت داریم، البته در برخی از شهرستان‌ها نیز به دلیل تبدیل باغات مرکبات به شالیزارها این افزایش سطح بیشتر هم شده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا که طی سال گذشته منجر به وقفه در کار کشاورزان شد، تمهیدات لازم برای کاهش مشکلات در نظر گرفته شده است و در این راستا در سال گذشته ما حدود 35 درصد رشد نشای مکانیزه در مازندران داشتیم.

رمضانی  با بیان اینکه در سال گذشته در 100 هزار هکتار از اراضی شالیزار استان، کشت مکانیزه انجام شد؛ تاکید کرد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با توجه به اینکه نزدیک به 450 دستگاه نشاکار به ناوگان مکانیزه ما اضافه شده است، میزان کشت مکانیزه به 150 هزار هکتار افزایش یابد.

وی اضافه کرد: امسال برای کنترل تنش‌های قیمتی دستمزد با همکاری سازمان نظام صنفی و اداره فناوری مکانیزاسیون جهاد کشاورزی یک نرخ نامه آنالیز دستمزد بانک نشاداران تهیه شده است که به نفع کشاورزان استان خواهد بود.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، اذعان کرد: در سال گذشته، حدود 214 هزار و 326 هکتار سطح زیرکشت اول و حدود 110 هزار هکتار نشای مجدد و رتون در مازندران داشتیم.

رمضانی یادآور شد: طی سال گذشته، میزان تولید در کشت اول، یک میلیون و 231 هزار و 224 تن شلتوک، میزان تولید در رتون، 127 هزار و 329 تن و میزان تولید در کشت دوم 181 هزار و 191 تن بوده است که در مجموع کل، مازندران با تولید بیش از یک میلیون و 600 تن شلتوک، سهمی 42 تا 45 درصدی تولید برنج کشور را دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲