تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۲۸۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه محدود کردن فعالیت بازار پرندگان و ممنوعیت شکار نیاز به ورود و پا به کاری یکپارچه تمام ارگان‌های مرتبط دارد؛ گفت: واقعا یک دست صدا ندارد و باید در مقوله جلوگیری از شکار غیرمجاز، همه پای کار بیایند.
۰
plusresetminus
بازار پرحاشیه پرندگان همچنان باز/مهمان‌کُشی، انگی که با قرق‌شکنی پاک نمی‌شود
حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص چرایی تداوم فعالیت بازار پرندگان و همچنین شکار پرندگان در فریدونکنار علیرغم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های این دو مقوله به دلیل شیوع کرونا و آنفولانزا، اظهار کرد: فعالیت بازار پرندگان، قطعا غیر قانونی است و فعالیت آن به هیچ‌وجه مورد تایید محیط زیست نیست.

وی افزود: ما در جلسات متعدد استانی و شهرستانی، بارها این نکته را هم یادآور شدیم و هم تاکید کردیم، اما نهایتا اعضای جلسه بر این باور بودند که چون امسال، نخستین سال اجرای این طرح است، بازار را تعطیل نکنیم و به جای تعطیلی، فعالیت آن را محدودتر کنیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: لازم به یادآوری است که در سنوات گذشته، پرسنل محیط زیست به نوعی اجازه ورود به بازار را نداشتند، اما طی سال جاری، همکاران ما در بازار حضور دارند، تعداد پرندگان شکار را شمارش می‌کنند، وضعیت سلامت را کنترل می‌کنند و ضمن اینکه تعداد حجره‌ها به نصف، تعدیل پیدا کرد، ساعت کاری بازار نیز کاهش پیدا کرد.

این مسئول ادامه داد: در خصوص خود بازار یک ماده حقوقی وجود دارد و طبق ماده 7 و 8 آیین نامه اجرایی نظام دامپزشکی کشور، مسئولیت اینگونه کشتار در درون شهر با اداره دامپزشکی شهرستانی و استانی است و اگر در جایی عرضه غیرمجاز در حال انجام باشد، طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، مسئولیت رسیدگی و کنترل با شهرداری‌ها است و متاسفانه این دو نهاد در گذشته، به این موضوعات ورود پیدا نکردند و امسال با پیگیری و درخواست این دو نهاد به این مقوله‌ها ورود پیدا کردند.
 

از عملکرد شهرداری‌ها راضی نیستیم/ تا حد مطلوب خیلی فاصله داریم

ابراهیمی با ابراز رضایت از همکاری، مشارکت و ورود دامپزشکی، از فعالیت شهرداری‌ها در این ماجرا گلایه کرد و گفت: از عملکرد و همکاری شهرداری‌ها راضی نیستیم و هنوز مورد قبول ما نیست.

وی بیان کرد: با وجود اینکه مسئولیت و مأموریت محیط زیست در داخل دامگاه‌ها و صیدگاه‌ها است، ولی وقتی می‌بینیم  دستگاه‌های ذیربطی که می‌بایست در خصوص بهداشت مواد غذایی، عرضه، کشتار و تولید فعالیت کنند به تکلیف خود عمل نمی‌کنند و بخشی از این عملکردها در دامگاه‌‌ها است، ما نیز ورود پیدا کردیم تا از این ابزار برای محدود کردن میزان صید در دامگاه‌ها و البته صیدی که از نقاط گوناگون استان و سایر استان‌های همجوار به این دامگاه‌ها می‌آید، استفاده کنیم که البته امسال کشفیاتی نیز در این حوزه داشتیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران، عنوان کرد: در حوزه دامگاه‌ها ما قبول داریم و صید در حال انجام است؛ اما وقتی میزان فعلی را با سالیان گذشته نسبت می‌گیریم، می‌بینیم که میزان صید به شدت کاهش پیدا کرده است.

این مسئول اضافه کرد: با همه این اقدامات اما ما با حد ایده‌آل و مطلوب، فاصله زیادی داریم و هنوز نیاز به همکاری بیشتر بین بخشی و مسئولان شهرستانی وجود دارد؛ اما وضع نسبت به گذشته بهبود یافته است.
 

حاکمیت قانون در دامگاه‌ها دیکته شده است/دستگاه‌های ذیربط پشت ما را خالی نکنند

ابراهیمی در واکنش به این مطلب که خوشبختانه امسال از تنش‌های میان بومیان و دامگاه‌داران با محیط زیست خبری نبود؛ گفت: نکته‌ای که وجود داشت این بود که جغرافیای فریدونکنار یک تافته جدا بافته‌ای بود که در آن نزدیک به 200 نفر قاچاقچی و صیاد که غیربومی بودند که دائما قانون گریزی می‌کردند و خوشبختانه پس از چند دهه، حاکمیت قانون توسط محیط زیست به این تعداد، دیکته شده است و قانون در دامگاه‌های فریدونکنار جاری و ساری شده است.

وی متذکر شد: در گذشته در دامگاه‌های این منطقه تابلوهایی را نصب می‌کردند که روی آن نوشته بود: « ورود محیط‌بان ممنوع» ولی امروز محیط بان در دامگاه‌ها و حتی در بازار پرندگان نیز ورود پیدا می‌کند و کار نظارتی خود را انجام می‌دهد.

مدیرکل محیط زیست مازندران، اعلام کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول نظارت بر عرضه این نوع کشتار و گوشت پرندگان که به شدت مخاطره‌آمیز است، ورود پیدا  کنند و پای کار بیایند.

این مسئول افزود: اکنون لازم است که دستگاه‌هایی مثل علوم پزشکی و دامپزشکی در شرایط حاضری که هم کرونا و هم آنفولانزای پرندگان، جان و سلامت مردم را تهدید می‌کند، مجدانه و منسجم به یاری محیط زیست بیایند.
 

شکار تعطیل نیست!/افزایش مهمانان زمستانی تا کاهش آنفولانزای خاموش زیر پوست تالاب

ابراهیمی مطرح کرد: متاسفانه اکنون بازار پرندگان همچنان در حال فعالیت است؛ بازاری که محل تجمع است و در شرایط فعلی می‌تواند مخاطره آمیز باشد و از سویی دیگر برخی‌ها دور از چشم مسئولان مربوطه همچنان اقدام به شکار، فروش و سرو پرندگان در رستوران‌ها می‌کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت شیوع آنفولانزا در میان پرندگان مهاجر مهمان در تالاب‌های استان، گفت: اولین نمونه‌های این بیماری در سرخرود محمودآباد مشاهده شد و با اقداماتی که انجام شد از پیشرفت چالش جلوگیری شد؛ اما این بدان معنا نیست که این بیماری مهار شده است و هر لحظه احتمال خطر وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست مازندران، افزود: خوشبختانه مراقبت‌ها در دستور کار قرار دارد و تاکنون نیز موردی از ابتلای پرندگان به آنفولانزا در تالاب میانکاله گزارش نشده است.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان به لحاظ تعدادی به نسبت سالیان قبل روند کاهشی داشته یا خیر، اظهار کرد: خوشبختانه طی سال جاری، بنظر می‌رسد با توجه به برودت دما در سیبری، شمار پرندگان مهاجر به استان بیشتر شده است، به طور نمونه در حالی که در سال‌های گذشته تعداد قوهای مهاجر در سرخ رود به 1000 بال می‌رسید، اما امسال تعداد این پرندگان به 4500 بال رسیده است.
 

انگ مهمان کشی تاوان سخت قرق شکنی/یک دست صدا ندارد

ابراهیمی در بخش پایانی این گفت‌وگو با گلایه از قُرُق شکنی برخی از شکارچیان در نقاط گوناگون استان، تصریح کرد: متاسفانه علیرغم اینکه شکار در شرایط فعلی کاملا ممنوع اعلام شده است، اما باز هم به صورت پراکنده شاهد قُرُق‌شکنی در برخی نقاط استان هستیم و این کار صددرصد تخلف است.

وی با اشاره به قرق شکنی برخی شکارچیان در مرزون‌آباد بابل و ضبط 38 اسلحه شکاری توسط محیط‌بانان، خاطرنشان کرد: البته نمونه‌هایی از این دست در مناطقی نظیر سیدمحله ساری و همچنین روستاها و مناطق همجوار با تالاب‌ها رخ می‌دهد و به یک‌باره نزدیک به 100 شکارچی همزمان اقدام به قرق شکنی می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران، با بیان اینکه قرق‌شکنی سنت بسیار غلطی است و شأن استان را پایین آورده است؛ تاکید کرد: واقعا یک دست صدا ندارد و می‌بایست در مقوله جلوگیری از شکار غیر مجاز، دستگاه‌ها، مسئولان، رسانه‌ها و مردم پای کار بیایند.

این مسئول گفت: ما که مدعی مهمان‌نوازی و شهره به مهربانی هستیم؛ چرا باید اجازه دهیم که یک عده قلیل، با حیثیت، سبقه نیک، تاریخ و فرهنگ ما بازی کنند؟ باید جلوی این کار گرفته شود، چرا که این افراد در حال تخریب وجهه مازندران هستند و تحقق این مسئله نیاز به یک عزم جدی دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲