تاریخ انتشارشنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۴۱۰۰۸۶
رئیس اتحادیه خبازان مرکز مازندران گفت: تا این لحظه، ابلاغیه‌ای در خصوص عدم استفاده از کیسه‌های نایلونی در خبازی‌ها به دست ما نرسیده است.
۰
plusresetminus
ابلاغیه‌ ممنوعیت استفاده از کیسه‌های نایلونی به دست ما نرسید/علت اصلی بی‌کیفیتی نان به آرد بر می‌گردد نه نانوا
اصغر محمودی صاحبی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص طرح ممنوعیت استفاده از کیسه‌های نایلونی در خبازی‌های استان که چندی پیش از سوی حسن‌ خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران اعلام و به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران جهت پیگیری ابلاغ شده است؛ اظهار کرد: در خصوص این طرح، صحبت‌هایی شده و خبرش به گوش ما هم رسیده است اما تا این لحظه، در این باره، ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده است.

وی افزود: البته باید در این خصوص به مسئولان و مجریان این طرح بگوییم که در حالی که ممنوعیت استفاده از کیسه‌های نایلونی را در برنامه قرار می‌دهید، آیا چیز جایگزینی هم برای آن در نظر گرفته‌اید که به نانوا بدهید؟!

رئیس اتحادیه صنف خبازان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد خود نانوایی‌ها اقدام به تهیه گزینه جایگزین کنند، طبیعتا با توجه به هزینه‌بر بودن آن، تمکین نمی‌کنند و می‌بایست گزینه جایگزین به صورت رایگان در اختیار آنان قرار داده شود.

این مسئول بیان کرد: در گذشته هم اعلام شده بود که نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده نکنند، اما آیا گزینه جایگزینی هم برای آن به نانوا پیشنهاد دادند؟

محمودی صاحبی تصریح کرد: برای نانوا، 6 سال است که نرخ جدیدی تعیین نکرده‌اند، آن وقت می‌آیند و می‌خواهند با استفاده با اهرم فشار و زور، نانوا را بشین و پاشو هم بدهند!

وی اعلام کرد: مدیران اعلام می‌کنند که مازندران رتبه نخست فشار خون در کشور را دارد و این به دلیل استفاده بیش از حد استاندارد نانواها از نمک در هر کیسه آرد است؛ اما آیا علت اصلی این اتفاق را جست‌وجو و بر طرف کرده‌اند؟

رئیس اتحادیه صنف خبازان مرکز مازندران گفت: استاندارد استفاده از نمک در هر کیسه آرد، 80 تا 100 گرم است اما غالب نانوایی‌های مازندران، ناچارند به دلیل عدم کیفیت مطلوب آرد بین 700 گرم تا یک کیلو نمک به آرد در زمان خمیرگیری اضافه کنند که این کار بسیار مضر و همچون یک سم خوراکی است.

این مسئول تاکید کرد: علت اصلی آن است که آرد نانواهای مازندران، ضعیف است، آرد علوفه‌ای را وارد چرخه بازار می‌کنند، آرد نانواها سست است، گلوتن آن بسیار پایین است، شرکت غله چشم پوشی می‌کند، به دلیل عدم کیفیت مطلوب آرد، سبوس گیری آن ضعیف است و در نتیجه نانوا مجبور می‌شود نمک زیاد به آرد بزند!!

محمودی صاحبی با بیان اینکه همواره مسئولان توپ بی کیفیتی نان را در زمین خبازان می‌اندازند، عنوان کرد: مشکل اصلی کیفیت نان در مازندران به آرد بر می‌گردد و همه می‌دانند مواد اولیه مطلوب، اساس کار است و ما می‌بینیم که علیرغم تجهیز و مدرن شدن بسیاری از نانوایی‌های استان و حتی پخت نان با حرارت غیرمستقیم، تغییر چندانی را در کیفیت نان، شاهد نیستیم.

وی در پاسخ به چرایی استقرار و اسکان برخی از خبازان در نانوایی‌های آزاد گفت: اسکان و بیتوته خبازان در نانوایی‌ها ممنوع است و به محض مشاهده با خبازان متخلف، برخورد خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف خبازان مرکز مازندران در خصوص گلایه برخی متقاضیان پروانه کسب نانوایی به دلیل عدم صدور پروانه، پاسخ داد: صدور پروانه ممنوع شده و سایت صدور پروانه به صورت کشوری، بسته شده است.

محمودی یادآور شد: رسته‌های لواش، بربری، سنگک و تافتون در این سایت، بسته شده و تا اطلاع ثانوی پروانه‌ای برای متقاضیان این رسته‌ها، صادر نخواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱