۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان مازندران ۷۰۰ نوع محصول تولید می‌کنند؛

دانش‌بنیان‌ها در خدمت جهش تولید

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۴۸۵۶۴۰
در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در مازندران فعالیت می‌کند و سالانه ۷۰۰ نوع محصول تولید می‌کنند و بخشی از تولیدات روانه بازارهای خارجی می‌شودو بهره‌گیری از آن می‌تواند، شعار سال جاری را به عمل نزدیک کند.
۰
plusresetminus
دانش‌بنیان‌ها در خدمت جهش تولید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» به نقل از بازار، نامگذاری سال جاری به جهش تولید و مشارکت مردمی، لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به ویژه در حوزه دانش‌بنیان را برای تحقق این شعار محوری و اساسی الزامی می‌سازد.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان مازندران فعالیت می‌کند و سالانه ۷۰۰ نوع محصول تولید می‌کنند و بخشی از تولیدات روانه بازارهای خارجی می‌شود. سهم استان مازندران به رغم داشتن ظرفیت‌های بالا از شرکت‌های دانش بنیان چندان بالا نیست و افزایش شمار آن در سال جاری در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف فعال در مازندران برای تحقق شعار سال جاری و اجرای پروژه‌های کاربردی از نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها دعوت کرده‌اند.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان در راستای بهره‌مندی از مکانیزم‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و بلاک چین با استفاده از داده‌های پرشمار، ۱۳ پروژه راهبردی - کاربردی را تعریف و از نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها برای اجرای پروژه‌های کاربردی هوش مصنوعی در شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، دعوت به همکاری کرده است.

کوروش موسوی با اظهار این که شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، تمامی ابزارها؛ داده‌ها و سیستم‌ها را در چارچوب مقررات و پروتکل های مرتبط، در اختیار پژوهشگران و شرکت های استارت آپ قرار می دهد، اصافه کرد: مرکز هوشمندسازی و حمایت از شرکت های دانش بنیان شهید چمران شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان، فضای اداری و مکان استقرار را در اختیار شرکت های استارت آپ متشکل از نخبگان معرفی شده از سوی بنیاد نخبگان و سایر متخصصین کارآمد تراز اول قرار می دهد.

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: پیش بینی بار شبکه برق مازندران و گلستان با استفاده از هوش مصنوعی، الگوریتم یادگیری ماشین و داده های پرشمار و پیش بینی رفتار ولتاژ با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری عمیق و مجموعه داده های پرشمار برای شناسایی الگوها و پیش بینی رفتار آینده باس های پست های انتقال مازندران و گلستان و تعیین حداکثر کاهش مجاز لحظه ای ولتاژ هر شین در زمان پیک و ارائه برنامه ریزش بار هوشمند از جمله طرح هایی است که به شرکت های دانش بنیان واگذار می شود.

وی تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای شناسایی تهدیدها بصورت زمان واقعی و خنثی کردن حملات قبل از ایجاد آسیب در سیستم های امنیت سایبری، استفاده از هوش مصنوعی، الگوریتم یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و داده های پرشمار در برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری شبکه و شناسایی عمر باقیمانده ترانسفورماتورها و بازیابی، خودترمیمی و مانور شبکه بصورت برخط با استفاده از هوش مصنوعی، الگوریتم یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و داده های پرشمار از دیگر طرح ها است.

موسوی خاطر نشان کرد که در سال جهش تولید و مشارکت مردمی، این شرکت مصمم به استفاده از مشارکت نخبگان، شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و متخصصین تراز اول برای اجرای پروزه های راهبردی و کاربردی است.

شرکت های دانش بنیان مازندران در فرایند صادرات و ارزآوری نیز در سال قبل نقش فعالی داشتند و پارسال تولیدات این شرکت ها به ۲۴ کشور جهان صادر شده است، از این رو تقویت این بخش می تواند فرایند تولید را در استان جهش و شتاب ویژه ای بخشد.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اظهار این که پارسال شش میلیون یورو محصولات دانش بنیان به ۲۴ کشور جهان صادر شد، افزود: ۲۹ کالای تولیدی دانش بنیان صادر شد.

وی با اظهار این که شمار شرکت های دانش بنیان در استان رو به افزایش است، از فعالیت ۱۱ مرکز رشد و دو پردیس فناوری در استان خبر داد و گفت: در پارک فناوری استان نیز ۳۵۴ شرکت فعالیت دارند.

ایوب فرهادی معاون پارک علم وفناوری مازندران نیز با بیان این که ۷۰۰ محصول دانش بنیان و فناور در استان تجاری شده است، آن ها را محصول ۳۰۰ شرکت فناور برشمرد و گفت: ۱۳۸ شرکت دانش بنیان نیز از سوی معاونت علمی و فناوری مجوز کسب کردند.

وی با اظهار این که جزو ۱۰ استان برتر کشور در زمینه شرکت های دانش بنیان هستیم، گفت: در استان ۱۳۸ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت دارند.

معاون پارک علم و فناوری مازندران به تولید محصولات دانش بنیان در حوزه های صنعت، ماشین آلات، آی تی، الکترونیک، کشاورزی، صنایع نرم و خلاق اشاره کرد و گفت: در تمامی حوزه ها شرکت های استان محصولاتی را به بازارهای ایران و جهان عرضه کردند.

به تاکید کارشناسان، اشتغال بیشتر در شرکت‌های دانش بنیان خود یکی از راه‌های تحقق مشارکت مردم در افزایش تولید است و امیدوارم در سال جاری با افزایش کمی شرکت‌ها شاهد اشتغال بیشتری از تحصیل کردگان در این شرکت‌ها باشیم. اساساً شرکت‌های دانش بنیان «ماهیت های مردم پایه» دارند و خصوصی هستند و وابستگی دولتی ندارند؛ طبق تعریفی که از مؤسسات و شرکت‌های دانش بنیان در قانون وجود دارد، مؤسسات خصوصی یا تعاونی هستند که می‌توانند محصولات با فناوری پیشرفته یا دارای پیچیدگی فنی تولید کنند.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳