مهم‌ترین مؤلفه قدرت ایران چیست؟

انتخابات، نماد آزادی و استقلال

تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۴۵۳۵
انتخابات، شاخص برجسته برای ارزیابی آزادی در هر جامعه‌ای است که محتوا و منتخبان انتخابات، نشانه میزان استقلال در میان مردم آن کشور به حساب می‌آیند.
۰
plusresetminus
انتخابات، نماد آزادی و استقلال
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ ملتی در تعیین سرنوشت خود دخیل است که نظام سیاسی کشورش، امکان برگزاری انتخابات را برای عموم فراهم آورد.

نظام سیاسی هر کشور که انتخابات را وجهه همت خویش قرار دهد، به اصل مشارکت مردم در اداره کشور معتقد است. فضای رقابتی در کشوری که بطور طبیعی از تنوع و تعدد سلایق مختلف برخوردار است، ایجاب می‌کند تا دولت و ملت با سعه صدر و سیاست سمح و سهله، سطح تحمل و انتقادپذیری را بصورت فراگیر به اجرا گ‍ذارند.
 
مردم‌باوری، اصل اساسی اسلام
فارغ از ادعاها و شعارهای حکومت‌ها در کشورهای مدعی مردم‌سالاری، جمهوری اسلامی ایران با اجرای دقیق انتخابات در هر شرائط و رجوع به مردم و استقبال عملی از افزایش سطح مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی، مراتب اعتقاد و ایمان خود به مردم‌سالاری دینی را به اثبات رسانده و بیش از هر کشور دموکراتیک، بستر حضور مردم در انتخابات را فراهم آورده است.

اظهارات امامین انقلاب در ضرورت حیاتی حضور مسئولانه مردم در تعیین سرنوشت خود در قالب انتخابات و مرور عملکرد دولت‌ها در فراهم سازی زمینه های مشارکت مردم، گویای اعتقاد نظام سیاسی کشور به جمهوریت و حضور قاطبه مردم در انتخابات است، ضمن آنکه تعیین نمایندگان مردم در شوراهای مختلف و جایگاه های کلیدی کشور، همچنین مشروعیت حضور قاطبه مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تمام اسناد بالادستی نظام اسلامی آنچنانکه ظرف ۴۵ سال اخیر اعتبار عملی این اسناد و اعتقاد قلبی کارگزاران نظام اسلامی، دلالت کامل بر ذات و جوهری نظام اسلامی در همراهی کامل مردم دارد، موید این حقیقت می‌باشد.
 
حضور مردم مهم‌ترین قدرت ایران

مهم‌ترین نقطه اتکا و قدرت ایران طی ۴۵ سال گذشته، حضور مردم از قشرهای مختلف و دیدگاه‌های متفاوت در صحنه‌های انقلاب اسلامی بوده، روشن است که مهم‌ترین راهبرد دشمن نیز باید از میدان به در بردن مردم در همان عرصه‌ها باشد.

انتخابات، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اجتماعی و دینی در نظام اسلامی است و دشمن برنامه مفصلی برای دور کردن اقشار مختلف مردم از انتخابات پیش روی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تدارک دیده است. گزینه جایگزین اما در ذهن و زبان دشمن چیست و در عوض برداشتن گزینه انتخابات از روی میز افکار عمومی ایران، می‌خواهد چه چیزی را پیشنهاد دهد؟

اما مصادیق تاثیر رأی مردم در ایجاد تحول و تغییر مسیر اداره کشور کدام است؟ واقعیت این است که ایجاد تردید در این موضوع، مانند این است که کسی بخواهد وجود خورشید در روز روشن را انکار کند.

مرور تاریخ تحولات سیاسی پس از انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که حتی به اذعان دشمنان جمهوری اسلامی، نتایج انتخابات در ایران همواره به سختی قابل پیش‌بینی بوده و نقش مهمی در تغییر ریل مسیر اداره کشور داشته است.

امیر محبیان، استاد دانشگاه و فعال سیاسی گفت: در نظام‌هایی که اعتنایی به رأی مردم ندارند یا ماهیت توتالیتر دارند اساساً مشارکت مردم را نوعی اپوزیسیون می‌دانند و برنمی‌تابند و اجازه نمی‌دهند که مردم در سرنوشت خودشان نقش داشته باشند. الان نظام اسلامی شدیداً مسئله‌ حضور مردم را تشویق می‌کند و این تشویق یک تشویق تزیینی نیست. واقعیت این است که رأی مردم منشأ اثر است.»

وی تصریح کرد: ملاحظه کنید، در مقطع زمانی بعد از سال ۶۸، سه دولت اصلاح‌طلب سر کار آمدند که هرکدام هشت سال در مسند ریاست‌جمهوری بودند. این ۲۴ سال از ۳۲ سال -  تا آن مقطع - نشان‌دهنده‌ این است که سه چهارم نظام اجرائی کشور در اختیار جریانی بوده که این جریان کاملاً با مواضع شورای نگهبان به‌ظاهر مخالفت داشته است. بنابراین، اگر ما برداشتمان این باشد که شورای نگهبان یا سیستم کشور به‌دنبال این است که از طریق هدایت آرای حرف خودش را به‌پیش ببرد، خب چرا پیش از این اتفاق نیفتاده است! لازمه‌ آن امر این است که رأی مردم منشأ اثر نباشد، امّا با نگاهی به تاریخ تحولات سیاسی پس از انقلاب، می‌بینیم که مردم آمدند نظر خودشان را دادند و دولت‌هایی بر سر کار آمدند که خلاف میل یک جریان بود. بنابراین، رأی مردم منشأ اثر بوده و طبیعتاً دولت و مجلسی را هم که سر کار آوردند، کارهای مثبت و منفی انجام ‌داده و مردم با ارزیابی آن بار دیگر رأی خودشان را داده‌اند.
تشریح و توضیح این واقعیات با زبان‌های مختلف و در جمع‌های متفاوت توسط تمام افراد دلبسته به انقلاب، امروز طبق فرموده رهبر فرزانه انقلاب، از مهم‌ترین مصادیق جهاد تبیین - به عنوان یک واجب عینی و فوری - است.

رهبر فرزانه انقلاب اخیرا طی دیدار با جمعی از مردم کرمان و خوزستان، در همین زمینه می‌فرمایند: یک عدّه‌ای نمی‌خواهند این انتخابات آن‌چنان که شایسته‌ این ملّت است انجام بگیرد؛ تلاش می‌کنند مردم را مأیوس کنند، مردم را بی‌اعتماد کنند، وانمود کنند که انتخابات فایده‌ای ندارد، تأثیری ندارد؛ در مقابل اینها «جهاد تبیین» باید سینه سپر کند، در مقابل اینها باید حقیقت را بیان کند. کسانی هستند که [می‌خواهند] حضور مردم در اداره‌ کشور - که ثابت‌کننده‌ تحقّق مردم‌سالاری دینی در کشور است - ضعیف بشود، تا حرف امام بزرگوار دروغ دربیاید؛ هدفشان این است که وعده‌ الهی را مخالف واقع نشان بدهند. این حرکت، خصمانه است؛ در مقابل این حرکت خصمانه باید تلاش کرد. هر کس با انتخابات مخالفت کند، با جمهوری اسلامی مخالفت کرده، با اسلام مخالفت کرده. انتخابات یک وظیفه است. این یکی از کارها است؛ امروز احساس وظیفه‌ نسبت به انتخابات یکی از کارهای نقدِ جامعه‌ی مجاهد در «جهاد تبیین» است.
 
انتخابات راه ایجاد تحول

انتخابات، مهم‌ترین راه ایجاد تحول در یک جامعه مردم‌سالار است ولی رسانه‌ها و سیاستمداران غربی و وابسته به غرب، طبق معمول سرگرم کوبیدن بر طبل تحریم و تخریب انتخابات پیش‌رو در ایران هستند.

در دنیای متناقضی زندگی می‌کنیم. ۲۷ کشور اروپایی سال‌هاست اتحادیه اروپا را شکل داده‌اند، پول واحد و حتی پارلمان واحد دارند. همین سیاستمداران اما در منطقه ما نه‌تنها مدام بین کشورهای مختلف ایجاد اختلاف می‌کنند، که برای هر کشور منطقه نیز همواره چند نسخه تجزیه‌طلبی روی میزشان است و در مسیر همکاری‌های منطقه‌ای در غرب آسیا و نقاط مختلف جهان، مدام سنگ‌اندازی می‌کنند.

از ۸ هزار کیلومتر در آن سوی دنیا می‌آیند و با وقاحت تمام، از منافع خود در خلیج ‌فارس حرف می‌زنند، نه‌تنها در منطقه ما، که در سراسر جهان، صدها پایگاه نظامی احداث کرده‌اند، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در اطراف کشورش را اما باعث بی‌ثباتی منطقه معرفی می‌کنند! منطقه‌ای که اساسا از آنها نیست و حتی در همسایگی کشور آنها هم نیست! این در حالی است که تمام جنگ‌های تاریخ معاصر جهان را خودشان شکل داده‌اند. با چنین موجوداتی چه باید کرد؟!

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جریان دیدار اخیرشان با جمعی از مردم کرمان و خوزستان در زمینه لزوم ایجاد تحول از طریق انتخابات اظهار داشتند: "انتخابات در کشور تحوّل ایجاد می‌کند. بعضی‌ها اسم تحوّل را می‌آورند، اظهار طرفداری از تحوّل می‌کنند، امّا عملاً آن چیزی که مقدّمه‌ حتمی تحوّل است، مورد بی‌اعتنائی‌شان قرار می‌گیرد؛ یعنی انتخابات. با انتخابات می‌شود در کشور تحوّل ایجاد کرد. صاحبان دیدگاه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می‌خواهند تحوّل ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان؛ خیلی خب، راهش چیست؟ راهش این است که با انتخابات - حالا چه انتخابات مجلس، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری، چه انتخابات شوراها - کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهت‌گیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سر کار بیاورند؛ این می‌شود تحوّل. بنابراین، پایه‌ تحوّل انتخابات است."
 
میزان کارآمدی در افزایش مشارکت

درباره راه‌های افزایش مشارکت در انتخابات، باید گفت که میزان مشارکت در انتخابات و حضور مردم رابطه مستقیمی با عملکرد و کارآمدی دولت‌ها دارد. یعنی هر میزان که دولت کارآمدتر باشد، می‌تواند آمار مشارکت در انتخابات را هم بالا ببرد. البته مسائلی مانند رقابتی بودن انتخابات هم مهم است اما میزان کارآمدی به مراتب مؤلفه مؤثرتری است.

به عنوان مثال انتخابات مجلس نهم که در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ برگزار شد و از این جهت که اولین انتخاباتی بود که بعد از فتنه سال ۸۸ برگزار می‌شد بسیار قابل اهمیت بود و اتفاقا رقابت جریان‌های سیاسی هم در آن خیلی کمرنگ بود به طوری که در تهران رقابت اصلی بین لیست جبهه پایداری و لیست جبهه متحد اصولگرایان بود و حتی رئیس دولت اصلاحات جایی گفته بود ممکن است مشارکت زیر ۳۰ درصد برسد؛ اما اتفاقی که افتاد این بود که ما در آن انتخابات شاهد یکی از بالاترین میزان مشارکت‌ها در همه انتخابات‌های ادوار مجلس بودیم و نزدیک به ۶۵ درصد مردم شرکت کردند.

بر این اساس، تلاش دولت در روزهای باقیمانده تا انتخابات باید بر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم متمرکز باشد. روشنگری در برابر کسانی که اصل انتخابات را زیر سؤال می‌برند و سعی دارند آن را بی‌اهمیت جلوه داده و مردم را مایوس کنند، دیگر مقدمه لازم برای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو خواهد بود.
انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷