یک بام و دو هوای صادرات و واردات؛

کشاورزان برنج‌کار حمایت می‌خواهند

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۴۴۹۲
شخم و شیار زمستانه شالیزارها در حالی در مازندران کلید خورد که همچنان بخشی از برنج‌های تولیدی پارسال و امسال در انبارها است و از سوی دیگر پایین بودن قیمت‌ها در حالی است که هزینه تمام‌شده برنج به ازای هر کیلوگرم ۷۰ هزار تومان تخمین زده شده است.
۰
plusresetminus
کشاورزان برنج‌کار حمایت می‌خواهند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از بازار، نابسامانی بازار برنج، دپوی محصولات در شالیکوبی و انبارها، پایین بودن قیمت خرید و واردات بی‌رویه انگیزه شالیکاران را در استان‌های شمالی و مازندران از بین برده است و تداوم این وضعیت چاره‌ای برای کشاورز باقی نمی‌گذارد تا به وسوسه‌های ویلاسازان برای فروش زمین تن دهد.

وضعیت برنج و شالیکاری طی دو سال اخیر در مازندران بغرنج شده و به آن که هزینه‌ها و دستمزدها برای برنج‌کاری رشد یافته است اما محصول همچنان با قیمت کمتر از ۷۰ هزار تومان از برنج‌کار خریداری می‌شود.

سید اسماعیل یزدان‌پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران با اظهار این که آینده برنج و شالیکاری برای سال آینده مبهم است، سوء مدیریت را دلیل آشفته بازار برنج بیان کرد و گفت: وضعیت برنج در سال‌جاری بدتر از سال قبل است.

وی واقعی نبودن قیمت برنج را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: خرید تضمینی محصول و حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج از جمله درخواست‌ها و مطالبات فعالان اقتصادی و کشاورزی است.

یزدان‌پناه تشکیل سازمان یا یک تشکل مدنی قوی برای دفاع از حقوق شالیکاران و صادرکنندگان برنج را الزامی برشمرد و با اشاره به این که برنج دومین محصول استراتژیک کشور بوده و در امنیت غذایی نقش مهمی دارد، گفت: نجات از وضعیت موجود نیازمند وحدت رویه است.

وی گفت: در حال حاضر واردات برنج دارای سوبسید است زیرا با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد و به نوعی از کشاورز خارجی و واردکننده حمایت می‌شود.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مازندران با انتقاد از عدم حمایت از کشاورز و برنج‌کار داخلی گفت: برنج‌کار با ارز ۵۵ هزار تومانی می‌کارد و تولید می‌کند و در زمان فروش محصول شاهد واردات برنج با ارز دولتی هستیم.

این فعال اقتصادی با اظهار این که برای جلوگیری از تبدیل و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید قیمت برنج واقعی شود، تصریح کرد: ما خواهان و موافق گرانی برنج نیستیم اما باید شرایط به گونه‌ای باشد تا کشاورز برای تولید رغبت داشته باشد و در غیر این صورت ادامه کار مبهم خواهد بود.

وی با اظهار این که هنوز برنج‌های تولیدی سال‌های قبل فروش نرفته و این معضل همچنان در حال تکرار است گفت: انتظار ما این است که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تنظیم واردات و تخصیص منابع برای حوزه‌های مختلف تولید اقدام کند.

نوسازی و بهسازی شالیکوبی‌ها و تامین نهاده‌های کشاورزی و خرید تضمینی دغدغه مهم شالیکاران و کشاورزان در استان مازندران به شمار می‌رود و به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری، بازار برنج در استان مازندران همچنان سرد و مبهم و راکد است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با اشاره به مشکلات فراروی برنجکاران و کشاورزان گفت: برای حل مشکلات فراروی نیازمند تشکیل سازمان منجسمی به نام برنج هستیم تا پیگیری مسائل فراروی با وحدت رویه انجام شود.

علی تقی‌پور از برنج به عنوان غذای استراتژیک یاد کرد و گفت: باید برای حل مشکلات فراروی کشاورزان، راهکارهای منطقی ارائه دهیم و کوتاهی در این بخش پسنیده نیست.

وی خواستار تشکیل سازمان برنج برای رفع چالش‌های فرارو شد.

محمد جعفری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی مازندران با اشاره به ابلاغ دستورالعمل واردات برنج و صادرات دو کیلو به ازای واردات یک کیلوگرم محصول گفت:متاسفانه وجود رانت در واردات برنج از مهمترین مشکلات است.

وی با بیان اینکه واردات به راحتی صورت می‌گیرد اما کشاورزان حتی برای صادرات شلتوک نیز با مشکل روبرو هستند، به پایانه صادرات برنج در آمل اشاره و اضافه کرد: این پایانه می‌تواند ظرفیت خوبی برای صادرات ایجاد کند.

بالابودن هزینه تمام شده برنج و ماندن محصولات کیفی استان روی دست کشاورزان معضل چندساله شالیکاران به شمار می‌رود، از سوی دیگر حذف ارز ۲۸ هزار تومانی، مدرسن‌سازی تجهیزات و شالیکوبی‌ها، محدودیت واردات، توجه به صادرات و خرید تضمینی محصول از راهکارهایی است که می‌تواند کالبد نیمه جان شالیکاری را در مازندران رونق بخشد.

مازندران سالانه یک میلیون تن محصول برنج تولید می کند که ۴۰ درصد نیاز کشور را کفاف می‌کند این درحالی که سالانه بیش از یک میلیون تن محصول نیز واردات می‌شود.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷