بلاغ گزارش می‌دهد؛

انتخابات، تصمیم سرنوشت‌ساز

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۸۴۲۴۶
بی‌تردید تصمیم مردم در انتخابات امسال سرنوشت‌ساز خواهد بود چراکه امروز با یک عزم جدی و همگانی باید فضای رقابتی با توجه به چهار راهبرد مورد تاکید مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات ۱۱ اسفند در جامعه شکل بگیرد.
۰
plusresetminus
انتخابات، تصمیم سرنوشت‌ساز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»، تصمیم گرفتن به عنوان یکی از مهارت‌های زندگی به شمار می‌رود که گاها زیاد اتفاق افتاده است که دیگران در زندگی ما سرک کشیده و در تصمیمات مهم ما دخالت کرده و باعث آزارو ناراحتی ما می‌شوند حال این سوال مطرح می‌شود که چرا دیگران به خودشان حق می‌دهند که به جای ما تصمیم بگیرند.

بسیاری از کارشناسان مربوطه در این مورد می‌گویند برای آنکه شما برای خودتان تصمیم نمی‌گیرید و یا بدون آگاهی تصمیمی اتخاذ می‌کنید که نتیجه خوبی ندارد اینجاست که شما با تصمیمات غلطتان به دیگران حق دخالت می‌دهید که به جای شما تصمیم بگیرند.

بهترین راه حل برای آنکه دیگران به جای شما تصمیم نگیرند آنست که ابتدا پای دیگران را از زندگی خود ببرید و خودتان برای زندگی‌تان تصمیم بگیرید و در تصمیم خویش نیز قاطع باشید.

البته این مسئله را هم نباید نادیده گرفت که بسیاری از تصمیمات ما فردی بوده و سود و زیان آن فقط متوجه خودمان می‌شود اما در بسیاری از موارد تصمیمات ما در سرنوشت دیگران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اینجاست که یک تصمیم اشتباه گاهاباعث اتفاقات ناخوشایند و خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود که هیچ گاه قابل جبران نیست مسئله انتخابات نیز از جمله این نوع تصمیم‌گیری‌هایی است که در سرنوشت یک کشور تاثیرگذار است.

اهمیت جایگاه یک انتخاب درست ما را برآن داشت که در ابتدا باچند کارشناس مربوطه در مورد این مسئله گفتگو کرده و سپس از نظر اقشار مختلف جامعه این مسئله را بررسی کنیم تا ببینم که نظرشان در این مورد چیست.
 
ابتدا به سراغ خانم مریم رهنما کارشناسان امور تربیتی و جامعه‌شناسی در شهرستان بابل رفتیم تا ببینیم اهمیت جایگاه تصمیم‌گیری فردی در سرنوشت یک جامعه چه تاثیراتی دارد؟

وی در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اهمیت و جایگاه تصمیم‌گیری در سرنوشت هر فرد ابتدا تعریف درستی از تصمیم‌گیری را ارائه داد بیان کرد: تصمیم‌گیری ، فرایند ایجاد و ارزیابی گزینه‌های مختلف از میان یک سری داده است که هر فردی برای اینکه تصمیم‌گیری درستی انجام دهد بایددر میان این داده‌ها هدف خود را تعیین کرده و سپس با تصمیم‌گیری درست برای تعیین هدف تصمیم‌گیری اصولی و صحیح مسیر را برای رسیدن به آرزوهای جهت‌دار مشخص کند.

رهنما ادامه داد: در زندگی هرکسی اتفاق افتاده که بارها با چندین دوراهی‌ سخت روبه‌رو شده است که در بین آنها بایدبرای سرنوشت خود و دیگران تصمیمی را بگیرد که در بین گزینه‌های مربوطه کدام‌ گزینه را انتخاب کند. البته گاهی این تصمیم‌گیری‌ها ساده و بی‌اهمیت بوده و قابل جبران خواهد بود اما گاهی این تصمیم‌گیری‌ها اهمیت زیادی در سرنوشت ما و دیگران دارد که در این مرحله فرد به مهارت حل مسئله نیاز پیدا می‌کند.

این جامعه‌شناس امور تربیتی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌های غلط بیشتر نشات گرفته از ناآگاهی‌هاست، تصریح کرد: اگر دقیق‌تربه اطراف خود بنگریم بسیاری از افراد را خواهیم دید که بخاطر یک لحظه اشتباه، برای سال‌های سال دچار سختی می‌شوند. مثلا با یک انتخاب نادرست و یا یک لحظه خشم بجای حرف زدن و یا یک حرف اشتباه، و یا یک لحظه عجله وهم شاید یک لحظه فشردن پدال گاز و سرعت غیرمجاز، همه و همه می‌توانند اثرات بسیار بسیار بزرگی را بر زندگی فرد و دیگران بگذارند که گاها هیچ‌وقت قابل جبران نخواهد بود. البته گاهی هم تصمیمات یا انتخاب‌های کوچک، اثر بزرگی ندارند، اما واقعیت این است که در زندگی انسان‌ها، باتوجه به ساختار ذهنیشان، ریزترین تصمیم‌ها، بزرگ‌ترین نقش‌ها را ایفا می‌کنند پس نباید به راحتی از کنار این مسائل گذشت. چطور می‌توانید زندگی خود را از این اشتباهات غیرقابل جبران حفظ کنید؟

روانشناس امور فرهنگی و از جمله کارشناسان امور جامعه‌شناسی در شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه هیچ وقت بدون هوشیاری تصمیمی نگیرید اظهار کرد: دقیقا در لحظه‌ای که هوشیاری شما پایین است هیچ گاه تصمیمی نگیرید زیرا بصورت ناخودآگاه و بدون آگاهی عمل می‌کنید، که باعث احتمال آسیب زدن شما به خود و سرنوشت‌تان رابه همراه خواهد داشت.

مهرداد راهبر افزود: برای اینکه تمام آینده خود را از همه این آسیب‌ها حفظ کنید، باید هوشیاری خود را افزایش داده و وقتی عصبانی و از خود بیخود می‌شوید، و زمانی که ناراحت هستید، و درگیر احساسات هستید، و درحال انجام کارهای عادتگونه(بدون فکر) هستید، همه این ثانیه‌ها، دقیقا لحظاتی هستند که می‌توانند تمام عمر شما را در معرض خطر قرار دهند.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری یکی از مهارت‌های مهم در زندگی همه افراد است که کمتر کسی به آن عمیقاً توجه می‌کند.

این کارشناس امورتربیتی و جامعه شناسی بیان کرد: ما بدون گذراندن کلاس‌های زبان، تاریخ، ریاضی و غیره هیچگاه از مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل نمی‌شویم؛ اما آیا درسی در مورد مهارت تصمیم‌‌گیری برای ما وجود داشته است؟ آیا خودمان به‌صورت مجزا در این دوره ثبت‌نام کرده‌ایم؟ احتمالاً پاسخ منفی است.واینجاست که ما در بسیاری از انتخاباتی که مربوط به سرنوشتمان می شود دچار اشتباه می شویم وبیراه رابه جای راه اصلی می‌رویم و سپس به عالم وآدم بد وبیراه می‌گوییم در حالی که ماخودمان اشتباه تصمیم گرفتیم.

راهبر گفت: بعد از اینکه اقدام به تصمیم‌گیری کردید هر اتفاقی افتاد باید پیامد آن را بپذیرید. زیرا بدون شک همه تصمیمات ما درست نخواهند بود، و این به شما این اعتماد به نفس را می‌دهد که در بقیه تصمیمات زندگی با آگاهی بیشتری عمل کنید حال نکته مهم اینجا است که نباید هیچگاه ناامید شوید بلکه با نگاه رو به‌ جلو در مورد سرنوشت خودتان تصمیم بگیرید در مورد انتخابات هم این موضوع صدق می کند زیرا گاهی اوقات مردم به علت پاره‌ای از مسائل نسبت به برخی از مسایل دلسرد می‌شوند ودر انتخابات شرکت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: اینجاست که به دیگران این حق را می‌دهند که برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند وسپس با دچار مشکلات به وجود آمده توسط فرد مورد نظر به دیگران فحش می‌دهند این درحالی است که خودشان بزرگترین آسیب را به جامعه زده‌اند.

بعداز نظر کارشناسان مربوطه به سراغ افراد متخلف در جامعه رفتیم تا نظرشان را در مورد اهمیت جایگاه تصمیم‌گیری فردی در سرنوشت جامعه جویا شویم.

ابتدا به سراغ دانشجوی فعال فضای مجازی در شهرستان بابل رفتیم تا نظرشان را بپرسیم.

مهیار سلیمانی در گفتگو با خبرنگار بلاغ در مورد اهمیت مشارکت مردم در انتخابات با اشاره به مشکلات عدیده و وعده‌های پوچ و بی‌اساس بسیاری از نامزدهای انتخاباتی اظهار کرد: در سال‌های گذشته وعده‌های پوچ و بی‌اساس برخی‌ها باعث شده است که مردم نسبت به بسیاری از تصمیم‌گیری‌های کشور دلسرد شده و نسبت به سرنوشت انتخابات سرد وبی تفاوت باشند.

از اوپرسیدیم که اگر مردم برای سرنوشت خودشان تصمیم گیری نکند چه اتفاقی خواهد افتاد آیا فکر نمی کنید که دیگران برای ما تصمیم خواهند گرفت پاسخ داد: درست است که اگر ما برای خودمان تصمیم نگیریم دیگران به جای ما تصمیم می‌گیرند اما باید پاسخگوی این دلسردی ها مسیولان باشند زیرا زمانی که فردی مسیولیتی را می پذیرد باید نسبت به عملکرد خود به مردم پاسخگوباشد وخدای ناکرده با شانه خالی کردن نسبت به مسیولیت خویش باعث دلسردی مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی شود زیرا مردم همه مسیولان را در یک کفه تراز می‌سنجند.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا رای ندادن حل مشکل است پاسخ داد: نه این راه حل غلطی است که دشمنان نظام در طول تاریخ ۴۰ساله انقلاب برای مردم تجویز کردند ومتاسفانه بسیاری هم فکر می کنند که اگر رای ندهند در تصمیم‌گیری‌ها هیچ نقشی نخواهند داشت واین بهترین راه حل است زیرا آنان باعث می شوند که فردی ناشایست بالاوی گری وقدرت وثروت به قدرت برسد پس لازمست برای حل مشکلات موجود برای سرنوشتمان خودمان تصمیم بگیریم اما درست انتخاب کنیم.
 
وی تصریح کرد: برخی نیز هم برای رفع تکلیف رای می دهند بدون آنکه تحقیق وپرس وجو یی کنند واصلابدانند که وظیفه کسی که قرار است به آن رای دهند چیست وبراساس وعده های پوچی که از مسیولیت نامزدکاندیدای انتخاباتی خارج است.
 
سلیمانی بیان کرد: درحال حاضر در بسیاری از مواردبسیاری از حقوق دادنان می گویند ضعف در قانون اساسی است و باعث برخی از چالش های موجود نبود بسترهای حمایتی لازم برای تصریح وضع موجود است که باید نمایندگان با رای درست وواکاوی در مورد آن قانون آن رابا توجه به وضع موجود در ان تجدید نظر کنند.

فعال فضای مجازی ادامه داد: در حالی که گاهی اوقات به علت برخی از نا آگاهی ها وخواسته های نامرغوب برخی از افراد باعث می‌شوند که نماینده مورد نظر به جای حل مسیله به دنبال جذب آرا برای دورههای بعدی قوانینی را وضع و یا درمسیله ای دخیل شود که اثرات خود را سالهای بعد نشان دهد به عنوان مثال نبود بسترهای حمایتی برای استانی که به علت بسترهای لازم کشاورزی چندین سال دارای موانع صنعت بود وحال با برداشتن موانع صنعت به جای آنکه صنایع تبدیلی در آن رواج یابد صنایعی در آن ارایه شده است که به فرزند ناخلف معروف شده است که منافات دارد بازیست وبوم این استان دارد واین ها اموریست که باعث می شود که به جای آنکه مسیله ای ریشه ای حل شود با تزریق مسکنی اشتغال دردی آرام می گیرد اما مشکلی حادتر را به وجود می آورد.

مریم فضلی نیز از جمله رای اولی‌هایست که امسال می خواهد برای اولین بار در تصمیمات کشورش شرکت کند در گفتگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: برخلاف ذوق وشوقی که در گذشته برای رای دادن داشتم درحال حاضر به جای ذوق وشوق استرس زیادی برای رای دادن دارم زیراترس از تصمیم اشتباهم باعث می‌شود که سرزمینم دچار مشکل شود به خاطر همین بیش از دیگران اخبار انتخابات را دنبال می کنم هرچند که گاها مورد تمسخر همسن وسالهایم قرار می گیرم اما چون سرنوشتم برایم مهم است به این مسئله اهمیت می دهم.

از اوپرسیدم چرا آنقدر انتخابات برایت مهم است با آنکه مورد تمسخر دیگران قرار می گیری اما اخبار انتخابات را دنبال می کنی ؟ پاسخ داداگر هرکسی بداندکه خود در سرنوشت خویش دخیل است بی‌تفاوت نسبت به این مسئله عبور نمی کند و در بسیاری از تصمیماتش بادقت بیشتری عمل می کند مخصوصا در مورد انتخابات که تصمیم گیری‌اش مربوط به سرنوشت کشور می باشد و من چون سرزمینم ایران را همچون مادرم دوست دارم در تصمیم گیری های مربوط به آن دقت بیشتری به خرج می دهم تا در آینده شرمنده خودم نباشم.

نظر شما چیست آیا هنوز هم بر این تصمیم هستید که دیگران برای سرنوشت شما تصمیم بگیرند.

گزارش- صدیقه قربان‌نیا

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷