میدان‌داری دهه هشتادی‌ها در آئین معنوی اعتکاف؛

اینجا حال همه خوب است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۴۸۳۹۸۵
آئین شورانگیز اعتکاف بعنوان پیشران معنوی ایران اسلامی، با میدان‌داری دهه هشتادی‌ها، جلوه باشکوهی از معنویت را به نمایش گذاشته است. امید آنکه به برکت ماه ولایت رجب‌المرجب، گامی بلند در پیشرفت معنوی جامعه اسلامی برداشته شود.
۰
plusresetminus
اینجا حال همه خوب است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»، معتکفین در این روزها با بیتوته در مسجد و روزه‌داری و خلوت با معبود، تمرین تقوا می‌کنند تا مسیر رستگاری را بشناسند و خود را در این دنیای وانفسا به حضرت معبود بسپارند و توشه بردارند برای روز موعود همان روزی که قرآن در وصفش می‌فرماید؛ «بترسید از روزی که نه هیچ پدری کیفر اعمال فرزندش را تحمل می‌کند و نه هیچ فرزندی چیزی از کیفر اعمال پدرش را. به یقین، وعده خدا حق است. پس مبادا زندگی دنیایی، شما را فریفته سازد و مبادا غرور و خودپسندی، شما را درباره خدای کریم بفریبد»

اعتکاف بر اساس آموزه‌های اسلامی یک عمل عبادی مستحب است که اهمیت آن در آیات و روایات به قدری فراوان است که خدای متعال به حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) فرمان داده که حریم کعبه را برای معتکفان آماده سازند.

خودسازی، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از جمله فیوضات و برکات معنوی آئین اعتکاف است.

جایگاه اعتکاف در میان عبادات به اندازه‌ای ویژه است که این عبادت معیار سنجش بسیاری از ارزش‌های دینی لحاظ شده و در روایت آمده است که زیارت حضرت سید الشهدا (ع) از اعتکاف در کنار قبر پیامبر (ص) نیز برتری دارد، در روایت دیگر آمده، برآورده کردن نیاز مؤمنی از اعتکاف دو ماهه برتر است که این تعابیر نشان از جایگاه ویژه عبادت اعتکاف دارد.

پیامبر اسلام به اعتکاف اهمیت ویژه ای می‌دادند و در خصوص جایگاه این عبادت می‌فرمایند؛ «یک دهه اعتکاف در ماه رمضان همچون دو حج و دو عمره است» و روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: «رسول خدا (ص) دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف می‌شد. برای آن حضرت خیمه‌ای از جنس مو بر پا می‌کردند. رسول خدا (ص) کمر همت به عبادت می‌بست و بستر خویش را در این ایام جمع می‌نمود».

اضطراب، نگرانی و دلواپسی لازمه زندگی دنیایی و یاد خدا بالاترین لذایذ برای مؤمنان است و وقتی انسان به عمق این لذت پی می‌برد، از اشتغال به لذایذ گذرای دنیایی به درگاه خدا دل به شکوه گشوده و استغفار می‌کند.

از سوی دیگر، یاد خدا دو طرفه است و این‌گونه نیست که فقط ما باید به یاد خدا باشیم؛ خدا نیز هرگز از ما و احوالمان غافل نیست. این یاد دوسویه، لذتی بی نهایت برای انسان دارد؛ اینکه ما بدانیم خالق و خدای مهربانمان نیز به یاد ماست و لحظه‌ای از رحمت و برکات خود نسبت به ما دریغ ندارد، لذتی مضاعف دارد.

روزمرگی‌های دنیا و گرفتاری‌های مختلف مادی و دنیوی؛ گاهی موجب می‌شود ارتباط انسان با خداوند کمرنگ شود که اعتکاف و گوشه نشینی در خانه خدا که از جمله سنت‌های رسول الله است، بهترین روش برای بازشناسی و توجه به ذات اقدس الهی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آیین معنوی اعتکاف امسال در ۳۰۰ مسجد و مکان مذهبی استان در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی با اشاره به ایام برپایی اعتکاف، آن را فرصت مغتنمی برای ایجاد نشاط معنوی در جامعه دانست و گفت: زمینه‌های برگزاری اعتکاف نسبت به سال‌های قبل بیشتر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران از برگزاری اعتکاف ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ رجب در ۳۰۰ مسجد و مکان مذهبی استان خبر داد و گفت: تمامی شرایط برای میزبانی از شهروندان و مومنان در اماکن مذهبی استان آماده است.

حیدری گفت: مناجات و ادعیه‌های سفارش شده در کتب معتبر از جمله صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان مملو از امید به زندگی و برگشت به اصالت وجودی انسان است که برای حیات طیبه و رسیدن به آرامش حقیقی برای بشر ترسیم شده و اعتکاف فرصتی برای دست‌یابی به این آرامش است.

حیدری‌ جناسمی برگزاری محافل انس با قرآن کریم، ختم قرآن کریم و صلوات و اعمال ام داوود را از جمله برنامه‌های این اداره کل در اعتکاف عنوان کرد.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف نیز پیشتر اعلام کرده بود که آمار‌های اولیه از شرکت بیش از ۷۵۰ هزار معتکف در مساجد ایران حکایت دارد و اعتکاف سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان نسبت به اعتکاف سال گذشته همراه بوده است.

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای افزود: این حضور پرشور نسل جوان و نوجوان و عموم مردم درحالی است که در شهر‌های زیارتی و برخی از مراکز استان‌ها، به علت محدودیت‌های مساجد، بخشی از ظرفیت متقاضیان برای حضور در مساجد پذیرفته شده‌اند.

تکیه‌ای افزود: قبل از انقلاب اسلامی خیلی مراسم اعتکاف در ایران برگزار نمی‌شد اما پس از انقلاب اسلامی این مراسم بزرگ معنوی رونق گرفت و به سایر کشورها نیز منتقل شد.

وی افزود: امسال برای حلقه‌های معرفت‌افزایی معتکفین، شخصیت‌های ممتاز علمی و دینی، برای تبیین مسائل شرعی طلاب متخصص در فقه و احکام، برای آموزش تجوید، قواعد و قرائت قرآن کریم اساتید مشهور و بین‌المللی قرآن کریم حاضر شده‌اند.

تکیه‌ای گفت:‌ حلقه‌های نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قرآنی، اخلاقی و دینی، خانواده و اعتقادات از جمله برنامه‌های مهم فرهنگی می‌باشد که برای معتکفین برنامه‌ریزی شده‌است.

به گزارش بلاغ، سه روز از میانه ماه رجب ماهی که آغازگر فصل بندگی است مؤمنان در آئین معنوی اعتکاف تمرین انقطاع از غیر را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷