مردم فریب سوداگران را نخورند؛

رشد قیمت ارز دوام زیادی ندارد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
کد مطلب : ۴۸۳۵۵۳
به گفته فعالان بازار ارز، انتشار برخی خبرها درباره برجام، حادثه تروریستی کرمان و افزایش تقاضای سه ماه پایانی سال از دلایل رشد قیمت ارز در بازار است.
۱
plusresetminus
رشد قیمت ارز دوام زیادی ندارد
به گزارش بلاغ به نقل از تسنیم، روز گذشته قیمت انواع سکه و طلا در بازار سبزه میدان با افزایش محسوس همراه بوده تا جایی که قیمت سکه یک کانال جلوتر رفته و وارد کانال ۳۱ میلیونی شده است.

فعالان بازار و صراف‌ها علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه را نوسانات ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت جهانی طلا و البته افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه میدانند.

قیمت دلار بعد از حادثه تلخ تروریستی کرمان با افزایش همراه شد و با تکاپوی دلال‌ها وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد. البته روز شنبه قیمت دلار با کاهش همراه شد و به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت. طی یکی دو روز گذشته اما به دلیل برخی خبرهای سیاسی و البته تلاش سفته بازان، دلار مجددا وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد.

به گفته فعالان بازار ارز، انتشار برخی خبرهای سیاسی درباره برجام، حادثه تروریستی کرمان و افزایش تقاضای سه ماه پایانی سال از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت ارز در بازار است.
«رشد قیمت‌ها خیلی دوام نخواهد داشت»؛ این نکته‌ای است که مورد تاکید بازاری‌هاست و اکثرا معتقدند بازارساز در ماه‌های گذشته نشان داده که اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد و این‌بار هم ریزش قیمت‌ها خیلی دور از ذهن نیست.


کارشناسان اقتصادی هم در روزهای گذشته به دفعات تأکید کرده‌اند که نوسانات بازار ارز کوتاه مدت و سیاسی است. این نوسانات ریشه اقتصادی ندارد و برهمین اساس مردم باید مراقب باشند تا فریب سوداگران را نخورند.

«مسعود گلشیرازی»، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درخصوص وضعیت قیمت ارز تا پایان سال تأکید دارد: نقدینگی و مدیریت خلق پول در شبکه بانکی کشور به‌ خوبی کنترل شده و تا پایان سال‌جاری، نرخ ارز در محدوده فعلی و باثبات خواهد ماند.

وی می‌گوید: اگر قیمت ارز از سال ۹۷ تاکنون را بررسی و محاسبه کنیم، تقریبا نرخ رشد ارز با نرخ تورم، همسان افزایش یافته است. بنابراین به نظر من تا پایان سال شرایط نرخ ارز را در همین محدوده فعلی و در یک حاشیه امن و باثبات، خواهیم داشت.

«مجید شاکری»، کارشناس اقتصادی هم تأکید دارد که تا پایان سال نگرانی درباره نوسانات غیرعادی ارز نداریم. او می‌گوید: احتمالا اگر اتفاق خاصی روی ندهد تا پایان سال دلار در همین محدوده باقی می‌ماند.

 دلار روزگذشته در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس، ۴۲ هزار و ۹۲۶ تومان و در بخش حواله‌ ۳۹ هزار و ۵۲۷ تومان کشف قیمت شد‌. در ‌‌صرافی‌ها هم به نرخ ۴۲ هزار و ۴۹۶ تومان خریداری و با نرخ ۴۳ هزار و ۱۳۱ تومان فروخته شد.

همچنین ‌یورو دیروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۶ هزار و ۹۳۸ تومان معامله شد و اسکناس درهم امارات هم ۱۱ هزار و ۶۸۸ تومان ارزش‌گذاری شد.

بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد‌،‌ روز گذشته دلار آزاد توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک هفته گذشته نوسانی بوده است.

روز گذشته در میدان فردوسی سکه طرح قدیم‌‌ با افت ۷۰۰ هزار تومانی به نرخ ۲۸ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان داد و ستد شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش ۷۹۸ هزار تومانی به قیمت ۳۱ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه هم در بازار با کاهش ۵۰۰ هزارتومانی به نرخ ۱۷ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان داد و ستد شد. ربع سکه نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان عرضه شد. همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ شش میلیون و ۱۵۰ هزارتومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم دیروز دو میلیون و ۶۰۸ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد‌.

«محمد کشتی‌آرای»، تحلیلگر بازار ارز و طلا هم درباره دلایل رشد قیمت طلا گفت: در ماه‌های گذشته واردات خوبی در زمینه شمش طلا صورت گرفته بود، اما به دلیل حجم بالای قاچاق، بانک مرکزی تصمیم به ساماندهی این واردات گرفت. این موضوع موجب ایجاد نگرانی در واردکنندگان شد و عرضه شمش طلا در بازار ‌کاهش یافت.

وی افزود: البته با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به ماه‌های رجب و شعبان هم، تقاضا در بازار افزایش یافته است.

کشتی‌آرای ادامه داد: رشد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه توجیه خاص اقتصادی ندارد و قیمت‌ها بی‌دلیل در حال رشد است. افزایش قیمت دلار نیز دلیل رشد قیمت طلا و سکه بوده است. البته حباب قیمت سکه روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه با افزایش یک میلیون تومانی مواجه شد.

این تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: به زودی بازار به آرامش می‌رسد و مردم باید از رفتار هیجانی در بازاری که عده‌ای در حال قیمت‌سازی برای آن هستند، خودداری کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷