تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۴۸۳۳۲۴
ماجرا از عقب‌نشینی بی‌سروصدای پنج تیپ اسرائیلی از غزه شروع شد عده‌ای گفتند تغییر تاکتیک اما عده‌ای نوشتند، تلفات سنگین عامل اصلی این عقب‌نشینی‌هاست.
۰
plusresetminus
نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: شکست خوردیم
به گزارش بلاغ به نقل از کیهان؛ امروز جنگ غزه وارد نودمین روز خود می‌شود. «طولانی‌ترین» و «پرخسارت‌ترین» جنگی که رژیم جعلی صهیونیستی طی عمر هفتاد و چند ساله و نحسِ خود درگیرش بوده و این خسارت، در همه حوزه‌ها دیده می‌شود. در حوزه نظامی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اطلاعاتی و حیثیتی، بیشترین خسارت به این «کشور مصنوعی» وارد شده و اینها، نه ادعای ما که برگرفته از اظهارات و نظرات کارشناسان و مقامات فعلی و قبلی همین رژیم است. در همین رابطه، کانال تلگرامی تلویزیون العالم دیروز تیتر زد: «خروج ۵ تیپ رزمی اسرائیل از غزه به چه معناست؟»
 این تلویزون عرب زبان سپس به نقل از «رادیو ارتش رژیم اسرائیل» نوشت ارتش این رژیم قصد دارد ۵ تیپ رزمی را مرخص کند. سایت عبری «والا» اعلام کرد طبق تحولات میدانی در غزه انتظار می‌رود نیروهای اضافه‌ای که به خدمت فراخوانده شده بودند، ظرف هفته آینده مرخص شوند. اما روزنامه «تایمز آو اسرائیل» گفته است تیپ‌هایی که از غزه خارج می‌شوند برای کمک به «بازسازی اقتصاد اسرائیل» به خدمت گرفته خواهند شد! «بی بی‌سی» در این باره به نقل از رویترز و این خبرگزاری انگلیسی نیز به نقل از «برخی ساکنان غزه» نوشت: «ارتش اسرائیل روز دوشنبه ‌تانک‌های خود را از برخی مناطق باریکه غزه بیرون کشیده است... پیشتر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که می‌خواهد با تغییر تاکتیک جنگی خود، تعداد نیروهایش را در این جنگ کاهش دهد. اما نبرد در نقاط دیگر غزه همراه با بمباران شدید ادامه دارد... ارتش اسرائیل دیروز هم گفت که بخشی از نیروهایش به ویژه نیروهای ذخیره را از غزه بیرون می‌برد چرا که نیروهای ذخیره باید به سر کارهای خود برگردند و چرخ‌های اقتصاد را بگردانند(!) به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، پنج گردان ذخیره نیز ترخیص شده‌اند.»(بخوانید عقب‌نشینی کرده‌اند). ۲۱ دسامبر (۳۰آذرماه) نیز اعلام شد تیپ ویژه «گولانی» از غزه عقب‌نشینی کرده است تا بتواند-بنابر اعلام سایت عبری زبان والا- پس از ضربات و خسارات شدیدی که در غزه متحمل شده است، نفسی تازه کند.
جالب است بدانید، عقب‌نشینی ناوهای آمریکا از منطقه نیز همزمان شده با این عقب‌نشینی‌ها! نیروی دریایی آمریکا چند روز پیش اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر «جرالد فورد» طبق برنامه‌ریزی قبلی! به ویرجینیا بازمی‌گردد تا برای ماموریت‌های آینده آماده شود!

برخی منابع رسانه‌ای نزدیک به نتانیاهو هم گفته‌اند، قرار است این نیروها به جبهه شمال بازگردند تا با حزب‌الله لبنان بجنگند. از همه این تناقضات اگر بگذریم، سؤال اصلی این است که، دلیل واقعی این عقب‌نشینی‌ها چیست؟ آیا صهیونیست‌ها به اهداف اعلامی‌شان در غزه یعنی نابودی حماس، آزادی یکطرفه اُسرا و پایان دادن به حملات موشکی حماس رسیده‌اند؟! که حالا در حال عقب‌نشینی‌اند؟ پاسخ این سؤال مهم را از زبان خود صهیونیست‌ها بشنویم.
بی‌بی‌سی فارسی اقدام به انتشار صحبت‌های «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین اسرائیل کرد. اولمرت می‌گوید فکر نمی‌کند جنگ غزه زیاد طول بکشد. این فکر را هم نمی‌کند که حماس از بین رفتنی باشد. اما فکر می‌کند دولت اسرائیل بی‌تردید دولتی ورشکسته است که [در این جنگ] شکست خورده است. او یعنی نتایاهو مفتضح‌ترین رهبر اسرئیل است و « من هم امیدوارم هرچه سریع‌تر از قدرت کنار برود.»
«آموس‌هارئیل»، تحلیلگر نظامی صهیونیست هم «ادامه جنگ به شکل کنونی در نوار غزه» را به معنای «پخش مداوم اخبار در مورد کشته شدن سربازان اسرائیلی» می‌داند و «آوی مزراحی» فرمانده سابق ستاد مرکزی رژیم صهیونیستی هم گفته «نابودی حماس یک خواسته بسیار بزرگ است و هر کسی که فکر می‌کند هیچ موشکی پرتاب نخواهد شد، اشتباه می‌کند.
بنابراین باید واقع‌بین باشیم و اهداف جنگ را دوباره تعریف کنیم.» یا این صحبت‌های «بن کاسبیت» تحلیلگر نظامی اسرائیلی که می‌گوید «از بین بردن حماس از لحاظ ایدئولوژی هدفی غیر واقعی و غیر قابل تحقق است.» همین‌طور اظهارات «یعقوب لابین» که گفته «حماس سربازان اسرائیلی را به سوی خود کشانده سپس از تونل‌ها خارج می‌شوند و ضربات خود را به نیروهای ما وارد می‌کنند و از همان مسیر بازمی‌گردند.»
اخراج ۲۵۰ نظامی اسرائیلی به دلیل آنچه سایت عبری زبان والا رسانه عبری «مشکلات جدی روحی و روانی» خوانده شده نیز می‌تواند از دلایلی این عقب‌نشینی‌ها باشد. پیش از این یحیی سنوار اعلام کرده بود ۵۰۰۰ افسر و نظامی صهیونیست هدف قرار گرفته و همه آنها یا کشته، مجروح یا دچار نقص عضو دائم شده‌اند. رجوع ۳ هزار سرباز و نظامی صهیونیست به روانشناس و ۳۰۰ هزار صهیونیست شهرک‌نشین به کلینیک‌های درمان روانی نیز کمک می‌کنند چرا باور نکنیم، عقب‌نشینی ۵ تیپ صهیونیستی از غزه، تغییر تاکتیک نیست. اصلا بیایید فرض بگیریم این عقب‌نشینی «تغییر تاکتیک» است، آیا تغییر تاکتیک جنگی به معنای شکست تاکتیک قبلی نیست؟! دیروز تلویزیون این رژیم برای نخستین بار تصاویری از‌گریه و ناله نظامیان اسرائیلی در درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین در «بیت‌حانون» منتشر کرد!

تیراندازی‌های اشتباهی!
دیروز گزارش کوتاه و خواندنی دیگری نیز از میادین جنگ منتشر شد که ما فکر می‌کنیم، همین یک مورد می‌تواند دلیل خوبی برای عقب‌نشینی ۵ تیپ این رژیم از غزه باشد. گزارش این بود: «۱۷ درصد از سربازان اسرائیلی کشته شده در نوار غزه، توسط ارتش خودی کشته شده‌اند.» این خبر را بگذارید کنار آن خبری که می‌گفت، سرباز اسرائیلی پس از بیدار شدن از خواب در حالی که فریاد می‌زد-به ظن این که از سوی جوانان فلسطینی مورد حمله قرار گرفته- به سوی همقطارانش آتش گشود و... یا اعترافات مهم سرهنگ «گولان واه» که می‌گوید «در ۷ اکتبر، ‌تانک‌های ارتش به خانه‌ای که اسرائیلی‌ها در آن اقامت داشتند حمله کردند و ۱۵ نفر از آنها از جمله ۸ نوزاد را کشتند.»

اختلافات و به هم ریختگی‌های داخلی
وضعیتی که از میادین جنگی اسرائیل تشریح شد، در میادین دیپلماتیک این رژیم نیز دیده می‌شود. آخرین مورد باز می‌گردد به برکناری وزیر خارجه منتقد این رژیم. دولت رژیم صهیونیستی شنبه (۱۰ دی) «الی کوهن»، وزیر خارجه را برکنار و او را به عنوان وزیر نیرو و زیرساخت معرفی کرد! او اخیرا انتقادات تندی به اقدامات رژیم صهیونیستی داشت تا آنجا که با لحنی تند گفته بود «صحبت در مورد شهرک‌نشینی در نوار غزه، زودهنگام است و احیای امنیت، اولویت نخست به حساب می‌آید.» دیروز حتی خبر رسید دادگاه عالی رژیم صهیونیستی قانون «لغو برهان عدم معقولیت» که چندی پیش از سوی کنست این رژیم تصویب شده بود را هم ابطال کرد. این قانون بخشی از طرح اصلاحات قضائی نتانیاهو به شمار می‌رفت که نظارت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بر کابینه این رژیم و وزیران آن را محدود می‌کرد و این شاید یکی از بزرگ‌ترین ضرباتی است که به نتانیاهو و دولت فوق افراطی‌اش در داخل می‌خورد. بنابر اعلام شبکه ۱۲ این رژیم، این برای اولین بار در تاریخ است که دیوان عالی، قانون پایه‌ای مصوب کنست را لغو می‌کند. قانون اصلاحات دیوان عالی که چند ماه به‌خاطر آن در سرزمین‌های اشغالی تظاهرات بود، حالا توسط دیوان عالی لغو شده تا به قانون تبدیل نشود. «بن گویر»، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در واکنش به این تصمیم گفت: «در زمانی که رزمندگان ما هر روز در غزه جان خود را برای مردم اسرائیل می‌دهند، قضات دادگاه عالی تصمیم گرفتند روحیه آنها را تضعیف کنند و قبل از هر چیز آنها را آزار دهند.»
از سوی دیگر، تنش‌ها بین دستگاه قضاء اسرائیل با کابینه نتانیاهو باعث خشم آمریکایی‌ها هم شده است طوری که یک رسانه آمریکایی از احتمال کاهش حمایت واشنگتن از جنگ تل‌آویو علیه غزه در صورت تداوم تنش بین دستگاه قضائی و کابینه رژیم صهیونیستی خبر داده است. پایگاه خبری «آکسیوس»، رد قانون مصوب کابینه حاکم توسط دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی را در شرایط جنگ (علیه غزه)، عامل بازگشت بحران سیاسی به سرزمین‌های اشغالی دانسته است! قضات دادستانی عالی رژیم صهیونیستی اما تصمیم خود را «تاریخی» و رسانه‌های این رژیم نیز از آن با عنوان «انقلاب دوم قضائی» یاد کرده‌اند.
آخرین نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی نیز نشان می‌دهد حزب نتانیاهو در سراشیبی سقوط قرار گرفته و فقط ۱۵ درصد صهیونیست‌ها او را می‌خواهند! به گزارش فارس این نظرسنجی جدید نشان داد که در صورت برگزاری انتخابات سراسری در همین امروز، ائتلاف کابینه کنونی رژیم صهیونیستی اکثریت پارلمانی را از دست می‌دهد.

انتقام از دانش‌آموزان فلسطینی
صهیونیست‌ها از همان نخستین روز آغاز جنگ، انتقام تلفات و خسارات و تحقیرشدن‌هایشان در میادین جنگ را از غیر نظامیان، زنان و کودکان گرفتند آن هم با این توجیح شیطانی که «در غزه چیزی به نام غیر نظامی وجود ندارد.» با همین توجیحات چیزی نزدیک به ۲۲ هزار فلسطینی به شهادت رسیده و تمام بیمارستان‌ها، مدارس، کلیسا‌ها و... با سلاح‌های چند هزار کیلویی آمریکایی و بمب‌های فسفری بمباران شده‌اند.
بنابر اعلام مرکز مطالعات فلسطین، وزارت آموزش و پرورش فلسطین در همین رابطه اعلام کرده که از آغاز جنگ در غزه، ۴ هزارو ۱۵۶ دانش‌آموز فلسطینی در حملات اشغالگران اسرائیلی به شهادت رسیده و۷ هزارو ۷۱۸ دانش‌آموز دیگر نیز زخمی شده‌اند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای عنوان کرد که ۴ هزارو ۱۱۹ نفر از این دانش‌آموزان در نوار غزه و ۳۷ دانش‌آموز هم در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند. همچنین تعداد دانش‌آموزان مجروح در نوار غزه ۷ هزار۵۳۶ نفر و تعداد دانش‌آموزان مجروح در کرانه باختری هم ۲۸۲ نفر اعلام شده است. علاوه‌بر این، از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی ۲۲۱ معلم و پرسنل مدارس به شهادت رسیده و ۷۰۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند. اشغالگران اسرائیلی ۸۵ دانش‌آموز و ۷۱ معلم را هم بازداشت کرده‌اند. طبق این گزارش ۲۷ مدرسه دولتی و ۶۵ مدرسه آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل نیز در حملات رژیم صهیونیستی تخریب شده است.

خسارات اقتصادی غزه و اسرائیل چقدر است؟
دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه خسارت اولیه از تجاوزات رژیم صهیونیستی را نیز ۱۲ میلیارد دلار برآورد کرده است. رئیس دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه گفته: «برآوردهای اولیه از خسارت‌های مستقیم جنگ در نوار غزه بالغ بر حدود ۱۲ میلیارد دلار است که این رقم شامل خسارت غیرمستقیمی که تجاوز اسرائیل مسبب آن است نمی‌باشد.» از آن سو «میدل ایست نیوز» نیز به نقل از رئیس کل بانک مرکزی رژیم صهیونیستی گفته که هزینه‌های نظامی و غیرنظامی تحمیل شده به اسرائیل در این جنگ احتمالا به ۵۸ میلیارد دلار برسد!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷