پیگیری ویژه «بلاغ» از یک سوژه زیست‌محیطی؛

ماجرای تخلیه فاضلاب در رودخانه «ماشلک» نوشهر چه بود

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۸۲۴۴۰
این روزها فیلمی در فضای مجازی مبنی بر فاجعه زیست‌محیطی در دهانه رودخانه ماشلک با موضوع تخلیه فاضلاب از طریق بندر نوشهر در دهانه رودخانه در حال دست به دست شدن است برای صحت و سقم موضوع به سراغ مسئولان این بخش رفتیم چرا که اماواگرهای متعددی برای این موضوع مطرح است.
۰
plusresetminus
ماجرای تخلیه فاضلاب در رودخانه «ماشلک» نوشهر چه بود
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ این روزها در فضای مجازی و در کانال‌های خبری فیلمی مبنی بر فاجعه زیست‌محیطی در دهانه رودخانه ماشلک با موضوع  تخلیه فاضلاب از طریق بندر نوشهر در دهانه رودخانه ماشلک نوشهر در حال دست به دست شدن است و برخی کارشناسان نیز می‌گویند این روند لایروبی محسوب می‌شود.

در این خصوص و صحت و سقم این موضوع به سراغ مسئولان اداره محیط‌زیست و اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران امر رفتیم.

رئیس اداره محیط‌زیست نوشهر نسبت به ورود پساب به دهانه رودخانه ماشلک در جوار بندر نوشهر و وقوع چالش زیست محیطی در منطقه هشدار داد.

کامبیز محسن‌سلطانی افزود: گزارش و تصاویری در فضای مجازی دیده شد که نشان از خروج شیرابه از لوله در یک نقطه ساحلی ماشلک نوشهر را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد : در کمترین زمان ممکن کارشناسان مربوط به مکان مدنظر حضور یافتند و به ظاهر با انتشار این تصویر و فیلم در فضای مجازی دستگاه متولی جلوی خروج رسوبات که ظاهرا شبیه شیرابه زباله بوده گرفته بود.
 

*ورود محیط زیست برای جلوگیری از پسآب به دهنه رودخانه

محسن‌سلطانی تاکید کرد: اگرچه عملیات لایروبی در حوضچه بندر نوشهر باید انجام گیرد منتهی باید با مجوز ارزیابی‌های زیست محیطی باشد و غیر از آن جزو تخلفات زیست‌محیطی محسوب می‌شود و بندر نوشهر پس دریافت مجوز زیست‌محیطی اجازه فعالیت لایروبی را دارد.

وی یادآور شد: این موضوع با کارشناسان و مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در نوشهر در میان گذاشته شد که اجازه عملیات لایروبی ندارند و پس از دریافت مجوز می‌توانند این عملیات را شروع کنند.

این مسئول ادامه داد: انجام لایروبی در سنوات گذشته نیز بدلیل تجمع شن‌وماسه (رسوبات دریایی) در پیرامون و داخل حوضچه آرامش بندر بمنظور تسهیل در تردد شناورها توسط اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران انجام می‌گرفت و در حال حاضر با توجه به حجم بالای رسوبات که عمدتا ناشی از آورده‌های رودخانه‌ای بدلیل فرسایش و سایر عوامل انسانی و طبیعی است، مقرر شد لایروبی از طریق پمپاژ صورت پذیرد.

محسن‌سلطانی گفت: از آنجایی این اقدامات نیاز به اخذ مجوز زیست‌محیطی دارد لذا تمامی بازدیدهای کارشناسی توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل متبوعه و این اداره انجام پذیرفته و بدلیل عدم تفویض اختیار شهرستان در صدور مجوز مراتب در سازمان در حال بررسی و صدور مجوزات لازم با اعمال تمهیدات لازم زیست محیطی صورت می‌گیرد.

*هیچ‌گونه فاضلابی از بندر وارد رودخانه ماشلک نشد

سخنگو و مسئول روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران نیز در گفتگو با بلاغ، اظهار کرد: با توجه به آغاز پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر در حال حاضر این عملیات با استفاده از یک دستگاه لایروب کاترساکشن و اجرای خط انتقال رسوب از محدوده عملیات لایروبی به محدوده شرقی رودخانه ماشلک، ماسه و رسوبات جمع‌آوری شده از کانال و همچنین حوضچه بندر نوشهر در محدوده مورد نظر تخلیه خواهد شد و هیچ‌گونه فاضلابی از طریق بندر وارد رودخانه ماشلک نشده است.

محمدرضا نجفی فزود: وضعیت فعلی نشانگر این است که ساحل بخش شرقی بندر عقب‌نشینی و ساحل بخش غربی پیشروی کرده با انجام این روش از دریا برداشت و در دریا تخلیه می‌شود.
 

وی گفت:همین موضوع لایروبی، سالیان سال نه در بندر نوشهر بلکه در کلیه بنادر توسط لایروب هاپر انجام و مواد حاصل از لایروبی مجدداً در دریا تخلیه می‌شد و تنها فرق آن با روش فعلی این است که در روش اول تخلیه در عمق بیشتر و در روش فعلی تخلیه در عمق کمتر و با حفظ ملاحظات زیست‌محیطی صورت می‌پذیرد.

مسئول روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران نوشهر تصریح کرد: این روش که یکی از روش‌های متداول لایروبی به شمار می‌رود ضمن حل مشکل کانال دسترسی و حوضچه بندر نوشهر برای تردد ایمن کشتی‌های تجاری، باعث تغذیه محدوده شرقی بندر و جلوگیری از فرسایش بیشتر ساحل شرقی بندر خواهد شد.

نجفی گفت: پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر ، موجب تسهیل در اجرای طرح احداث پیاده راه ساحلی در دست اقدام شهرداری نوشهر در حد فاصل میدان لتینگان تا بندر نوشهر و نیز کاهش هزینه‌های شهرداری در تأمین مصالح مورد نیاز برای این پروژه مهم ساحلی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این اداره‌کل آمادگی دارد با انجام هماهنگی‌های لازم، زمینه حضور و بازدید اصحاب رسانه از پروژه مذکور را فراهم تا نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب از فرآیند لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر اقدام مقتضی انجام دهند.

به گزارش بلاغ، رودخانه ماشلک یکی از رودخانه‌های مهم شهرستان نوشهر است که پس از عبور از کیلومترها در جوار بندر نوشهر وارد دریای خزر می‌شود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
اگر شما دلسوز محیط زیست هستید بروید عکس میانکاله را ببینید که خشک شد
مدیری که هیچ چیز ندارد هیچ دفاعی از محیط زیست نکرده ونمی کند
فقط می گوید دوران مدیریت من بگذرد و ..........
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷