وظیفه‌شناسان باید تقدیر شوند نه توهین؛

جدال در جزیره آشوراده

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۴۸۲۴۰۳
اقدام قانونی محیط‌بان مازندرانی در جزیره آشوراده مورد پذیرش مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان قرار نگرفت و وی با تعرض به دو تن از ماموران و گرفتن لباس آنان، با داد و فریاد و توهین به محیط‌بانان، جو پرتنش و ملتهبی را ایجاد کرد.
۴
plusresetminus
جدال در جزیره آشوراده
به گزارش بلاغ، چند روزی است که کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که نشانگر درگیری لفظی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشکری استان گلستان با یک محیط بان مازندرانی در جزیره آشوراده بود.

انتشار این کلیپ واکنش های زیادی در فضای مجازی به همراه داشت و جمعی از شهروندان از رفتار تند مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با این محیط بان انتقاد کردند.

میانکاله و آشوراده زیر نظر پایگاه مستقر محیط زیستی مازندران است، ولی از لحاظ تملک برای استان گلستان محسوب می‌شود و در این اتفاق، مامور محیط بانی وظیفه‌ی قانونیش را انجام داده است.
 

علی‌محمد زنگانه استاندار استان گلستان نیز پس از این اتفاق در مراسمی نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد که در ادامه مشاهده می‌کنید:
کاربران فضای مجازی هم واکنش های زیادی به این اتفاق داشتند که برخی از آنان را مشاهده می‌کنید:
عبدالجلال ایری نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس نیز در صفحه اینستاگرامی خود ویدئویی منتشر کرد که نحوه صحبت خود با مسئول مازندرانی را نشان می دهد.
فیلم زیر بخشی از صحبت‌ها می باشد:

پس این اتفاق محیط زیست مازندران نیز خبری در این خصوص منتشر کرد که «عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در دیدار با محمود تقی پور، محیط بان و مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله و مسعود راهدار محیط بان پناهگاه حیات وحش میانکاله، ضمن حمایت قاطع و دلجویی از این دو محیط بان وظیفه شناس،  به تشریح اتفاقات در منطقه آشوراده پرداخت و گفت: ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح روز جمعه ۱۰ آذرماه سالجاری، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله به همراه محیط بانان این پناهگاه،  به هنگام گشت و کنترل منطقه مشاهده نمودند که نمایندگان ادارات بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان  بدون هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به عنوان مدیریت یکپارچه پناهگاه حیات وحش میانکاله، با وارد کردن ادوات و تجهیزات راهسازی به جزیره آشوراده، قصد آغاز عملیات عمرانی را دارند.
وی ادامه داد: مامورین محیط زیست نیز ضمن رعایت ادب، متانت و شئونات اداری و با معرفی خود از آنان در خواست کردند تا قبل از ورود به منطقه و عملیات عمرانی، مجوزهای لازم را  ارائه کنند که متاسفانه این درخواست قانونی محیط بانان منطقه، مورد پذیرش مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان قرار نگرفت و نامبرده با تعرض به دو تن از مامورین و گرفتن لباس آنان، با داد و فریاد و توهین به محیط بانان، جو پرتنش و ملتهبی را ایجاد کرد. 

کاویان، ضمن محکوم نمودن این رفتار از سوی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگردی استان گلستان با محیط بانانی که در حین انجام وظیفه بودند، افزود: در شرایط کنونی، که کشور بیش از پیش نیاز به همدلی و همراهی تمامی ارکان خود، اعم از دولت و مردم دارد،  انجام چنین واکنش های منفی آنهم از سوی یک مقام رسمی دولتی، یقیناً به جایگاه نظام لطمه و موجب ایجاد تفرقه میان دو استان همجوار و همسایه می‌شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: قطعاً اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با جدیت، پیگیری های لازم از مبادی ذیربط را برای حمایت از شأن، جایگاه و حقوق محیط‌بانان در دستور کار قرار داد.»

همچنین در فیلم زیر توضیحات استاندار گلستان در جمع برخی محیط بانان جزیره آشوراده در مورد حواشی اجرای طرح گردشگری آشوراده را مشاهده می‌کنید:
در ادامه این حواشی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از برخورد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در پی رفتار نامناسب با محیط بان در جزیره آشوراده خبر داد.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «محیط بان، ‎ضابط قضایی است. فارغ از علت درگیری، برخورد مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان با ‎مامور قانون، ‎اخلاقاً کار درستی نبود. گرچه طی تماس تلفنی با آقای ‎ضرغامی مطلع شدم، فورا برخورد لازم را با مسئول خاطی داشته‌اند که جای تشکر دارد.»

جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چندی پیش بیان داشت: من هم فیلم این قضیه را دیده‌ام و بسیار از این قضیه متاسف شده‌ام و به مدیرکل محیط زیست استان مازندران این موضوع ارجاع داده شد که این اتفاق را از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری کرده تا احقاق حق صورت بگیرد.

وی ادامه داد: یگان حفاظت محیط زیست وظیفه خود می‌داند که از محیط‌بانان حمایت کند و یکی از وظایف اصلی من این است که از محیط‌بانانی که کار درست انجام می‌دهند حمایت کنم. همانطور که با محیط‍‌بان متخلف برخورد می‌شود هر محیط‌بانی که برابر قانون کار کند از او حمایت می‌کنیم.

غذرخواهی مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان از مامور محیط زیست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به ارائه توضیحاتی درباره ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی پرداخت و ضمن عذرخواهی از محیط‌بان، گفت: علت آنچه که در تنها جزیره شمال کشور و دریای خزر رخ داده است، گره ۲۵ ساله‌ای است که از زمان استان شدن گلستان این مشکل تبدیل به گره ناگشودنی شده وتاکنون هیچ دولتی قادر به حل و گشودن این گره و مشکل بین دو استان گلستان و مازندران نبوده است.

وی افزود: به نوبه خودم از این محیط‌بان عزیز عذرخواهی می‌کنم.

ساوری در پایان خاطرنشان کرد: از جامعه محیط‌بانان خدوم یگان حفاظت محیط زیست کشور عذر خواهی می‌کنم. همه ما سربازان جان برکف نظام مقدس جمهوری اسلامی تا پای جان هستیم.

به گزارش بلاغ، جزیره آشوراده با وسعت ۶۸۰ هکتار که پس از پسروی آب دریای خزر به حدود ۱۲۰۰ هکتار رسیده است، در جنوب شرقی دریای خزر و شمال خلیج گرگان واقع شده و از سمت غرب به وسیله کانال خوزینی از شبه‌جزیره میانکاله جدا شده و تنها کانالی است که اکنون راه ارتباطی آب خزر به خلیج گرگان را برقرار می‌کند. این منطقه از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره کشور به شمار می‌آید و ادامه حیات گروه زیادی از ماهیان دریای خزر، هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی به آن وابسته است، بیش از ۱۷۹ گونه گیاهی منحصربه‌فرد در میانکاله شناسایی شده که از جمله آن درختان انار ترش و بوته‌های تمشک است که بومی این منطقه‌اند.

آنچه مسلم است استان گلستان باید از حق و حقوق خود دفاع کند، اما نه با توهین و اهانت به ماموران وظیفه شناس که اهل هر کجا از کشور عزیزمان باشند و اینکه انتخاب متولی برای جزیره آشوراده می‌تواند تنش‌های بین دو استان را کاهش دهد.

گزارش - یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
احمد
دم مسئولین گلستان گرم . اینقدر پیگیر حق مردمشون هستن حتی میپذیرند که شما براشون خبر تند و انتقادی بزنید.
الان مثلا مسئولین مازندران چه گکلی به سر مردم بهشهر و گلوگاه زدند؟ چی شده وضع میانکاله؟ حالا گلستان رفته کاری کنه شده آدم بده؟
feedback
شما نوشتید : آنچه مسلم است استان گلستان باید از حق و حقوق خود دفاع کند، اما نه با توهین و اهانت به ماموران وظیفه شناس که اهل هر کجا از کشور عزیزمان باشند و اینکه انتخاب متولی برای جزیره آشوراده می‌تواند تنش‌های بین دو استان را کاهش دهد.
اما ما مردم استان گلستان برای دفاع از حق و حقوق خود هرکاری می کنیم اما مازندران برای دفاع از حق و حقوق خود هیچکاری نمیکند. ناراحت هم نشو به رگ غیرتت بر نخوره . موقعی باید به رگ غیرتت بر بخوره که کاری برای مردمت نمیکردی
feedback
رضا
استاندار مازندران در پاسخ چه گفت؟
feedback
علی نکایی
حداقل وسایل خاموش کردن اتش رو تهیه نکرده مازندران . حالا گلستان میخواد اونجارو اباد کنه میخواد مخالفت کنه؟ که شاید مردم بفهمن مازندران کاری نمیکنه و عوضش گلستان برای مردمش ابادانی میخواد؟ اینجوری که برای مازندران بد میشه پس مامور محیط زیست میره جلوشونو بگیره و نتیجش میشه این
feedback
موسی
یکی هم بخواد کاری کنه محیط زیست میره جلوشو میگیره
feedback
Iran, Islamic Republic of
علی
اخرش چی شد؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
موسی
چه خبر از میانکاله
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴