تحلیل کانون مطالعات داخلی اسرائیل از جنگ غزه؛

حماس پیروز شد ما شکست خوردیم

تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۸۲۳۱۲
«کانون مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی» طی پژوهشی درباره جنگ غزه به همان نتایجی رسیده که دیگران رسیده‌اند: مسخره شدیم، اعصابمان خرد شد افکار عمومی را هم از دست دادیم.
۰
plusresetminus
حماس پیروز شد ما شکست خوردیم
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از کیهان، معمولا پس از پایان هر جنگ مهم یا ایجاد وقفه در آن، کارشناسان، رسانه‌ها و مراکز مطالعاتی شروع به تجزیه و تحلیل داده‌های خود کرده و در نهایت، برنده و بازنده را‌ معرفی می‌کنند.

«جنگ غزه»، بنا به دلایل متعدد مهم و در تعیین سرنوشت بسیاری در منطقه و حتی خارج از منطقه مؤثر است، از همین‌رو، تحلیل‌ها راجع به آن از همان روزهای نخست شروع یعنی هفتم و هشتم اکتبر، شروع شد. درباره این که، پیروز این جنگ، چه در حوزه «نبرد میدانی و سیاسی» و چه در حوزه «جنگ روایت‌ها» کدام طرف است، اظهارات متفاوتی بیان شده است. اما اظهارات کارشناسی که حماس را پیروز این جنگ دانسته، آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان در این سطور به همه آنها پرداخت. فقط برای خالی نماندن عریضه همین بس که، برای معرفی پیروز، به اهدافی اشاره می‌شود که طرفین جنگ، اعلام کرده است.
صهیونیست‌ها سه هدف عمده را تعیین کرده و روی رسیدن به این اهداف، تاکید ویژه‌ای داشتند: ریشه‌کن کردن حماس، اشغال کامل غزه و تونل‌هایش و آزادی همه اُسرای صهیونیست. اما امروز نه غزه و تونل‌هایش اشغال شده، نه حماس ریشه‌کن شده و تمام اُسرای صهیونیست توسط صهیونیست‌ها آزاد شده‌اند. این یعنی صهیونیست‌ها باخته‌اند. این که مرکز مطالعاتی صهیونیست‌ها می‌گوید، ۹۵درصد تظاهرات‌های جهانی در حمایت از فلسطین است هم یعنی، افکار عمومی هم با فلسطینی‌هاست. تنها میدانی که صهیونیست‌ها پیروز شده‌اند، میدان جنایت و کودک‌کشی است. در همین رابطه «کانون مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» نیز نتایج مطالعات خود راجع به این جنگ- تاکنون- را منتشر و تاکید کرده است که در نهایت حماس در یک جنگ شناختی دیگر در برابر رژیم صهیونیستی پیروز شد و این پیام مهمی به ملت فلسطین و حامیانش در رابطه با پایداری آن و پایبندی به ادامه نبرد است.
مسخره شدیم
به گزارش کانال «مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین»، این مرکز تاکید کرده است که حماس بار دیگر موفق شد اسرائیل را به تمسخر بگیرد و اعصاب آن را به‌هم بریزد و در زمینه جنگ شناختی یعنی اثرگذاری بر مردم هم دستاورهای خوبی کسب کند. کانون مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی این را هم گفته است که «در همین حال، اسرائیل همچنان در حال نشان دادن نقاط ضعف خود در جنگ شناختی علیه حماس است و هماهنگی و امضای توافق آتش‌بس موقت را هم به این جنبش سپرده است.»
حماس هنوز شروع نکرده است
از آن‌سو، برخی رسانه‌ای صهیونیستی نوشته‌اند، حماس هنوز با تمام ظرفیت خود ورود نکرده و تنها از یک‌چهارم توانش استفاده کرده است. در همین رابطه مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به ‌نقل از «اوهاد حمو» خبرنگار شبکه۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشته است: «گزارش‌هایی به دست‌مان رسیده که نشان می‌دهد سه‌چهارم نیروهای حماس(رزمندگان عزالدین قسام) هنوز وارد جنگ نشده‌اند و این گروه هنوز بخش عمده توان و قدرت خود را برای جنگ به‌کار نگرفته و آن را برای ادامه درگیری احتمالی نگه داشته است.»
حماس بین ملت فلسطین عزت یافت
شبکه تلویزیونی آی۲۴ رژیم صهیونیستی نیز از زاویه‌ای دیگر به شکست این رژیم از جوانان فلسطینی پرداخته است. طبق اظهارات کارشناس این شبکه تلویزیونی، آتش‌بس موقت که دوشنبه‌شب به مدت دو روز دیگر تمدید شد، به سود گروه‌های فلسطینی تمام شده و «اسرائیل بهای سنگینی را برای آزادی اُسرایش پرداخت می‌کند.» او در ادامه ضمن تاکید بر این که «پیروز این جنگ تا این لحظه حماس بوده است»، اضافه کرد: «پیروزی حماس در آزاد کردن اسیرانش نیست. پیروزی واقعی آنها در قدرت و عزتی است که بین مردم فلسطین به دست آوردند. اسیران اسرائیلی که آزاد شده‌اند در شمال اسرائیل گرفتار شده بودند. آیا این نشانه شکست نظامی ما نیست؟ ما در حالی وارد غزه شدیم که نمی‌دانستیم چه بلایی قرار است سرمان بیاید.» شبکه تلویزیونی آی۲۴ در این هنگام تصاویری از تجمع بزرگ فلسطینی‌ها در رام‌الله منتشر کرد که در آن پرچم‌های حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین در کنار هم به اهتزاز درآمده‌اند. کارشناس این شبکه تلویزیونی با اشاره به این تصویر پرسید: «شما برای این تصاویر چه توضیحی دارید؟ تحمل این‌که این دو پرچم کنار هم قرار گرفته‌اند، برای اسرائیلی‌ها بسیار سخت است. مراکز اطلاعاتی ما دوست ندارند حماس در کرانه باختری نفوذ کرده باشد...»
معضل دردناک اسرائیل
یکی از مهم‌ترین سؤال‌هایی که امروز مطرح می‌شود، شرایط جنگ پس از پایان آتس‌بس است. صهیونیست‌ها که به دلیل کشتن دست‌کم ۶هزار کودک و همین تعداد زن فلسطینی با خشم گسترده افکار عمومی جهان مواجه‌اند، می‌خواهند پس از پایان آتش‌بس ۶روزه(فردا) چه کنند؟ این سؤالی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست پرسیده است. انتخاب به نقل از این روزنامه آمریکایی و یک مقام صهیونیست نوشته است: «اسرائیل با یک معضل دردناک و احتمالا بحث‌برانگیز رو‌به‌روست و آن اینکه ارتش اسرائیل چگونه می‌خواهد پس از پایان وقفه بشردوستانه جنگ، دوباره درگیری را آغاز کند تا به هدف اعلام‌شده‌اش یعنی از بین‌بردن قدرت سیاسی حماس دست یابد.» طبق این گزارش، مقام ارشد صهیونیست ضمن توضیحاتی راجع به تبادل اُسرا به این روزنامه آمریکایی گفته است: «مرحله بعدی درگیری با شدت بالا خواهد بود. ارتش اسرائیل مصمم است به مرحله بعدی جنگ برود. ما هنوز در مرحله تثبیت نیستیم.» وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال اینکه این حمله مجدد صهیونیست‌ها انتقادات بین‌المللی را به دنبال داشته باشد، پاسخ داد: «ارتش و مردم اسرائیل عزم قوی دارند که دیگر نمی‌توانیم با حکومت حماس بر غزه کنار بیاییم.»
فرمانده صهیونیستی که فرار کرد
دیروز خبر دیگری منتشر شد مبنی بر این که یکی از فرماندهان ارتش صهیونیستی پس از مشاهده آتش سنگین مقاومت فلسطین، سربازان تحت امرش را رها و به همراه جانشینش از میدان جنگ فرار کرده است. پس از افشای این رسوایی، ارتش رژیم صهیونیستی فرمانده فوق و جانشینش را اخراج کرده است. «یدیعوت آحارونوت» در این‌باره نوشته است، فرد اخراج‌شده، فرمانده یک گروهان بود. پیش از این نیز رسانه‌های عبری‌زبان از فرار ۲۰۰۰ نظامی صهیونیست از میادین جنگ پرده برداشته و گفته بودند، تل‌آویو از ترس تاثیر گذاشتن انتشار این خبر بر روحیه صهیونیست‌ها، تا قبل از آتش‌بس اجازه رسانه‌ای شدن این خبر مهم را نداده بود.
ادامه اعتراض‌های جهانی علیه رژیم صهیونیستی
اعتراض‌ها علیه جنایات صهیونیست‌ها در سراسر جهان همچنان ادامه دارد. پس از آغاز آتش‌بس سمت‌وسوی این راهپیمایی‌ها به سمت تمدید آتش‌بس رفته است. طبق گزارش‌های منتشرشده، صدها نفر از مردم آمریکا در حالی که اعتصاب غذا کرده‌اند، مقابل کاخ سفید تجمع کرده و خواستار تمدید آتش‌بس شده‌اند. در اسپانیا، اتریش و مراکش، یمن نیز مردم ضمن حمل پرچم‌های فلسطین، با ملت مظلوم باریکه غزه، اعلام همبستگی کردند. وضعیت ساکنان غزه به‌شدت بحرانی است و طبق اظهارات سخنگوی شهرداری غزه، «کمک‌هایی که وارد می‌شود جوابگوی نیازهای شهروندان و آوارگان نیست. غزه با بحران غذا و آب رو‌به‌رو است.» ملت‌های جهان می‌گویند تا زمان پایان این جنگ باید فشارها به رژیم صهیونیستی و آمریکا ادامه یابد.
تمدید مجدد آتش‌بس
همزمان با ادامه این فشارها رویترز نیز دیروز اعلام کرد، سران موساد و مراکز اطلاعاتی آمریکا با نخست‌وزیر قطر دیدار کرده‌اند و موضوع این دیدار نیز، تمدید مجدد آتش‌بس بوده است. برخی منابع عبری‌زبان نیز نوشته‌اند، «ویلیام برنز»، رئیس سیا، وارد قطر شده تا درباره «معامله‌ای بزرگ بین اسرائیل و حماس» رایزنی کند. به نوشته واشنگتن‌پست، هدف این است که قرارداد بعدی شامل مردان و سربازان و همچنین تاریخ آتش‌بس باشد. یک مقام ارشد آمریکایی هم گفته: «ما می‌خواهیم در ازای آزادی گروگان‌ها[اُسرا] آتش‌بس را تمدید کنیم. شما این را نمی‌خواهید؟ این به نفع همه است و ما با تمام توان روی آن کار می‌کنیم. اکنون مهم است که همه آزاد شوند.»
طرح‌های تروری که لو رفت
صهیونیست‌ها همواره به تروریست بودن خود اذعان کرده و هیچ ابایی از بیان آن نداشته‌اند. ترور، یکی از استراتژی‌های ثابت این رژیم جنایتکار بوده و امور خود را نیز با آن پیش برده‌اند. حالا دیروز خبر رسیده است که، صهیونیست‌ها به‌شدت دنبال ترور «یحیی سنوار»، مرد شماره یک عملیات الاقصی هستند و این در حالی است که به گفته برخی صهیونیست‌های آزادشده، یحیی سنوار در غزه است. دیروز العالم نوشت، صهیونیست‌ها دست‌کم ۶ طرح برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۳ داشته‌اند که همه آنها به شکست منتهی شده است.
سایر رویدادها
* ژنرال بازنشسته صهیونیست: اگر حماس توانسته نبرد را متوقف کند یا کاهش دهد این یعنی پیروز به نظر می‌رسد. حماس همچنان قدرت خود را حفظ کرده و فرماندهی مرکزی آن هنوز حضور دارند!
* منابع عبری‌زبان اعلام کردند که تنها طی یک هفته حمله زمینی به غزه، ۸ نظامی اسرائیلی به ضرب گلوله نیروهای خودی کشته شده و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.
* گردان‌های قسام در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه زیرپا گذاشتن توافق آتش‌بس توسط صهیونیست‌ها، درگیری میدانی در شمال غزه رخ داده است. قسام با تاکید بر مواجهه مجاهدانش با این نفوذ، افزود: تا زمانی که دشمن به آتش‌بس پایبند باشد، مقاومت نیز به آن پایبند خواهد بود. ️در همین راستا ارتش رژیم صهیونیستی نیز دیروز اذعان کرد: چند سرباز این رژیم بر اثر فعال شدن مین‌های انفجاری، زخمی شده‌اند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳