۲۳ هزار واحد مسکونی در مازندران نونوار می‌شود؛

نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده؛ استراتژی برد ـ برد

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۸۱۹۲۶
برای توسعه شهری در مناطق دارای بافت‌های ناکارآمد سه گونه راهبرد در نظر گرفته شده که در بافت فرسوده میانی، نوسازی مسکن فرسوده، در بافت‌های تاریخی بهسازی و مرمت ابنیه و در سکونتگاه‌های غیررسمی ساماندهی است.
۰
plusresetminus
نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده؛ استراتژی برد ـ برد
 به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه فوری به نوسازی بافت‎های فرسوده نظیر این جمله؛ «ما باید کارهای اولویت‌دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آنها نوسازی بافت‌های فرسوده است»، در دولت مردمی سیزدهم چهار بسته تشویقی (اداری، مالی، شهرسازانه و زمین معوض) در قالب ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و بدون سرمایه‌گذاری، تخفیف و تسریع در صدور مجوزهای شهرداری و اعمال مشوق شهرسازانه شامل تسهیل تأمین پارکینگ، صدور پروانه برای قطعات کمتر از حد نصاب تفکیک و تراکم‌های ترجیحی و نظایر آن از ابزارهای حمایتی به شمار می‌رود که برای این امر در نظر گرفته شده است.

پیرو تاکید رییس‌ جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ضرورت همراهی ساکنان بافت‌ها به نوسازی و مقاوم‌سازی بناهای ناپایدار،مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مکاتبه با ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور پیش‌نویس تفاهم‌نامه شهرداری‌ها و ادارات کل را به تمامی استان‌ها ابلاغ کرد تا نسبت به این مهم و تقویت جلب مشارکت مردم و همه کنشگران این حوزه اقدام کنند.

یک مسیر زودبازده برای دستیابی به بخش قابل توجهی از اهداف دولت در طرح نهضت ملی مسکن برای چندمین بار مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

سرمایه‌گذاری برای نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یک استراتژی برد ـ برد در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.

دولت سیزدهم برنامه‌های متنوعی شامل مشوق‌های ۱۹گانه در قالب بسته تشویقی، اعطای سند به حاشیه‌نشینان، پرداخت تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان، اجرای بیش از هزار و ۲۴۵ پروژه زیربنایی و روبنایی، اصلاح معابر، آسفالت معابر خاکی و اجرای طرح کلید به کلید به منظور محرومیت‌زدایی از محله‌های هدف بازآفرینی شهری که تخمین زده می‌شود ۲۲ میلیون نفر را در خود جای داده هدف‌گذاری کرده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی معتقد است بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی آینده در بافت‌های فرسوده حل شده است. راه تسریع در نوسازی مسکن در این بافت‌ها ارائه تشویق‌های مالی و شهرسازانه است. تلاش می‌کنیم همراهی و سهم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده بیشتر شود. کمیسیون‌های ماده پنج در استان‌ها نیز در اختیار دارند، هرگونه تشویق شهرسازانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده تصویب و ما حمایت می‌کنیم.

در همین خصوص با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران با هفت شهرداری استان در حوزه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده مبادله شد.

این تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداران ساری، قائم‌شهر، فریدون‌کنار، بابلسر، آمل، نکا و بهشهر در حوزه ساخت مسکن نوسازی مردمی در محدوده و محلات هدف بازآفرینی است.

این تفاهم نامه در چارچوب قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری  و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و همچنین ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور با هدف تسریع در تحقق اهداف بازآفرینی شهری و شتاب‌بخشی به اجرای سیاست‌های نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، اجرای کامل بسته تشویقی کالبدی ۱۹ بندی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغی وزیر راه وشهرسازی در راستای جلب مشارکت و تعامل حداکثری شهرداری‌ها به عنوان شریک راهبردی با اداره کل راه و شهرسازی استان و عملیاتی کردن برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار و تمامی بسته‌های حمایتی ویژه نوسازی مصوب دولت سیزدهم و شهرداری‌ها در راستای تسریع فرآیند نوسازی مبادله شد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار ما سهمیه در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن در بافت فرسوده استان را ۲۳ هزار واحد اعلام کرد و گفت: تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکن در این مناطق ساخته شده است.

علی دیوسالار با بیان اینکه تمام توان و همت اداره کل راه و شهرسازی در دوره جدید این است نسبت به نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده اقدام کند، بیان کرد: برای بازآفرینی شهری مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است زیرا این بافت‌ها ناکارآمد محسوب می‌شود.

وی وجود ساختمان‌های ناپایدار کوچه‌های تنگ و باریک را از مشکلات در مناطق فرسوده و ناکارآمد بیان کرد و گفت: پس این رو برای نوسازی و بازآفرینی منطقه فرسوده مشوق‌های ۱۹ گانه در نظر گرفته شده است.

دیوسالار گفت: مازندران این ظرفیت و توانایی را دارد تابه اهداف تدوین شده در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده دست یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: هدف دولت سیزدهم احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری است و این طرح در استان پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه بافت‌های فرسوده در ۴۳ شهر استان شناسایی شده است، به اجرای طرح‌های نوسازی این بافت‌ها اشاره کرد و گفت: هزار و ۲۷ واحد مسکونی در این بافت‌ها در دست اقدام و اجرا است و در خردادماه امسال ۲۵۳ واحد افتتاح شده است.

دیوسالار احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری را مهم ارزیابی کرد و گفت: قطعات موجود در این بافت‌ها کوچک بوده واحیای آن به ارتقای سطح زندگی افراد کمک می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در در سفر اخیر به مازندران با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه ویژه به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شد، گفت: در این دولت ۱۶۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد.

محمد آیینی بیان کرد: دولت سیزدهم توانست ۵۰ هزار و ۴۸۹ واحد مسکونی نیمه تمام در بافت‌های فرسوده را تکمیل و به مرحله افتتاح برساند.

وی با بیان اینکه، خانه‌های در حال ساخت در بافت‌های فرسوده در سفرهای استانی هیات دولت و دهه فجر افتتاح خواهد شد، افزود: دولت سیزدهم با ارائه طرح‌های تشویقی مناسب با کمک شورای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها در حال افزایش دادن ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه خانه‌های تاریخی برای مرمت و احیا به میزان ۸۰ درصد وام ساخت مسکن تسهیلات دریافت می‌کنند، بیان داشت: با اعمال این قانون خانه‌های تاریخی کشور هم مرمت و بازسازی خواهند شد.

آیینی بیان کرد: دولت ۱۹ طرح تشویقی برای ساخت خانه‌ در بافت‌های فرسوده اختصاص داده که ۱۵۰ شهر در کشور در حال اجرای این بسته تشویقی هستند.

به گزارش بلاغ، تفاهم‌نامه نوسازی مردمی مسکن در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرهای قائم‌شهر به تعداد ۳ هزار و ۲۴۰ واحد، ساری ۴ هزار و ۶۰۱ واحد، آمل ۳ هزار و ۵۰۷ واحد، بهشهر ۲ هزار واحد، بابلسر هزار و ۵۹۰ واحد، نکا ۷۱۳ واحد، فریدون‌کنار ۳۱۱ واحد مبادله شد. سهمیه استان مازندران برای نوسازی بافت فرسوده در مجموع ۲۳ هزار و ۲۵۵ واحد است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷