مکمل‌ها جانشین داروها در داروخانه‌ها شد؛

تراژدی تلخ گرانی و کمبود دارو در بازار

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۸
کد مطلب : ۴۸۱۸۴۹
قیمت‌گذاری سرسام آور داروها و عدم پوشش بیمه‌ای باعث شده است پرداختی از جیب مردم افزایش یابد و هزینه های های مردم بیشتر صرف خرید مکمل شود.
۰
plusresetminus
تراژدی تلخ گرانی و کمبود دارو در بازار
به گزارش بلاغ به نقل از راه دانا، گرانی و کمبود دارو به شدت بر جان و سلامتی مردم تأثیر گذاشته و موجب نگرانی‌های جدی در بین اقشار مختلف جامعه شده است.

یکی از عوامل اصلی این مشکلات، افزایش نرخ ارز خارجی و تحریم‌های اقتصادی است که باعث کاهش توانایی در واردات داروها و مواد اولیه تولید آنها شده است همچنین، نوسانات قیمتی در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی نیز به افزایش هزینه‌های تولید داروها و واردات آنها انجامیده است.

در این شرایط، مردم با مشکلات جدی برای خرید داروهای ضروری روبرو هستند؛ بسیاری از بیماران مجبور به خرید داروها با قیمت‌های بسیار بالا از بازار سیاه شده‌اند، که این مسئله مشکلات مالی و اقتصادی بیشتری را برای آنها ایجاد کرده است.

وزارت بهداشت به عنوان متولی و مسئول تامین دارو در کشور اقداماتی برای مقابله با این مشکلات انجام است، اما این تلاش‌ها به میزان کافی نبوده و مشکلات  همچنان ادامه دارد.

به علاوه، در برخی موارد، تأخیر در واردات داروها و تامین مواد اولیه تولید آنها به مشکلات بزرگتری منجر و روند درمان بیماران را افزایش میدهد.

کمبود داروها به ویژه داروهای مورد نیاز بیماران خاص و حاد، به یک مشکل جدی تبدیل شده است، بسیاری از بیماران مجبور به خرید داروها از بازار سیاه با قیمت‌های بسیار بالا  و یا بعضا تقلبی میشوند که این امر به تأخیر در درمان بیماری‌ها، تشدید علائم بیماری و حتی مرگ برخی افراد منجر می شود.

نظر کارشناسان سلامت نیز در خصوص این مسئله واضح است، آنها تأکید دارند که باید تدابیر جدی‌تری برای مقابله با این مشکلات اندیشیده شود. این تدابیر ممکن است شامل افزایش تخصیص بودجه به بخش بهداشت و درمان، تسهیل در واردات داروها و مواد اولیه تولید آنها، افزایش تولید داخلی داروها و نظارت دقیق تر بر بازار دارو باشد.

علاوه بر این، کارشناسان سلامت به ضرورت همکاری بین بخش‌های مختلف دولت و خصوصی‌سازی بخش تولید داروها تأکید می‌کنند تا بتوان بهبودی مستدام در این زمینه داشت. افزایش تولید داخلی داروها و ایجاد توازن در بازار قیمت‌ها از جمله اهداف اساسی برای حل این مشکلات است.
دلایل پرطرفدار بودن مکمل های دارویی در داروخانه ها

علاوه بر مشکلاتی که در صنعت دارو کشور وجود دارد؛ چیزی که این روزها در داروخانه ها به چشم میخورد وجود مکمل در داروخانه های به جای دارو است که نشان میدهد، برخی از داروخانه‌ها آنقدر ویتامین و محصولات مکمل چاقی و لاغری می‌فروشند که تعداد قفسه‌های دارو در میان این محصولات گم شده یعنی داروخانه دیگر بیشتر از اینکه داروخانه باشد، یک ویتامین‌سرا است.

فروش مکمل‌های غذایی در داروخانه‌ها و رواج این محصولات به عنوان جایگزین داروهای تجویزی، تأثیرات متعددی بر روی سلامت مردم به وجود خواهد آورد. این پدیده به علت تبلیغات گسترده مکمل‌ها و همچنین عدم نظارت کافی بر این بازار، به سرعت در حال گسترش است.

یکی از تأثیرات مهم این مسئله بر سلامت عمومی مردم، تعداد زیاد افرادی است که به صورت خودسرانه مکمل‌ها را مصرف می‌کنند.

بدون راهنمایی متخصصان بهداشتی و پزشکی، انتخاب مکمل‌های نامناسب، ممکن است به مشکلات جدی در سلامتی منجر شود. عوارض جانبی، تداخل با داروهای تجویزی و عدم تأیید علمی موثق اثربخشی مکمل‌ها، تنها برخی از خطرات مصرف بدون نظر کارشناسان متخصص هستند.

همچنین، این موضوع می‌تواند به یک رقابت ناسالم بین داروخانه‌ها منجر شود، زیرا تلاش‌های برای جلب مشتریان به وسیله فروش مکمل‌ها ممکن است باعث کاهش نقش اصلی داروخانه به عنوان منبع تأمین داروهای تجویزی شود.

به طور کلی، باید تأثیر فروش مکمل‌های غذایی در داروخانه‌ها بر سلامت مردم را با دقت بررسی کرد و تدابیر مناسبی برای نظارت و آموزش به متخصصان داروسازی و پزشکی به منظور جلوگیری از مصرف نادرست مکمل‌ها اتخاذ کردبد

این موضوع نیازمند همکاری میان دولت، نهادهای بهداشتی، و صنعت داروسازی است تا سلامت عمومی جامعه حفظ شود و خطرات مرتبط با فروش نادرست مکمل‌های غذایی کاهش یابد.

روزبه بیاتی، پزشک متخصص عفونی هم درباره گرایش بیش از حد داروخانه‌ها به فروش ویتامین و مکمل‌های غذایی و در عین حال تقاضای زیاد برای خرید آنها می‌گوید: «این روزها زیبایی، چاقی و لاغری از پول سازترین رشته‌های پزشکی شده و خیلی از پزشکان هم ترجیح داده‌اند وارد این عرصه شوند. درهمین روند بسیاری از این داروها هم توسط همین پزشکان تجویز می‌شود، مثل انواع ویتامین‌ها و چربی‌سوزها. اما مردم باید بدانند در کل، این داروها کبد و کلیه را هدف قرار می‌دهند و مصرف بیش از حدشان مضر است.

به هرحال یک فرد با تغذیه نرمال می‌تواند ویتامین‌های بدنش را از مواد غذایی تأمین کند و تجویز ویتامین اغلب به همان بحث پولسازی در پزشکی و داروسازی برمی‌گردد. مصرف انواع و اقسام ویتامین نمی‌تواند سلامت بدن را تضمین کند؛ پس اگر دفعه بعد به داروخانه‌ای رفتید که نصف قفسه‌هایش را ویتامین‌های رنگ به رنگ پر کرده و برای خریدشان تشویق شده‌اید، اول کمی تردید کنید و بعد به خرید فکر کنید.

به گفته سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تجربه شخصی من نشان می‌دهد همه نسخه پزشکان شامل مکمل است، متاسفانه مکمل‌ها تحت پوشش بیمه نیست و همین موضوع پرداختی از جیب مردم را افزایش می‌دهد. زمانی که ما کپسول آنتی بیوتیک نداشتیم همان شرکت‌ها مکمل‌ها را با تخفیف به فروش می‌رساندند. متاسفانه امروز شاهدیم برخی ویتامین‌ها هم برای تقویبت مو، برای تقویت پوست و حتی چشم به فروش می‌رسند که این موضوع نشان دهنده بازار سوداگری مکمل‌ها است. بازار مکمل‌های تقلبی ورزشی که دیگر جای خود دارد، همچنین در موارد زیادی شاهدیم که مکمل‌های لاغری تقلبی نیز در این بازار بدون نظارت به فروش می‌رسد.

فاطمی تصریح کرد: مکمل‌ها جنبه درمانی ندارند و معمولا جنبه تقویتی دارند، اما متاسفانه امروز تجویز مکمل‌ها و خرید خودسرانه آنها نیز مرسوم شده است.

به گزارش دانا؛ امروزه مکمل های دارویی با قیمت پایین تر در داروخانه ها به فروش می رسند، دلیل این کار نیز افزایش فروش و جذب مشتری است. ارائه تخفیفات و اعمال سود کمتر روی هر محصول موجب کاهش قیمت مکمل ها در داروخانه ها می شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل کاهش هزینه ها و دسترسی راحت تر به انواع مکمل ها روی می آورند تا این که به سراغ داروهای اصلی برای بهبود بیماری خود بروند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳