موانع گمرکی و نبودن زیرساخت‌ها رقابت را از تجار گرفت؛

صادرات نانوشته ۵ میلیارد دلاری

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۷۸۸۵۷
هرسال برنامه صادراتی برای مازندران ترسیم می‌شود و این برنامه با گذشت سال‌ها به دلایل مختلف محقق نمی‌شود از این رو برنامه‌ریزان باید تدبیر اساسی برای رفع موانع فراروی صادرات اتخاذ شود.
۴
plusresetminus
صادرات نانوشته ۵ میلیارد دلاری
به گزارش بلاغ، برنامه صادرات ۳ میلیارد دلاری در دولت قبل برای مازندران ترسیم شد و با آنکه دو سال فعالیت این دولت به پایان رسید هنوز مازندران به این هدف نرسیده است بااین‌حال برنامه صادرات پنج میلیارد دلاری برای آن نوشته شده است.
 
 صادرات مازندران طی سال‌های گذشته در کانال ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری بود و هنوز نتوانست خود را از این کانال بالاتر بکشد. سال گذشته با همه اما و اگرها و تلاش‌هایی صورت‌گرفته حدود ۲۸۰ میلیون دلار کالا از مازندران صادر شد و قرار است امسال این میزان به ۷۰۰ میلیون دلار برسد.
 
 موانع گمرکی، نوسانات قیمت ارز، فراهم نبودن زیرساخت‌ها و بالابودن قیمت تولیدات در مقایسه با محصولات مشابه خارجی توان رقابت را از تجار و بازرگانان مازندران گرفته است بااین‌حال پشت میز نشینان در مازندران برنامه و نسخه صادرات ۵ میلیارد دلاری را برای استان نوشتند.
 
 عبدالله مهاجر نماینده مازندران در اتاق بازرگانی ایران میزان صادرات استان را در سال قبل ۲۸۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: توان مازندران برای صادرات بالا است و خروجی کالاهای از استان مازندران بیش از میزان ثبت شده صادرات آن در گمرکات است.
 
 وی با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار این کالا از مازندران خارج می‌شود، گفت باید این کالاها در کارنامه صادراتی استان لحاظ شود.
 
  مهاجر با بیان اینکه افزایش دوبرابری صادرات در استان قابل‌تحقق است، گفت: سال قبل بیش از ۳۰۰ هزار تن کالا از استان خارج شده؛ ولی بخش عمده آن در آمار صادراتی استان لحاظ نشده است، ازاین‌رو تأمین لجستیک موردنیاز برای صادرات امری مهم محسوب می‌شود و باید برای توسعه تجارت از طریق دریا و صنعت کشتیرانی اقدام کنیم.
 
سیاست‌های و برنامه‌های کنونی ترسیم شده برای دستیابی به اهداف صادرات به اذعان و اعتقاد تجار و بازرگانان، سبب ایجاد مانع می‌شود و ترمزی فراروی صادرات است و با اتکای به آن نمی‌توان، برنامه صادراتی را اجرا کرد.
 
  محمد اسماعیل یزدان‌پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران با اظهار این که تا زمانی که صادرکننده را جریمه می‌کنیم، اتفاقی برای توسعه صادرات رخ نمی‌دهد، گفت: در استان تصمیم‌گیرندگان، نظرهای خوبی می‌دهند؛ ولی در عمل صادرکننده با مانع روبرو می‌شود.
 
  تا زمانی که صادرکننده را جریمه می‌کنیم، اتفاقی برای توسعه صادرات رخ نمی‌دهد، هرچند در استان تصمیم‌گیرندگان، نظرهای خوبی می‌دهند؛ ولی در عمل صادرکننده با مانع روبرو می‌شود
 
  وی در گفتگو با بازار با اظهار این که سال قبل یک محموله برنج به روسیه صادریم و برای ما دو هزار و ۶۰۰ دلار تعهدات ارزی در نظر گرفتند و ما رو جزو بدهکاران ارزی قلمداد کردند، گفت: باید برای صادرات زیر ۱۰ هزار دلار تعهدات ارزی حذف شود.
 
  این صادرکننده حذف مشکلات فراری انتقال پول را از جمله نیازهای برای توسعه صادرات بیان کرد و خواستار راه‌اندازی صندوق ضمانت ایران در مازندران شد و سیاست انقباضی بانک‌ها را از دیگر مشکلات بیان کرد.
 
  توسعه صادرات استان مازندران باتوجه‌به واقع‌شدن در مسیر کریدور شمال - جنوب و بازارهای حاشیه و اوراسیا جزو برنامه‌های اساسی دولت به شمار می‌رود، ازاین‌رو برای سال جاری صادرات ۷۰۰ میلیون دلار کالا در استان روی میز قرار گرفته است.
 
  استاندار مازندران با بیان اینکه سهمیه صادرات استان بیش از ۷۰۰ میلیون دلار است، آن را ناچیز دانست و گفت: مازندران ظرفیت‌های فراوانی دارد و نگاه ما این است که رقم صادراتی استان باید افزایش یابد و به ۵ میلیارد دلار برسد.
 
  حسینی‌پور با اشاره به ایجاد بسترهای موردنیاز برای صادرات و همسایگی مازندران با کشورهای مختلف گفت: مازندران باید در حوزه صادرات نقش محوری داشته باشد است.
 
  استاندار مازندران گفت: برای تأمین مالی صادرات نیز روش‌هایی را داریم و اگر قرار باشد تولید استان متناسب با جایگاه آن باشد و افزایش یابد یکی از راه‌های افزایش تولید تضمین صادرات است تا تولیدکنندگان در این زمینه دغدغه نداشته باشند.
 
  حسینی‌پور از تشکیل کارگروه‌های برای توسعه صادرات استان خبر داد و گفت: قرار است هر ماه یک جلسه کارگروه داشته باشیم و علاوه بر کشورهای همسایه کشورهای عربی و چین و هدف صادراتی استان است و سال گذشته مرکبات استان به چین راه یافت.
 
  استاندار مازندران اظهار امیدواری کرد که باهمت صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان روند صادرات استان افزایش یابد.
 
  حسینی‌پور با بیان اینکه شرایط کنونی صادرات برازنده مازندران نیست، گفت: سهم ما در صادرات بسیار کم بوده، این درحالی‌که ظرفیت مازندران بسیار بالا است و باید احیا شود.
 
  استاندار مازندران روان‌سازی امر صادرات و رفع موانع را از جمله برنامه‌های ذکر کرد و گفت مهم‌ترین مانع تبادل مالی به شمار می‌رود و با رایزنی‌های صورت‌گرفته بخش عمده از تبادلات مالی ما با روسیه رفع شده است.
 
  استاندار مازندران ایجاد تغییرات اساسی در کارگروه صادرات را لازم دانست و گفت: افراد ورزیده‌ای باید در کارگروه شرکت کنند؛ زیرا در استان افراد مؤثری را در این حوزه داریم و شناخت آسیب‌ها و احصای راه‌های توسعه صادرات امری مهم است.
 
  درعین‌حال نادعلی کهن‌سال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز میزان صادرات محصولات مختلف را طی سال قبل ۲۸۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: از این میزان ۱۱۴ میلیون دلار کالا از جمله لبنیات به عراق صادر شده است.
 
  وی با اظهار این که نیمی از کالاها به عراق صادر شد، افزود: باید نسبت به تنوع‌بخشی بازارهای صادراتی اقدام و برنامه‌ریزی کرد.
 
  کهن‌سال به برنامه صادراتی برای سال جاری اشاره کرد و گفت: برنامه و هدف ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات ترسیم شده و این هدف قابل‌تحقق است.
 
وی با عنوان این که باید برای تقویت زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل اقدام کرد، فرآورده‌های لبنی، کنسانتره، خوراک آبزیان، محصولات معدنی سیمان محصولات کشاورزی، شیلات از جمله کالاهای صادراتی استان به شمار می‌رود، گفت: طبق برنامه میزان صادرات در سال جاری ۸۳ درصد افزایش می‌یابد.
 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران عنوان کرد: شناسایی ظرفیت‌های خالی صادراتی از جمله برنامه‌ها به شمار می‌رود و طبق برنامه میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
 
کهن‌سال تقویت پایانه‌های استان را از جمله برنامه کرد و گفت: یک سرمایه‌گذار نیز برای ایجاد بندر خشک و توسعه حمل‌ونقل دریایی و تجاری در استان شناسایی شده است.
 
هرسال برنامه صادراتی برای مازندران ترسیم می‌شود و این برنامه باگذشت سال‌ها به دلایل مختلف محقق نمی‌شود؛ ازاین‌رو برنامه‌ریزان باید تدبیر اساسی برای رفع موانع فراروی صادرات اتخاذ شود.
 
  انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷