گرامیداشت مقدس‌ترین مولود هستی؛

محمد مصطفی، بزرگ‌ترین نعمت خداوند

تاریخ انتشارشنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۴۷۸۳۹۹
در میان دنیایی از نعمت‌های خداوند، تنها ذات باری‌تعالی به‌واسطه یک نعمت بر انسان‌ها منت فرمود و آن‌هم نعمت هدایت و در واقع نعمت وجود نبی مکرم اسلام(ص)، که مظهر و اوج هدایت و رستگاری است.
۱
plusresetminus
محمد مصطفی، بزرگ‌ترین نعمت خداوند
به گزارش بلاغ؛  کل کائنات را خداوند خلق فرمود تا انسان با استفاده از آنها ، خود را در مسیر رشد و تکامل قرار دهد و خود را به مقام جانشینی خداوند برساند.

انسان باید جانشین خداوند شود
خلق انسان از سر رحمت خداوند، برای جانشینی خداوند در زمین بوده است. انسان، که اوج مظهرش "محمدمصطفی(ص) است، عشق خداوند می‌باشد.

خداوند برای انسان دو راه را جهت رشد تا بی نهایت ارزش‌ها و سقوط تا اعماق ناپیدای ضدارزش‌ها مقدر فرموده تا انسان‌ها با تعمق و تدبر مسیر خود را انتخاب کنند و طبیعی است مسئولیت راه انتخاب شده را نیز باید بپذیرند.(انا هدیناه البیسل اما شاکرا و اما کفورا) (بدرستی که ما او را (انسان را) به راه هدایت کردیم ، حالا خواه هدایت بپذیرد و شکر گزارد و خواه آن نعمت را کفران کند).

خداوند متعال برای هدایت انسان ٬ بهترین ابزار را در اختیار او قرار داده و امکانات متعددی به او عطا نموده است ٬ تا هم بتواند نیروی خود را صرف ارضای نفسا نیات  کند و هم با امکانات و نیروی داده شده ٬ بر خواهش های نفسانی غلبه کند و کشش های درونی را تحت نظم  و ضابطه  در آورد ٬ دو راهنما نیز در اختیار او قرار داده است  تا حق را از باطل متمایز کند٬ یکی در درون انسان که عقل است و دیگری پیامبران الهی که ایشان از طریق وحی دستورات را برای انسان بازگو می کنند تا تمام رفتارها را به انسان بیاموزند و حدود و مقررات آن را نیز روشن نمایند ٬ چون عقل دارای خطا و نقصان است . برترین هادی ٬ آن است که دارای مقام عصمت و مرتبط با وحی باشد و تنها راه آن بعثت انبیاء است.

هدایت، نفیس‌ترین نعمت
پس بعثت، بزرگترین نعمت خداوند بر بشر است و جا دارد که خداوند بر این نعمت منّت گذارد و این احسان و نیکویی را به رخ آنان بکشد.

خداوند اولین راهنمای انسان‌ها را با تعبیه عقل و فکر و اندیشه در نهاد آنها ، معیار و محک برای انتخاب قرار داد و برای راهنمایی آشکارتر و آشنایی انسانها با معارف و اوامر الهی، فرستادگان معصوم و مبرای از هرگونه لغزش و خطا را اعزام فرمود تا انسانها هیچ عذری برای انتخاب آگاهانه و بدون نقص نداشته باشند که در راس این پیامبران، حضرت محمد مصطفی(ص) قرار داد.
طبق نص صریح قرآن، که نعمت بعثت و اعزام پیامبر را از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند توصیف می‌فرماید، میلاد تاج مرصع خلقت و برگزیده ترین پیامبر از میان همه پیامبران، هدیه بی نظیر خداوند و شاخص‌ترین راهنما برای نیل به عالی‌ترین مدارج الهی است که شکر این نعمت از هیچ طریقی ممکن نیست مگر با تحقق منویات خاتم الاوصیا و تامین رضایت او در هدایت انسانها.

پیامبر خاتم، نعمتی منحصربفرد
خداوند برمؤمنین منّت گذاشت آن گاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آن ها آیات الهی را بخواند و آن ها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید.» از همه مهمتر و بیشتر مورد تأکید خداوند، منّت رسالت و بعثت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) بر مسلمانان  و بلکه بر تمام عالم بشریت است که به عنوان آخرین پیامبر و مبشر رحمت  و آورنده اکمل الادیان برای همه زمان‌ها و همه عصرها و سراسر گیتی مبعوث شده است.

این که پیامبر از جنس ما باشد تاثیر بسیاری دارد در هدایت ٬ زیرا الگوی انسان اگرمطابق او نباشد الگو گیری سخت می‌شود مثلا اگر پیامبر گرسنگی و سختی  متحمل نمی شد و همیشه عبادت می کرد ما مدعی می شدیم که این طور عبادت محال  است در حالی که حضرات معصومین (ع) همه با همین جسم خاکی و وجود انسانی عبادت های فراوانی داشته تا جایی که در حالات عبادات بعضی از ائمه  آورده اند که مثلاً: جعفربن احمد القمّی روایت کرده که : چون حضرت رسالت پناه (ص) به نماز می ایستادند ٬ رنگ مبارک آن حضرت  متغیّر می شد از خوف الهی ٬ و از سینهٔ آن حضرت  صدائی مانند صدای دیگی که در جوش باشد می شنیدند.

و منقول است که : چون وقت  نماز داخل می شد ٬ حضرت امیر المؤمنین(ع) اندام مبارکش به لرزه در می آمد ٬ و رنگ به رنگ می گردید ٬ می پرسیدند که چه می شود شما را؟  می فرمود: که رسید هنگام ادای امانتی که بر آسمان و زمین عرضه کردند ٬ و آن ها ابا کردند و ترسیدند ٬‌و آدمی متحمّل آن شد ٬ یعنی بار تکلیف ٬ پس نمی دانم که چون متحمّل  این بار شده ام نیک ادا خواهم کرد یا نه.

ودر روایات معتبره وارد است که : حضرت امام حسن (ع) چون متوجّه وضوی نماز می گردید‌٬ مفاصل بدنش می لرزید ٬ و رنگ مبارکش به زردی مایل می شد ٬ از آن حضرت از علّت این حال سؤال نمودند فرمود که : حق و لازم است بر هر کس که نزد خداوند عرش العظیم به بندگی ایستد آن که رنگش زرد شود ٬ و دنده هایش از بیم او به لرزه در آید.

با لحاظ این جوانب است که خداوند، بهترین الگوی انسان‌ها را، نبی مکرم اسلام(ص) قرار داده است:همانا براى شما در (سيره‌ى) رسول خدا الگو و سرمشقى نيكوست، (البتّه) براى كسانى كه به خدا و روز قيامت اميد دارند و خدا را بسيار ياد مى‌كنند.

الگوبودن پیامبر(ص) حاوی چند پیام است: در الگو بودن پيامبر شك نكنيد. الگو بودن پيامبر، دائمى است. گفتار، رفتار و سكوت معنادار پيامبر حجّت است.معرّفى الگو، يكى از شيوه‌هاى تربيت است.بايد الگوى خوب معرّفى كنيم، تا مردم به سراغ الگوهاى بَدَلى نروند. بهترين شيوه‌ى تبليغ، دعوت عملى است. كسانى مى‌توانند پيامبر اكرم را الگو قرار دهند كه قلبشان سرشار از ايمان و ياد خدا باشد. الگوها هر چه عزيز باشند؛ امّا نبايد انسان خدا را فراموش كند.

هدف مشترک همه پیامبران الهی
هدف اصلی بعثت پیامبر اکرم (ص) و همهٔ انبیا هدایت و تزکیه نفوس عامه است که این محور اصلی یعنی همان هدایت نمودن جامعه و بازداشتن آن ها از گمراهی و ضلالت می باشد ٬ پیرامون بعثت همه انبیاء صادق است . چنانچه خداوند تعالی نیز در بین اشتراک هدف و خطوط اصلی بعثت انبیا می فرماید: همه انبیاء ایمان به خدا و ملائکه و کتب آسمانی و رُسُل و رسالت دارند و ما فرقی ( در اصل رسالت و هدف ) بین آن ها قائل نشدیم.» همه بر محور ایمان به خدا مبعوث شدند و هدفی جز هدایت جامعه بر اساس خاستگاه اجتماعی  و مقتضیات زمان ندارند. بنابراین راه  و هدف و مسیر آن ها مشترک است و این همان محور هدایت است جز آن که در زمان های مختلف  ظهورهای مختلفی  داشته است.  انسان ها در همه اعصار تاریخ مرهون تلاش های انبیا و مدیون عنایت بعثت انبیا از جانب خداوند هستند چرا که بدون آن ها همه در راستای ضلالت و گمراهی  قدم بر می داشتند.

نگرانی‌های اشرف کائنات
آنچه که نیاز امروز و همیشه بشریت برای رفع ابتلاءات و مصائب است، بازشناسی شخصیت، عظمت روحی، اهداف بلند آن رسول اعظم، جایگاه بی همتای او نزد خداوند و دغدغه‌های دایمی اوست، که دشمنان بشریت از این شناخت جوامع بشری نسبت به آن پیامبر رحمه للعالمین وحشت دارند و همواره بر سیمای خورشید فضیلت‌ها چنگ می‌اندازند تا که شاید چند صباحی بیشتر بر عمر نکبت‌بار خود در تحمیق و  استثمار جوامع جهانی بیافزایند.

از دغدغه‌های همیشگی پیامبر رحمت، وحدت جهان بشری بر محور توحید و فضیلت‌های انسانی و تمسک به قرآن و اهلبیت عصمت صلوات الله علیهم اجمعین است.

چه نیکو آن نفس زکیه، حضرت روح‌الله، که رضوان خداوند بر او باد، میلاد مبشر وحدت و رحمت را صحیح هدف‌گذاری فرمود و فاصله اختلافی میلاد رسول الله (ص) را «هفته وحدت» نام نهاد تا جوامع اسلامی بر محور خاتم پیامبران اجتماع کنند و در این خجسته میلاد با وحدت کامل به جشن و سرور و بازخوانی اهداف عالی این مولود مقدس بپردازند که موجبات رضایت خداوند را فراهم آورند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷