تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۴۷۷۹۲۶
حلقه‌های مفقوده در روند صادرات انواع کالاها در مازندران سبب شده تا برخی محصولات تولیدی استان به نام دیگر مناطق روانه بازارهای خارجی شود.
۱
plusresetminus
اما و اگرهای صادرات کالاهای غیرنفتی
به گزارش بلاغ، مشکلات همیشگی زیرساختی در استان مازندران سبب شده تا بسیاری از کالاها و محصولات استان از دیگر مناطق صادر شود و به نام دیگر استان ها سند خورد.

تولید ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و بیش از سه میلیون تن سایر کالاهای صنعتی نیز نتوانست سهم مازندران را در بازارهای صادراتی ارتقا دهد و مشکلات فراروی تجار و صادرکنندگان همچنان ادامه دارد.

مرکبات از جمله محصولات صادراتی مازندران محسوب می شود و در سال گذشته طبق آمارها ۳۵۴ هزار تن مرکبات در کشور صادر شد و به رغم آن که نیمی از تولیدات مربوط به مازندران است اما فقط پنج هزار تن در کارنامه صادراتی استان آمده است.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان این که بانک کشاورزی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد استان مازندران ایفا می‌ کند، افزود: این بانک در کمک و مساعدت به حوزه صادرات به ویژه برای محصولات کشاورزی نقش دارد.

وی با بیان اینکه در تغییر نرخ ارز حضور بانک کشاورزی بسیار موثر بوده است، گفت: این بانک با صدور دامدار کارت و شیلات کارت، ۹۱۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد و رتبه سوم کشور را در این حوزه داشتیم.

وی با بیان اینکه مازندران سالانه بیش از هفت و نیم الی هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌ کند، گفت: حدود ۹۰۰ کارخانه شالیکوبی در استان داریم و بیش از یک میلیون تن برنج در استان تولید می شود.

خیریان پور گفت: به دلیل نداشتن مرز زمینی عمده صادرات ما از استان‌ های دیگر صورت می‌ گیرد و به عنوان نمونه در سال گذشته ۲۱ هزار تن کیوی از کشور صادر شد و این در حالی که سالانه ۲۲۰ هزار تن تولید می شود و حداقل باید ۱۰۰ هزار تن کیوی صادر شود.

معاون استاندار مازندران یادآور شد: همچنین پارسال در کشور ۳۴۰ هزار تن مرکبات صادر که فقط پنج هزار تن به نام مازندران ثبت شد و یا این که شرکت کاله ۸۰ میلیون دلار صادرات داشت که ۴۰ میلیون دلار در مازندران ثبت شده است.

ثبت گواهی قرنطینه ای مرکبات از سوی استان هایی که در آن این محصول تولید نمی شود از دیگر دغدغه های تولیدکنندگان و تجار در مازندران محسوب می شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه هزار و ۹۵۹ برگ گواهی برای صادرات مرکبات در استان صادر شده است، گفت: بسیاری از این تجار برای صادرات از خارج از استان برگ قرنطینه‌ای دریافت کرده‌اند.

علی تقی پور با عنوان این که ۳۲ برگ گواهی نیز برای نارنگی صادر شده است، گفت: علاوه براین در سال قبل همچنین ۴۵۶ برگه گواهی قرنطینه‌ای صادرات کیوی در استان و ۶۷ برگ نیز خارج از استان صادر شده است.

وی گفت: مازندران به عنوان استان مبدا صادرات کیوی در کشور معرفی شد و سال قبل جلوی صادرات این محصول از گیلان گرفته شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران شرایط مرزی را از جمله مسائل و مشکلات فراروی صادرات بیان کرد و گفت: در حال حاضر ورود ماشین‌های ایرانی به عراق ممنوع است و باید کالا را به مرزهایی نظیر باشماق ببریم و آن را با ماشین عراقی به بازار برسانیم.

تقی پور ادامه داد: در مرز آستارا نیز با توجه به وجود ماشین‌های برگشتی، تجار علاقمند هستند تا از این دستگاه‌ها برای صادرات استفاده کنند.

وی با اظهار اینکه پنجره واحد تجاری و بازرگانی در اتاق بازرگانی راه اندازی می‌شود، گفت برای اجرای این طرح سامانه راه اندازی شده و میزهای تخصصی نیز آماده شده و برای فعالیت لازم است کارمندان دستگاه‌های اجرایی در اتاق مستقر شوند.

این مسئول با اشاره به این که پرهیز از صدور گواهی قرنطیه ای مرکبات در استان های غیرتولیدکننده می تواند، مدیریت صادرات را یکپارچه کند، گفت: همچنین استان‌هایی که تولید مرکبات ندارند باید از صدور گواهی قرنطینه‌ای پرهیز کنند.

تقی پور عدم فعالیت شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: در خراسان ۱۰۰ شرکت و در گرگان ۲۸ شرکت فعالیت دارد اما در مازندران ۵ شرکت حمل و نقل ثبت شده که فعالیت آن ها کاغذی و صوری است.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه افزایش آمار صادراتی استان باید از دو جهت مورد بررسی قرار گیرد گفت: یکی از بحث‌ها مسائل گمرکی بوده و ممکن است برخی از کالاهای صادراتی در گمرک استان ثبت نشود.

مجتبی رضوی با بیان اینکه کالاهای دیگر استان‌ها نیز از طریق مازندران صادر می‌شود گفت به عنوان نمونه کاشی یزد از مازندران صادر می‌شود.

وی راه اندازی پنجره واحد و مدیریت یکپارچه را در حوزه صادرات موثر خواند و گفت افزایش صادرات واقعی زمانی احساس می‌شود که حجم صادرات و واحدهای درگیر کار صادراتی زیاد باشد و در سال جاری بیش از ۲۰ تا ۲۵ واحد تولیدی و صنعتی استان اقدام به صادرات ۱۲۵ میلیون دلاری کرده‌اند.

رضوی نقش بازاریابی را برای توسعه صادرات مهم خواند و گفت: واحدهای زیادی در مازندران فعال است و این کارخانه‌ها استعداد صادرات را دارا هستند.

وی استفاده از مشاور خارجی را برای توسعه صادرات الزامی دانست و گفت: همان گونه که در فوتبال مربی خارجی داریم لازم است در صادرات نیز از مشاور خارجی استفاده کنیم تا مسائل فراروی صادرات را عارضه یابی کنیم.

به رغم همه اما و اگرها صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۵۸۰ هزار تن به ارزش ۱۲۵ میلیون و ۲۹۰ هزار دلار بودکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظروزن ۲۳ درصد و از لحاظ ارزش ۵ درصد افزایش داشت.

در پنج ماهه نخست سال‌جاری همچنین یک میلیون و ۷۷۲هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۷میلیون و ۵۷۴ هزار دلاراز طریق گمرکات مازندران وارد کشور شده است .که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۱۷ و ۱۰۸ درصد رشد را نشان می دهد.

پنج مقصد اول کالاهای صادراتی گمرکات مازندران را عراق با ۵۸ هزارتن به ارزش ۶۵ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار، روسیه با ۳۸۷ هزار تن کالابه ارزش ۲۱ میلیون و ۴۳۵ هزار دلار ،ترکمنستان با ۲۰ هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۸۹۷ هزار دلار، قزاقستان با ۹۱ هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۷۸۸ هزاردلار و پاکستان با سه هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۳۳۹ هزار دلار تشکیل می دهند.همچنین ۱۰ قلم عمده صادراتی گمرکات مازندران در این مدت فرآورده های لبنی، سیمان، موادپلاستیکی، فرآورده های گوناگون خوراکی، بستنی، کاغذ، فلزات معمولی، موادنساجی ، اجزا و قطعات خودرو و ماشین آلات و اجزا و قطعات آن بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷