مقاومت بار دیگر جواب داد؛

پذیرش شکست آمریکا در مقابل ایران

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۵
کد مطلب : ۴۷۷۷۰۵
میوه پیروزی مقاومت ملت بزرگ ایران در مقابل خوی استکباری آمریکا، این بار نیز کام ایرانیان را شیرین کرد.
۰
plusresetminus
پذیرش شکست آمریکا در مقابل ایران
به گزارش بلاغ؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریورماه در گفت‌وگویی تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور به بحث و رایزنی پرداختند.
این گفت‌وگوی تلفنی در آستانه اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال دارایی‌های ایران در کره جنوبی به قطر و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در هفته فعلی انجام شده است.
وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی از نقش سازنده دولت قطر در زمینه پیگیری‌های مرتبط با آزاد‌سازی اموال جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی و آزادی زندانیان قدردانی کرد. 
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز خرسندی از روند تحولات شکل گرفته و پیشرفت‌های انجام شده در زمینه برخی موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های ثالث، از نهایی شدن و اتمام همه روندهای مرتبط با انتقال اموال جمهوری اسلامی ایران به بانک‌های قطری در هفته آینده خبر داد.
در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای قطری همچنین آمادگی طرفین در خصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، در روز مورد توافق و با نقش‌آفرینی دولت قطر مورد تأکید قرار گرفت.
انتقال کامل پول‌ها و دسترسی کامل بانک مرکزی
بر اساس اطلاعات موثق، کار افتتاح حساب ۶ بانک ایرانی که به نمایندگی از بانک مرکزی وظیفه جابه‌جایی پول‌ها را برعهده دارند نزد بانک‌های قطری تمام شده و در آخرین تحولات صورت گرفته، بخشی از پول‌های ایران به این حساب‌ها منتقل و بخش دیگری نیز تا هفته فعلی به طور کامل منتقل می‌شود.
بر اساس توافق صورت گرفته بانک مرکزی ایران به این پول‌ها دسترسی کامل دارد و می‌تواند از آن برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور استفاده کند.
اتمام روند انتقال دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی (که بر اثر سوءمدیریت و در نتیجه دیپلماسی منفعلانه دولت قبل در این کشور بلوکه شده بود) نشان‌دهنده برگ دیگری از موفقیت دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم و اعتراف ناخواسته و ناخودآگاه غربی‌ها و بالاخص آمریکا به شکست در مقابل اراده ملت ایران است. آزاد‌سازی این دارایی‌ها علاوه‌بر اثرات مثبت اقتصادی و تجاری شکست سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا که در زمان ریاست جمهور بایدن نیز با شدت بیشتر تداوم یافته بود را نشان داده و می‌دهد. این امر در کنار این موضوع که کشورمان با پیوستن به پیمان‌ها و اتحاد‌های جدید جهانی و بین‌المللی و روند بهبود روابط با برخی همسایگان منطقه‌ای توانسته است بر روند انزواخواهی غربی‌ها نسبت به ایران فائق آید باعث عقب‌نشینی غربی‌ها در مسائل مختلف با ایران نیز می‌شود.
روز گذشته نیز بررسی پرونده ایران، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پايان رسید و مانند دو دور گذشته، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد. این وقایع در حالی است که دشمنان ملت ایران و جمهوری اسلامی حساب ویژه‌ای 
بر تداوم روند فشار حداکثری غرب بر ضد ایران باز کرده بودند.
آمریکا در مقابل ایران زانو زد
اکنون در حالی که نشریات ایالات متحده، درباره «آمریکای فرسوده» و «زوال رؤیای قرن جدید آمریکایی» تحلیل و گزارش منتشر می‌کنند، ایران توانسته بدون کانال‌های فشار غرب (برجام و FATF)، راهبرد رونق سیاست خارجی و تنوع‌بخشی به شرکای تجاری را پیش ببرد، فعالیت‌های هسته‌ای را از سر بگیرد، منابع مسدود شده خود در عراق و کُره جنوبی را آزاد کند، صادرات نفت را به سه برابر افزایش دهد و رشد اقتصادی صفر شده در دهه ۹۰ را به بالای 4 درصد برساند.
اینها علاوه‌بر موفقیت در جبران بخش مهمی از کسری بودجه
۴۸۰ هزار میلیاردی، و تسویه ۵۵۳ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و تعهدات دولت غربگرا بوده است.
واقعیت بزرگی که دولت مغرور آمریکا را به عجز و انفعال کشانده، این است که می‌داند فوّاره «تحریم‌های فلج‌کننده» و «فشار حداکثری» به عنوان تنها حربه باقی مانده، سرنگون شده است. واقعیت چنان روشن است که نشریه آمریکایی «فارن افرز» نوشت:
«ایران، تخم‌مرغ‌‌هایش را از سبد برجام برداشته، چرا که اهرم هسته‌‌ای را بدون کسب منافع وعده داده شده، از دست داد. موقعیت ایران در ماه‌‌های اخیر، بدون توافق با آمریکا بهبود یافته است».
«تحریم‌‌ها علیه ایران، از سر درماندگی و بیش از ‌اندازه تک ‌‌بعدی‌ است. همه چیز به افول آمریکا بر می‌گردد. رؤسای‌ جمهور مأیوس، تیر کمتری در کمان دارند. تحریم نه تنها افول آمریکا را آشکار می‌‌‌کند، بلکه باعث شتاب آن شده و دائما اوضاع را بدتر می‌‌‌کند».
«شرایط ایران در مقایسه با یک سال قبل، پیروزمندانه است. 
[آیت‌ الله] خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، بقای انقلاب را در مقابل آمریکا تضمین کرده و خاورمیانه را به منطقه‌‌ای تبدیل می‌کند که ایران پس از ۴۴ سال تلاش، قدرت مسلط در آن است.»
ترس دلالان از تزریق اسکناس دلار در هفته آتی و کاهش کم‌سابقه قیمت ارز
بازار ارز طی ۴۸ ساعت اخیر تحت تأثیر اظهارات مسئولان و رسانه‌های آمریکایی درباره قطعی شدن صدور مجوز بانکی برای انتقال ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران به بانک‌های قطری قرار دارد. خبرهایی که باعث شده دانه‌درشت‌های بازار ارز به تکاپو افتاده و فکری به حال دارایی‌های خود کنند.
زمزمه‌های ریزش دلار
تغییرات زیرپوستی بازار ارز ایران و تحرکات «مال‌دارها» از حدود یک ماه قبل که خبرهای مربوط به انتقال پول‌های مسدود شده ایران مطرح شد تا حدودی قابل مشاهده بود، اما حالا خبر می‌رسد که با دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار موجود در قطر و افزایش قدرت مانور بازارساز، قرار است به‌زودی بخشی از منابع ارزی داخلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار استفاده شود. خبرهای رسیده حاکی است جدی بودن این موضوع وحشت را در بین دلالان ارزی افزایش داده است.
مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس‌ اتاق ایران و چین هم در این زمینه گفته است که بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به ‌اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.
او با ‌اشاره به اینکه بانک مرکزی باید از امروز با بالاترین قیمت به بازار ارز ورود کند و فروشنده ارز باشد، تأکید می‌کند که مطمئناً بانک مرکزی از امروز می‌تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به ‌اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تأثیرات مثبت در بازار ارز باشند.
پیش‌بینی کاهش 2 هزار تومانی قیمت دلار در بازار غیررسمی
بازارساز این روزها با دست پر در بازار مداخله مستقیم و غیرمستقیم دارد و همین موضوع باعث شده است، دلالان و سوداگران از بازار خارج شده و تقاضای واقعی در بازار دست به معامله بزند.
مداخله در بازارهای هرات و سلیمانیه و کاهش نرخ دلار از طریق این بازارها منجر به کاهش ریسک کاهش منابع ارزی در کشور شود.
البته اخبار مثبت از توافقات و تحرکات موفق دیپلماسی کشور نیز، ریسک موجود در بازار را که در یک سال گذشته، سوداگران از آن برای موج سواری استفاده می‌کردند، نیز کاهش شدیدی داشته باشد.
طبق اطلاعات به دست آمده، سوئیفت برای انتقال 6 میلیارد دلار ایران باز شد که همزمان با این خبر قیمت دلار از 49 هزار و 350 تومان به سمت کانال 48 هزار تومانی حرکت کرده است.
همچنین روز سه‌شنبه مجیدرضا حریری، رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران و چین گفته است که بنا به اخبار و شنیده‌های رسمی و غیررسمی، 6 میلیارد دلار تحت کلید بانک مرکزی قرار گرفت و با توجه به زمزمه، 10 میلیارد دیگر از منابع که در راه است، بانک مرکزی قاعدتا قدرت دخالت موثری در بازار دارد، پس باید منتظر بعد از تعطیلات بود و عکس‌العمل بازار را دید.
‌با استقاده از امکان پیش آمده در قطر و با بازگشایی سوئیفت، ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن از طریق روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها، خواهد داشت؛ از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس نیز وارد چرخه ارزی شود و با تأثیر این منابع آزاد شده، قیمت دلار و یورو در روزهای پیشِ رو کاهش یابد؛ کارشناسان می‌گویند احتمالا دلار غیررسمی تا
47 هزار تومان هم در هفته آینده کاهش قیمت یابد و این روند در هفته‌های آتی هم ادامه خواهد یافت.
شکایت ایران از کره جنوبی
برای دریافت خسارت پول‌های بلوکه شده ادامه دارد
شکایت از کره جنوبی بابت دریافت خسارت به منظور بلوکه ماندن منابع ارزی کشورمان در کره طی سال‌های گذشته موضوع مهم دیگری است که از سوی بانک مرکزی و دولت ایران به صورت جدی دنبال می‌شود؛ شنیده‌ها حاکی از این است که خسارت بلوکه شدن ظالمانه منابع ارزی ایران در کره جنوبی بیش از 600-700 میلیون دلار است.
طی ماه‌های اخیر و با ارسال لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره جنوبی به داوری از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی، شکایت ایران از کره‌ جنوبی درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور رسماً کلید خورد.
اما موضوع اینجاست از 7 میلیارد دلار منابع بلوکه شده در کره حدود یک میلیار دلار به دلیل کاهش برابری وون به دلار کسر می‌شود  و در نهایت 6 میلیار دلار در اختیار ایران قرار خواهد
گرفت. محمدرضا فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی با انتشار توئیتی در صفحه خود پس از تبریک به تیم دیپلماسی ارزی کشور، در این‌باره نوشت: «متاسفانه نزدیک به 7 میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه 90 به‌صورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود. به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد. اما با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالث پذیرفته شد.»
به گزارش ایرنا، با این حال اما اطلاعات دریافتی بیانگر آن است که دولت ایران شکایت از کره جنوبی را به دلیل دریافت خسارت بابت بلوکه ماندن 7 میلیارد دلار از منابع ارزی در این کشور را ادامه خواهد تا به سرانجام برسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳