بوی ماه مهر با چاشنی گرانی قیمت لوازم‌التحریر؛

«مهر» گِره از کسادی بازار نوشت‌افزارها باز نکرد

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۷۷۴۸۵
هیچکس تصورش را هم نمی‌کرد که روزی کسی در این ایام از سال، حتی فکر خرید دفتر، کتاب، ماژیک، مدادرنگی، پاک‌کن، خودکار و حتی کیف و کفش را هم به سرش راه ندهد و اینگونه بازار لوازم‌التحریری‌ها، بخوابد.
۰
plusresetminus
«مهر» گِره از کسادی بازار نوشت‌افزارها باز نکرد
به گزارش بلاغ؛ در آستانه ماه مهر، بازار لوازم تحریر پر رفت و آمد می‌شود و خانواده‌ها برای خرید لوازم موردنیاز فرزندانشان روانه بازار می‌شوند. امسال اما هنوز مغازه‌های لوازم تحریریِ سطح شهر کارشان رونق نگرفته و می‌گویند چشم به راه هستند تا مگر در هفته‌ پایانی تابستان کمی بازار،جان بگیرد.

در حالی که کمتر از پنج روز به بازگشایی مدارش در سال تحصیلی جدید باقی نمانده است اما بازار نوشت‌افزار همچنان در رکود به سر می‌برد.

از سویی دیگر، این روزها حال و هوای خانواده هایی که بچه‌های مدرسه‌ای دارند با بقیه متفاوت است و آن‌ها در تکاپو برای تهیه وسایل مورد نیاز تحصیل فرزندان خود هستند تا بتوانند آن‌ها را آن طور که شایسته است راهی مدرسه کنند.

پسر بچه‌ای، چادر مادرش را گرفته و او را داخل مغازه می‌کشد، اما قیمت‌ها به قیمت جان آدمی تمام می‌شود و مادر رفتن را بر ماندن ترجیح می‌دهد و خرید را به آمدن پدر، موکول می‌کند!

نگاه که می‌کنی در می‌یابی، بچه‌ها اسامی شخصیت‌های کارتونی خارجی را ازبر هستند و هر کدام دست والدین‌شان را گرفته و به سمت محصولاتی می‌کشند که تصویر شخصیت مورد علاقه‌شان بر روی آن هست؛ تناقض میان علاقه کودک و جیب پدر را به وضوح در این روزها می‌شود دید و ماجرا تنها به خرید نوشت افزار ختم نمی‌شود؛ هنوز کلی از خریدهای ضروری دیگر از پوشاک گرفته تا کیف و کفش باقی مانده است.

بازار سرد و بی‌رمق نوشت‌افزار

یک فروشنده لوازم ‌تحریر در بازار مرکز شهر می‌گوید: با اینکه نزدیک مهر است بازار ما افتضاح و خیلی ضعیف است و با این افزایش روزافزون قیمت‌ها گمان هم نمی‌رود دیگر مثل سابق بشود.

وی افزود: گرانی در برخی اقلام تحریر دو تا سه برابر شده، برای همین مردم دیگر نمی‌توانند زیاد خرید کنند؛ با پولی که پارسال می‌شد چهار دفتر خرید، امسال می‌توانند دو دفتر معمولی بخرند.

این فروشنده می‌گوید: سالیان نه چندان دور، شهریور که از راه می‌رسید بازار نوشت‌افزار کم‌کم داغ و داغ‌تر می‌شد اما اکنون چند روز به مهر مانده اما خبری از مشتری نیست.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر

رئیس اتحادیه صنف کتاب و نوشت افزار مرکز مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: قیمت نوشت‌افزار در سالیان گذشته نرخ مناسب‌تری داشت اما طی سال‌جاری با نوسانات خیلی زیادی همراه بود.

رضا نجفی افزود: قیمت حال حاضر نوشت‌افزار به نسبت مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت دارد و این امر موجب کاهش قدرت خرید مردم طی فصل تحصیلی جدید شده است.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: مدادرنگی که در سال گذشته با قیمت ۱۱۰ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شد، امسال نرخ آن به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و یا مدادرنگی ایرانی که سال گذشته ۴۰ هزار تومان قیمت داشت اکنون به ۸۰ هزار تومان رسیده است.
 
این مسئول صنفی، ادامه داد: خیلی از مردم هم منتظر واریز یارانه بودند و لذا ممکن است بخشی از سردی بازار هفته‌های قبل به این موضوع بازگردد اما به طور کلی، بازار نوشت‌افزار در شهریورماه امسال خیلی شکسته شده است.

نجفی در خصوص سهم کالاهای ایرانی در انتخاب مشتریان، بیان کرد: عموم لوازم‌التحریر موجود در بازار یعنی چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد را نوشت‌افزار خارجی به ویژه چینی تشکیل می‌دهد و وارداتی است و تنها ۳۰ درصد نوشت‌افزار سهم تولیدات ایرانی است و لذا انتخاب کالای ایرانی و خارجی به قدرت خرید مشتری باز می‌گردد.

مشكل عديده نوشت‌افزاری‌ها

وی با بیان اینکه  البته بخشی از سردی بازار نوشت‌افزار به تخلف تداخل صنفی از سوی بسیاری از صنوف دیگر باز می‌گردد؛ تاکید کرد: کل برداشت تمامی فعالان این صنف منتج به دو ماه مهر و شهریور است اما طی همین دو ماه نیز تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دستفروشان، سوپرمارکت‌ها و حتی مدارس نیز اقدام به فروش نوشت‌افزار می‌کنند که این امر به لحاظ صنفی تخلف است.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار مرکز مازندران، اضافه کرد: ما به هر مرجعی که در این رابطه مراجعه کردیم تنها وعده داده می‌شود و در عمل اتفاقی نمی‌افتد و نظارت لازم نیز در این خصوص وجود ندارد.

حق فروش کتب درسی از نوشت‌افزارها گرفته شد

این مسئول صنفی، عنوان کرد: مضاف بر تمامی این موارد متاسفانه چندین سال است که فروش کتاب‌های درسی را نیز از فعالان صنف نوشت‌افزار گرفته‌اند و از زمانی که این اتفاق از سال ۹۷ تاکنون رخ داده است تاثیر بسزایی در رکود بازار داشته است؛ چرا که مشتریان در کنار خرید کتاب اقدام به خرید نوشت افزار نیز می‌کردند.

نجفی، مطرح کرد: در گذشته از نیمه تیرماه هر سال تب‌وتاب بازار نوشت‌افزار بالا می‌گرفت و بازار پر از ذوق و علاقه و اشتیاق خرید فصل مدارس بود اما در سال جاری تا این بازه از زمان، هنوز بازار نوشت افزار آن بازدهی گذشته را ندارد و جان نگرفته است.

وی اذعان کرد: در سال گذشته قیمت یک دفتر معمولی حدود ۷ هزار تومان بود و امسال قیمت همان دفتر به ۱۵ هزار تومان رسیده است و یا قیمت دفتر فانتزی که سال گذشته ۱۵ هزار تومان بود امسال به ۳۵ هزار تومان رسیده است.

خرید نوشت‌افزار چقدر برای خانواده‌ها آب می‌خورد؟

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار مرکز مازندران، تصریح کرد: در سال گذشته قیمت یک بسته کامل نوشت‌افزار برای یک دانش‌آموز دبستانی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان بود؛ اما امسال این رقم به یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

این مسئول صنفی، گفت: هر چند برخی از مشتریان نوشت‌افزار مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کنند، اما سهم این فروشگاه‌های مجازی در بازار حداکثر ۲۰ درصد است؛ چرا که در حوزه نوشت‌افزار، مشتریان ترجیح می‌دهند کالا را از نزدیک مشاهده و اقدام به خرید کنند.

نجفی، گرانی نوشت افزار و کاهش قدرت خرید مردم را مهم‌ترین علت رکود بازار حال حاضر نوشت افزار برشمرد و  اشاره کرد: مشخص نیست که بر اساس چه مبنا و چه عاملی قیمت کاغذ A۴ از ۸۰ هزار تومان سال قبل اکنون به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و این حد از نوسان واقعا بالا است.

وی اظهار کرد: این افزایش قیمت در خصوص سایر اقلام نظیر خودکار، مداد، پاک‌کن و سایر لوازم نیز صدق می‌کند و به طور نمونه قیمت ۲۵۰۰ تومانی خودکار در سال گذشته به ۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار مرکز مازندران، با اشاره به کاهش محسوس رغبت فعالیت متقاضیان صنفی در رسته نوشت‌افزار، گفت: جدا از فصلی بودن این شغل، با نوسانات قیمتی شدید محصولات این صنف اگر فردی راغب به فعالیت در این صنف نیز باشد به دلیل سرمایه بسیار زیاد برای تاسیس یک فروشگاه، منصرف می‌شود.

این مسئول افزود: در حالی که بنده در سال ۱۳۶۸ با ۱۰۰ هزار تومان فروشگاه خود را پر از اجناس نوشت‌افزاری کردم اما امسال برای خرید یک نیسان لوازم تحریر باید بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان پول هزینه کنید تا بخشی از نیاز فروشگاه خود را تامین کنید.

نجفی گفت: در حالیکه در سال گذشته باید برای خرید ۲۰ کارتن دفتر مبلغ ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کردید اما امسال باید چیزی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان پرداخت کنید و این تفاوت قیمت شدید، موجب فشار اقتصادی به هم فروشنده و هم خریدار می‌شود.

سود قانونی فروش محصولات ۲۰ درصد است

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ واحد صنفی نوشت‌افزار در مرکز استان مشغول فعالیت هستند؛ گفت: تعداد فروشگاه‌های بزرگ نوشت‌افزار در مرکز استان به انگشتان یک دست نمی‌رسد.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: از زمانی که کرونا شروع شد کم کم تعدادی از فعالان صنفی نوشت‌افزار در ساری اقدام به تعطیلی فروشگاه‌های خود کردند و در مقابل تعداد صدور مجوز ما در سال به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

این مسئول صنفی، سود قانونی نوشت افزار را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: اینکه چه میزان این قانون در میان فروشندگان نوشت‌افزار چه در حوزه صنف لوازم‌التحریر و چه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌ها رعایت می‌شود به نظارت باز می‌گردد که عملا باید بگویم که نظارتی انجام نمی‌شود و باید نظارت‌ها در این حوزه پر رنگ‌تر از حال حاضر باشد.

هر ساله با نزدیک شدن به پایان شهریور، بازار پر بود از هیاهوی خرید، کودکانی که با ذوق و شوق زیاد به همراه والدین‌شان راهی مغازه‌های کیف‌وکفش، پوشاک و نوشت‌افزار می‌شدند تا برای سال تحصیلی جدید، باری نو ببندند.

اما امسال خبری از شور و شلوغی و خرید و بیا و بروهای قبل از آغاز سال تحصیلی در بازارهای مازندران نیست، شاید شلوغ‌ترین مغازه‌های شهر در این فصل از سال، همین نوشت‌افزارفروشی‌هایی بودند که حالا، بازارشان کساد است و کسی سری به دکان‌هایشان نمی‌زند!

گزارش-مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷