واردات بی‌رویه کشاورزان را دلسرد کرد؛

دست دلالان برنج در جیب شالیکاران

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۷۷۱۷۵
برنج یکی از محصولات اساسی است که با رنج فراوان به دست می‌آید، کار در مزرعه از زمان پرورش نشاء در خزانه تا برداشت بسیار سنگین و هزینه‌بر است در طول فصل هزینه‌های کارگری، نهاده‌ای از سم و کود گرفته تا بذر رمقی برای کشاورز نمی‌گذارد و خیلی از آنها برای تامین این‌ها مجبورند محصول خود را پیش پیش به دلالان بفروشند.
۰
plusresetminus
دست دلالان برنج در جیب شالیکاران
به گزارش بلاغ، زمانی که در خطه شمال زندگی کنید متوجه دغدغه‌های این قصه تکراری می‌شوید که در هیچ محفل و دورهمی نیست که در آن از قیمت برنج سوال نشود دغدغه‌ای که سال‌های اخیر باعث شده که کشاورزان نسبت به کشت این محصول استراتژیک دلسرد شده و با تغییر کاربری زمین شغل کشاورزی هر روز کمرنگ‌تر شود.

البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که در سال‌های آتی با به خطر افتادن امنیت غذایی وابستگی به واردات افزایش خواهد یافت و این در حالی است که از دید کارشناسان مربوطه با برنامه‌ریزی درست می‌توان از فرصت به دست آمده علاوه بر خودکفایی این محصول استراتژیک؛ در راستای صادرات نیز گام برداشت.

فعال‌شدن تعاونی‌ها راه حل اصلی برون‌رفت برنج  
 
 رئیس شورای بخش لاله‌آباد شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ راه حل اصلی برون‌رفت از مشکلات به وجود آمده در برنج را فعال شدن تعاونی‌ها عنوان کرد و افزود: با فعال‌شدن تعاونی‌های تولید و مصرف برنج در روستاها می‌توان با حذف دلال و بدون واسطه مشکل برنج راحل کرد.

رحیمی با بیان اینکه دولت باید سیاستگذاری دقیقی در عرصه خرید برنج انجام دهد اظهار کرد: اختصاص یارانه به برنج در جهت حمایت از کشاورزان و تولید داخلی از موارد مهمی است که می‌تواند در جهت تولید برنج و مقابله با دلالان این عرصه تاثیرگذار باشد و این امر سبب خواهد شد تا همه مردم برنج ایرانی مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه برنج‌هایی که معمولا وارد کشور می‌شوند از کیفیت پایینی برخوردارند گفت: متاسفانه برنج‌هایی خارجی از نظر کیفیتی در درجه پایینی قرار دارند و هیچ کنترلی بر روی آنها وجود ندارد و تنها دلالان در راستای کسب منفعت اقدام به واردات اینگونه برنج‌ها می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: در حالی که میزان سلامت برنج‌های وارداتی در هنگام خرید از سوی دلالان این عرصه بررسی نمی‌شود به گونه‌ای که در تحقیق و تفحصی که قبلا از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت مشخص شد که برخی از برنج‌های وارداتی به سموم آلوده هستند و به علت بالا بودن درجه سم آنها ماندگاری آنان در برابر حشرات نسبت به برنج داخلی بیشتر است.
 
دلالان؛ مافیای پشت‌پرده عدم خودکفایی برنج در کشور
 
رحیمی ادامه داد: حذف برنج ایرانی از سفره شهروندان خبر خوبی نیست، بنابراین نرخ برنج ایرانی باید طبق قدرت تمام طبقات اجتماعی  تعیین شود ، اما باید  برای ماندگاری کشاورز در عرصه تولید نیز هزینه جاری تولید و سود متعارف نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دپوی برنج ایرانی در انبارها یادآور شد:دلالان با سود بالایی برنج وارداتی را توزیع می‌کنند، در حالی که از سویی دیگر برنج ایرانی با کمترین قیمت در بازار عرضه می‌شود و به دلیل توزیع برنج وارداتی انباشت برنج ایرانی روز‌‌به‌روز در حال افزایش است.

رئیس شورای بخش لاله‌آباد شهرستان بابل با بیان اینکه نباید اجازه داد برخی باندها اقدام به واردات گسترده برنج کنند، گفت: بدون مشتری ماندن برنج ایرانی در بازار با حضور گسترده برنج‌های خارجی در بازار مغایرت دارد. و این را نباید نادیده گرفت که افزایش نرخ برنج توسط دلالان بهانه‌ای برای توجیه واردات است، بنابراین سزاوار نیست شهروندان تنها برای ارزانی برنج خارجی این محصول استراتژیک را جایگزین برنج با کیفیت ایرانی در سفره غذاهایشان کنند.

وی ادامه داد: دولتمردان هم نباید اجازه دهند که در سال رشد تولید با افزایش نرخ تولیدات داخلی، واردات ارزان‌قیمت محصولات خارجی توجیه منطقی پیدا کند ودر این راستا برخی باندها واردات گسترده برنج خارجی را رقم بزنند.

رحیمی با اشاره به اینکه افزایش نرخ برنج ناشی از فضای روانی نیست بلکه این افزایش جهت ایجاد بهانه‌ای برای واردات گسترده برنج است بیان داشت: بها دادن به مافیا پشت‌پرده یعنی عدم خودکفایی برنج؛ در حالی که خودکفایی برنج نیازمند توسعه کشت‌های پرمحصول است که باید با حمایت از کشاورز در سطوح بزرگ با روش‌های مکانیزه این کار صورت گیرد.

رئیس شورای بخش لاله‌آباد شهرستان بابل با تاکید بر اینکه دولت باید در راستای برخورد با دلالان و مافیای برنج با جدیت وارد عمل شود گفت: دولت باید با اتخاذ سیاستگذاری‌های درست از فروش برنج از طریق دلالان جلوگیری کند زیرا تا به امروز حلقه‌هایی از چرخه تولید تا مصرف در موضوع برنج وجود نداشته است و دلالان امروز حرف اول را در این عرصه می زنند.

واردات بی‌رویه سبب دلسردی کشاورزان می‌شود

وی واردات بی‌رویه برنج را سبب آسیب‌های روانی و دلسردی کشاورزان عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر به علت سیاستگذاری غلط، ایرانی‌ها به‌جای مصرف برنج ایرانی به سمت برنج خارجی سوق داده شده‌اند آیا تولید برنج منافات دارد با سخنان رهبری که دولتمردان به آن توجه نمی‌کنند. 
 
حسن روح‌اللهی هم مانند دیگر کشاورزان شهرستان بابل ۲ تن از برنج پارسالش در کارخانه شالیکوبی دپوشده است و امسال هم با بی‌رغبت به کشت این محصول پرداخته است در گفتگو با خبرنگار بلاغ می‌گوید کاش کار دیگری جز کشاورزی را در جوانی می‌آموختم تا امروز به جرم کشاورزبودنم جلوی خانواده‌ام سرافکنده نمی‌شدم.

وی ادامه می‌دهد: سال‌ها زمان کشت با شوق و اشتیاق خزانه می‌کردم و سر از پا نمی‌شناختم اما حالا زمان درو محصول نیز با بی‌رغبتی شروع به جمع‌آوری محصول نمودم و تنها خستگی این کار پرزحمت برتنم مانده است.

روح اللهی با افسوس و چشمانی پرازاشک می‌گوید: کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان به شغل پرسودی مبدل شده است اما در کشور ما به علت نبود بسترهای لازم حمایتی به شغلی زیان‌بار تبدیل شده است و اگر این روند اصلاح نشود به علت به صرفه نبودن کشاورزی در سال‌های آینده زمینی برای کشاورزی باقی نخواهد ماند.

رکود بازار برنج به نفع کسی نیست 
 
علیرضا حیدری ازجمله بنکداران شهرستان بابل است که رکود دربازار برنج رانشات گرفته از تعیین قیمت کارشناسی نشده دولت عنوان می کندمی گوید: نبود خرید تضمینی واعلام قیمت کارشناسی نشده دولت باعث شده است که در سالهای اخیر نه کشاورزان رغبت به فروش داشته و نه خریداران تمایل به خرید داشته باشند و درحالی که قیمت تعیین شده در بالانس قیمتی تعاونی ها به نفع دوطرف معامله خواهد بود.

وی ادامه می دهد:نبود قیمت درست برنج این روزها هم سفره مردم را از این ماده غذایی خالی کرده و هم کام کشاورزان را که باید برنج خود را پایین تر از قیمت تمام شده به فروش برساندند، تلخ کرده است و این رکود اقتصادی به نفع هیچ کس نخواهدبود.
 
چرخه معیوب بازرگانی و فروش محصولات کشاورزی در مازندران در سال‌های اخیر مختص به یک یا دو کالا نیست بلکه بیشتر محصولات تولیدی استان با معضل فروش و بازار عرضه روبرو هستند که دولت باید برای آن راهکاری ارایه دهد تاهمچنان این قصه تکراری به صورت مکرر تکرار نشود.

برنج‌کار با خون دل و عرق جبین محصول خود را پرورده اما دلال یک‌شبه همه را به جیب می‌زند،‌ روز به روز بر پینه‌های دست کشاورزان و در مقابل بر ماشین‌ها و خانه‌های لوکس دلالان اضافه می‌شود.

کشاورزان مازندرانی که سهم به سزایی در تأمین برنج کشور دارند این روزها تنها نظارگر  نابسامان قیمت این محصول در بازار به دست واسطه‌ها هستند در حالی که جیبشان از این سود خالی است.
  
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
262
آقا جان اگه وارد نکنند آقازاده ها از کجا بخورند اینها هم گناه دارند .
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳