تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۴۷۷۰۳۸
دولت آمارهایی از پرداخت مطالبات کشاورزان ارائه می‌دهد، اما بنیاد گندم‌کاران اعلام کرده که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شده و هنوز دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان دیگر باید بپردازد.
۰
plusresetminus
گندم‌‌کاران همچنان پیگیر مطالبات ۸۰ هزار میلیارد تومانی
به گزارش بلاغ، گندم‌‌کاران و دولت بر سر قیمت خرید گندم با هم اختلاف داشته و کشاورزان قیمت ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان را پیشنهاد می دادند، اما دولت با استدلال‌هایی مانند کمبود اعتبار از این نرخ پایین آمده و این موضوع باعث ایجاد نارضایتی در میان کشاورزان شده است.

با توجه به اینکه گندم اساسی‌ترین و مهم‌ترین منبع غذایی ما ایرانیان و یکی از پر حاشیه ترین مسائل روز جامعه است اینکه بتوان برای تعیین نرخ گندم یک ساز و کار مشخص سالانه تعیین کرد، بسیار حائز اهمیت بوده و به این کشمکش‌ها پایان خواهد داد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در مصاحبه‌ای پیش از تعیین نرخ تضمینی گندم داشت با بیان اینکه نرخ خرید گندم در کشورهای همسایه میان ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان است نه تنها من که همه این موضوع را قبول داریم گفت: اما کشاورزان ما با توجه به اینکه گندم ستون اصلی امنیت غذایی کشور است و هزینه تولید طبق بررسی‌های میدانی حدود ۱۷ هزار تومان است، شرایط دولت را درک و مصالح ملی را به منافع خود ترجیح داده‌اند.

عطاءالله هاشمی با بیان اینکه طبق آمار و آنالیزی که از ۳۲ استان کشور در مورد هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده هر کیلو گندم دیم و آبی به صورت آنالیز میدانی و عملیاتی و نه دولتی انجام شده، به همراه ۲۰ درصد سود معقول حداقل باید ۱۶ هزار و ۸۰۰ الی ۱۷ هزار تومان از کشاورز خریداری شود تا کشاورز راضی باشد، افزود: اگر کمتر از این مقدار قیمت گذاری انجام شود سود کشاورز به خطر می‌افتد جیب کشاورز خالی می‌شود و اعتراضات و نارضایتی‌ها به وجود می آید.

وی بیان کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان سراسر کشور آغاز شد و تا کنون بیش از ده میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده استان‌‌های خوزستان با خرید یک میلیون و ۷۲۰ هزار تُن، کردستان با خرید یک میلیون و ۱۰۹ هزار تُن، فارس با خرید یک میلیون و دو هزار تُن و کرمانشاه با خرید ۸۰۲ هزار تُن گندم، رتبه‌‌های اول تا چهارم بیشترین آمار خرید گندم کشور را به دست آورده‌اند در حالی که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است و برای تسویه ۱۰ میلیون تن باید ۸۰ هزار میلیارد تومان دیگر به کشاورزان پرداخت کند.

گرچه طبق قانون مقرر شده تا پس از ۲۴ ساعت هزینه گندم به حساب کشاورزان واریز شود وعده‌ای که به طور کامل انجام نشد و دولت را بدهکار کشاورزان کرد.

پس از خرید گندم توسط دولت مجدد با عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در مورد علل واریز نشدن مطالبات گندم‌‌کاران پرسیدیم که وی در پاسخ گفت: خرید گندم آغاز و طبق قانون باید پس از ۲۴ ساعت پول به حساب گندم‌‌کاران واریز شود که با تاخیر مواجه شده است.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه به طور میانگین ۶۰ درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است گفت: میزان گندم خریداری شده از مرز ده میلیون تن گذشته که نسبت به سال گذشته حدود ۴۳ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک ۱۲۰ درصد افزایش داشته است البته به سازمان برنامه و بودجه، دولت، بانک‌ها و سایر مراجعی که در این خصوص باید تصمیم بگیرند فشار وارد کرده‌ایم که امیدوار هستیم به زودی بتوانیم نتیجه‌ای بگیریم دولت قول داده تا پیش از هفته آینده قسمت بزرگی از مطالبات پرداخت شود اما صحت و سقم این مطلب پس از یک هفته مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به آغاز کشت گندم در نواحی سردسیر گندم‌‌کاران به نقدینگی نیاز دارند گفت: فصل کشت در استان‌‌های سردسیر از ۲۰ روز دیگر آغاز خواهد شد. کشاورزان از مقدار خرید تضمینی گندم ناراضی بودند و حالا پرداخت مطالباتشان هم اینطور به مشکل خورده است البته برای تامین نقدینگی و نیازهای مرحله کاشت و نهاده‌‌ها کشاورزان احتیاج به پول دارند وضعیتی که پیش آمده دستشان خالی است و این می‌تواند برای تولید سال آینده اثر سوئی داشته باشد.

آنطور که مشخص شده است دولت هزینه کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را بصورت علی الحساب به کشاورزان پرداخت کرده است، کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار نیز با تایید این موضوع گفت: قیمتی که دولت برای خرید گندم اجرا کرد به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها و دخل و خرج کشاورزان نیست با این وجود ما چشم انتظار پرداخت هزینه‌ها بودیم که آنهم با تاخیر مواجه شده و ما نیاز به پول داریم برای خرج و مخارج خانواده‌هایمان مانده‌ایم و نمی‌دانیم چه کنیم.

این گندمکار با بیان اینکه اگر دولت کشاورز را آزاد بگذارد تا گندم را به هر که می خواهد بفروشد یا خود با قیمت مناسب از ما بخرد گفت: ما هم می‌توانیم پول خود را در چند قسط از دولت دریافت کنیم و دیگر این مشکلات پیش نخواهد آمد.

در اخبار خواندیم که یکی از مسئولان کشوری اعلام کرده که تا پایان شهریور ماه تمام بدهکاری های دولت به کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد همین خبر باعث شد تا سیلی از کامنت های مردمی درج شود که نگاهی به آنها می اندازیم. مخاطبی با انتقاد از این قیمت می‌گوید: چرا دولت دست کشاورز را مثل خودرو ساز باز نمی گذارد؟ فرزند کشاورز هم پفک دوست دارد چرا مردم این موارد را نمی بینند؟

پارسال به امید اینکه گندم قیمتش خوب می شود گندم کاشتم امروز می بینم قیمت وسیله ها دو سه برابر شده نمی توانم یک قالی بخرم چی؟ منی که یک دخترم ساعت یک شب باید برای سهم آب زمین از خواب بیدار شوم به این فکر نکردید؟ چطور شما از سر سفره بقیه خبر ندارید دولت خیلی بی‌فکر است یک دختر که سایه مردی بالای سرش نیست. چطور قیمت گندم اینقدر پایین است؟

کشاورزی می گوید: کشاورزان با وعده و وعید نمی توانند نان شب شان را تهیه کنند یا وام خود و دیرکرد بانک را بدهند. کشاورزان مجبورند پول خود را در کف خیابان جستجو کنند. یک روز باید برای انسجام کشاورزان بوجود بیاید و در تقویم نیز نوشته شود. تا بتوانند مطالبات خود را از دولت بگیرند. همانطور که گندم‌کار را دولت در انحصار قرار داد تا نتواند گندمش را صادر یا از استانی به استان دیگر انتقال دهد یا بفروشد، کشاورزان هم باید دولت را تحت فشار بگذارند دیگر با گذشت بیش از چهار ماه از تحویل گندم به دولت وقت مصاحمه با دولت نیست، سفره ها خالی است و از دست طلبکار هم آسایش نداریم.

کشاورز دیگری نیز می‌گوید: با تفسیری که مسئولان نسبت بپرداخت وجه گندم مدام تفرقه می‌روند به این نتیجه رسیدیم مسئولان نمی‌خواهند سال آینده کشاورزان گندم کشت کنند و آقایان کلا گندم از خارج وارد کنند. سابقه نداشت چنین خلف وعده‌ای از مسئولان بروز کند حتی حاضر نیستند در دیرکرد وام بانک کشاورزی آنهم با این خشکسالی تخفیفی برای کشاورزان قائل شوند!

در نهایت باید دید که آیا دولت مطالبات گندم‌کاران را تا اواخر این ماه پرداخت خواهد کرد یا خیر؟ و با شرایط به وجود آمده آیا بازهم کشاورزان راغب به کشت محصول استراتژیک گندم در سال زراعی آتی خواهند بود یا خیر؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳