توجه دولتمردان به اربعین متناسب با عظمت تمدن‌ساز این رخداد نیست؛

اربعین، نماد دلدادگی مردم در اوج ایثار و ازخودگذشتگی

تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۷۵۲۷۰
از مهم‌ترین و گسترده‌ترین رخداد مردم‌محور در تاریخ معاصر جهان، شکل‌گیری جریان اربعین است که با مفاهیم عاشورایی به تنویر افکار جهانیان و دعوت‌شان بسوی فرهنگی نجات‌بخش و آسمانی می‌پردازد که از علائم آخرالزمانی ظهور امام زمان(عج)، جریان اربعین است.
۰
plusresetminus
اربعین، نماد دلدادگی مردم در اوج ایثار و ازخودگذشتگی
به گزارش بلاغ؛ آنچه که همه ناظران جهانی و حتی نظریه‌پردازان مکاتب اجتماعی و پژوهندگان حوزه ادیان را متحیر کرده، جریان خودجوش و روبه گسترش اربعین سید و سالار شهیدان، اباعبدالله‌الحسین، علیه‌السلام است.

جریانی که بدون دعوت دولت‌ها و صرف کمترین هزینه از سوی کانون‌های قدرت، بصورت خودجوش و داوطلبانه و از سر عشق و دلدادگی، فوج فوج جوانان و مردم از هر قشر و صنفی با صرف هزینه و به زحمت انداختن خود، در هر شرائط سخت و دشواری با عمق وجود و با کمال رضایت و آرامش گام به صحنه‌های ایثار و فداکاری می‌گذارند و هر ساله خالق صحنه‌هایی از انساندوستی، فداکاری، ازخودگذشتگی، خدمت بی‌منت به دیگران و از مال و جان گذشتن می‌گذارند و همچنان شرمنده ساحت قدسی سید و سالارشان، حضرت حسین‌ابن علی علیهم‌السلام هستند.

اهمیت زیارت امام حسین(ع)در کلام معصومین
امام حسین(ع) به همراه خانواده و اصحاب خود برای احیای سنت جدش رسول خدا(ص) و احیای امر به معروف و نهی از منکر، در مسیر پر خطری قدم گذاشت که در نهایت منجر به شهادت شد. اما با شهادت رسیدن امام حسین(ع) دشمنی خاندان اموی و بعدها مروانی نه تنها کمتر نشد بلکه بر شدت آن نیز افزوده شد به گونه ای که شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) از طرف عمال حکومت به سخت ترین حالت مورد مجازات قرار می گرفتند.

با این حال زیارت مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) یکی از اموری بود که همه ائمه معصومین بدان تاکید می کردند. زراره که از یاران و نزدیکان امام باقر(ع) است، از امام خود سؤال می‌کند: چه می فرمایید در مورد کسی که با ترس و وحشت به زیارت قبر پدر بزرگوارتان رفته باشد؟ امام فرمودند: «یؤمنه الله یوم الفزع الاکبر و نلقاه الملائکۀ بالبشارۀ و یقال له: لاتخف ولا تحزن هذا یومک فیه فوزک» خداوند او را از گرفتاری های شدید و وحشت روز قیامت در امان می دارد و فرشتگان خدا او را با بشارت ملاقات می‌کنند و به او گفته می‌شود که نهراس و اندوهگین مباش؛ امروز روز توست؛ در این روز به پیروزی و درجات والا خواهی رسید.»

نگاهی به وقایع تاریخی نشان می دهد که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بعد شهادت امام حسین(ع) در کوفه و شام با خطبه ها و سخنرانی های خود یاد و خاطره جانفشانی های امام حسین(ع) را در راه ارزش های متعالی گرامی داشتند. همچنین امام سجاد(ع) در مناسبت های مختلف برای پدر بزرگوارش، امام حسین(ع)مجالس عزا برپا می کرد و از مهمانان حضرتش پذیرایی می کردند. این سنت در نزد شیعیان از ایشان به یادگار ماند. این مجلس عزا چندین سال به طور پیوسته ادامه داشت و یک سال آن، به صورت شبانه‌روزی بود و بنا بر نقلی دیگر تا سه سال بعد از واقعه عاشورا این مجلس عزا در مدینه برگزار می‌شد. پس از ایشان، امام باقر(ع) وصیّت کردند که تا ده سال در منا روضه بخوانند.

این سنت عزاداری در دوران انمه معصومین نیز ادامه داشت. امام صادق(ع) در جوابی سوالی که پرسیده شد آیا با وجود مشقت آیا باز تاکید بر زیارت امام حسین(ع) وجود دارد؟ که حضرت در جواب فرمودند: بله.

در برخی روایات چنین ذکر شده است: ثواب هر قدمی که زائر امام حسین(ع) از منزل خود تا حرم ابی‌عبدالله(ع) برمی‌دارد، حال هرمقدار فاصله که بین منزل و حرم باشد، با ثواب یک حج و عمره قبول‌شده برابری می‌کند؛ البته در برخی روایات نیز نود حج و عمره قبول‌شده و یا هزار حج و عمره قبول‌شده آمده و این اختلاف روایات به تفاوت معرفت و ظرفیت زائر بستگی دارد. گاهی زائر حرم آن حضرت از امامان معصوم(ع) است و گاهی مؤمنی با درجه والای معرفتی و گاهی نیز مؤمنی با درجه پایین‌تر ایمانی؛ لیکن نکته مهم و درخور توجه، سفارش و تأکید نسبت به سفر به کربلا و زیارت قبر ایشان است، نه‌اینکه امام را در منزل خود و با خواندن زیارت‌نامه آن حضرت زیارت کنیم. درحقیقت، مقصودِ ائمه زیارتی است که موجب زنده نگه ‌داشته‌شدن این حادثه جانسوز و دلخراش در ظرف جهان باشد.

این سفارشی نیست که تنها به زمینیان شده باشد و انسان‌ها به آن فرمان یافته باشند، بلکه در کتاب «کامل‌الزیارات» آمده است که هر شب هفتادهزار فرشته به امر خداوند متعال، در اول غروب به زیارت حرم حضرت می‌آیند و در اول فجر به عرش بازمی‌گردند. تعداد فرشتگان عرش الهی به‌قدری زیاد است که تا روز قیامت، فقط یکبار توفیق زیارت حرم ابی‌عبدالله(ع) نصیب آنان می‌گردد.

اربعین، نماد دلدادگی مردم در اوج ایثار و ازخودگذشتگی
آن زیارتی که پیغمبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) به آن مکرراً و مؤکداً سفارش کرده‌اند، زیارت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت و یاران باوفای ایشان است. زیارتی که سال‌هاست مردم با شور و حرارت بسیار در اربعین انجام می‌دهند. به‌راستی که این شور و حال زیارت در این روز و جمعیت گسترده‌ مردم به خواست و هدایت پروردگار متعال صورت گرفته و چنین گردهمایی در تاریخ بشر و بر روی کره زمین بی‌سابقه است. اجتماعی خاص و منحصربه‌فرد با هدفی معنوی و الهی که نظیری را برای آن در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمی‌توان یافت.
این جمعیت میلیونی هرساله از سراسر جهان درکربلا گردهم آمده و مردمان این سرزمین چه مهمان‌نوازانی هستند و چه زیبا از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هیچ زائری بدون پذیرایی نخواهد ماند و دراین‌خصوص نگرانی ندارد. بسیاری از ساکنان این سرزمین مقدس، خودشان تمکّن مالی چندانی ندارند و در زندگی خویش با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما اینان در طول سال، مقداری از پولشان را برای زائران اربعین ذخیره کرده و در این روزها از مهمانان ویژه ابی‌عبدالله(ع) پذیرایی می‌کنند.

زوّار اربعین حسینی، مبلّغان دین الهی
حقیقتاً افرادی که به این‌شکل به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود ابی‌عبدالله(ع) تبلیغ می‌نمایند. شور و اشتیاق مردم در زیارت اربعین به‌جایی رسیده که چندسالی است ادیان گوناگونی مانند مسیحیان، زرتشتیان، و حتی گروهی از اهل‌تسنن نیز بدان جذب شده‌اند و هرساله خود را در روز اربعین حسینی به کربلا می‌رسانند. یقیناً اینان از ثواب زیارت امام حسین(ع) بی‌بهره نخواهند بود و چه‌بسا همین آمدن‌ها موجب آشنایی با دین حقیقی خدا باشد و امید است که روزی در پرتو حضورشان در اربعین حسینی در زمره پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) قرار گیرند.

پس شما ای زائران اربعین حضرت امام حسین(ع) بدانید که چه‌کار عظیمی توسط شما انجام می‌شود و این را نیز بدانید که با دست‌به‌دست هم دادن و ساختن جمعیتی چندمیلیونی از زائران اربعین، چه آثار پربرکتی را از خود به‌جا می‌گذارید. بی‌گمان، این آغاز راه است و جهان در آینده تحت تأثیر منش و رسالت سیدالشهدا(ع) و زائران آن حضرت قرار خواهد گرفت و به‌زودی چراغ دروغین ادیان و مکتب‌های غیرخدایی به‌وسیله طوفان ایمان به ابی‌عبدالله(ع) به خاموشی خواهد گرایید و چه‌بسا در همین اربعین، جهان آماده ظهور امام عصر(عج)، برپایی عدل جهانی و پذیرش مکتب حسینی گردد. انشاءالله.

رمز زنده‏ ماندن واقعه‌‏ى عاشورا از دیدگاه مقام معظم رهبری 
از روز عاشورا تا روز اربعین این چهل روز، چهل روز فرمانروایی منطق حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیت بنی امیه و سفیانی ها بود. ... فریاد زینب کبری علیها السلام، فریاد حضرت سجاد علیه السلام... در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود... بزرگترین رسانه بود، همین ها بود که عاشورا را نگه داشت... تاریخ و ریشه ی این روز اربعین و ماجرای اربعین این است.(۱۳۶۸/۷/۲۱)

اگر زینب‏ کبرى‏ سلام ‏اللّه ‏علیها و امام سجّاد صلوات‌‏اللّه‏‌علیه در طول آن روزهاى اسارت - چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهاى بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام و بعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس در طول سال‌هاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند - مجاهدات و تبیین و افشاگرى نکرده بودند و حقیقت فلسفه‌‏ى عاشورا و هدف حسین ‏بن‏ على و ظلم دشمن را بیان نمى‌‏کردند، واقعه‏‌ى عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقى نمى‏‌ماند.

درسى که اربعین به ما مى‏‌دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‌‏ى شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت. شما ببینید از اول انقلاب تا امروز، تبلیغات علیه انقلاب و امام و اسلام و این ملت، چه قدر پرحجم بوده است.

چه تبلیغات و طوفانى که علیه جنگ به راه نیفتاد جنگى که دفاع و حراست از اسلام و میهن و حیثیت و شرف مردم بود.

ببینید دشمنان علیه شهداى عزیزى که جانشان - یعنى بزرگ‌ترین سرمایه‏‌شان - را برداشتند و رفتند در راه خدا نثار نمودند، چه کردند و مستقیم و غیرمستقیم، با رادیوها و روزنامه‌ها و مجله‌‏ها و کتاب‌هایى که منتشر مى‏‌کردند، در ذهن آدم‌هاى ساده‌‏لوح در همه جاى دنیا، چه تلقینى توانستند بکنند.

حتّى افراد معدودى از آدم‌هاى ساده‌‏دل و جاهل و نیز انسان‌هاى موجّه و غیرموجّهى در کشور خودمان هم، در آن فضاى ملتهب جنگ، گاهى حرف‌هایى مى‌‏زدند که ناشى از ندانستن و عدم احاطه به حقایق بود.

اربعین ، رویای عصر ظهور است

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه، هم
با تأکید بر اینکه آنچه این روزها در دنیای اسلامی می‌بینیم، رویای عصر ظهور است، افزود: ظهور، حقیقتی فرا تمدنی است. در واقع جهان دیگری است که مختصات خاص خودش را دارد و از جنس حیات‌الاخره است.

او تمدن‌های مادی را بازار مکاره‌ای دانست که می‌خواهد انسان را از راه انبیاء دور کند و در ادامه گفت: فرهنگی که می‌خواهد یک امت بسازد، باید سازوکار مقابله با رقیب را داشته باشد. بنابراین در مقابل آنچه که در برابر امت اسلام شکل گرفته، امامی لازم است که فضا را از فرهنگ بت‌پرستی تطهیر کند و قواعد امت را بالا ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به طراحی گردشگری جهانی گفت: متاسفانه گردشگری جهانی در خدمت فرهنگ مادی است. در برخی از دولت‌های ما هم شرایط به گونه‌ای شد که سفر به برخی از اماکن غربی برای شهروندان ما مجانی تمام می‌شد، بلکه درآمدی هم برای مسافران داشت. اینها برای فریفتگی، تحقیر و استحاله فرهنگی است. آنچه در ساحت امت اسلامی به آن نیاز داریم، هجرت برای زیارت است، برای رحل از دنیای مادی است.

میرباقری در ادامه افزود: در کشورهای اسلامی چون ترکیه، لبنان، عراق و ایران تلاش می‌شود غربگرایانی که تمدن مادی را قبول دارند و می‌خواهند پوششی اسلامی به آن دهند، تقویت شوند. در برابر این جریان ما باید تمدن اسلامی خود را بسازیم که ایده رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه رنسانس در غرب توانست مظهری چون فرهنگ نقاشی‌ آنها را منقلب کند، افزود: رویدادی چون آیین اربعین ما هم می‌تواند یک فرهنگ جدید در جهان ایجاد کند. به همین دلیل سعی می‌شود آن را بایکوت خبری و بعد هم علیه‌اش توطئه کنند؛ تا وحدت ایجاد شده توسط آن را بی‌اثر کنند.

برای اربعین باید سنگ تمام گذارد
تاثیر اربعین با جاذبه‌های فراوانش، که تا امروز توانست آنچنان مردم جهان را پای کار سیدالشهداء بیاورد، آنقدر زیاد است که باید برای پذیرش میلیونها زائر، برنامه‌ریزی از سوی جریان‌های مردمی در کشورهای مختلف بویژه ایران اسلامی صورت پذیرد که این توجه عملی به جریان جهانی اربعین، قادر خواهد بود موج تبلیغات علیه اربعین را که از سوی قدرت‌های شیطانی به راه افتاده را خنثی کند.

باید پذیرفت که تاکنون اقدامات انجام شده در کشورمان تناسبی با حجم اشتیاق زائران اربعین نبوده و نیست و دولت آیت الله رئیسی باید بیش از این به بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی (اربعین) توجه عملی و میدانی نماید.

اگر در دولت قبلی، علی‌رغم حرف‌های دهان پرکن، در عمل تسهیل جدی برای زائران اربعین قائل نمی‌شدند، در این دولت نباید همچنان بدون پرداخت یارانه به این عظیم‌ترین رخداد، علی‌الدوام هزینه این سفر معنوی و کاملاً فرهنگی را افزایش دهند بگونه‌ای که قیمت‌ها هر سال بیش از سال گذشته امکان سفر را از بخش عظیمی از مردم عاشق سلب کند.
زیرساخت‌های اربعین برای حتی موکب‌ها، که با اهتمام صددرصدی مردم راه افتاده، فراهم نیست تا چه رسد برای میلیون‌ها زائر. به عنوان مثال باید از شبکه حمل و نقل کشور گفت که هنوز پای کار اربعین بخوبی نیامده و مواکب نیز برای انتقال امکانات و تجهیزات خود به داخل عراق دچار مشکل جدی هستند و باید به این موضوع، مشکل بالابودن کرایه تا دو مرز برای زائران با نیز افزود.

ماه‌هاست که ستاد مرکزی اربعین همانند سال گذشته در وزارت کشور با حضور اعضاء تشکیل شده که ضمن قدردانی از زحمات آحاد اعضاء این ستاد، باید پذیرفت که نتائج فعالیت این ستاد بهیچوجه متناسب با ظرفیت و نیازهای حجم زائران آنگونه که خود ستاد پیش‌بینی 5 میلیون زائر ایرانی را کرده، نیست و نباید این واقعیت را فراموش کرد که صدها هزار زائر کشورهای همیسایه نیز مسیر دست‌یابی‌شان به عراق، خاک مبارک ایران است و باید نیازهای این مهمانان را نیز در نظر داشت.

نسبت هر وزارتخانه با اربعین باید تعریف شود
در ستاد اربعین وزارت کشور، وزارتخانه‌های مختلف حضور دارند که هریک از آنها باید بخش مربوط به خود را بخوبی و در سطح حتی فراتر از ملی انجام دهند تا در مرحله عمل اتفاق خجسته و مورد نظر زائران رخ دهد.

وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ارتباطات، اقتصاد و خود وزارت کشور، بیشترین نقش را در پیشبرد و راهگشایی مشکلات اربعین بعهده دارند که به نظر می‌رسد تلاش‌های آنها نتوانست مشکلات چندانی از پیش پای زائران بردارد و موجب تسهیل این سفر آسمانی برای خیل عظیم مردم مشتاق و دلباخته ایران اسلامی شود؛ هرچند که در سخت‌ترین شرائط هم مردم شیفته اهلبیت علیهم‌السلام و دلدادگان سیدالشهداء علیه‌السلام دست از عهد وفاداری خود برنداشته و برای تمهید ظهور حضرت بقیه‌الله(عج)، در مسیر شکل‌گیری تمدن مهدوی به عنوان آخرین نسخه شفابخش جهانی از هیچ ایثار و فداکاری دریغ نخواهند ورزید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷