تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۷۵۱۲۹
افزایش هزینه‌های برق و سوخت، نیروی انسانی و مواد اولیه نظیر پلاستیک، گلدان و خاک مورد نیاز، تداوم فعالیت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، از این رو احداث گلخانه‌های جدید و هیدروپونیک بیش از گذشته در استان مازندران احساس می‌شود.
۰
plusresetminus
مازندران در مسیر ایجاد گلخانه‌های هیدروپونیک/ مراکز صدور مجوز ناهماهنگ هستند
به گزارش بلاغ، برنامه ایجاد هزار هکتار گلخانه سرپوشیده در حالی در مازندران تدوین شده که فعالان گل و گیاه در استان با چالش های عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از یک سو، تعدد مراکز صدور مجوز و نبود بازار فروش مناسب از جمله مسائلی است که آنان را برای ادامه فعالیت در این حوزه دلسرد کرده است، از سوی دیگر بالابودن هزینه های تولید و مشکلات ناشی از قطع انرژی برق و گاز نیز بر شدت مشکلات آنان افزوده است.

یک تولیدکننده گل و گیاه در کلاردشت واقع در غرب مازندران با بیان این که مسئولان موقع حمایت، گل وگیاه را به عنوان کالای لوکس حسابب می کنند و حمایتی از آن صورت نمی گیرد، با بیان اینکه پنج سال در حوزه تولید گل و گیاه فعالیت می کند، افزود: برای صادرات آمادگی تولید محصول باکیفیت را داریم اما باید حمایت لازم صورت گیرد.

مریم دلفان آذری در گفتگو با بازار تولید گلخانه های هیدروپونیک را از جمله برنامه ها بیان کرد وگفت: متاسفانه گل به عنوان کالای لوکس محسوب می شود ولی حمایت لازم صورت نمی گیرد و سندهای مزارع و اراضی به عنوان وثیقه مورد پذیررش قبرار نمی گیرد.

این تولیدکننده گل و گیاه با اشاره به افزایش هزینه های تولید گفت: به دلیل افزایش هزینه ها مجبور به تعدیل نیرو هستیم.

دلفان آذری با اشاره به افزایش قیمت زمین گفت: زمین با متری ۲۰ میلیون تومان برای ایجاد گلخانه مناسب نیست و باید از فعالان این بخش حمایت صورت گیرد.

وی با اشاره به مشکلات تامین انرژی نظیر گاز و برق گفت: متاسفانه قطع گاز و برق مشکلات جدید فراروی تولید ایجاد کرده است.

تعرفه بالای برق و گاز و متنوع بودن مراکز صدور مجوزها انگیزه تولیدکنندگان گل وگیاه را در مازندران گرفته و هزینه های تولید این محصول را افزایش داده است.

غلامرضا گلزار عضو اتحادیه گل و گیاه کشور متنوع بودن مراکز صدور مجوز را مشکل اساسی فرا روی تولیدات گلخانه ای و گل و گیاه در استان مازندران ذکر کرد و با بیان اینکه صنعت گل و گیاه فقط خاص استان مازندران نیست، گفت: این صنعت پویا بوده و در سطح کشور اشتغال بالایی دارد و بازار اول اشتغال و اقتصاد را در کشور به خود اختصاص داده است.

گلزار با بیان اینکه صنعت گل و گیاه باید با حداقل موانع روبرو باشد، اظهار داشت: اولین مشکلی که پیش روی تولید کنندگان گل و گیاه زینتی در مازندران وجود دارد این است که مراکز صدور مجوزها به قدری متنوع است که این مراکز با یکدیگر هماهنگ نیستند.

این تولید کننده گل و گیاه یادآور شد: به دلیل متنوع بودن مراکز صدور مجوز این تشکل برای تمدید و فعالیت خود با موانع روبرو هستند و فرصت نمی‌کند به تولید فکر کنند.

گلزار افزود: تولید کننده یک روز باید در دفتر نظام صنفی و روز دیگر در دفتر نظام مهندسی باشد و در آخر به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌ های زیادی بر تولید گل و گیاه تحمیل می‌ شود، گفت: دو بازار بزرگ مصرف در حاشیه مازندران وجود دارد ولی به دلیل مشکلات نمی‌ توانیم به آن ورود پیدا کنیم.

این تولید کننده با بیان این که توان خود را صرف تولید صادراتی نکرده‌ ایم، تصریح کرد: تولید کمی گل و گیاه در مازندران از حد متعارف بیشتر است و می‌ تواند نیازهای داخل را تامین کند و از نظر تولید در فضای باز به قدری قوی هستیم که می‌ توانیم تولیدات را به کشورهایی نظیر گرجستان، ترکیه، روسیه و غیره صادر کنیم.

گلزار با اظهار اینکه به تولیدات گلخانه‌ ای در فضای باز توجه نمی‌ شود، عنوان کرد: حامل‌ های انرژی رگ حیات گلخانه‌ ای به شمار می‌ رود زیرا واحدهای تولیدی با سرمای یک شب و یا قطع برق محصولات چند ساله خود را از دست می‌ دهند.

افزایش هزینه های برق و سوخت، نیروی انسانی و مواد اولیه نظیر پلاستیک، گلدان و خاک مورد نیاز، تداوم فعالیت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، از این رو احداث گلخانه های جدید و هیدروپونیک بیش از گذشته در استان مازندران احساس می شود.

حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر در مازندران، ۵۰۹ هکتار کشت گلخانه ای مسقف وجود دارد، گفت: این میزان در طراز مازندران نیست و طبق دستور استاندار مازندران این ستاد را تشکیل دادیم.

وی افزود: به جهت اهمیت و مزایای کشت گلخانه ای باید نهضت توسعه کشت گلخانه ای در حوزه صیفی و سبزی و گیاهان دارویی، گل و گیاه، لیمو ترش، توت فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای را در مازندران راه اندازی کنیم و با عزم همگانی، ایجاد حداقل ۱۰۰۰ هکتار توسعه کشت گلخانه ای را هدف گذاری و باید در ۲۲ شهرستان مازندران انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به شعار سال و ضرورت رشد تولید و ایجاد زنجیره های ارزش راهبردی بویژه در بخش کشاورزی، تصریح کرد: توسعه کشت گلخانه ای در مازندران می تواند موجبات اشتغالزایی، درآمد و ارز آوری، ارتقاء بهره وری، تقلیل مصرف آب، استحصال بیشتر محصول در واحد سطح، افزایش کیفیت و کمیت محصول، صرفه جویی در مصرف سم و کود و بذر نهاده های کشاورزی را فراهم و امکان مبارزه بهتر و بیشتر با آفات و بیماریها، عرضه محصول در خارج از فصل - اصلاح بستر کشت (خاک و آب) و اقتصادی کردن تولید در اراضی کوچک را موجب شود.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷