تاریخ انتشارشنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۵۰۲۲
ضریب هوشی معیار مورد مناقشه‌‌‌‌ای برای درک توانایی ذهنی یک نفر است؛ اما مقایسه IQ ابرمغزهای جهان باهم فعالیت هیجان‌‌‌‌انگیزی است.
۰
plusresetminus
باهوش‌‌‌‌ترین آدم سیاره کیست؟

به گزارش بلاغ به نقل از خراسان؛ ضریب هوشی (IQ) برای اندازه‌گیری سطح هوش افراد استفاده می‌شود. سطح ضریب هوشی از طریق آزمون‌های استانداردی به دست می‌آید که در آن‌ها، توانایی‌های شرکت‌کنندگان در حل معما، حافظه و غیره سنجیده می‌شود. هر چند این روزها برای توانمندی ذهنی یک‌‌‌‌نفر از برایند هوش‌‌‌‌های هشت‌‌‌‌گانه موسیقایی، دیداری، هیجانی و... استفاده می‌‌‌‌شود اما مقوله ضریب هوشی همچنان موضوع جالبی است.به گزارش فرادید، امتیاز میانگین معمولاً حدود ۱۰۰ است؛ در این صورت نمره IQ شما معادل هوش عمومی جامعه است. نمره زیر ۸۵ ضعیف و نمره‌ ۱۳۰ و بالاتر از آن (۲ درصد جمعیت) هم باهوش در نظر گرفته می‌شوند. حالا اگر می‌‌‌‌خواهید افرادی با بالاترین ضریب‌‌‌‌هوشی را بشناسید با این مطلب همراه ما باشید.  

 
به نمرات IQ اعتماد نکنید
قضاوت دقیق درباره‌ هوش دشوار است و به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و عوامل دیگر بهتر است زیاد به نمرات IQ اعتماد نکنید. به‌‌‌‌خصوص این‌‌‌‌که نمرات آزمون‌های هوش معمولاً درست درک نمی‌شوند و ممکن است از آن‌ها به اشتباه استفاده شود.
عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که نمره IQ یک واحد اندازه‌گیری نیست. برای نمونه، فردی با نمره ۱۳۰ قرار نیست که 30درصد باهوش‌تر از فردی با نمره ۱۰۰ باشد. با توجه به تغییراتی که در طول دهه‌ها، در آزمون‌ها ایجاد شده، مقایسه نمرات کسب‌شده در زمان‌های مختلف هم دشوار است و برای همین نمی‌‌‌‌توان به‌‌‌‌صورت دقیق ادعا کرد با هوش‌‌‌‌ترین فردی که طی یکی دو قرن اخیر زندگی کرده چه کسی بوده است. در ضمن از نظر تئوری، هیچ محدودیتی برای نمرات IQ وجود ندارد. ۲۰۰ معمولاً اوج امتیاز در نظر گرفته می‌شود، اما نمره‌ برخی افراد از این عدد هم بالاتر رفته است. با این اوصاف مقایسه آدم‌‌‌‌ها همیشه جذاب است حتی اگر دقیق نباشد.
 
چه کسی بالاترین ضریب هوشی را در جهان دارد؟ 
گفته می‌شود تِرِنس تائو هم اکنون بالاترین امتیاز IQ جهان را دارد، امتیاز چشمگیری بین 225 تا 230. اگر این ریاضی دان چینی- استرالیایی که استاد ریاضیات دانشگاه کالیفرنیاست واقعا امتیاز ۲۳۰ را به دست آورده باشد، قطعاً جلوتر از بقیه است. ضریب هوشی ثبت‌شده مرلین ووس ساوانت در رکوردهای جهانی گینس، ۲۲۸ بود تا این‌‌‌‌که این رکورد در سال ۱۹۹۰ به دلیل غیرقابل‌اعتماد بودن بیش از حد متوقف شد و از اعتبار افتاد.
 
کریستوفر هیراتا هم با امتیاز خیره‌کننده‌ ۲۲۵ دارای رتبه دوم بالاترین ضریب هوشی تاییدشده است. تعدادی دیگر هم با نمرات مساوی یا بالاتر بوده‌اند.
 
پیش از این چه کسانی بالاترین ضریب هوشی را داشته‌اند؟ 
قضاوت درباره این‌‌‌‌که چه کسی بالاترین ضریب هوشی را داشته، دشوار است. برای بسیاری از اذهان بزرگ، تست IQ در زمان حیات‌شان روی زمین وجود نداشت. اعتبار افراد دیگری که گفته می‌شود در آزمون هوش شرکت کرده‌اند هم زیر سوال است، چون یافتن سوابق رسمی دشوار است. با این حال، این امر مانع از این نشده که برخی افرادی که در گذشته زندگی می‌کرده‌اند دارای بالاترین ضریب هوشی اعلام شوند.
 
ویلیام جیمز سیدیس
ویلیام جیمز سیدیس که گفته می‌شود پیش از این باهوش‌ترین فرد جهان بوده است، معیاری برای کودکان اعجوبه است. ادعا می شود که او تنها در ۱۸ ماهگی توانسته روزنامه بخواند، در ۱۱ سالگی وارد دانشگاه هاروارد و در ۱۶ سالگی دانش آموخته شود.او مطالعات مختلفی را به رشته تحریر درآورد، از جمله ایجاد یک زبان ساخت‌یافته در کتاب‌های «وندرگورد» (در ۸ سالگی) و «جاندار و بی‌جان» (که کیهان‌شناسی و برگشت‌پذیری قانون دوم ترمودینامیک را پوشش می‌دهد و سیاه‌چاله را پیش‌بینی می‌کند.)
 
آدا لاولیس
نام نخستین دانشمند رایانه، آدا لاولیس، معمولاً در رده باهوش‌ترین افرادی که تا به حال زیستند، برده می‌شود. او از طریق مطالعاتش روی موتور تحلیلی، اساساً نخستین برنامه رایانه ای را اختراع کرد.

 
 
آلبرت انیشتین
انیشتین اغلب به عنوان یکی از باهوش‌ترین افرادی که تا به حال زیسته در نظر گرفته می‌شود. معمولاً ادعا می‌شود که ضریب هوشی او در واقع کمتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. با توجه به این‌‌‌‌که زمان حیات انیشتین آزمایش هوشی روی او انجام نشده است، نمی‌توان فهمید که این دانشمند مشهور واقعاً چقدر باهوش بوده است.
 
لئوناردو داوینچی
لئوناردو داوینچی فرد دیگری است که اغلب به عنوان یکی از باهوش‌ترین افراد تاریخ از او یاد می‌شود، او در حوزه‌ ریاضیات، مهندسی، گیاه‌شناسی، نقشه‌کشی و حوزه‌های زیاد دیگر مهارت داشت، بنابراین گلچین کردن یک دستاورد او دشوار است. 


شو یانو
شو یانو در ۹ سالگی دانشجوی سال اول دانشگاه و در ۲۱ سالگی پزشک شد. به گفته شیکاگو تریبون، این دستاورد سبب شد او «جوان‌ترین دانشجوی تاریخ دانشگاه شیکاگو» باشد که مدرک پزشکی دریافت کرده است.


کاترین جانسون
اگر فیلم چهره‌های پنهان (Hidden Figures) نامزد اسکار را دیده باشید، شخصیت کاترین جانسون ریاضی دان را در آن دیده‌اید. کار او در ماموریت‌های فضایی اولیه ناسا حیاتی بود و نقش مهمی در انتقال فضانوردان جان گلن و آلن شفارد به فضا داشت. محاسبات مداری جانسون حتی در ماموریت‌های آپولو نیز استفاده می شد.
 
استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ یکی از مشهورترین فیزیک دانان نظری و کیهان‌شناسان تاریخ بود. او نشان داد سیاه‌چاله‌ها انرژی ساطع می‌کنند، به آرامی منقبض می‌شوند و در جرقه‌ای از پرتوهای گاما منفجر می‌شوند. تابش هاوکینگ به یک نظریه کیهان‌شناسی کلیدی تبدیل شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷