تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۴۲۵۵۱۰
در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری قبرستان بقیع به‌عنوان مهم‌ترین قبرستان اسلام به دست وهابیان تخریب شد، روز سیاهی که بعدها به «یوم‌الهدم» و سند جنایت وهابیان علیه اسلام تبدیل شد.
۰
plusresetminus
"یوم‌الهدم"؛ سند جنایت وهابیون/ تخریب قبور ائمه بقیع خیانتی بزرگ علیه مسلمانان
به گزارش بلاغ، در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری یعنی 31 فروردین ۱۳۰۵ قبرستان بقیع به‌عنوان مهم‌ترین قبرستان اسلام به دست وهابیان تخریب شد، روز سیاهی که بعدها به «یوم‌الهدم» و سند جنایت وهابیان علیه اسلام تبدیل شد.
 
این قبرستان، مهم‌ترین قبرستان در جهان اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده است. بقیع تنها یک گورستان نیست، بلکه گنجینه تاریخ اسلام است. قبور چهار امام معصوم شیعیان و نیز قبور همسران، دختران، برخی از فرزندان، اصحاب، تابعین و عمه‌های پیامبر خدا (ص) و نزدیک به ۱۰ هزار نفر از شخصیت‌های نامدار تاریخ اسلام در آنجا واقع است.

*ترس وهابیان از قیام مسلمانان جهان
 
وهابیان پس از اخراج ماموران عثمانی در این روز اقدام به تخریب قبور ائمه بقیع و قبور دیگر مانند قبر عمو، پسر و همسران پیامبر (ص) کردند؛ قبراسعد بن زراه از انصار پیامبر(ص) نخستین فردی که درقبرستان بقیع دفن شد، عثمان بن مظعون از مهاجران، حضرت عبدالله (ع) و حضرت آمنه (س) پدر و مادر رسول اکرم (ص)، عباس(ع) عموی پیامبر (ص)، حضرت ابراهیم (ع) پسر پیامبر (ص)، فاطمه بنت اسد (س) مادر امام علی (ع)، حضرت ام البنین (س) مادر حضرت ابوالفضل عباس (ع)، قبر اسماعیل فرزند امام جعفر صادق (ع) و بسیاری قبر‌های دیگر کردند.
 
وهابیان حتی قصد داشتند گنبد و بارگاه پیامبر (ص) را نیز تخریب کنند، اما به دلیل ترس از قیام مسلمانان جهان از تعرض و تخریب مصون ماند اگر این ترس نبود حرم پیامبر اسلام (ص) پیش از دیگر بقاع مورد تعرض قرار می‌گرفت.
 
بقیع با این همه عظمت، درعین‌حال غریب و مظلوم است. هر زائری که به مدینه می‌رود، با نخستین نگاهش به این قبرستان، از شدت حزن و اندوه، اشک از دیدگانش سرازیر و بی‌اختیار سر به دیوار گذارده و بر مظلومیت اهل‌بیت پیامبر (ص) اندوهگین می‌شود. 
 
مردم در همه‌جای دنیا از افتخارات ملی خود تجلیل و تمجید می‌کنند و حتی برای سربازان گمنامشان، سنگ نشان و یادبود درست می‌کنند، اما در بقیع حتی از گذاردن سنگی معمولی بر روی قبور آنان دریغ می‌کنند.
 
پیشینه قبرستان بقیع به دوران قبل از اسلام می‌رسد، لیکن در اسناد به‌روشنی مشخص نیست که قدمت آن به چه تاریخی مربوط است و از چه زمان مردمان مدینه جنازه درگذشتگان خود را در این قبرستان به خاک می‌سپردند؟
 
منابع تاریخی گواهی می‌دهد که پیش از هجرت، مردم مدینه اجساد مردگان خود را در دو گورستانِ «بنی‌حرام» و «بنی‌سالم» و گاهی نیز در منازل خود دفن می‌کردند.
 
بر اساس منابع تاریخی با هجرت مسلمانان به مدینه، بقیع تنها قبرستان مسلمانان شد و به‌مرورزمان و با دفن اجساد تعدادِ زیادی از صحابه، تابعین و نیز همسران و دختران و فرزندان و اهل‌بیت رسول‌اللّه (ص)، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد و رفته‌رفته گورستان‌های پیشین، به حالت متروکه در آمد و از میان رفت.
 
در روایت آمده است که: رسول‌اللّه (ص) به دستور خداوند، کنار این قبرستان حضور می‌یافت و به مدفونین آن سلام می‌کرد و برای آنان از خداوند آمرزش می‌طلبید.
 
بقیع تا یک‌صدسال پیش، دیوار و حصاری نداشت، اما اکنون با دیواری بلند محصور گشته و از گذشته تاکنون مسلمانان از هر فرقه و مذهبی، پس از زیارت پیامبر خدا (ص) به اینجا آمده، اهل‌بیت پیامبر (ص) و دیگر آرمیدگان در این گورستان را زیارت می‌کردند.
 
قبور امامان معصوم علیهم‌السلام و تعداد دیگری از دفن‌شدگان در بقیع نیز دارای قبّه و سایبان بوده که در حمله وهابیان تخریب شد و هم‌اکنون این قبرستان، بدون سقف و خاکی است و تنها برخی از قبور آن با دیوارهای سنگ‌چین‌شده مشخص شده و نسبت به دیگر قبرها ممتاز است.

*تخریب قبور بقیع، لکه ننگی بر پیشانی وهابیت

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به فرا رسیدن هشت شوال سالروز تخریب قبور بقیع گفت‌: تخریب قبور ائمه (ع) در بقیع خیانتی بزرگ علیه مسلمانان و در جهت نابودی اسلام ناب برنامه‌ریزی شده بود.

حجت الاسلام ناصر شکریان امیری ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرا رسیدن هشتم شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع به مظلومیت شیعیان در طول تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد: تخریب ظالمانه قبرستان بقیع و قبور ائمه (ع) به‌دستور وهابیت صورت گرفت و این اوج مظلومیت شیعیان بوده و این لنکه ننگ در تاریخ وهابیت ثبت است و قطعا این گونه رفتارها خللی در اراده و ارادت مسلمانان به ویژه شیعیان جهان نسبت به مقدسات و اهل بیت (ع) ایجاد نخواهد کرد.

وی اشاره به مظلومیت اهل بیت (ع) در طول سالیان عمر با برکتشان تصریح کرد: بقیع پیشینه تاریخی دارد و اولین مزاری است که به دستور نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و توسط مسلمانان بنا شد و این گونه هتک حرمت‌ها و دشمنی‌ها نمی‌تواند نسبت به تاریخ اسلام و وقایع تاریخی آن کوچکترین خدشه‌ای وارد کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران به هشتم شوال و وقایع جنایت بار فرقه وهابیت نسبت به قبور اهل بیت (ع) در بقیع اشاره کرد و گفت: هشتم شوال یکی از تلخ‌ترین روزهای شیعیان و مسلمانان جهان بوده و این عمل غیر انسانی و حرکت وحشیانه نشان از باطل بودن فرقه وهابیت است و این عمل پلید برای همیشه تاریخ لکه ننگی بر پیشانی وهابیت خواهد ماند.

حجت الاسلام شکریان امیری با محکوم کردن این عمل وحشیانه از فرقه ضاله وهابیت تاکید کرد: اقدام وحشیانه این فرقه ضاله نشان از خوی فتنه گری این گروه خیانتکار است و با این عمل در صدد تخریب چهره شیعیان و برنامه‌ریزی در راستای نابودی اسلام صورت گرفت.

وی قبور مطهر اهل بیت (ع) را خط قرمز مسلمانان و شیعیان جهان دانست و خاطرنشان کرد: محبت و ارادت به اهل بیت (ع) در مسلمانان و شیعیان جهان هر روز پر رنگ‌ تر و بیشتر خواهد شد و نمونه آن را در دفاع از حریم اهل بیت (ع) در مسئله سوریه و عراق توسط مدافعان حرم می توان به وضوح دید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در پایان به افراطی گری و انحرافات این فرقه ضاله اشاره و افزود: این دشمنی‌ها و کینه توزیها نشان از انحرافات فکری این فرقه ضاله است که پشت این دشمنیها می توان دست استکبار خبیث به ویژه کشور استعمارگر انگلیس را می توان دید اما قطعا این برنامه ریزی ها با شکست مواجه خواهد شد و وحدت و برادری بین مسلمان ائم از شیعی و سنی بیشتر خواهد شد و امروز برخی کشورهای مسلمان از این نقشه شوم به خوبی آگاهند.
 
به گزارش بلاغ، اگرچه قبور ائمه در قبرستان بقیع و سایر بزرگان اسلام در مکه و مدینه به دست وهابی‌ها تخریب شده است، اما جایگاه رفیع ائمه اطهار و اهل بیت(ع) باعث شده تا یاد آنها در دل مسلمین زنده باقی بماند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲