تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۱۳۹۶۲
اینکه رأی بدهیم بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن رأی به بهترین‌ها دادن برای ساختن مجلسی که در رأس امور کشور قرار بگیرد و عصاره همه فضیلت‌های ملت باشد، است چراکه اگر فردشایسته راهی مجلس نشود می‌شود این که در حال حاضر هست و مشکلات روز بروز بیشتر و نارضایت‌ها افزون‌تر می‌شود.
۰
plusresetminus
تکلیف با شایسته‌گزینی به نتیجه می‌نشیند/تشکیل مجلس انقلابی با حضور حماسی مردم و رای به بهترین‌ها
به گزارش بلاغ، امروز دغدغه بسیاری از دلسوزان کشور در این است که آیا انتخابات با مشارکت بالا شکل خواهد گرفت تا دشمنان این ملت را مایوس و دوستداران این انقلاب را شاد کند؟.

برخی بر اثر تحمل فشارهای معیشتی این روزها، نا امیدانه دائماً در این شیپور می‌دمند که؛ ای آقا! انتخابات به چه کار مردم رنج کشیده می‌آید؟ حضور یا عدم حضور من که یک نفر از میلیون‌ها ایرانی هستم چه تاثیری در انتخابات و نتیجه آن چه تاثیری در مشکلات من  دارد؟ و... این در حالی است که به گواهی تاریخ، کشور ما شرایطی به مراتب سخت‌تر از وضعیت کنونی را نیز بارها تجربه کرده و اتفاقاً حضور قاطبه مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب سبب شده تا بتوانیم از آزمون‌ها و فتنه‌های زیادی سربلند بیرون بیاییم.

انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست
 انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی برای یک کشور است. امروز در دنیا - چه در کشور ما و چه در هر جای دیگر - روی این حساب می شود که چند درصد از کسانی که می توانستند رأی بدهند، در یک انتخابات شرکت کردند و رأی دادند. از نظر مردم دنیا و تحلیلگران و سیاستگذاران عالم، آن نظامی مستحکم است که تعداد بیشتری از مردمش در هنگام انتخابات پای صندوق‌ها بیایند و رأی بدهند. این نشانه استحکام یک نظام است؛ که بحمدالله ما این را در انتخابات‌های گوناگونی که در این سال‌های متوالی داشته‌ایم، همیشه نشان داده‌ایم... هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به‌دست خودشان معیّن کنند؛ زیرا که کشور متعلّق به مردم است.»(بخشی از سخنان رهبری در 26بهمن78).

شرکت در انتخابات؛ هم حق هم تکلیف
رهبر معظم انقلاب، 26 بهمن سال 78 با بیان مطالب فوق، انتخابات را حق مردم معرفی کرده و می‌فرمایند: «این حقّ مردم است و متعلّق به آن‌هاست؛ اما تکلیف هم هست. این‌طور نیست که یکی بگوید من نمی‌خواهم از این حقّم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ این حقّ است؛ این تکلیف است...گاهی یک رأی هم مؤثّر است؛ هیچکس نگوید رأی منِ تنها چه تأثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر می‌گذارد. شما می‌توانید با رأی دادن خودتان، شخص مؤمنِ صالح را به مجلس بفرستید. آن کسی که به مجلس رفت، در هنگامه حسّاس - آن‌جایی که رأی یک نماینده می تواند سرنوشت کشور یا یک قشر، یا سرنوشت اقتصاد را معیّن کند - رأی او کارساز خواهد بود. لذا هیچ وقت کسی نگوید که رأی من چه تأثیری دارد.»

محمد مرادی، کارشناس مسائل سیاسی در این باره می‌گوید: « در نگاه اسلامی منشاء تمامی حقوق خداوند است و اوست که نظام حقوق و تکالیف را برای زندگی بشر تعریف کرده و از طریق فطرت و ارسال شریعت نبوی در اختیار بشریت قرار داده است. یکی از این حقوق، «حق تعیین سرنوشت» است که در نظام سیاسی اسلام به عنوان یکی از ارکان مهم شکل‌گیری حکومت اسلامی محوریت دارد. از آنجا که در اسلام رای و انتخاب ملت در عرصه نصب کارگزاران حکومت اسلامی اعتبار دارد، ملت حق دارند که در انتخابات حاضر شده و به نامزد مورد علاقه خود رای دهد. هیچکس نیز در جایگاهی نیست که بتواند مانع تحقق این حق گردد. به واقع آنچه در نظام‌های غربی مبتنی بر منشایی خیالی چون «قرارداد اجتماعی» شکل گرفته است، در اسلام اساس و بنیانی محکم داشته و مستظهر به آموزه‌های الهی است.»

وی می‌افزاید: «از سوی دیگر مشارکت سیاسی فعال در جامعه که مصداق بارز آن حضور در عرصه انتخابات است، به عنوان یک ضرورت شرعی و تکلیف الهی مورد تاکید قرار گرفته است، چرا که اولاً نظام سیاسی اسلام بدون حضور ملت در صحنه معنا نمی‌یابد و ثانیا این حضور موجب حفظ و تقویت نظام اسلامی که به فرموده حضرت امام حفظ آن از اهم واجبات است، شده و آن را در برابر تهدیدات مختلف مصون می‌سازد. در به کارگیری تعبیر تکلیف نکته دیگری نیز نهفته است و آن اینکه عمل به تکلیف مستلزم رعایت چارچوبی است و بارعایت اصول و قواعدی معنا می‌یابد. لذا مکلف باید ضمن آشنایی با الزامات تکلیف مورد نظر، کار را به بهترین نحو به ثمر رساند. در نگاه تکلیف مدارانه حضور در انتخابات، فرد باید به اصول دیگری نیز توجه کندکه از آن جمله می‌توان به اصل شایسته‌سالاری و انتخاب کاندیدای اصلح اشاره کرد. به این تعبیر رهبری: «همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.»

مجلس انقلابی می‌تواند اوضاع را تغییر دهد
مسئله دیگری که در خصوص انتخاب پیش‌رو قابل بحث است آنکه شرایط خاص امروز کشور، اهمیت تعیین سرنوشت آینده از طریق انتخابات مجلس را دوچندان بالا برده و تشکیل مجلسی صد در صد انقلابی می‌تواند معادلات را به نفع مردم تغییر دهد. هرچند در مجلس دهم اقلیتی از نمایندگان انقلابی وجود داشتند و با تلاش‌های مستمر خود در موضوعات مختلف نیز اثرگذار واقع شدند اما تا اکثریتی قاطع با نگاهی منطقی و انقلابی در مجلس شکل نگیرد، نمای بیرونی مجلس و تصمیمات کلان آن همواره با اعوجاج همراه خواهد بود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس دهم می‌گوید: «با اقدامات نمایندگان انقلابی مجلس دهم، این مجلس، مجلس ششم نشد و این دوستان توانستند کاری کنند که مجلس تبدیل به مجلس ضد انقلاب نشود.»

قاضی‌زاده ادامه می‌دهد: «طبیعی است که هر مصوبه‌ای در مجلس نیاز به رای اکثریت دارد، بنابراین، این که برخی می‌گویند نمایندگان انقلابی در مجلس اثرگذار نبودند، فارغ از خود بنده، باعث نفی زحمات این دوستان می‌شود. متاسفانه مدتی است که برخی رسانه‌ها این خط را دنبال می‌کنند و نمایندگان انقلابی مجلس دهم، هم چوب می‌خورند و هم پیاز را! دوستان انقلابی که از بیرون مجلس قضاوت می‌کنند، به دلیل این که با اقدامات مجلس دهم مشکل دارند، کل زحمات اقلیت انقلابی مجلس را هم نادیده می‌گیرند و به نظرم این درست
نیست.»

وی در تشریح برخی اقدامات نمایندگان انقلابی مجلس دهم تصریح می‌کند: «به طور مثال؛ شما فرآیند تصویب cft در این مجلس را با برجام در مجلس نهم مقایسه کنید. برجام طی دو ماه از فیلتر مجلس قبل عبور کرد اما cft پس از 2 و نیم سال بررسی در مجلس دهم با رای ضعیف تصویب شد و در نهایت هم به جایی نرسید. ایستادگی نمایندگان انقلابی مجلس دهم از قضیه انتزاع وزارت بازرگانی از صنعت-معدن گرفته تا قضیه مدیریت روسای کمیسیون ها و هیئت رئیسه مجلس که اجازه داده نشد به دست افراد رادیکال بیفتد و بسیاری اقدامات دیگر، شاهد مثال‌هایی است که نشان می‌دهد نمایندگان انقلابی مجلس دهم در مجموع نسبت به گذشته بهتر عمل کردند.»

این عضو هیئت رئیسه مجلس دهم تصریح می‌کند: «بنده در طول سه دوره مجالس هشتم، نهم و دهم نماینده بودم. به عقیده من در مجموع، این ۴۰، ۵۰ نفر نماینده انقلابی مجلس دهم از کل مجلس اصولگرای نهم بهتر و منسجم‌تر عمل کردند. نگذاشتند با این که در اقلیت بودند، مجلس به دست کسانی بیفتد که خط سازش با دشمن را دنبال می‌کنند.

شاخص‌های مجلس انقلابی
قاضی‌زاده در بیان شاخص‌های یک مجلس انقلابی توضیح می‌دهد: «قانون اساسی وظایفی برای مجلس شورای اسلامی تعیین کرده که بر اساس آن هر کسی که بتواند آن وظایف را ایفا کند، صلاحیت حضور در مجلس را دارد. مجلس به عنوان یکی از ارکان نظام که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد، یکی از شئونات ولایت است. افراد کارآمدی که ظرفیت علمی، تجربی و شخصیتی کافی را دارند و توانایی انجام وظایف مندرج در قانون اساسی را دارا هستند، می‌توانند نمایندگان خوبی برای مردم در مجلس باشند.»

وی می‌افزاید: «نه افرادی که فقط شور دارند و از علم و مهارت کافی برخوردار نیستند به درد می‌خورند، نه افرادی که علم و مهارت دارند اما شجاعت و ایستادگی برای ابراز نظرات‌شان را ندارند. لذا برای یک نماینده خوب و انقلابی، مجموعه این خصائص لازم است. هم علم و تبحر و تخصص نیاز است و هم انقلابی بودن و در مسیر دفاع از ولایت بودن. آخرین شاخص مهم در این مسیر هم مطیع امر ولایت بودن است. چون بزنگاه‌هایی پیش می‌آید که باید بین شور و احساسات شخصی خودشان و اطاعت از حضرت آقا، یکی را انتخاب کنند و مسئله ولایت برایشان یک مسئله جا افتاده باشد.»

علیرضا زاکانی عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب معتقد است: «صددرصد با روی کار آمدن مجلسی با شاخص ضدیت با فساد و مقابله با رانت، ما شاهد بهبود وضعیت اقتصادی مردم خواهیم بود. نمایندگان از طریق قانون‌گذاری درست و در جایگاه بالاتر از طریق نظارت صحیح می‌توانند به بهبود وضع موجود معیشت مردم کمک کنند. به اعتقاد بنده چنین مجلسی تا حد زیادی می‌تواند دولت را به کار بگیرد و اگر هم کسی تمایلی برای کار کردن نداشت، ضرورتی ندارد که حتما بر روی افراد ناکارآمد تاکید کنیم.»

نماینده انقلابی؛ پاسخگو تا آخرین لحظه
شاخص مهم دیگر یک مسئول انقلابی، ایستادگی و پاسخگویی تا لحظه آخر مسئولیت است. یکی از عجایبی که در عملکرد نمایندگان غیرانقلابی به چشم می‌خورد، نگاه کاملاً  ابزاری آن‌ها به نمایندگی مجلس است. مثلاً در آخرین نمونه این نوع نگاه، برخی نمایندگان لیست امید که به بهانه افزایش قیمت بنزین، فریاد استعفا سرمی‌دادند، چند روز بعد در چرخشی 180 درجه‌ای با توهین آشکار به مردم، استعفاهای‌شان را در جیب گذاشته و شناسنامه به دست روانه محل ثبت نام برای انتخابات مجلس یازدهم شدند. همین نمایندگان که نوعاً با حمایت افراط‌گونه دولت، چشم خود را بر تمام پلشتی‌های دولت بسته بودند، اخیراً با مواضعی تفریطی، بر طبل استعفای دولت می‌کوبند. گویی تنفس این افراد همیشه در شرایط بحرانی است.

همه این‌ها در حالی است که مقابل جریان مورد اشاره، یک نگاه معقول وجود دارد که توأمان بر جمهوریت و اسلامیت نظام تاکید دارد و هیچ‌گاه از رای مردم عبور نکرده و از آن تمام قد دفاع می‌کند. به عنوان نمونه ماجرای استعفای رئیس جمهور از همان ابتدای تشکیل دولت دوازدهم(سال 96) مطرح شد اما با حمایت قاطع رهبر انقلاب از رای مردم تا کنون ناکام مانده است. ایشان پس از نا آرامی‌های دی ماه 96 در دیدار مردم قم تاکید فرمودند: «من مردم‌سالاری دینی را صادقانه قبول کرده‌ام، ما واقعاً قبول داریم مردم‌سالاری دینی را؛ هر کسی را که این مردم انتخاب بکنند، ما او را رئیس می‌دانیم، او را مسئول می‌دانیم، کمک به او را لازم می‌دانیم و وظیفه‌ی خودمان می‌دانیم؛ با همه‌ی دولت ها این‌جور بوده، با این دولت هم همین‌جور است. بنده به همه‌ دولت‌ها کمک کرده‌ام. البتّه من در کارهای جزئی این‌ها دخالت نمی کنم، در وظایف ویژه‌ این‌ها دخالتی نمی‌کنم امّا کمکشان می‌کنم.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲