تاریخ انتشاردوشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۴۸۵۲۸۱
ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت راهکارهای تحقق شعار سال است و از این رو نگارنده قصد بررسی ظرفیت‌های تولیدی و نقش مردم و مسئولان در سطح شهرستان فریدونکنار را دارد.
۰
plusresetminus
راهکارهای تحقق شعار سال چیست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، ۲۵ سال است که مقام معظم رهبری با انتخاب یک شعار در ابتدای سال، خط مشی سیاست آن سال را برای مسئولان و آحاد جامعه مشخص می‌کنند و برای هشتمین سال است که نام تولید و دومین سال است که نام جهش تولید در این نامگذاری‌ها تکرار می‌شود.

در سال ۱۴۰۳ مقام معظم رهبری شعار سال را “جهش تولید با مشارکت مردم” نامگذاری کرده‌اند که مسئولیت مردم را در تحقق شعار سال سنگین می‌کند و البته نباید نقش مسئولان برای تسهیل تحقق شعار سال و کمک به مردم را نادیده گرفت.

اما شاید ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها یکی از بهترین راه‌های شناخت راهکارهای تحقق شعار سال باشد و از این رو نگارنده قصد بررسی ظرفیت‌های تولیدی و نقش مردم و مسئولان در سطح شهرستان فریدونکنار را دارد.

فریدونکنار یکی از شهرستان‌های مرکزی و ساحلی استان مازندران است. برنج فریدونکنار که شهره جهانی دارد مهمترین محصول تولیدی این شهرستان است و مردم این منطقه بهترین تولیدکنندگان برنج کشور شناخته می‌شوند.

علاوه بر برنج، فریدونکنار دارای حدود ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی دیگر نیز است که چهار هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

همچنین در این شهرستان ۲۰ واحد تولیدی کشاورزی وجود دارد که راکد بوده و نیاز است مسئولان فکری به حال این واحدها کنند تا از این وضعیت خارج شوند.

در فریدونکنار شاید از لحاظ مساحت و جمعیت شاهد یک شهرستان کوچک باشیم، اما ظرفیت‌های تولیدی زیادی در اینجا نهفته که کمتر به آن توجه شده است.

یکی از این ظرفیت‌ها تولید سالانه ۵۵ هزار تن محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی است که در فریدونکنار استحصال می شود، اما در زمینه صنایع وابسته به این محصولات و همچنین تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و مکانیزه کردن ماشین‌آلات کشاورزی در فریدونکنار غفلت صورت گرفته که همین امر موجب بهره‌وری پایین از صنایع کشاورزی و عدم افزایش میزان تولید شده است.

بنابراین یکی از مهمترین راه‌های افزایش میزان تولید برنج در اراضی شالیزاری فریدونکنار اجرای یکپارچه‌سازی اراضی است که هم مردم باید همکاری لازم را با انجام این پروژه داشته باشند و هم اینکه مسئولان با سرعت قابل توجهی این کار را انجام دهند.

نکته بعدی که می‌تواند در زمینه تولید موثر باشد، تولیدات دامی و طیور و شیلات است که عمدتا مردم فریدونکنار در آن نقش دارند، اما بسیاری از این تولیدی‌ها با مشکلاتی در زمینه نهاده‌های دامی و عرضه محصولات خود رو به رو هستند که منجر شده افرادی که قصد دارند وارد بازار این کار شوند، انگیزه لازم را از دست بدهند و همچنین افرادی که در این زمینه فعالیت دارند با سختی به کار خود ادامه دهند.

آنطور که پیدا است متاسفانه برخی از مسئولان فریدونکنار در جذب تسهیلاتی که از محل بند الف تبصره ۱۸  قانون بودجه و بند ب تبصره ۱۶ قانون بسته رونق و تولید و تسهیلات سرمایه در گردش از محل  اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، که می‌توانست در راستای ایجاد اشتغال بیشتر و توسعه اقتصادی شهرستان استفاده شود، اقدام لازم را صورت نداده‌اند که اگر این تسهیلات بین تولیدکنندگان و آن‌هایی که قصد راه‌اندازی یک فضای تولیدی خرد را دارند، تزریق شود می‌توانیم شاهد یک رونق چشمگیر در زمینه تولید باشیم.

همچنین توجه به صنایع دستی از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند در زمینه تولید مردمی بسیار مورد توجه قرار گیرد و افرادی که علاقمند به این حرفه هستند با شرایط نه چندان سخت و سرمایه نه چندان زیاد می‌توانند از این راه کسب درآمد کنند.

باتوجه به اینکه فریدونکنار از مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور محسوب می‌شود، در اولویت حمایت قانونی از بخش تولید، کشاورزی و صنایع دستی قرار دارد که اگر مردم نسبت به امر تولید رغبت نشان داده و همچنین مسئولان تلاش بیشتری از خود به خرج دهند، ما در سال ۱۴۰۳ شاهد یک جهش بزرگ در امر تولید و اشتغال در فریدونکنار خواهیم بود.

حال که خطاب شعار سال برای تحقق جهش تولید، مشارکت مردم است باید مردم آگاهی لازم را نسبت به توانایی‌های خود در زمینه تولید یک محصول داشته باشند و لازمه پای کار آوردن مردم بازهم شاید به دست مسئولان باشد، که با فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی بتوانند مردم را به سمت تولیدات خانگی و مشاغل خرد تشویق کنند.

یکی از نقاط ضعف دولت‌ها که موجب عقب‌ماندگی و فاصله آن‌ها از واقعیت‌های موجود کف جامعه در زمینه تولید و اشتغال شده و همین امر در فریدونکنار نیز بسیار مشهود است، اتکا مدیران به گزارش‌های سامانه‌ای است که مشخص نیست از چه رو در یک فصل آمار اشتغال شهرستان به ۸۰ درصد و در یک فصل دیگر با جهش ۴۰ درصدی به ۱۲۰ درصد می‌رسد و این غیرواقعی بودن آمارها وضعیت تولید و اشتغال را با چالش مواجه ساخته که باید مسئولان مربوطه در زمینه تولید و اشتغال از پشت میزنشینی و سهم اشتعالی که مشخص نیست با چه معیاری از بالادست برای آن‌ها درنظر گرفته شده، فاصله گرفته و به فکر ایجاد تولید و اشتغال واقعی در فریدونکنار باشند.

سید مرتضی رضویان
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷