تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
کد مطلب : ۴۸۴۸۶۸
ارتش از نو سازماندهی‌شده یمن با محوریت نیروهای انصارالله خیلی زود طیف گسترده‌ای از موشک‌های دوربرد، میان‌برد و و کوتاه‌برد و نیز موشک‌های پدافندی زمین به هوا و زمین به دریا را تولید کرد که به‌کارگیری آنها در هدف قراردادن موضع کشورهای عضو ائتلاف سعودی به ویژه عمق عربستان و امارات با وجود سامانه‌های پدافندی آمریکایی این کشورها، کارشناسان نظامی را بهت‌زده کرد.
۰
plusresetminus
انصارالله، خار چشم مستکبران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛  چنان‌که در این چند ماه اخیر (حدود ۵ ماه) بارها نوشته شده و بارها نیز خوانده شده است، در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای را با نام «طوفان‌الاقصی» علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس انجام دادند و ضربه‌ای مهلک به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار  غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما حزب‌الله لبنان از همان فردای عملیات و مقاومت اسلامی عراق چند روز بعد در حمایت از مردم غزه وارد گود شدند و رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، را زیر فشار بردند. بعد هم مقاومت اسلامی یمن به جریان عملیات‌های علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پیوست تا فشارها مضاعف شود که از قضا ورودی طوفانی و تأثیرگذار داشت. این روزها که بحث حمله آمریکا و انگلیس به یمن در رسانه‌های جهان داغ شده است، کارشناسان و تحلیلگران نظامی از بی‌فایده بودن چنین اقداماتی سخن می‌گویند؛ اما ارتش یمن چه دارد که توان ۲ قدرت نظامی جهان در مقابل آن عاجز است.

هر ارتش و بهتر بگوییم هر کشوری در بعد نظامی مؤلفه‌های قدرت و نقاط ضعفی دارد که معمولا تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری بر روی نقاط قوت خود، ضعف‌هایش را جبران کند. ارتش یمن نیز از این قاعده مستثنی نیست و سال‌ها جنگ، اعم از جنگ‌های متعدد داخلی و تهاجم‌های گوناگون خارجی در کنار بنیه اقتصادی ضعیف یمن، این تصور را ایجاد می‌کند که ارتش یمن نیرویی ضعیف است که در مقابل مهاجمان گردن کلفت جدید حرفی برای گفتن نداشته باشد.

یمن اما در کنار تمامی ضعف‌هایش نقاط قوت بسیار منحصر به فردی دارد که نیروی نظامی این کشور را به یکی از سرسخت‌ترین نیروها چه در بعد دفاعی و چه در بعد حمله تبدیل می‌کند و این مؤلفه‌ها نه‌تنها از چشم تصمیم‌گیران این کشور برای به زانو در آوردن حریف مخفی نمانده بلکه در دوره اخیر با نوآوری‌هایی بسیار تقویت هم شده است. در گزارش پیش‌رو، توان موشکی انصارالله یمن به عنوان ستون فقرات نیروی تهاجمی آن بررسی شده است.

یمن از دیرباز به توان موشکی چه در حوزه موشک‌های پدافندی و چه در بخش موشک‌های تهاجمی شهره بوده‌ و در واقع ارتش این کشور را می‌توان در قالب یک نیروی موشک‌پایه دسته‌بندی کرد. این قابلیت و ترس از توان موشکی یمن بود که آمریکا را وادار کرد بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ مذاکرات مخفیانه‌ای را با «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور وقت یمن برای کاستن از قدرت موشکی این کشور به ویژه در حوزه موشک‌های پدافندی در ازای دریافت مبالغ مالی، به جریان بیندازد.

همین پتانسیل و ظرفیت بالای موشکی ارتش یمن که طی دهه‌ها به دست آمده بود، بعد از روی کار آمدن دولت جدید یمن زمینه گسترش و تنوع‌بخشی به قدرت موشکی این کشور را فراهم آورد و عملا یک انقلاب موشکی در ساختار نظامی این کشور روی داد. در واقع ارتش از نو سازماندهی‌شده یمن با محوریت نیروهای انصارالله خیلی زود طیف گسترده‌ای از موشک‌های دوربرد، میان‌برد و و کوتاه‌برد و نیز موشک‌های پدافندی زمین به هوا و زمین به دریا را تولید کرد که به‌کارگیری آنها در هدف قراردادن موضع کشورهای عضو ائتلاف سعودی به ویژه عمق عربستان و امارات با وجود سامانه‌های پدافندی آمریکایی این کشورها، کارشناسان نظامی را بهت‌زده کرد.

اکنون ارتش یمن طیف وسیعی از موشک‌ها بالستیک و کروز در اختیار دارد که هم تهدیدی جدی برای عمق خاک دشمنانش از جمله رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و هم با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه یمن و سیطره آن بر برخی از شریان‌های اصلی اقتصاد جهانی از جمله خلیج عدن، تنگه باب‌المندب و بخش بزرگی از دریای سرخ، یمن می‌تواند به راحتی با استفاده از این موشک‌ها عملا اقتصاد دشمنان خود را با چالش جدی مواجه کند کما اینکه در ماه‌های اخیر استفاده از همین ظرفیت نظامی- جغرافیایی ضربه بزرگی به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده و این رژیم را هم در بخش انرژی و هم در بخش تامین غذا در تنگنای کم‌سابقه‌ای قرار داده است.

موشک‌های خانواده ثاقب ۱‌، ۲ و ۳؛ این موشک‌های توسعه داده شده بر اساس موشک‌های هوا به هوای روسی است که در حمله ائتلاف سعودی به یمن به چالشی جدی برای جنگنده‌ها و هواگردهای عربستان تبدیل شده بود و بنا بر اعلام ارتش یمن در طول جنگ چندین درگیری موفق با پرنده‌های مهاجم اعم از هواگردهای ائتلاف سعودی یا پهپادهای آمریکایی داشته که سرنگون کردن چند پهپاد تهاجمی آمریکا و یک جنگنده تورنادو سعودی برخی از نمونه‌های موفق به‌کارگیری موشک‌های خانواده ثاقب است.

موشک فاطر نیز یکی دیگر از سامانه‌های پدافندی ارتش یمن است که اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ برای رویارویی با هواگردهای ائتلاف عربی به کار گرفته شد. این موشک با استفاده از زیرساخت‌های بومی یمن از روی موشک پدافندی کی۱۲ روسی ساخته شده است. شکار پهپاد تهاجمی ام.کیو۹ آمریکا و مقابله مؤثر با جنگنده‌های ائتلاف سعودی از جمله اف۱۶، اف۱۵، میراژ و تایفون و دور نگه داشتن آنها از حریم هوائی مناطق حساس یمن به ویژه بندر الحدیده و صنعا، بخشی از کارنامه موفق این موشک است.

موشک‌های بدر P۱ و بدر F؛ این موشک که یکی از پرکاربردترین موشک‌های تهاجمی زمین به زمین ارتش یمن محسوب می‌شود یک موشک بالستیک کوتاه‌برد با قدرت تخریب بالاست که در نمونه بدر p۱ تا ۷۵ کیلومتر و بدرF تا ۱۶۰ کیلومتر برد دارد و با توجه به خطای کم و سرجنگی نسبتا بزرگ، سلاح مهلکی برای نبردهای زمینی محسوب می‌شود. این موشک توسعه‌یافته از موشک‌های توچکای روسی است که از گذشته به مقدار زیاد در زرادخانه ارتش یمن موجود بود. در هم کوبیدن مواضع نیروهای مهاجمِ تحت حمایت ائتلاف سعودی در نبرد زمینی در شرق صنعا، پایتخت یمن و در جبهه‌های جنوبی از دستاوردهای این موشک بالستیک ارتش یمن است.

موشک قدس که یک موشک کروز با توان طی مسافت‌های طولانی است را یقینا می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای موشکی ارتش یمن به حساب آورد که در چند نسخه توسعه داده شده است. برد این موشک در نسخه‌های آخر آن تا ۲۰۰۰ کیلومتر نیز تخمین زده شده است. هدف قرار دادن فرودگاه ابهای عربستان در سال ۲۰۱۹ اولین ماموریت موشک قدس بود. این موشک (نسخه توسعه‌یافته قدس، قدس ۳ یا ۴) دست‌کم ۲بار نیز در سال ۲۰۲۳ برای در هم کوبیدن مواضع رژیم صهیونیستی استفاده شده است.

ارتش یمن در زمان عبدالله صالح مقادیر قابل‌توجهی موشک اسکاد از شوروی خریداری کرده بود که با تشکیل ارتش جدید یمن بخشی از این موشک‌ها در جنگ استفاده شد و برخی نیز در پروژه‌های مهندسی معکوس برای توسعه زرادخانه موشکی ارتش یمن استفاده شد که حاصل آن تولید موشک‌های خانواده برکان از جمله برکان یک و ۲ بود که در سال ۲۰۱۶ رونمایی شدند. موشک برکان با سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرمی در نسخه‌های مختلف بین ۵۵۰ تا ۱۰۰۰کیلومتر برد دارد و بارها اهدافی را در عربستان هدف قرار داده است.

موشک ذوالفقار را در واقع باید نسخه توسعه‌یافته خانواده برکان به حساب آورد. ارتش یمن با تغییراتی که در ظاهر، سر جنگی و نیز موتور موشک‌های خانواده برکان به وجود آورد توانست علاوه ‌بر بهبود آیرودینامیک موشک و بالابرد دقت آن به شکل قابل توجهی برد آن را نیز افزایش دهد. ارتش یمن دست کم ۸ بار از موشک ذوالفقار برای هدف قرار دادن مواضع نظامی و تاسیسات حیاتی و اقتصادی امارات و عربستان استفاده کرده است.

موشک قاهر یکی از نوآوری‌های ارتش یمن محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. این موشک در واقع تبدیل موشک پدافندی زمین به هوای سام ۲ به موشک زمین به زمین بود. تجربه توسعه این موشک، بعدها دستاوردهای بزرگی برای نیروهای مسلح یمن به ارمغان آورد.

در کنار این موشک‌ها، ارتش یمن در سال گذشته میلادی ۲ موشک راهبردی دیگر را به نمایش گذاشته و به زرادخانه خود افزود. موشک عقیل و موشک طوفان که با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و کلاهک جدا شونده خود علیه مواضع رژیم صهیونیستی نیز مورد استفاده قرار گرفت را می‌توان ۲ بازو توانمند ارتش یمن برای هدف قرار دادن نقاط دوربرد به حساب آورد.

ارتش یمن در کنار موشک‌های بالستیک و کروز زمین به زمین و زمین به هوای خود، طیف وسیعی از موشک‌های ضد کشتی از جمله موشک‌های بالستیک عاصف، تنکیل، میون، بحرالاحمر، فالق و نیز موشک‌های کروز ضدکشتی زوبیخ، مندب ۱ و ۲، صیاد، Z-۰، و سجیل نیز در اختیار دارد که با استفاده از آنها عملا نبض عبور و مرور در شاهراه دریای سرخ را به دست گرفته است؛ مسئله‌ای که فشاری روزافزون بر اقتصاد رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است.

نیروی موشکی یمن را به تنهائی می‌توان یک نیروی قابل اتکا به حساب آورد اما وقتی در کنار توان پهپادی این کشور قرار می‌گیرد و به شکل ترکیبی در عملیات‌ها به‌کار می‌رود، به یک قدرت مهلک برای هر نیروی متخاصمی تبدیل می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

چندی پیش، مرکز پژوهش‌های «Israel-Alma» در رژیم صهیونیستی به برگزاری رژه نظامی اخیر نیروهای مسلح یمن در میدان السبعین صنعا به مناسبت نهمین سالگرد پیروزی انقلاب ۲۱ سپتامبر پرداخت. این مرکز با انتشار یک پست در پلتفرم ایکس به سلاح‌هایی که در جریان این رژه نظامی در یمن رونمایی شده اشاره کرد.

در پست منتشرشده از سوی مرکز صهیونیستی مذکور بخش‌هایی از ویدئوهای مربوط به رونمایی از سلاح‌های پیشرفته نیروهای یمنی به همراه مشخصات آنها و بُرد این تسلیحات اضافه شده است. در این پست آمده است که سلاح‌های رونمایی شده در این کلیپ‌های ویدئویی در دست نیروهای یمن بوده و نظیر آنها در دست نیروهای حزب‌الله لبنان نیز است.
مرکز«Alma» یک مرکز پژوهشی مختص به بررسی چالش‌های امنیتی بوده که رژیم صهیونیستی با آنها روبه‌رو است. «ساریت زیهاوی» که به مدت ۱۵ سال در بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت کرده بود این مرکز را تأسیس کرده است و مدیریت آن را برعهده دارد. شورای مشورتی مرکزی این پژوهشکده متشکل از نظامیان ارشد بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی در کنار تعدادی از سیاسیون و کارشناسان است.

رژه نظامی که به مناسبت نهمین سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر در یمن برگزار شد بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین رژه نظامی نیروهای مسلح یمن از زمان پیروزی انقلاب در این کشور با وجود حملات ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن از مارس ۲۰۱۵ تاکنون به‌شمار می‌رود.
برای نخستین‌بار از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی تاکنون جنگنده‌های یمنی در جریان این رژه در آسمان صنعا به پرواز درآمدند. این جنگنده‌ها به دست متخصصان یمنی تعمیر و بازسازی و آماده پرواز شده‌اند.

در جریان این رژه نظامی موشک «صقر ۲» بعد از گذراندن آزمایش‌های موردنظر وارد مدار عملیاتی نیروهای مسلح یمن شده است. این موشک دارای تکنولوژی پیشرفته در مبارزه با جنگ الکترونیکی بوده و برای رویارویی با موشک‌های کروز و هواپیماهای جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موشک صقر ۲ دارای برد ۱۵۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۵ هزار پا دارای کلاهک قابل انفجار است. موشک برق ۲ نیز در جریان این رژه رونمایی شد. این موشک قدرت بالایی برای مانور داشته و می‌تواند جنگنده‌های مختلف را به راحتی شکار کند.

موشک معراج نیز یک موشک متعلق به پدافند هوائی یمن است که در جریان این رژه از آن رونمایی شد. نیروهای مسلح یمن همچنین از رادارهای بی‌۳۵ و بی‌۱۶ و بی‌۱۹ رونمایی کردند. رادار شفق و سیستم افق که یک سیستم تاکتیکی با دقت بالا برای تعیین اهداف مورد نظر و تعقیب آنها تا ۹۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۵هزار پا استفاده می‌شود نیز رونمایی شدند.
در پایان مرور یک نکته خالی از لطف نخواهد بود. در ساختار قدرت کشورهای عربی از جمله یمن، قبایل نقش برجسته‌ای دارند. قبایل ضمن این‌که نفوذ گسترده سیاسی در این کشورها دارند، از قابلیت دفاعی نیز برخوردار هستند.

به عبارت دیگر، ساختار قبیله‌ای عاملی است که سبب توزیع زیاد سلاح در بین مردم یمن می‌شود. در یمن رسم است هر پسری که بالغ می‌شود یک کلاشنیکوف و یک چاقو به او هدیه می‌کنند. همین مسئله نشان می‌دهد که اکثر مردان یمنی جنگجوهای حرفه‌ای هستند.

از قدیم‌الایام گفته می‌شد که سه‌برابر جمعیت یمن فقط کلاشنیکوف در این کشور وجود دارد. تجارت اسلحه در یمن آن‌قدر رونق داشت که برخی عنوان می‌کنند هر سلاحی را می‌شد از این کشور تهیه کرد. به‌طورکلی گفته می‌شود یمن جامعه به شدت مسلحی است. نکته حائز اهمیت نیز این است که وابستگی حاکمان به حمایت رؤسای قبایل سبب می‌شد عملاً دولت یمن با داشتن سلاح توسط مردم مخالفتی نداشته باشد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷