تاریخ انتشارشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۸۴۷۸۸
رأی اجباری با ماهیت دموکراسی، حقوق و حاکمیت ارتباط تنگاتنگی دارد، در کشور‌هایی که رأی‌دهی در آن‌ها اجباری است حکومت ها، مردم کشور را به طور قانونی مجبور به شرکت در انتخابات کرده و در صورت عدم شرکت فرد، وی را با مجازات‌های مختلفی، چون محرومیت از خدمات اجتماعی یا جریمه‌های نقدی و ... مجازات می‌کند...
۰
plusresetminus
کشور‌هایی که رأی دهی را اجباری کرده‌اند

به گزارش بلاغ؛ رأی اجباری با ماهیت دموکراسی، حقوق و حاکمیت ارتباط تنگاتنگی دارد، در کشور‌هایی که رأی‌دهی در آن‌ها اجباری است حکومت ها، مردم کشور را به طور قانونی مجبور به شرکت در انتخابات کرده و در صورت عدم شرکت فرد، وی را با مجازات‌های مختلفی، چون محرومیت از خدمات اجتماعی یا جریمه‌های نقدی و ... مجازات می‌کند. ۲۲ کشور قانون رأی‌دهی اجباری را تصویب کرده‌اند، اما در برخی از آن‌ها همچون آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلژیک، بولیوی، لوکزامبورگ، یونان، کره‌شمالی، پرو، سنگاپور و اروگوئه و بخش‌هایی از سوئیس رأی‌دهی اجباری به صورت جدی اجرا می‌شود و در این کشورها، در صورت عدم شرکت فرد در انتخابات، مجازات‌هایی برای وی اعمال می‌شود. در این کشور‌ها جریمه‌ها و مجازات مختلفی برای افرادی که در انتخابات شرکت نکنند در نظر گرفته‌شده که بلافاصله پس از انتخابات اعمال می‌شود. در ادامه به استناد گزارشی از ایرنا به برخی از این کشور‌ها اشاره شده است:

 
 
 بلژیک، یا رأی یا جریمه نقدی
در این کشور نام‌ونشانی منزل تمام شهروندان در سیستم‌های دولتی ذخیره است و هر شهروند بلژیکی که نشانی خانه‌اش عوض شود باید در کمتر از ۱۰ روز تغییر نشانی را به شهرداری محل اطلاع دهد. در غیر این‌صورت به تحمل دو تا شش ماه زندان محکوم خواهد شد. در این کشور قبل از انتخابات برای افراد بالای ۱۸سال دعوت‌نامه رسمی ارسال می‌شود و هنگام رأی دادن، کارت شناسایی و بارکد دعوت‌نامه خوانده می‌شود، بنابر قانون اساسی بلژیک اگر کسی پس از دریافت دعوت‌نامه برای رأی دادن، پای صندوق نرود و عذرموجهی هم نداشته باشد بین ۲۵ تا ۵۰ یورو جریمه می‌شود. اگر این غیبت دوباره تکرار شود جریمه بین ۵۰ تا ۱۲۵یورو افزایش می‌یابد و اگر کسی در چهار دور انتخابات شرکت نکند علاوه بر چهار بار جریمه، نام او از لیست رأی‌دهندگان به مدت ۱۰ سال خط خورده و در هیچ مقام و اداره دولتی پذیرفته نخواهد شد و هیچ کمک و امتیازی نیز از سوی دولت دریافت نخواهد کرد. در بلژیک سیاست رأی اجباری از سال ۱۸۹۲ برای مردان و از سال ۱۹۴۹ برای زنان اجرا می‌شود. 
 استرالیا، جریمه و زندان برای رأی ندادن
بزرگ‌ترین مستعمره انگلستان در اقیانوس آرام نیز از انتخابات ۱۹۲۴ به بعد سیاست رأی اجباری را درپیش‌گرفت شهروندان استرالیایی موظفند که در زمان انتخابات در محل رای‌گیری حاضرشوند. اما بعد از ثبت اسمشان می‌توانند رأی ندهند یا به اصطلاح رأی سفید و بی‌نام در صندوق بیندازند. شهروندانی هم که دلیل موجهی برای غیبت در انتخابات ندارند به صورت نقدی جریمه می‌شوند و در صورت عدم پرداخت جریمه، به جای آن زندان می‌روند. 
 بولیوی، انسداد حساب بانکی
کشور بولیوی نیز یکی دیگر از کشور‌هایی است که شهروندان آن باید از روی اجبار رأی بدهند این قانون از ۱۹۵۲ در این کشور اجرا می‌شود. هر شهروند اهل بولیوی کارتی ویژه دارد که حضور او در انتخابات را اثبات کند، اما اگر کسی تا سه ماه بعد از انتخابات نتواند حضورش را اثبات کند، حقوق و مزایایش دچار مشکل می‌شود. همچنین یکی از مجازات سنگین برای غایبان در انتخابات بولیوی ممنوعیت خارج کردن پول از حساب بانکی است. 
 سنگاپور، گرفته شدن حق رأی
در سنگاپور اگر شهروندی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند حق رأی وی برای همیشه باطل می‌شود و تنها با ارائه دلیل قانونی و محکمه‌پسند این حق به او باز می‌گردد. 
 یونان، محرومیت از گرفتن گواهینامه و گذرنامه
در یونان این جریمه سخت‌تر است و غایبان انتخابات از گرفتن گواهینامه و گذرنامه محروم خواهند شد همچنین خدمات و محصولاتی که دستگاه‌های عمومی برای مردم ارائه می‌دهند برای شخص غایب قطع خواهد شد. 
 برزیل، ممنوع الخروج
در برزیل نیز برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند پاسپورت صادر نمی‌شود. 
 ترکیه، جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی
در انتخابات سال‌گذشته میلادی ریاست جمهوری ترکیه و مجلس این کشور، برای افرادی که بدون عذر موجه در انتخابات شرکت نکرده بودند ۳۰۰لیرترک مجازات نقدی در نظر گرفته شد. همچنین عدم رأی دادن ممکن است مانع از بهره‌مندی رأی دهنده از خدمات عمومی در دوره انتخابات مربوطه شود. اخطار‌های جریمه برای افرادی که رأی ندهند ارسال می‌شود و فرد پس از دریافت اخطار، باید بلافاصله آن را از طریق پست و بانک‌ها پرداخت کند. 
 سایر کشورها، از ممنوعیت ارائه خدمات اجتماعی تا جریمه‌های نقدی
در کشور پرو نیز مردم باید کارت مهر خورده در انتخابات را برای دریافت خدمات شهروندی با خودشان به همراه داشته‌باشند. 
در دومین انتخابات برگزارشده در مصر پس از حسنی‌مبارک، برای غایبانی که بدون دلیل در انتخابات شرکت نکرده بودند، ۷۰دلار جریمه نقدی تعیین شد و در فرانسه نیز این مجازات در مجلس سنا اعمال می‌شود. 
در آرژانتین در تمام انتخابات ملی رأی دادن برای سنین ۱۸تا۷۰ سال اجباری است و برای افراد بالای ۷۰سال و زیر ۱۸سال غیر اجباری است. 
بسیاری از کشور‌ها نیز قانون رأی‌دهی اجباری را دارند، اما بنا به دلایلی آن را اعمال نمی‌کنند و هستند بسیاری از کشور‌ها که به دلیل پایین آمدن میزان مشارکت مردم، به دنبال تغییر قانون انتخابات و قانونی کردن حضور اجباری در آن هستند.
منبع : جوان آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷